"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kan det virkelig betale sig?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Kan det virkelig betale sig?

Indlæg af Lord Mike »

Hej Forum

Det har i manges øjne udenfor saltvands-verdenen været meget kompliceret at komme igang med at få stablet et lille stykke rev op i stuen eller hvor man nu ønsker dette skulle stå. Mange mister endda lysten når da prøver at forstå hold af saltvandsakvarie inden de endelig kommer igang. Yderligere er der så også nogle som springe fra når de rent faktisk finder ud af hvad det kan have af økonomiske konsekvenser i form af indkøb af udstyr mm.

Jeg har igennem flere år opsat en del systemer store som små både hos mig selv og andre "saltvandstosser :wink: ". En del af dem som jeg har været behjælpelig hos har nærmest haft den opfattelse af at man skulle være kemiker og mega nørd førend man kunne få succes i vores hobby.

Jeg laver denne tråd efter at have læst den nye tråd som Charlie (profilnavn: charlie saltvand) har oprettet: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... 252#unread" onclick="window.open(this.href);return false; som rent faktisk er høj aktuelt og fremragende læsestof :GO

Saltvandsakvarie har for mig altid skulle være lige at gå til og ikke gøres kompliceret, jeg har altid kun haft fokus på ganske få værdier alt efter om jeg har haft koraller eller rent fiske-akvarie. Men set i lyset af div. nyere metoder som man kan drive et saltvandsakvarie på om man så er til den ene eller anden metode er underordnet. Men disse metode har meget stor fokus på værdier som jeg aldrig har skænket en tanke eller for den sags skyld bakterier og mineraler som skal tilsættes eller fjernes førend man kan få succes men et saltvandsakvarie.

Personligt som tidligere skrevet har jeg altid selv kørt mine akvarier på metoden "keep it simpel" og kun haft fokus på ganske få vandværdier. Denne metode har for mig altid givet gode resultater som i mine øjne giver mindst lige så godt et slutprodukt, tja faktisk endda bedre i nogle tilfælde end metoder hvor der sættes fokus på selv den mindste lille ting og som for mange nye akvarister bliver ret så uoverskuelig og nærmest for dem skræmt væk inden der overhovedet er kommet vand i akvariet.

Men sumusumarum ideen med denne tråd er rent faktisk at prøve at finde ud af hvor mange der køre på den lidt "gammeldags" metode som jeg selv har kørt mine akvarier på eller om man køre på de nyere metoder som zeovit, triton eller en andet mere kompliceret (set herfra :wink: ) metode for at nå til et flot slutprodukt af flot saltvandsakvarie i hjemmet.

Til sidst vil jeg lige pointere at jeg ikke har noget som helst imod de nye metoder, og man skal bestemt være velkommen til at have fokus på vandværdier og bakterier som går helt ned i den mindste lille detalje. Men i skal have mig undskyldt at jeg personligt ikke umiddelbart tror på at resultatet i sidste ende bliver bedre end hvis man kørte efter de mere eller mindre ganske simpel metoder hvor fokus ligger på ganske få ting.

Kom meget gerne med jeres indtryk for det kan jo være mig som efterhånden er faldet helt af på den og bare mere eller mindre har været heldig med mine akvarier ved ikke at gøre det så kompliceret som jeg efterhånden syntes er normen på forummet :T
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Kan det virkelig betale sig?

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Michael,

Selv bruger jeg 20 l vandskifte ugentligt, makroalger høstes fra sump og skummer til eksport.
Dosering sker kun på jod, samt hvad Decoceans balling indeholder.

På næringssiden doserer jeg til gengæld en del :-)

Sangokai Nutricomplete, Sangokai ZX HED og derudover Phytoplankton, således at mine koraller ikke sulter ihjel.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Kan det virkelig betale sig?

Indlæg af Lord Mike »

pederrevnørd skrev:Hej Michael,

Selv bruger jeg 20 l vandskifte ugentligt, makroalger høstes fra sump og skummer til eksport.
Dosering sker kun på jod, samt hvad Decoceans balling indeholder.

På næringssiden doserer jeg til gengæld en del :-)

Sangokai Nutricomplete, Sangokai ZX HED og derudover Phytoplankton, således at mine koraller ikke sulter ihjel.

Mvh
Peder
Hej Peder

Nu har jeg ikke selv kørt med Carstens Balling, men kender flere som har stor succes med disse. Men som jeg er blevet fortalt så skulle alt hvad der er behov for af sporestoffer være tilsat disse væsker. Men det er da muligt at Carsten har lavet om i opskriften eller jeg er blevet misinformeret? Her tænker jeg mere på at du tilføre jod...

Jeg har aldrig selv tilsat næring udover en periode hvor jeg selv havde en Phytoplankton reaktor, men syntes faktisk det gav flere problemer end gavn for akvariet og kunne ej se forskel på mine koraller. Men jeg har da fodret mine koraller med frost til mine LPS og i perioder givet Reefpearls til SPS. Men det er så også alt.

En vigtig detalje er så også at jeg skam også har mistet mange koraller igennem tiden med saltvandsakvarie. Men farver og vækst på koraller har aldrig været et problem her, og det kunne da også være at mange af de koraller som er døde for mig kunne have overlevet hvis jeg havde fokus på flere vandværdier end jeg har haft.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Kan det virkelig betale sig?

Indlæg af ole kekkonen »

selvom saltvandsakvarister kommer ifra mange forskellige samfunds lag er de bestemt ikke dumme.jeg tror man vælger en nem løsning på et problem selvom man ved at det er en smule forkert.
en balje der står med sand og sten i et halvt år inde koraller og fisk er meget tilgivende for fejl og de sker heller ikke så tit.

peder,jeg ser du doserer phyto,det vil jeg også til så snart jeg har stablet den nye balje på benene.jeg tænkte at bruge det til vandbehandling :P til at få klarere vand med i og med jeg vil køre uden skummer og vandskifte.
hvad er dine tanker?
god søndag
Brugeravatar
Ondemand
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 388
Tilmeldt: søn 21. nov 2010 22:30
13
Postnummer: 7570 Vemb
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Vemb, 20 km vest for Holstebro

Re: Kan det virkelig betale sig?

Indlæg af Ondemand »

Jeg kørere også mit akvarie helt simpelt. Når naboer/venner/bekendte ser at jeg holder saltvandsakvarie får man næsten hver gang spørgsmålet om det ikke er svært at holde og om det ikke tager meget tid. De får det nærmest til at lyde som om det er "raketvidenskab", hvilket jeg slet ikke kan forstå.
Det eneste måleudstyr jeg har er en saltmåler. Ikke sådan en præcis elektronisk en, men blot en gammel flydemåler.
Jeg syntes selv at mine koraller står fint, og vokser rigtig godt. Det eneste jeg gør er at skifte ca 15 - 20 liter vand hver 14. dag eller som jeg lige husker det. (Jeg har et RSM 130) Det har jeg gjort i 2 år nu, og det går da fint.
I større akvarier kan jeg godt se at det bliver, bliver mere kompliceret, da man ikke så nemt kan skifte et lige så stort volumen vand, og koraller suger alt ud af vandet på få dage.
Men det kan godt gøres simpelt :)
Senest rettet af Ondemand søn 10. aug 2014 15:21, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Thomas Nørgaard
Mit Red Sea Max 130
Mine Tidligere akvarier
Mit Fluval Edge
med sump, skummer og LED
Mit tidligere Red Sea Max 130!
MaxSpect 60W LED - Vortech MP10 ES
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Kan det virkelig betale sig?

Indlæg af pederrevnørd »

Hej igen,

Jeg mangler hurtigt jod, da det er flygtigt - det forsvinder hurtigt ud af baljen.
Opskriften fra hans side er den samme pt, men ved at han arbejder med at lave en formel som er beregnet til akvarier som er tæt besat med SPS koraller.

Ole, tak for dit indspark omkring Phytoplankton.

Phytoplankton dosering er ny for mig(2-3 måneder) jeg ville med glæde høre om andres erfaring herom :-)
Det interessante er at flere steder hvor jeg havde alger, er de nu forsvundet - tilfælde ?

Derudover håber jeg at det giver liv til zooplankton, så mine koraller kan få en tilnærmet fødekæde :beer:
Jeg vil glæde mig til at følge din tråd, og er sikker på at du vil få myriader af liv i den. :GO

Mht fodring af koraller får mine lps da mysis og reelpearls også - men efter jeg begyndte på at hæve No3 og tilføre Sangokai fik jeg klart stærkere farver på Acropora og "federe lps"

Vi har alle prøvet at miste koraller - det ER desværre end del af vores hobby.
Min personlige øjenåbner mht trivsel over tid, er tilførsel af næring til korallerne.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Kan det virkelig betale sig?

Indlæg af peder »

Skifter 50 liter vand hver kvartal (når jeg husker det) laver mit eget Balling med sporestoffer, og tilsætter ikke andet overhovedet.
Fodrer 2 gange ugentlig med reefpearls, kører med rowa og kul i reaktor.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Kan det virkelig betale sig?

Indlæg af Lord Mike »

peder skrev:Skifter 50 liter vand hver kvartal (når jeg husker det) laver mit eget Balling med sporestoffer, og tilsætter ikke andet overhovedet.
Fodrer 2 gange ugentlig med reefpearls, kører med rowa og kul i reaktor.
Det er stort set præcis samme måde jeg har kørt mine akvarier, dog har jeg lavet vandskifte til hvad der svare til 10% om ugen.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3764
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Kan det virkelig betale sig?

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa Mike.

Godt spørgsmål..... "Kan det virkelig betale sig" ?

Syntes det er befriende at læse at du har haft så stor succes med forholdsvis få midler! Og jeg har jo ved selvsyn set at dit system virkeligt kørte smukt!

Jeg startede op igen, efter næsten 30 års pause, sidste år i juni. Så for mig har det været raket videnskab at sætte mig ind i alle de parameter der tilsyneladende skal være på plads for fx at holde sps koraller.

Efter min indkøring osv forsøgte jeg selv med nogle få frags bl.a. fra dig :-) ..... Det drillede, hmmm læse mere, lytte til velmenende råd osv. Osv. Lige lidt hjalp det.

Købe osmose anlæg........vandskifte hver uge........Købe nyt lys........ købe ny skummer........ købe doseringsmaskine........ læse om tilsætning af de 3 hellige........ osv osv...... uden den store succes...... skifte ALT mit vand med vand der var HELT i orden fra et velkørende system.......... stadig skrantende sps frags........ og jeg kunne blive ved :-).

Min erfaring nu er, nej det kan ikke betale sig, men så på den anden side, nu har jeg ENDELIG kunne holde liv i nogle frags i en længere periode, kan faktisk se vækst :-) også på et par af de frags fra dig, så jeg siger også JO det kan betale sig. Bliver helt glad i låget når det endelig lykkedes.

Som du ved ( kan jeg se i dit første indlæg) er jeg røget på triton vognen, det syntes jeg ikke er mere kompliceret end andre metoder, så i dag er jeg en glad gammel mand der siger følgende til dit meget tankevækkende spørgsmål.

Jeg tror ikke man kan generallisere og spørge så bredt om det kan betale sig? Hver enkel
af os må gøre op med sig selv om det kan betale sig.

Jeg må blot konstaterer at der er MANGE måder at forsøge at have saltvand på og så syntes jeg det er FEDT at du stiller et så simpelt spørgsmål, der kan give stof til SÅ meget eftertanke . Tak for det.

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Kan det virkelig betale sig?

Indlæg af Nicklossi »

Det må jo være op til den enkelte.
En hobby kan ikke gøres op i penge, hvis den giver en noget glæde i livet.

Om glæden så kommer af at have et lowbudget system, der bare kører på den måde man ønsker, eller om man bare er en super gadget nørd, der prøver at få gæsteværelset bygget op til et maskinrum større end på en stor Mærsk damper.

Jeg er selv den sidste model, der gerne vil have så meget udstyr som muligt, da jeg synes det er fedt at nørkle med, dog er det økonomien der bremser mig :-)
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Kan det virkelig betale sig?

Indlæg af Nicki Henriksen »

Mit akvarie kører så simpelt som jeg sys er muligt,
ATO med hanevand, en lille skummer og en returpumpe, godt med lys, lidt kalk tilsætning manuelt indimellem også foder 2-3 gange ugentligt
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Kan det virkelig betale sig?

Indlæg af MarkBruhn »

Jeg kører mit system efter mottoet "keep it simple"

Jeg blander mine egne ballingvæsker, hvor jeg tilsætter de 3 sporeelementer til CA og KH væskerne efter de gamle forskrifter.
Jeg har før kørt uden de 3 sporeelement flasker og kunne ikke bemærke nogen forskel. Bruger det kun, da jeg jo har det stående... :-)

Ellers skifter jeg ca 5% vand om ugen under rengøringen og fodrer dagligt med frost, reefpearls og lidt flagefoder. :-)

Mit system består af 99% sps koraller og det kører super godt med farver og vækst her. :-)

Vil lige pointere at jeg har fået meget mere farve på korallerne, efter jeg fik skruet op for fodringen og begyndte med frost dagligt... :)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1294
Tilmeldt: søn 16. okt 2005 16:41
18
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4000 Roskilde

Re: Kan det virkelig betale sig?

Indlæg af Celia »

Kan det betale sig? I min mening... Ja! Lad mig forklarer hvorfor ;)

Når du sætter et ferskvands akvarie op, så står det der... Bum. Er du lidt vild har du et varme legeme eller en baggrund med indbygget filter, så rammer du væggen for din udvikling.

Sådan er livet ikke med et saltvandsakvarie, du kan vælge til og fra i en uendelig. Det er jo det fede ved hele tiden at kunne udvikle sig. Så når man har den basale kemi på plads, så kan man vælge at trappe op og tilsætte yderligere... Eller man kan lade være og fokuserer på noget andet.

For mig ligger hele herlighedsværdien i saltvand netop i at du har et valg, uanset hvor det føre dig hen.

Så kan det betale sig? I kr og øre? - måske / måske ikke... I herlighedsværdi, jo bestemt :) (for mig)
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3809
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kan det virkelig betale sig?

Indlæg af crazy seahorse »

Svein Fosså sagde i et foredrag engang, at det eneste der skal til for at holde saltvandsakvarie er en ordentlig skummer, nok cirkulation og lys.
Alt det andet er gejl/lir. Det er rart at have, men ikke nødvendigt.

Jeg kører med 6% vandskift, kalkreaktor, Rowa reaktor og intet andet. Næringen til korallerne kommer ind via fodringen af fiskene.
Måler så godt som aldrig og når det sker, er det kun min Kh og i sjældne tilfælde min Po4.
Nu har jeg som bekendt fået nogle udfordringer, muligvis pga en kraftigt forhøjet Jod. Det anvendte salt er under seriøs mistanke.
Men før det skete fungerede det perfekt, med god vækst og farver.
Når og hvis, jeg har fundet årsagen og fået den elimineret, så er det planen at køre videre på samme måde.

At jeg interesserer mig for det biologiske/videnskabelige i det at holde saltvand skyldes, at det interesserer mig og jeg gerne vil finde ud af hvordan det hele virker og hvorfor.
Men det er absolut ikke nødvendigt for at have et flot akvarie.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Kan det virkelig betale sig?

Indlæg af Lord Mike »

Vil da lige pointere at tråden ikke var meningen at skulle omhandle om div. hardware er nødvendig. På dette punkt har jeg selv udstyr for en formue af div Vortec pumper, doseringsmaskinen, GHL computer og jeg kunne blive ved....

Det er mere alle de målinger som feks trigon metoden baseres på, 95% af alle disse målingerne har jeg aldrig nogen sinde haft fokus på eller for den sags skyld aldrig hørt om. Jeg ville selv være lidt nervøs for at fokusere for meget på værdier som alligevel ikke har den store effekt på vores systemer.

Naturligvis skal vores hobby udvikles og nye systemer skal afprøves, og i sidste ende er det jo også missionerende i vores hobby som skaber metoder som giver fremgang med feks hold af koraller, dyr mm som for relativ få år siden ikke var muligt. Så set i det lys skal de nye metoder ganske enkelt tages imod med kyshånd. Men for mig og andre helt almindelige akvarister som "bare" sætter pris på et flot akvarie vil jeg klart mene at de mere eller mindre eksperimenterende metoder langt fra er nødvendig for at nå det samme slutprodukt.

Og vil gerne igen pointere at jeg slet ikke har noget imod at man gerne vil nørde med div ting og sager som for mig er uinteressant. Men jeg er bare lidt bange for at nye akvarister hurtig mister lysten eller har fokus på irrelevante vandværdier for at skabe et flot akvarie.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3809
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kan det virkelig betale sig?

Indlæg af crazy seahorse »

@Michael
Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener.
Mener du at de mere nørdede indlæg skræmmer de nye væk, da det kan medvirke til at gøre det for videnskabeligt/kompliceret?

For ikke så længe siden, var der en tråd der slog til lyd for, at man skulle lave et separat forum for det mere nørdede. Lidt som man har det på RC (Advanced topics).
Men flere af de nye skrev, at de da gerne ville følge med fordi der trods alt nørderiet, kunne være ting som de kunne bruge.
Det faldt vist til jorden.

Men vi er enige omkring Triton.
Jeg ved at der hos nogen udenlands er en vis bekymring for den hype som det kan skabe, at man fokuserer på de meget små elementer og deres betydning.
Bekymringen går netop på det faktum, at man jagter så små nuancer, at det ingen reel betydning har.

Så, om ikke andet for min skyld, kunne du så præcisere hvor du gerne vil hen?

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper ØH
Reactions:

Re: Kan det virkelig betale sig?

Indlæg af Jesper ØH »

Nej det kan bedre betale sig at lukke ned GG
Jeg syntes personligt der er gået for meget kemi og virker som om alt skal afprøves.
Angående et specielt sted for nørdede akvarister ? Hvem er bedre en hvem ?? Og hvorfor ? Pga kemi og formler og hvem der kan putte mest i deres akvarie ?? Jeg tror netop man skal gøre alle lige, ellers bliver det jo et begrænset forum.
Jeg elsker at have saltvand i dag, men hader det muligvis i morgen :) Men jeg kan slet ikke undvære mit reef.
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Kan det virkelig betale sig?

Indlæg af Nicki Henriksen »

Kan lige tilføjes jeg max måler mit vand 4 gange om året og skifter måske hvad der svare til 20% a vandet på et år ved den årlige rengøring a sumpen :)
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Kan det virkelig betale sig?

Indlæg af Lord Mike »

crazy seahorse skrev:@Michael
Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener.
Mener du at de mere nørdede indlæg skræmmer de nye væk, da det kan medvirke til at gøre det for videnskabeligt/kompliceret?
Erik, du rammer sømmet helt præcist her :GO Det ses jo også her på forummet at flere nybegyndere er klar til at tage disse test og derved tror at lige netop denne test vil give svaret på at få et flot akvarie. For nogle er det måske løsningen på gåden for at opnå et flot resultat samt nydelsen i nørderiet opfylder deres intention om hold af saltvand. Men det som jeg er lidt bange for er at man kommer til det punkt at nye saltvandsakvarister først og fremmest har fokus på værdier som ikke nødvendigvis skaber et flot akvarie.

Jeg anbefaler altid nye akvarister at få styr på det mest basale ved hold af saltvandsakvarie samt at bruge lidt sund fornuft og ikke mindst at have god tålmodighed og derved skabe god grobund for et fremtidig flot akvarie. Når man så har basis er på plads og har lyst til at gå i dybden er det helt fint med mig, men man skal bare huske at akvariet nødvendigvis ikke bliver flottere af den grund.

Nu har jeg jo sagt ja til at være mentor her på forummet, og vil til enhver tid anbefale den simple metode da jeg ved at det relativt nemt giver flot resultat. Om andre mentorer vil anbefale metoder som er langt mere komplekse og vidtrækkende skal jeg ikke være dommer over, men dertil er det for mig vigtigt at pointere dette i langt de fleste tilfælde ikke burde være nødvendig og kan gøre at nogle måske dropper ønsket om et saltvandsakvarie.

Flemming (koralfarmen), du må endelig ikke tro at det er et angreb på dig og din butik. Jeg kan jo se at nogle for gavn af disse målinger og du har om nogen tidligere vist at et fantastisk smuk saltvandsakvarie kan skabes på simple metoder med fokus på få værdier. Peace :y
Brugeravatar
Preben
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 438
Tilmeldt: fre 30. aug 2013 14:55
10
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2013

Re: Kan det virkelig betale sig?

Indlæg af Preben »

Hej lorden
Jeg vil som nybegynder, sige at det kan betale sig at måle. Der sker så mange ting i baljen, jeg ikke fåstår. Så det er det tætteste på en fasitliste jeg kan komme. Og jeg til sætter indet uden at måle først.
Og ganske rigtigt, jeg har stolet for meget på dårlige målinger/måleinstrumeter. Og der af haft mine problemer
Så jeg måler 2-3 gange om ugen, mindes ikke jeg kun har målt en gang, men det kommer nok når mit doserings anlæg er kommet på.
Mvh Preben
khl
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 137
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 20:25
15
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Kan det virkelig betale sig?

Indlæg af khl »

Måske man bare skulle trække vejret en gang eler to, før at man udråber det som godt eller skidt....Som jeg ser det, så er det "bare" Balling på en ny måde, med dertilhørende målinger, hvilket jeg finder meget nyttigt. Her har man jo en simpel test der kan afgøre hvordan forholdene i vandet er, i forhold til hvad man ser i naturen, herefter forsøger man at ænder de parametre der er ude af "balance". Om man vælger at køre med macroalger eller ej, er jo lidt op til en selv, men så kører man jo ikke helt 100% Triton, man må så bare skifte vand, for at få "skidet" ud af systemet.

jeg mener at mange kan have stor glæde at de test der bliver foretaget, tag nu Den skøre søhest, her kunne man MÅSKE have undgået at jod værdien i akvariet var løbet løbsk. Der var måske også andet i analysen, som kunne pege på nogle skæve værdier...hvem ved.

Men som mange rigtignok skriver, så kan man jo vælge at køre systemet helt enkelt, uden skummer og alt det andet pjat, eller man kan vælge de forskellige medtoder der inkludere en kalkreaktor, eller Redsea balling, Decocean Balling, Triton systemet... man vælger selv hvad der passer til ens behov.

Nogle mennesker er også ligeglade med hvilken bil de kører i, og udseendet er fuldstændig ligegyldigt, andre pusser og polerer og køber dyrt ekstraudstyr, andre kommer brændstof additiver i tanken for at gøre oplevelsen endnu bedre.....Men det er for de fleste det med at komme fra A til B der er formålet. nogle kommer der aldrig fordi bilen er brudt sammen, andre kommer derhen lang tid efter de andre, som er kommet derhen på 5 minutter....

Det samme kan siges om vores akvarier, vi vil vel allesammen have en fryd for øjet, med mindre, naturligvis at man blot har det for at eksperimentere, dem er der jo nogle af....nogle kommer aldrig derhen, andre tager en omvej, og andre forsøger sig med målinger for at komme derhen på den bedtse måde... OG ja jeg er tilhænger at at man måler sine værdier, også dem man aldrig har hørt om...eller selv er istand til at måle korrekt, enten fordi målesættene er for dårlige og unøjagtige, eller fordi det vil koste en formue at indkøbe dem. Min pointe er at der fra naturens side er en balance i havet, som vi så forsøger at genskabe, så hvorfor ikke tilstræbe at få så meget at det der er i havet ind i baljen. og det gøres da beste hvis man kender sammensætningen af det vand der er i baljen, og derfra laver de justeringer der er nødvendige, det er for mig ren logik.
De bedste hilsener:

Kurt H Larsen

"Those who say it cannot be done - should stop interrupting those that are already doing it"

viewtopic.php?f=94&t=56936
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Kan det virkelig betale sig?

Indlæg af nbd »

Jeg er lidt usikker på hvad 'gamle' og 'nye' metoder dækker over. Er Balling 'gammel'? Eller Berlin-metoden?

Jeg er meget enig i Lordens betragtninger om at holde det biologisk/kemisk simpelt. Jeg tester aldrig mit vand, tjekker kun salinitet i forbindelse med det månedlige vandskifte. Men når jeg nu har Zeovit, Rowaphos, kul og biopellets i min reaktor for at holde næringsindholdet på et minimum, er det vel ikke længere simpelt???

Oplægget går ikke på teknologi, dvs. alt det dyre gejl vi efterhånden får samlet sammen, er ikke indbefattet i 'simpelt'? Men metode og teknologi er vel forbundet? Balling uden doseringsmaskine og computerstyring er for bøvlet, og lige pludseligt er det hele ikke længere simpelt (eller billigt!).

Hvis vi for alvor mener at saltvand bør holdes simpelt, bør vi satse på DSB, kun med lidt cirkulation som eneste teknologi. Skummer, tilsætninger etc. kan droppes. Alt hvad koraller behøver, får de fra bundlagets indhold af mineraler, som gradvist frigives til vandet via nedbrydningsprocesser - f.eks. frigives en smule calcium pga. bakteriernes udskillelse af kuldioxid, som nedbryder kalk, akkurat som i en kalkreaktor. Men helt så simpelt er det jo kun et par stykker her på forum, som har prøvet ;-)
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Re: Kan det virkelig betale sig?

Indlæg af Flemming »

Lord Mike skrev:
crazy seahorse skrev: Flemming (koralfarmen), du må endelig ikke tro at det er et angreb på dig og din butik. Jeg kan jo se at nogle for gavn af disse målinger og du har om nogen tidligere vist at et fantastisk smuk saltvandsakvarie kan skabes på simple metoder med fokus på få værdier. Peace :y
Hej Michael,
Jeg tager det på ingen måde negativt. Alle har lyst til at have et flot akvarium og der er utallige måder at få dette på. Det er med til at gøre denne hobby meget spændende.
Nogen er teknik "nørder" (forstået på den gode måde), andre er analyse "nørder og atter andre helt basic.
Personligt er jeg ikke så fokuseret på om min pumpe hedder Vortech, tunze eller et af de andre navne, mens for andre er det helt væsentligt. Men pumpevalg er ikke afgørende for om du kan skaffe et flot resultat i din balje. Det er heller ikke nødvendigt med doseringsmaskine, men det gør det alt andet lige nemmere at skabe stabile værdier med sådan en.
Jeg er til gengæld mere optaget af mine faktiske vandværdier og forsøger at skabe så stabile vilkår som muligt. Man må godt kalde mig analyse nørd :y Skyldes måske min "forhistoriske" uddannelse som Laborant (kemi og mikrobiologi). Triton målingerne er for mig essentielt, da jeg får data på mit vand jeg aldrig har kunne få før. Derefter kan jeg selv tage stilling til om jeg vil gøre noget ved dem. Triton kommer desuden med en mulighed for hvad jeg kan gøre. Men valget om at følge dette er jo helt op til en selv at vurdere.
Det behøver ikke være svært, tværtimod. Det er ligeså let som balling (stort set helt magen til i metoden) dog bliver dette underbygget af ens data fra vandanalysen.
Har man lyst til at dykke dybere ned i emnet begynder det at blive kompliceret,ligesom alt andet kan være indenfor vores hobby.

Triton er ikke svaret på alt, slet ikke!
I et velkørende akvarie er der balance mellem (blandt mange flere)
De fysiske forhold Herunder flow, lys, temp etc.
De biologiske forhold Fiskesammensætning, CUC, koralsammensætning etc.
De mikrobiologiske forhold aerobe/anaerobebakterier, denitrificerende, etc
Fodring fodring og næring til alle dyrene
De vandkvalitetsmæssige forhold Stabile værdier der forsøger at matche det ønskede hele tiden. Det er her Triton kan hjælpe dig/jer med data og metode.

Kort fortalt:
Der er mange parametre generelt man kan fokusere på hvis man gerne vil opnå et flot akvarie. Og der er sikkert også dem der mener det modsatte. Men for mig er det de fysiske, biologiske og vandkvalitetsmæssige forhold der har mest betydning og jeg bruger Triton + egne målinger undervejs til at få så mange data på min vandkvalitet.
Så et ja fra mig, det kan virkelig betale sig. :f3: Jeg kan fange ændringer i opløbet før det går galt og jeg kan fintune værdierne bedre med en analyse med valide data.
Hilsen
Flemming
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Kan det virkelig betale sig?

Indlæg af AndersGS »

Flemming - jeg er totalt enig.

Det er jo ikke fordi det skal være svært, det er ikke fordi det skal være indviklet, men som årene går og man bliver mere erfaren udvides interessen for de mere komplicerede dele af hobbyen og man får lyst til at opleve og undersøge tingene mere grundigt - så det er vel i bund og grund en helt naturlig udvikling som akvarist at man interesserer sig for de ting.

Man kommer meget langt med matematikundervisningen fra folkeskolen, man kan faktisk klare sig et helt liv med den, men vil man opnå noget dybere og specialisere sig som fx ingeniør eller lign, så er det nødvendigt at dygtiggøre sig med mere kompliceret matematik for at opnå det.

Det er måske ikke meget anderledes med akvariet, som E. A. Shinn siger "No rocks, no water, no ecosystem", hvis man virkelig vil gøre det simpelt.

Det akvarie jeg har haft mest succes med blev kørt udelukkende med vandskifte - nichts wieder..
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons 2. apr 2014 19:51
10
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Re: Kan det virkelig betale sig?

Indlæg af niels228 »

Hvorfor ligger denne tråd ikke som "tvunget" læsning i "Ny i faget"? Det er jo genialt. Som ny hvor man har læst side op og ned om ALT og man føler man har nået et mætnings punkt af information.
Efter at have læst denne korte tråd har jeg LANGT mere ro i maven over det projekt jeg er gået i gang med.

Min anbefaling er at slette mit indlæg og flytte tråden over i "Ny i faget" og låse den så den ikke bliver længere.
Tak for alle jeres indspark.

Venlig hilsen en nybegynder med ro i maven.

Niels
Akvarier skal vejes i ton.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Kan det virkelig betale sig?

Indlæg af PederP »

AndersGS skrev:Flemming - jeg er totalt enig.

Det er jo ikke fordi det skal være svært, det er ikke fordi det skal være indviklet, men som årene går og man bliver mere erfaren udvides interessen for de mere komplicerede dele af hobbyen og man får lyst til at opleve og undersøge tingene mere grundigt - så det er vel i bund og grund en helt naturlig udvikling som akvarist at man interesserer sig for de ting.

Man kommer meget langt med matematikundervisningen fra folkeskolen, man kan faktisk klare sig et helt liv med den, men vil man opnå noget dybere og specialisere sig som fx ingeniør eller lign, så er det nødvendigt at dygtiggøre sig med mere kompliceret matematik for at opnå det.

Det er måske ikke meget anderledes med akvariet, som E. A. Shinn siger "No rocks, no water, no ecosystem", hvis man virkelig vil gøre det simpelt.

Det akvarie jeg har haft mest succes med blev kørt udelukkende med vandskifte - nichts wieder..
Det er det jeg syntes er det smukke ved hobbyen. Der er både stof til poeten og ingeniøren :beer:
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 377
Tilmeldt: fre 17. aug 2007 14:25
16
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Re: Kan det virkelig betale sig?

Indlæg af mcnats »

Holder også af et simpelt setup.


Vandskift: 6-7% hver anden uge med bruger helt almindeligt hanevand.

Filtrering: er en mindre skummer og en filtersvampe (som fjerner sindsygt meget skidt) i perioder hvor det er nødvendigt.

Fodre med blanding af flagefodder og hjemmelavet frostfodder.

Bundlag: DSB som sammen med hanevandet gør at kH, pH, Ca og Mg holder pæne værdier uden nogen form for tilsætning.

Altså intet osmosevand, fosfatfilter, nitratfilter, zeovit, ozon og ingen tilsætninger

Måler kun sjældent værdierne, men holder selvfølgelig godt øje med fisk og koraller.

Mine koraller og fisk trives alle. Jeg har lige flyttet hele akvariet uden et eneste dødsfald, og jeg synes selv at farverne er rigtig flotte. Det er dog mit indtryk at mange oplever større vækst på deres koraller end mig, men mine koraller er store nok, det ser jeg ikke som et problem.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Kan det virkelig betale sig?

Indlæg af ole kekkonen »

der vil altid findes nogen som vil plukke folk for penge og den her hobby tiltrækker dem som fluer på honning
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Kan det virkelig betale sig?

Indlæg af Anden »

Fejl.

Min metode virker kun her hjemme og kan ik bruges af andre åbenbart.
Senest rettet af Anden tors 10. mar 2016 09:35, rettet i alt 2 gange.
Billede
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Kan det virkelig betale sig?

Indlæg af MarkBruhn »

Anden skrev:20% vandskift på både store og små akvarier og hvis man køber godt salt så er det ik nødvendigt med andet tilsætning end måske et eller andet all-in-one produkt så er spørsmål bare om man har råd til vandskift og osmosevand, skummer er ik nødvendig og et filter med vat kan klare alt filtering men det er nemmere med alt udstyr som skummer og et lille kemisæt men det er ik nødvendigt.

Om det kan betale sig at have en hobby er svært for mig at svare på men for mig kan det godt betale sig.


Det du skriver der er ikke helt korrekt og kan vildlede folk.
Hvis du ønsker at have et ordentligt saltvandsakvarie, så kommer man ikke langt, hvis man kører det så skrabet som du der nævner.
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"