Forhandlere på Sjælland m. Ls?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Sydsjælland

Forhandlere på Sjælland m. Ls?

Indlæg af Alexcpdk »

Står og skal bruge nogle sten til at starte et boyu 58l op. Og tænkte om der er nogle der ved hvilke forhandler der har nogle gode sten hjemme pt? .. Derudover så tænkte jeg på om jeg kan bruge nogle døde også, i så fald hvordan burde fordelingen se ud? 50 % døde og 50% levende? Spørg da jeg har omkring 50-60kilo døde sten fra mit gamle alvarie liggende, så kunne være lækkert, hvis jeg kunne supplere lidt :)
Vedhæftede filer
image.jpg
Mvh
Alexander

510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
Brugeravatar
Castillo
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Forhandlere på Sjælland m. Ls?

Indlæg af Castillo »

Jeg har cirka 15kg og mine forældre skal til Næstved lørdag, det ville være perfekt til dit boyu
Red Sea Reefer 250. radion 2 stå xr15w 1xr30 G4 pro, Bubble King mini 180, vortech 2stk mp40wesqd, Reeflink, Osmolator og Apex 2016 med DÓS dosering
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Alexcpdk »

Hej, ellers tak. Jeg har klart bedst erfaringer med friske sten :)
Mvh
Alexander

Brugeravatar
Castillo
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Castillo »

Friske?? , forhandler vs privat med kørende akvarie = same same.. Men du til gengæld får du dem til 40-45 vs 100,- kg... ;-)
Red Sea Reefer 250. radion 2 stå xr15w 1xr30 G4 pro, Bubble King mini 180, vortech 2stk mp40wesqd, Reeflink, Osmolator og Apex 2016 med DÓS dosering
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Alexcpdk »

Absolut ikke same same. Ikke efter de erfaringer jeg har gjordt. Har købt friske, der var sindsygt spættet med liv i alle formater, og købt fra brugere herinde to gange, og de har Intet været værd. Der er helt sikkert også gode "brugte" sten. Men dem har jeg ikke prøvet
Mvh
Alexander

Brugeravatar
Castillo
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Castillo »

Så har du været uheldig! Du kan tydelig se det inden for kort tid at der gemmer sig en masse dyr og orme. Men sten er forskellige, nogen har huller og andre en glat overflade, men de virker alle som et filter.
Men ved forhandlere er der vel heller ikke garanti for "Liv"
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Alexcpdk »

Tror bestemt heller ikke der er gangti for liv hos en forhandler, men at sige ja til at købe sten fra en bruger herinde, hvor man ikke ved om stenene har ligget i overnæring mm. I lang tid, så de bare er en bunke næringsbeholdete, eller at tage ud og købe frisk impoterede sten, så ved jeg godt hvad jeg vil vælge. Og i mit tilfælde, der kan jeg ikke vurdere privates stens kvalitet, ud over porøsitet. Derimod er jeg mere tryk ved friskimpoterede sten fra forhandleren. .. At mange herinde synes det er et minus at der kommer krabber osv med, er jeg ikke enig i. Synes det er helt vildt spændene ved den længe opstartsfase at gå og hygge med. Nu er det jo hellere ikke alle de blinde passagerer der er dårlige ... Jeg holder på friske forhandler sten ;)
Mvh
Alexander

Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Nu er det ikke for at briste dine forhandlersten's-drømme... Men tror sgu ikke der er mange forhandlere der får friske sten hjem direkte fra revet mere... Har hørt/læst om flere af de "gamle rotter i faget", der før i tiden hentede sten hos forhandleren der kom direkte fra revet ... Men efter min opfattelse , er det ikke noget der forekommer så tit mere..

Jeg ville personligt langt hellere købe sten fra et Privat velindkørt akvarie og så bruge få kilo af dem, til at pode de døde ls (som er renset og spulet fuldsændig!!) med...

Men tanken om helt friske sten fra revet tiltaler da også mig... Skal jeg da være ærlig at sige! :wink:

Et bud på hvordan du muligvis ville kunne få rimelig friske sten - kunne være fra De Jong ..
Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg vil som MoG sige, tag dine egne rene sten, og så få et par kilo fra en anden bruger.
Hvis du kigger på de sten forhandlerene har, så ligner de til forveksling dødesten der er podet. Om de er det ved jeg ikke noget om
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
10
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af niels228 »

Jeg har købt en flok LS fra en der har lukket ned. Ville i spule dem først eller plumpe dem i som der er? Spulle er det med højtryks renser?
Der var et par stykker med mange alger på dem har jeg skurret så godt som muligt.

Hvordan kan man se at en LS er en LS?
Akvarier skal vejes i ton.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

niels228 skrev:Jeg har købt en flok LS fra en der har lukket ned. Ville i spule dem først eller plumpe dem i som der er? Spulle er det med højtryks renser?
Der var et par stykker med mange alger på dem har jeg skurret så godt som muligt.

Hvordan kan man se at en LS er en LS?

Jeg ville ikke lige frem spule dem. Men tag en stor spand med saltvand og skyl og skrub dem for slam og hvad der ellers måtte være på stenene.
Højtryksspuling er kun til døde sten.

Du kan desværre ikke se på en sten om den er levende eller død, hvis der ikke er alger eller andre gevækster på den
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"