"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvem køre med kalkwasser? - og et sidespring om reaktor ;-)

Forum for generel snak omkring saltvand.
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Hvem køre med kalkwasser? - og et sidespring om reaktor ;-)

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Jeg har overvejet om jeg skulle køre med doseringsmaskine og kh,ca, mg eller om jeg skulle køre med kalkwasser dosseret via osmolator.

Nogen der har erfaring med kalkwasser og har haft gode resultater?
Senest rettet af Leonhardt_3400 ons 16. dec 2015 19:22, rettet i alt 1 gang.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Hvem køre med kalkwasser?

Indlæg af nbd »

Jeg har brugt kalkwasser igennem de sidste 5-6 år. Nemt at bruge og koster næsten ingen ting.

Jeg haren glasflaske som jeg fylder med 1-2 tsk. kalciumhydroxid og 1 L vand. Dagen efter hælder jeg væsken (uden bundfaldet) i sumpen. Flasken fylder jeg atter op med vand og evt. supplerer med mere kalciumhydroxid.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Hvem køre med kalkwasser?

Indlæg af jonas _sandager »

Jeg brugte det i en korte overgang.
Det fungerede som sådan ganske udmærket.
Det eneste problem var at det ret hurtigt blev et problem at få doseret nok til at følge med forbruget.
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Hvem køre med kalkwasser?

Indlæg af Leonhardt_3400 »

nbd skrev:Jeg har brugt kalkwasser igennem de sidste 5-6 år. Nemt at bruge og koster næsten ingen ting.

Jeg haren glasflaske som jeg fylder med 1-2 tsk. kalciumhydroxid og 1 L vand. Dagen efter hælder jeg væsken (uden bundfaldet) i sumpen. Flasken fylder jeg atter op med vand og evt. supplerer med mere kalciumhydroxid.
Lyder rimelig simpelt :-) har noget stående men da jeg prøvede det havde vi så lavt forbrug så ca steg for meget.
Men hvad med mg doserer man det ved siden af?
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Hvem køre med kalkwasser?

Indlæg af Leonhardt_3400 »

jonas _sandager skrev:Jeg brugte det i en korte overgang.
Det fungerede som sådan ganske udmærket.
Det eneste problem var at det ret hurtigt blev et problem at få doseret nok til at følge med forbruget.
Ja okay så det måske ikke så smart alligevel.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Hvem køre med kalkwasser?

Indlæg af Leonhardt_3400 »

nbd skrev:Jeg har brugt kalkwasser igennem de sidste 5-6 år. Nemt at bruge og koster næsten ingen ting.

Jeg haren glasflaske som jeg fylder med 1-2 tsk. kalciumhydroxid og 1 L vand. Dagen efter hælder jeg væsken (uden bundfaldet) i sumpen. Flasken fylder jeg atter op med vand og evt. supplerer med mere kalciumhydroxid.
Kan du skrive lidt om tank og indhold for at sammenligne?
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvem køre med kalkwasser?

Indlæg af Carsten »

Jeg havde samme oplevelse som Jonas, så jeg supplerede med en kalkreaktor. Havde et enormt forbrug af kh og Ca i akvariet. Men vel heller ikke så underligt når visse koraller var ca 5 cm i diameter.
Akvariet var 1120 liter.
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Hvem køre med kalkwasser?

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Carsten skrev:Jeg havde samme oplevelse som Jonas, så jeg supplerede med en kalkreaktor. Havde et enormt forbrug af kh og Ca i akvariet. Men vel heller ikke så underligt når visse koraller var ca 5 cm i diameter.
Akvariet var 1120 liter.
Okay. Ja vores er kun ca. 300 litter så forbruget bliver nok knapt så stort.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Hvem køre med kalkwasser?

Indlæg af kanstrup »

Hvad er det helt præcist man bruger kalkwasser til? Jeg er med på at det er for at tilføre Ca, men hvorfor.?
Jeg tænker vi laver jo vandskifte,samt kører med kalkreaktor/balling.
Hvorfor så bruge kalkwasser, kan det noget som førnævnte ikke kan?
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Hvem køre med kalkwasser?

Indlæg af Leonhardt_3400 »

kanstrup skrev:Hvad er det helt præcist man bruger kalkwasser til? Jeg er med på at det er for at tilføre Ca, men hvorfor.?
Jeg tænker vi laver jo vandskifte,samt kører med kalkreaktor/balling.
Hvorfor så bruge kalkwasser, kan det noget som førnævnte ikke kan?
Tror ikke det er samtidig de tre der.

Det vel enten balling eller reaktor eller kalkwasser
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Hvem køre med kalkwasser?

Indlæg af jonas _sandager »

Leonhardt_3400 skrev:
jonas _sandager skrev:Jeg brugte det i en korte overgang.
Det fungerede som sådan ganske udmærket.
Det eneste problem var at det ret hurtigt blev et problem at få doseret nok til at følge med forbruget.
Ja okay så det måske ikke så smart alligevel.
Det kommer jo alt sammen an på hvor stort optag man har, samt hvor meget vand ens akvarie fordamper.
Man kan, så vidt jeg ved, også tilsætte eddike til kalkvandet, så det kan opløse mere kalk. Det skulle gøre det en del mere effektivt. Men jeg valgte nu en dosseringsmaskine i stedet.

En fordel ved kalkwasser, frem for de andre metoder, er at det også hæver pH en anelse. Hvis man har lav pH om natten, kan man jo så tilsætte kalken på dette tidspunkt, så man udligner svingningen.
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
12
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvem køre med kalkwasser?

Indlæg af ejsing86 »

Jeg bruger kalkwasser i en kalkstirrer sat til min osmolator.. Det fungere pt super her, men har dog heller ikke samme mængde koraller som jeg har haft.. dengang jeg havde et helt fyldt akvarium kørte jeg med kalkstirrer og kalkreaktor :-) co2en fra reaktoren sænker ph'en hvor kalkwasser hæver den.. Derfor nogle køre med begge dele - for at udligne..

Mener dog at man kan komme MEGET langt bare med vandskift og kalkwasser i en stirrer.. Det kører hvert fald bedre en nogensinde her.. dog igen pt. med flest LPS, og ikke et vildt forbrug af ca
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Hvem køre med kalkwasser?

Indlæg af nbd »

Kalkwasser bidrager med Ca og kH samt hæver pH. Jeg bruger det nu sammen med kalkreaktor, netop for at neutralisere overskydende CO2.

Mit akvarium er på 180 L og har blandet bløde og LPS. Jeg aner ikke hvor højt forbruget er, men da jeg sidst målte Ca og kH (for 2 mdr. siden) så værdierne fine ud.
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Hvem køre med kalkwasser?

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Okay. Ja hvis man kommer op i et mix af kalkwasser og reaktor så hælder jeg mest til balling metoden.
Kan rigtig godt li det simple ved kalkwasser derfor det virker lidt interessant for mig.
Det med at det ikke kan følge med, kan man så ikke "bare" blande det kraftigere op?
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
12
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvem køre med kalkwasser?

Indlæg af ejsing86 »

Der er noget med at kalkwasser har et mætheds punkt hvor det ikke kan blive yderligere koncentreret
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Hvem køre med kalkwasser?

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Okay ja så kan jeg godt se det ikke helt går.

Hmm næst efter lys så er tilsætning nok mit værste emne.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvem køre med kalkwasser?

Indlæg af crazy seahorse »

I USA kører mange med en kalkstirrer når deres kalkreaktor ikke kan følge med, eller hvis de har et Ph problem.
De kører af en eller anden grund ikke deres reaktorer optimalt, efter min mening.
Jeg har nu fulgt flere tråde om emnet og ikke i et eneste tilfælde har jeg læst om nogen der kører reaktoren under tryk.

Medmindre man har en reaktor der er underdimensioneret, eller man kører "the american way", så burde det ikke være nødvendigt med en kombi. Eneste grund skulle være Ph problemet, men det klarer et neutraliseringsrør fint - i hvert fald hos dem jeg har kendskab til incl mig selv.

Jeg kørte med kalkwasser i starten af ´90erne, hvor jeg kom det i i forbindelse med min osmolator.
Om det gav gode eller dårlige resultater ved jeg egentlig ikke. Vi havde jo ikke rigtig nogen særlige koraller dengang. Det var mest polypper og blødkoraller.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Hvem køre med kalkwasser?

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Tak Erik.
Kunne godt tyde på at de fleste har skiftet kalkwasser ud med reaktor.

Jeg tænker lidt jeg måske kunne starte med kalkwasser intil det ikke kan følge med og så gå over til diseringsmaskine med balling.
Tror alligevel aldrig jeg kommer op i reaktor med co2 flaske osv.

Men nogen der kan svare på hvad man gør med mg for det er vel hverken med i reaktor eller kalkwasser?
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvem køre med kalkwasser?

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg ved faktisk ikke, hvordan man gør med Mg i forbindelse med kalkwasser - manuelt måske.
Med en kalkreaktor, så er der noget Mg i feks ARM mediet. Ellers kan man få Mg granulat der er beregnet til kalkreaktorer.

Kalkreaktor ser mere kompliceret ud end det er. Det du nævner med Co2 flaske, manometer og magnetventil lyder skræmmende for nogen.
Jeg forstår det godt for det virker ikke naturligt, at skulle koble noget man primært kender fra et fadølsanlæg på sit akvarie.
Det er dog nemmere end det umiddelbart ser ud. Når man først står med det i hænderne er det ret logisk.
Morten (Mog) skrev det faktisk i en tråd. Han havde store overvejelser, men opdagede at det gik ret nemt. (Du må korrigere mig, hvis jeg husker forkert, Morten) Du kan finde hans tråd og læse det. Der er en fin beskrivelse så vidt jeg husker.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Hvem køre med kalkwasser?

Indlæg af Leonhardt_3400 »

crazy seahorse skrev:Jeg ved faktisk ikke, hvordan man gør med Mg i forbindelse med kalkwasser - manuelt måske.
Med en kalkreaktor, så er der noget Mg i feks ARM mediet. Ellers kan man få Mg granulat der er beregnet til kalkreaktorer.

Kalkreaktor ser mere kompliceret ud end det er. Det du nævner med Co2 flaske, manometer og magnetventil lyder skræmmende for nogen.
Jeg forstår det godt for det virker ikke naturligt, at skulle koble noget man primært kender fra et fadølsanlæg på sit akvarie.
Det er dog nemmere end det umiddelbart ser ud. Når man først står med det i hænderne er det ret logisk.
Morten (Mog) skrev det faktisk i en tråd. Han havde store overvejelser, men opdagede at det gik ret nemt. (Du må korrigere mig, hvis jeg husker forkert, Morten) Du kan finde hans tråd og læse det. Der er en fin beskrivelse så vidt jeg husker.

Erik
Tænker bare dyrt i co2 og det fylder.
Plus der skal vel en del elektriske aparater til?


Kan umiddelbart ikke finde det indlæg. Har du et link?
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvem køre med kalkwasser?

Indlæg af crazy seahorse »

Co2 og medie: her er det selvfølgelig afhængigt af forbruget. Har du mange koraller bruges der mere, er der ikke så mange - så mindre.
Jeg bruger 6Kg Co2 hver 3 måned. Det koster 479,00 så vidt jeg husker, men det er der omkring.
Mit forbrug af ARM ligger på 3,1 kg hver anden måned. Jeg har målt på tiden mellem to opfyldninger.
Den 02.10.15 fyldte jeg 3,1 kg på og den 27.11.15 fyldte jeg 3,15 Kg på. Så jeg har et forbrug på cirka 1,5 kg om måneden. Men jeg har også mange koraller og der er god vækst.

Lidt om støjen i denne tråd: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 71#p698171" onclick="window.open(this.href);return false;

Og så fandt jeg de indlæg jeg skrev om, det er i denne tråd. Der er også fine billeder fra både Morten og PederP. Det er på side 3.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 37#p688437" onclick="window.open(this.href);return false;
Morten kommenterer på det med opstart og den slags spørgsmål. Fine tanker synes jeg.

Men du skal bruge en styring. En Ph controller eller en computer. Den sidste kan bruges til en masse andre ting også.

Du kan altid få hjælp til opstarten, enten af mig eller en af de andre der kører på kalkreaktor er jeg sikker på.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Hvem køre med kalkwasser?

Indlæg af nbd »

crazy seahorse skrev:I USA kører mange med en kalkstirrer når deres kalkreaktor ikke kan følge med, eller hvis de har et Ph problem.
De kører af en eller anden grund ikke deres reaktorer optimalt, efter min mening.
Jeg har nu fulgt flere tråde om emnet og ikke i et eneste tilfælde har jeg læst om nogen der kører reaktoren under tryk.
Jeg kører med tryk på min reaktor (fødepumpe). Men af én eller anden grund er kH i udgangsvandet kun 13-14 (burde være højere, gerne 20). pH'en i reaktoren svinger mellem 6,3 og 6,9. Måske skulle den længere ned - med risiko for at udlede mere overskydende CO2?

Min oplevelse er, at når jeg supplerer med kalkwasser, får jeg mindre udbrud af alger. Måske fordi højere pH gør at fosfat bindes så det ikke er opløseligt i vandfasen og dermed tilgængeligt for alger. Jeg kan næsten eliminere cyano ved at tilsætte ekstra kalkwasser...
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvem køre med kalkwasser?

Indlæg af crazy seahorse »

Hvor mange ml/min har du i udgang Niels?
Da jeg sidst målte på mit havde jeg Kh 18 med et udløb på 200ml/min. Ph i reaktor på 6,2
Hvis jeg vil have en højere Kh i udløb, så sætter jeg det ned. Det giver en kraftigere blanding, da vandet får længere kontakttid.

Mærkeligt du ikke har mere Kh. Hvilket medie?

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Hvem køre med kalkwasser?

Indlæg af nbd »

@Erik: udløb på 60-80 mL/min (sorry Leonhardt for at dreje tråden væk fra kalkwasser... :beer: )

I Delbeek & Sprungs bog The Reef Aquarium, Vol. 3: Science, Art, and Technology er der en god introduktion til brugen af kalkwasser. Forfatterne omtaler metoden som noget af det bedste fordi det både tilfører Ca, kH og stabiliserer pH.
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Hvem køre med kalkwasser?

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Det går nok :-)

Men tror ikke reaktor bliver noget jeg roder mig ud i i den nærmeste fremtid.

Så kalkwasser eller balling
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
12
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvem køre med kalkwasser?

Indlæg af ejsing86 »

Tænker også det kommer meget an på ens ambitions niveau :)

Jeg har holdt følgende akvarium bare med 10% vandskifte og tilsætning af red sea ABC+ hver uge / 14 dag:
2.jpg
Efter en LANG kamp mod nogle meget kradsbørstige Dinoflagellater, har jeg mistet de fleste af mine koraller og akvariet kører udelukkende med kalkstirrer og 10% vandskifte hver 14. dag, og værdierne med det er perfekte... Der er dog heller ikke mange sps tilbage som det fremgår af nedenstående billede:
20151028_180753.jpg
Den største forskel på de to setups er at kalkstirrer var medvirkende til en noget højere og mere stabil KH.

Jeg synes det tekniske i kalkreaktor var spændende og har også kørt øverste setup med det i en periode med succes, men vil personligt ikke køre med det igen, medmindre det bliver højest nødvendigt.. Min fremtidige plan (i et kommende setup) er at køre med kalkstirrer + automatisk vandskifte gennem min pacific sun doser (med tilhørende vandskifte pumper), som konstant vil skifte en lille smule vand, ved at være koblet til et afløb + et saltvands reservoir. Vandskiftet burde være nok til at holde værdierne stabile, samt holde N og P stabile trods mange fisk.. MG må vi se om der bliver et problem, men tror det ikke pga. vandskifte.
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Hvem køre med kalkwasser?

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Sådan en kalkstirrer hvor køber man den? Jeg har kun set det med drypsystem.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
12
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvem køre med kalkwasser?

Indlæg af ejsing86 »

Jeg bruger følgende: http://reefstore.dk/kalkstirrer/8358-km-500.html

Købte dog min brugt her på siden til 150kr.. Lidt medtaget, men virker - synes ny pris for så simpel teknik er helt ekstremt!!

Hvis man er lidt fix, kan man nok også lave en lige så god DIY løsning for et par hundrede kr..

Ellers kan du være heldig at der er en som har en til at stå i gemmerne :beer:
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Hvem køre med kalkwasser?

Indlæg af Hareskov »

Undskyld men det er nok et dumt spørgsmål. Men hvad er den gyldne forskel på den til 2400Kr og så den simple tunze model her

http://www.decocean.dk/da/shop/p/1363 som kun koster 635Kr. Ok den er ikke fancy og den skal bruge pumpen fra osmolator, men den er så godt 1800 billigere

Mvh Anders
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tirs 16. maj 2006 19:35
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Re: Hvem køre med kalkwasser?

Indlæg af søvnig »

Sådan en her er lidt billiger en deltecs

http://www.deepoceanshop.dk/teknik/reac ... er-ks.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Journalist på www.andeposten.dk
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"