"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Rookie - akvariestørrelse, teknik & opbygning

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Rookie - akvariestørrelse, teknik & opbygning

Indlæg af TRG »

Hej alle :beer:
Nu er den svære beslutning taget, at jeg sælger mit store cichlide akvarie, for at prøve saltvand. Og så kommer spørgsmålene og behovet for gode råd :K

Jeg har et budget på omkring 6000kr til at få alt man har brug for, til en start.

Jeg kommer nok til at købe brugt, for at få mest for pengene, men hvad størrelse giver gode muligheder for spændende og flotte fisk, uden det bliver kæmpe stort?
Jeg overvejer selv 250L, eller alternativ 160L. En spændende outsider er et kube-akvarie på mellem 180L og 280L, alt efter hvad man finder det til. Hvilke af disse vil folk anbefale til en begynder?

Jeg kan læse mig til, at det godt at lave sump under. Så det vil jeg også ha :T
Men hvad er nødvendigt af udstyr? Der skal selvfølgelig div. pumper og skummer i, med hvad med osmose anlæg, er det must have? Og hvad ellers tænker jeg ikke på?

Er det overhoved muligt at få et fornuftigt setup for mit forholdsvis begrænset budget, eller hvad skal jeg sætte næsen op efter? :f3:

Glæder mig til at se jeres svar og gode råd - på forhånd tak :beer:
DBH
Tim
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Rookie - akvariestørrelse, teknik & opbygning

Indlæg af MoG »

Hej! Og velkommen til..

For omkring 6000kr kan du godt få et køreklart 250l-300l setup , hvis du handler brugt .

Det som du har brug for er følgende :

250-300l Akvarie + sump (sjovt nok) kan fåes fra 500kr- til 3000kr for et brugt i flot stand m. Skab
Skummer : regn med ca 1000kr
Tålmodighed : kan ikke købes! Men er yderst vigtigt! :wink:
Cirkulationspumper : ca 1500kr for 3-4 gode tunze cirkulationspumper brugt . Eller eks. 2 x tunze 6095.
Evt. Varmelegeme 50-200kr
Lys (led er til at finde for et par tusinde kroner brugt) eksempelvis . En maxspect razor 160w brugt til ca 2400-2500kr. Den vil kunne dække et akvarie der er 100cm langt og 50-70cm i bredden/dybden . Er du ligeglad med krævende koraller og vil du blot have fisk og lidt bløde, så kan du sagtens finde en Lampe med et par t5 rør i.. De fåes ret billigt brugt.
Returpumpe 200-500kr alt efter om den er ny eller brugt
Evt. En reaktor til at holde din po4 i skak (fosfat) ca 500-700kr
Bundlag 200kr for en sæk med nyt
Salt fra 200kr for 20 kg som det billigste hos forhandler
Osmose anlæg (det er et must for de flestes vedkommende) fåes hos Rentpostevand .dk fra ca 500kr af og opefter . Husk silikat filter .
Testsæt af mærket salifert : kh, ca, mg, no3, No2, koster ca 50kr pr styk, men findes ofte brugt Herinde .. Du skal IKKE købe saliferts po4 sæt, da det ikke er præcist . Der skal du have fat i rowa, gilbers, red sea eller Hanna.

Det er det grundlæggende som jeg vil mene du kan nøjes med. Bliver du bidt af det, kan du senere hen købe dig fattig i Akvarie-gejl! :biggrin: Hvis du ønsker at holde krævende koraller (og mange af dem), kan dosseringsmaskine eller kalkreaktor købes senere hen..
Men et budget på ca 6000kr, så vil jeg mene du bør købe brugt og kigge lidt i retning af det jeg har foreslået..

En sidste ting er, at du ligeledes bør læse den fine saltvandswiki øverst på siden og den gratis e-bog. Og ellers bare generelt herinde ! :biggrin:
Morten
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Rookie - akvariestørrelse, teknik & opbygning

Indlæg af Mikkel E »

Sten kunne man også overveje at putte i ;)

Fordelen ved at gå op i 250-300 l. er at der er lidt flere muligheder mht. hold af kirurger og så er det selvfølgelig nemmere at holde stabile vandværdier.

Ligesom med ferskvandsakvarier kommer man rigtig langt med vandskifte, så et omvendt osmose anlæg gør det hele meget nemmere.

Ellers er jeg enig med Morten, kig evt. i min akvarietråd, jeg kører med samme udstyr. Dog valgte jeg at købe en brugt BK skummer, da jeg blev træt af larmen på min gamle. Jeg synes det var svært at finde en god lydløs skummer til omkring 1000 kr., men det er selvfølgelig også nogle år siden, det skulle ikke undre mig hvis der er kommet nye kandidater på banen.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Rookie - akvariestørrelse, teknik & opbygning

Indlæg af MoG »

Haha det har du sgu da ret i Mikkel ! :biggrin:

Tænkte nok jeg havde glemt et eller andet .. Og man må jo sige det er en rimelig væsentlig ting! :biggrin:

Til trådstarter : du kan med fordel købe døde sten for at holde kilo prisen nede.. Rens dem godt og køb et par levende sten fra et velkørende akvarie Til pode de døde sten med..
Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Rookie - akvariestørrelse, teknik & opbygning

Indlæg af Carsten »

Du skriver "dit store cichlide akvarium" Hvad er stort, i denne sammenhæng?
Du kan da sagens bruge akvariet som saltvand, med de få modifikationer det kræver.
Men selvfølgelig, hvis det er meget stort, kan det blive en rimelig dyr affære at rigge det om til saltvand, for så slår budgettet slet ikke til.
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Rookie - akvariestørrelse, teknik & opbygning

Indlæg af Mikkel E »

Apropros sten, hver lige opmærksom på det her fænomen:

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... on#p689864" onclick="window.open(this.href);return false;
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: Rookie - akvariestørrelse, teknik & opbygning

Indlæg af TRG »

MoG, 1000 tak for et super svar! :K Det gav en super gennemgang af hvad man skal bruge, så har jeg noget at gå efter - igen tak :beer:

Carsten, tanken har strejfet mig, men for det første skal vi ommøblere stuen, og der er ikke plads til det, og det er 720L, så der skal nok et pænt beløb til, for at kunne ombygge det.
Ved at sælge kan jeg også financiere mit første forsøg med denne fantastiske saltvands verden.

Så hvis nogen kender en, der vil købe et 720L cichlide akvarie med ALT til og lækre fisk, så sig til :T
DBH
Tim
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: Rookie - akvariestørrelse, teknik & opbygning

Indlæg af TRG »

Nu har jeg haft tid til at tænke over det kommende akvarie. Jeg synes det flot med dybde, så ville gerne have 60cm der.
Jeg er også lidt forelsket i kube akvarier, så tankerne går på et 60x60 - enten fra nyt alt efter prisen på det, nogle der kender en cirka pris? Eller som brugt, hvis jeg finder noget tæt på disse mål.
Men det er jo en del mindre liter end 250. Hvor mange begræsninger vil det sætte? Vil det stadigvæk være muligt at få nogle flotte, farverige fisk?

Tak :-)
DBH
Tim
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Rookie - akvariestørrelse, teknik & opbygning

Indlæg af Mikkel E »

Du kommer stadig langt med 216 liter.
Det er ikke så nemt at komme med en ca. pris sådan uden videre, det afhænger af hvordan det skal laves, så som Weiss glas, overløb, huller, bølgebrydere, rørgennemføring, sump etc.
Hvis det skal være med alt (akvarie, bord og sump) ender det nok i 10.000 kr., hvis det kun skal være akvariet uden Weiss glas vil jeg skyde på 2500 kr.

Nu er flotte, farverige fisk jo et vidt begreb, men der er ikke den store forskel i hvilke typer af fisk som kan holdes i 200 l. ift. 300 l.
Forskellen ligger nok nærmere i mængden og størrelsen af fisk der kan holdes.

Tag evt. et kig i denne tråd:
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=66635" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Rookie - akvariestørrelse, teknik & opbygning

Indlæg af nbd »

TRG skrev:Er det overhoved muligt at få et fornuftigt setup for mit forholdsvis begrænset budget, eller hvad skal jeg sætte næsen op efter?
6.000 kr rækker ikke langt... Til sammenligning har jeg brugt ca. 16.500 kr. på at starte op igen efter en pause - på trods af at jeg havde et komplet setup i forvejen. Halvdelen af beløbet er brugt på at forny teknik (lampeombygning, kalkreaktor og nye pumper), resten på koraller og fisk. Alene det at købe salt, testsæt og tilsætninger sluger hurtigt 1.000 kr. Og husk at mange flotte fisk er dyre - f.eks. rød koralvogter og flammekejser, de koster typisk 600 kr. stykket.

Hvis budgettet absolut ikke rækker til mere, ville jeg beholde cichlideakvariet og bruge det som et low-tech saltvandsakvarium med fokus på fisk og kun enkelte hårdføre blødkoraller. Skummer er et must, og en sump vil du blive glad for - især til at dyrke alger såsom Caulerpa til at fjerne næring. Dertil kommer et læs levende sten (evt. døde plus nogle levende til at pode) og koralsand.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Rookie - akvariestørrelse, teknik & opbygning

Indlæg af Carsten »

TRG skrev:MoG, 1000 tak for et super svar! :K Det gav en super gennemgang af hvad man skal bruge, så har jeg noget at gå efter - igen tak :beer:

Carsten, tanken har strejfet mig, men for det første skal vi ommøblere stuen, og der er ikke plads til det, og det er 720L, så der skal nok et pænt beløb til, for at kunne ombygge det.
Ved at sælge kan jeg også financiere mit første forsøg med denne fantastiske saltvands verden.

Så hvis nogen kender en, der vil købe et 720L cichlide akvarie med ALT til og lækre fisk, så sig til :T
Hvorfor skulle det koste en masse penge at bygge det om?
Der skal nok bruges et par tuber silicone, lidt glas og så bores et par huller i bunden.
Sådan en ombygning, kan sagens klares for ca 300 kroner.
Akvariet skal formentligt fuges i toppen, så der ikke løber saltvand ned af forruden.
Hullerne skal bores, men det klarer man selv, evt. med hjælp af en anden. Er ikke svært.
Et overløb skal limes sammen af 2-3 stykker glas.
Et par timers arbejde og akvariet er klar til saltvand.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Rookie - akvariestørrelse, teknik & opbygning

Indlæg af PederP »

nbd skrev:
TRG skrev:Er det overhoved muligt at få et fornuftigt setup for mit forholdsvis begrænset budget, eller hvad skal jeg sætte næsen op efter?
6.000 kr rækker ikke langt... Til sammenligning har jeg brugt ca. 16.500 kr. på at starte op igen efter en pause - på trods af at jeg havde et komplet setup i forvejen. Halvdelen af beløbet er brugt på at forny teknik (lampeombygning, kalkreaktor og nye pumper), resten på koraller og fisk. Alene det at købe salt, testsæt og tilsætninger sluger hurtigt 1.000 kr. Og husk at mange flotte fisk er dyre - f.eks. rød koralvogter og flammekejser, de koster typisk 600 kr. stykket.

Hvis budgettet absolut ikke rækker til mere, ville jeg beholde cichlideakvariet og bruge det som et low-tech saltvandsakvarium med fokus på fisk og kun enkelte hårdføre blødkoraller. Skummer er et must, og en sump vil du blive glad for - især til at dyrke alger såsom Caulerpa til at fjerne næring. Dertil kommer et læs levende sten (evt. døde plus nogle levende til at pode) og koralsand.
Helt enig. :GO

Med det budget ville jeg også bare se at få boret et par huller, lysrør i andre farver, sump og skummer.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"