"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvad er det her ? (Belægning på sand)*Update*!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Hvad er det her ? (Belægning på sand)*Update*!

Indlæg af MoG »

Hele dagen idag, fra kl 8 imorges og til 21.30 har jeg brugt på at ordne Akvarie. Sumpen tømt helt, alt udstyr renset, fået nye pumper i, osv osv.. ALT! :biggrin: (kun afbrudt af en hurtig tur til DecOcean, for at snolde lidt! :sneaky2: ) nå, men jeg ville lige suge lidt slam fra DP også, da jeg skulle skifte 200l vand .
Jeg har de seneste måneder haft en mørk belægning på en stor del af sandet. Regnede med at det øverste lag bare kunne suges af som man plejer at kunne, men nej!! Det var en skal der lå henover bunden som man kunne banke på uden det knækkede ! Dvs. Komplet umuligt at suge op. Så jeg kunne stå og tage store flager/skaller op uden de knækkede!? (Se billede )
Jeg må indrømme at jeg studsede noget over det! Netop fordi de var så hårdt så man kunne banke det mod spanden uden at de gik i stykker .
Hvad pokker skyldes det?
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg
Senest rettet af MoG søn 31. aug 2014 20:11, rettet i alt 1 gang.
Morten
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hvad er det her ? (Belægning på sand)

Indlæg af ole kekkonen »

Put et stykke i en mild klor oplösning,Hvis det oplöses skyldes skorpen Bakterier der Klistrer sandet sammen Hvis Ikke er det Calcium karbonat
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvad er det her ? (Belægning på sand)

Indlæg af MoG »

Lyder interessant Ole. Men hvad er en "mild" klor opløsning ?
Morten
Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hvad er det her ? (Belægning på sand)

Indlæg af Gambi »

mit sand gør også det nogle steder, hos mig ser det ud som om, at der er lidt grønne alger oven på de steder hvor sandet er hårdt.

mvh. martin
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hvad er det her ? (Belægning på sand)

Indlæg af ole kekkonen »

MoG skrev:Lyder interessant Ole. Men hvad er en "mild" klor opløsning ?
Svag :)
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvad er det her ? (Belægning på sand)

Indlæg af MoG »

Martin: ja lige nøjagtig . Der er grønne alger . Farven vil jeg mest kalde grøn/sort...

Ole: Hhmmmm.. Jamen jeg må sjusse mig frem til det så. ! selvom jeg ingen ide har om det... Derfor spurgte jeg ! :biggrin:
Morten
Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hvad er det her ? (Belægning på sand)

Indlæg af Gambi »

ja grøn/sort er vel mere farven en bare grøn.

jeg mistænker lidt, at det er pga. for lidt flow over bunden.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvad er det her ? (Belægning på sand)

Indlæg af MoG »

Ja den med flowet har jeg tænkt lidt på... At det muligvis kunne være det. Men synes bare der er flere steder for denne belægning er, hvor der er ellers er godt flow..
Morten
Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hvad er det her ? (Belægning på sand)

Indlæg af Gambi »

jeg købte en ekstra tunze idag inde hos carsten, som jeg hat sat så flowet over bunden er blevet forøget en del. så nu må vi se om det virker. synes ikke jeg kunne vente på riptide pumpen. men den skal jeg helt klar have når den kommer på market.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvad er det her ? (Belægning på sand)

Indlæg af crazy seahorse »

MoG skrev:Lyder interessant Ole. Men hvad er en "mild" klor opløsning ?
@Morten
Vær lidt forsigtig med det klor.
Hvis du først har hældt klor på og det ikke viser sig at være bakterier, men måske calcium, så må du ikke hælde syre på før det er skyllet rigtig (meget) grundigt.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvad er det her ? (Belægning på sand)

Indlæg af MoG »

Jeg har også lige smidt ekstra idag...! 3 x 6105 og 1x 6095 så der er høvl på! Måtte skrue dem godt ned.. Sandet fløj rundt! Så jeg må se om det hjælper ..

Erik: hvordan skal det forståes ? Er ikke lige med.. Mente Ole ikke bare at jeg skulle tage en "skal" og lægge i en skål med klor? Eller hvad ? :wink:
Morten
Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hvad er det her ? (Belægning på sand)

Indlæg af Gambi »

nogle du købte idag ?
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvad er det her ? (Belægning på sand)

Indlæg af MoG »

Nej jeg fik dem ind af døren i starten af ugen.. Har bare ikke fået pakket dem ud og smidt dem i før idag.! :biggrin: Heldigt at de kunne skrues ned på 7095 controlleren .. Ellers fløj det hele rundt! Jeg skal bare lige have kigget ordenligt på det controller-værk mht. Indstillinger mv., så jeg får stillet den optimalt! Det blev bare lynhurtigt sat til her til aften og så var det det.. Gad simpelthen ikke mere akvariehalløj idag! :wink:
Morten
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvad er det her ? (Belægning på sand)

Indlæg af crazy seahorse »

MoG skrev:Jeg har også lige smidt ekstra idag...! 3 x 6105 og 1x 6095 så der er høvl på! Måtte skrue dem godt ned.. Sandet fløj rundt! Så jeg må se om det hjælper ..

Erik: hvordan skal det forståes ? Er ikke lige med.. Mente Ole ikke bare at jeg skulle tage en "skal" og lægge i en skål med klor? Eller hvad ? :wink:
Givet vis, men du må bare ikke blande klor og syre. Du ved "nå det hjalp ikke, jeg prøver lige med lidt syre i stedet".
Hvis det blandes så udvikler det klorgas, som (vist) giver vand i lungerne.
For år tilbage blev et af de store Københavnske Pizzariaer inde i centrum ryddet hu hej, da en medarbejder tømte en skål med vand og klorin (som de opbevarede karklude i) et forkert sted hen.
Det er ikke noget man spøger med.
I min virksomhed har vi slet ikke klor, da vi bruger en del syreholdige midler. Jeg vil ikke risikere uheldige blandinger. Bruger vi klor er jeg altid selv med eller har opsyn med det.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
fipelipsen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 38
Tilmeldt: fre 9. aug 2013 20:28
10
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 1980

Re: Hvad er det her ? (Belægning på sand)

Indlæg af fipelipsen »

Her er hvad Ron Shimek, skriver om dit problem. Den fulde artikkel kan findes på hans hjemmedside om Deep Sand beds.

Rapid bacterial growth rates only occur without competition for space or nutrients. As the bacterial populations fill in all the open spaces growth slows and may stop altogether. Some bacteria also secrete a exterior covering called a "glycocalyx." These glycocalices are made of a hard sugar-like material similar in consistency to rock candy. Rapid bacterial growth may produce so enough of this material to glue sediments together. These sediment lumps may be glued so tightly together that hammering is needed to break them apart. In much reef literature, these lumps are said to be caused by calcium carbonate or calcium phosphate precipitation. Such mineral precipitation is rare; if a small sediment lump is placed in a weak solution of household chlorine bleach, it breaks down to the component sediment grains in a short time. If the lumps were formed from the calcium salts, they would not dissociate in the bleach.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3754
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Hvad er det her ? (Belægning på sand)

Indlæg af charlie saltvand »

Hej.
Bare en tanke?

Læste i en anden tråd at du tilsætter de 3 hellige ved at hælde pulver i din sump. Kan det værer årsagen?

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvad er det her ? (Belægning på sand)

Indlæg af MoG »

Erik: ok så er jeg med! :biggrin:

Fipelipsen: tak for Info

Charlie : har bare ikke oplevet det før.

Har som sagt fået endnu mere blæs på cirkulationen, så jeg vil se om det hjælper. Måske der har været for lidt cirkulation henover bunden som Martin/gambi også er inde på, så lægger det sig vel i lag på lag og til sidst er det blevet til en hård skal...?
Morten
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvad er det her ? (Belægning på sand)

Indlæg af crazy seahorse »

fipelipsen skrev:Her er hvad Ron Shimek, skriver om dit problem. Den fulde artikkel kan findes på hans hjemmedside om Deep Sand beds.

Rapid bacterial growth rates only occur without competition for space or nutrients. As the bacterial populations fill in all the open spaces growth slows and may stop altogether. Some bacteria also secrete a exterior covering called a "glycocalyx." These glycocalices are made of a hard sugar-like material similar in consistency to rock candy. Rapid bacterial growth may produce so enough of this material to glue sediments together. These sediment lumps may be glued so tightly together that hammering is needed to break them apart. In much reef literature, these lumps are said to be caused by calcium carbonate or calcium phosphate precipitation. Such mineral precipitation is rare; if a small sediment lump is placed in a weak solution of household chlorine bleach, it breaks down to the component sediment grains in a short time. If the lumps were formed from the calcium salts, they would not dissociate in the bleach.
Det lyder da til at være en udmærket beskrivelse.
Som jeg læser det, så sammenligner han det med kandis. Er det sådan det virker Morten?

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvad er det her ? (Belægning på sand)

Indlæg af MoG »

Ja det er sådan set en udemærket beskrivelse når man rører ved det.
Men hvad helt præcist er det der forårsager det? Muligvis bakterier ja, men kunne godt bruge en forklaring hvor det på dansk ganske simpelt bliver skåret ud i pap! :biggrin:
Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Hvad er det her ? (Belægning på sand)

Indlæg af pederrevnørd »

ole. skrev:Put et stykke i en mild klor oplösning,Hvis det oplöses skyldes skorpen Bakterier der Klistrer sandet sammen Hvis Ikke er det Calcium karbonat
Det har du allerede fået fra Ole.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvad er det her ? (Belægning på sand)

Indlæg af MoG »

Peder : så langt er jeg med. Men hvis det skyldes calcium carbonat, hvordan skal det forståes ? (Udelukker ikke at jeg er lidt sløv i optrækket )..
Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Hvad er det her ? (Belægning på sand)

Indlæg af pederrevnørd »

MoG skrev:Peder : så langt er jeg med. Men hvis det skyldes calcium carbonat, hvordan skal det forståes ? (Udelukker ikke at jeg er lidt sløv i optrækket )..
Start nu med at se hvad der opløser massen, og når vi så har synderen, så ser vi på det.

Der er flere årsager til Calcium kan opføre sig således.
Charlie har endda gættet på en mulig årsag, som sagtens kan vise sig at være korrekt.



Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Hvad er det her ? (Belægning på sand)

Indlæg af nbd »

Jeg er enig med Ole, det er formentlig udfældet kalciumkarbonat (ligesom kenddelsten i gryder og el-kedler). Farven skyldes sikkert alger og bakterier.
Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hvad er det her ? (Belægning på sand)

Indlæg af Gambi »

jeg har samme problem som morten, men jeg dossere med Decocean væskerne. har lige smidt nogen af stykkerne i en klor opløsning for at se om det skulle være alger.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvad er det her ? (Belægning på sand)

Indlæg af PoulD »

nbd skrev:Jeg er enig med Ole, det er formentlig udfældet kalciumkarbonat (ligesom kenddelsten i gryder og el-kedler). Farven skyldes sikkert alger og bakterier.
Ole er for en gangs skyld 100% klar i mælet, og alligevel fortolker du og jeg hans ord forskelligt :T
Som jeg forstår det, er det sandsynligvis bakteria / bakterie sekret. Hvis en klor test skulle vise, at det ikke er tllfældet, må det være kalcium.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Hvad er det her ? (Belægning på sand)

Indlæg af nbd »

OK - så er jeg alligevel ikke enig med Ole ;-)

Jeg mener det er kalkudfældning med alger og bakterier.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvad er det her ? (Belægning på sand)

Indlæg af MoG »

Peder:
jeg bad skam ikke om en løsning på problemet ang. Calcium. Jeg var blot nysgerrig efter at vide hvad det KUNNE skyldes , såfremt at det var calcium'en. Om det var pga. Eks. For høj ca., min doseringsmåde, eller et eller andet andet der kunne spille ind. :wink:

Jeg prøver at lægger noget i clorin imorgen ... Og så må vi se om det er en bakterie belægning eller calcium'en. Jeg kan vel bare bruge helt almindelig clorin ikke ??
Morten
Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hvad er det her ? (Belægning på sand)

Indlæg af Gambi »

jo det skulle være godt nok
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvad er det her ? (Belægning på sand)*Update*!

Indlæg af MoG »

Jeg smed det i en skål med clorin og vand i et par timer. Det mistede naturligvis farven og blev helt Hvidt! Men stadig lige så hårdt... Så konklusionen må vel være at det er calcium'en så?
Morten
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3754
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Hvad er det her ? (Belægning på sand)*Update*!

Indlæg af charlie saltvand »

Jep :-)

Måske det skyldes måde du dosere på Morten?

Bare lidt mystisk hvis du ikke har oplevet det før?

Har IKKE styr på det m at dosere pulver overhovedet, men der skal gå tid mellem de forskellige tilsætninger, er det ikke rigtigt? Ellers kan der ske en udfældning???

Prøv at smide et stykke i eddike???


Held og lykke med det. Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"