"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

hvilken salt og hvorfor.

Forum for nye som gamle produkter samt beskrivelser og anmeldelser her af.

hvilken salt bruger du?

Afstemning sluttede ons 19. feb 2014 01:11

Red sea pro
13
17%
Tropic marin
6
8%
Blue treasuer
36
47%
Sps ultra
10
13%
Lps ultra
1
1%
Reef crystal
0
Ingen stemmer
D-D H2O
0
Ingen stemmer
Reefers Best
0
Ingen stemmer
ANDET
11
14%
 
Afgivne stemmer: 77

Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1120
Tilmeldt: ons 19. mar 2008 19:13
16
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Herning

hvilken salt og hvorfor.

Indlæg af Dezon »

Hvilken salt burde jeg vælge. Har prøvet red sea pro og Sps ultra, syntes ikke det var noget særligt.
Når i har stemt må i gerne komme med en lille forklaring.

Gider ikke at læse om leverpostej (som i tidligere tråd) eller anden useriøs input.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: hvilken salt og hvorfor.

Indlæg af Han$en »

Jeg kan som sådan ikke fortælle folk de bør vælge samme som jeg, det må man selv vurdere.

Men jeg har benyttet Red Sea Coral Pro siden 2010, og benytter dette lige så længe det bliver produceret.

Det passer med "lovede" værdier, opløses hurtigt og er en fantastisk salt for mig. Jeg har prøvet Blue Treasure SPS saltet, men det syntes jeg ikke var imponerende.

Det koster omkring 1/3 og det synes jeg så kvalitetsmæssigt også stemte. For meget bundfald/skidt til min smag - Men det er igen min egen personlige opfattelse/mening.

Men jeg har stemt Red Sea's pro.. :happy:
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Re: hvilken salt og hvorfor.

Indlæg af Flemming »

Han$en skrev:Jeg kan som sådan ikke fortælle folk de bør vælge samme som jeg, det må man selv vurdere.

Men jeg har benyttet Red Sea Coral Pro siden 2010, og benytter dette lige så længe det bliver produceret.

Det passer med "lovede" værdier, opløses hurtigt og er en fantastisk salt for mig. Jeg har prøvet Blue Treasure SPS saltet, men det syntes jeg ikke var imponerende.

Det koster omkring 1/3 og det synes jeg så kvalitetsmæssigt også stemte. For meget bundfald/skidt til min smag - Men det er igen min egen personlige opfattelse/mening.

Men jeg har stemt Red Sea's pro.. :happy:
+1
Hilsen
Flemming
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: hvilken salt og hvorfor.

Indlæg af AndersBoerglum »

Tror det hænger lidt sammen med vandskifte.
Folk der kører med store ugentlige vandskifte, kan jeg sagtens følge i at køre et billigt salt, det koster trods alt lidt at skifte 100 liter om ugen feks.

Men hvis man har et lille akvarium som måske får skiftet 10 liter om ugen, ja så ville jeg godt ofre det, det koster at køre på TropicMarin er Red Sea salt.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: hvilken salt og hvorfor.

Indlæg af AndersGS »

AndersBoerglum skrev:Tror det hænger lidt sammen med vandskifte.
Folk der kører med store ugentlige vandskifte, kan jeg sagtens følge i at køre et billigt salt, det koster trods alt lidt at skifte 100 liter om ugen feks.

Men hvis man har et lille akvarium som måske får skiftet 10 liter om ugen, ja så ville jeg godt ofre det, det koster at køre på TropicMarin er Red Sea salt.
Enig, det er bare nemmere med salt der stemmer 100 % i små akvarier, så er du jo også fri for at dosere noget som helst andet! Sådan kørte jeg også mit 64L, men en spand på 20 kg salt holder jo også i pænt lang tid :K

Ellers har jeg nu altid bare brugt det der har været på tilbud, det har fungeret fint. Eneste negative jeg har oplevet er faktisk med det DeJong salt jeg har nu, der er Ca lige i den lave ende. Jo, og så var saltet fra Tetra lidt længe om at opløses, men ellers OK.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: hvilken salt og hvorfor.

Indlæg af ole kekkonen »

bruger tropic marine har også prøvet reefers best men blev noe bekymret over tungmetaller i det selvom jeg aldrig rigtig fik det testet.i mit næste setup vil jeg lave daglig vandskifte på 1% ved at dryppe med en dobbel doseringspumpe.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1797
Tilmeldt: ons 14. mar 2007 11:55
17
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Re: hvilken salt og hvorfor.

Indlæg af leifkrarup »

Bruger De Jong salt....ved ikke om det er godt eller skidt, men det opløses 100% på ingen tid. Intet bundfald.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: hvilken salt og hvorfor.

Indlæg af Petercw »

Han$en skrev:Jeg kan som sådan ikke fortælle folk de bør vælge samme som jeg, det må man selv vurdere.

Men jeg har benyttet Red Sea Coral Pro siden 2010, og benytter dette lige så længe det bliver produceret.

Det passer med "lovede" værdier, opløses hurtigt og er en fantastisk salt for mig. Jeg har prøvet Blue Treasure SPS saltet, men det syntes jeg ikke var imponerende.

Det koster omkring 1/3 og det synes jeg så kvalitetsmæssigt også stemte. For meget bundfald/skidt til min smag - Men det er igen min egen personlige opfattelse/mening.

Men jeg har stemt Red Sea's pro.. :happy:
+1 fra mig :GO
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: hvilken salt og hvorfor.

Indlæg af Lord Mike »

Bruger det billigste jeg kan finde, dog gøres hvad der kan for ikke konstant at skifte mærke for at holde stabilitet.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: hvilken salt og hvorfor.

Indlæg af pederrevnørd »

Lord Mike skrev:Bruger det billigste jeg kan finde, dog gøres hvad der kan for ikke konstant at skifte mærke for at holde stabilitet.
+1 :GO
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: hvilken salt og hvorfor.

Indlæg af Petercw »

Lord Mike skrev:Bruger det billigste jeg kan finde, dog gøres hvad der kan for ikke konstant at skifte mærke for at holde stabilitet.
Mange af de mærker jeg har prøvet, har værdierne været langt fra hinanden fra spand til spand. prøvede engang salt fra dejong. Første spand have en værdi og næste spand jeg købte havde anderledes værdier. Så skiftede jeg.

Red sea har altid haft de samme værdier, så nu bliver jeg ved med det.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4017
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: hvilken salt og hvorfor.

Indlæg af Engelquist »

Bruger Blue Tressure og er godt tilfreds- det opløses helt i løbet af et øjeblik og er klar til brug- kan ikke genkende at der skulle være skidt eller bundfald i??
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4680
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: hvilken salt og hvorfor.

Indlæg af Anders månsson »

er bundfald = dårlilg salt?
Jeg har i akvariet bundfald i den store stil?
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: hvilken salt og hvorfor.

Indlæg af KasperT »

Bruger også Red Sea Coral Pro da jeg har hørt om relativt mange som rapportere skiftende værdier fra sending til sending af fx Blue Treasure.
Den kasse Blue Treasure som jeg selv fik var dog ok, men værdierne var ikke som på deklerationen.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: hvilken salt og hvorfor.

Indlæg af Carsten »

Har brugt Blue Treasure i ca. 1 års tid og kan heller ikke genkende problemet med bundfald og skidt.
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1120
Tilmeldt: ons 19. mar 2008 19:13
16
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Herning

Re: hvilken salt og hvorfor.

Indlæg af Dezon »

Super :-) tusind tak. Godt at man kan holde sig til emnet ;-) tak for det.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: hvilken salt og hvorfor.

Indlæg af Lord Mike »

Petercw skrev:
Lord Mike skrev:Bruger det billigste jeg kan finde, dog gøres hvad der kan for ikke konstant at skifte mærke for at holde stabilitet.
Mange af de mærker jeg har prøvet, har værdierne været langt fra hinanden fra spand til spand. prøvede engang salt fra dejong. Første spand have en værdi og næste spand jeg købte havde anderledes værdier. Så skiftede jeg.

Red sea har altid haft de samme værdier, så nu bliver jeg ved med det.
Jeg har aldrig taget en prøve på mit ny blandet saltvand, det eneste jeg tjekker er promille. Undskyld, men for mig er det lidt navlepilleri da jeg ikke før har haft problemer af nogen art hvad angår salt.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: hvilken salt og hvorfor.

Indlæg af Thue »

Lord Mike skrev:
Petercw skrev:
Lord Mike skrev:Bruger det billigste jeg kan finde, dog gøres hvad der kan for ikke konstant at skifte mærke for at holde stabilitet.
Mange af de mærker jeg har prøvet, har værdierne været langt fra hinanden fra spand til spand. prøvede engang salt fra dejong. Første spand have en værdi og næste spand jeg købte havde anderledes værdier. Så skiftede jeg.

Red sea har altid haft de samme værdier, så nu bliver jeg ved med det.
Jeg har aldrig taget en prøve på mit ny blandet saltvand, det eneste jeg tjekker er promille. Undskyld, men for mig er det lidt navlepilleri da jeg ikke før har haft problemer af nogen art hvad angår salt.
Tidligere har jeg heller ikke gået op i hva salt mærke jeg brugt, ej heller ikke målt på det. Men for nylig oplevede jeg noget skidt med salt fra de jong hvor værdierne lå helt i skoven, det samme oplevede jeg ved salt fra ultra så er skiftet tilbage til tropic som jeg føler mig bedre tilpas med samt at det virker til mit akvarie køre bedre med det.

Men tidligere havde jeg det også som dig, at salt var salt og hva mærke man brugte kunne være underordnet. Men sådan har jeg det bestemt ikke i dag
Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: hvilken salt og hvorfor.

Indlæg af Barner »

Lord Mike skrev:
Petercw skrev:
Lord Mike skrev:Bruger det billigste jeg kan finde, dog gøres hvad der kan for ikke konstant at skifte mærke for at holde stabilitet.
Mange af de mærker jeg har prøvet, har værdierne været langt fra hinanden fra spand til spand. prøvede engang salt fra dejong. Første spand have en værdi og næste spand jeg købte havde anderledes værdier. Så skiftede jeg.

Red sea har altid haft de samme værdier, så nu bliver jeg ved med det.
Jeg har aldrig taget en prøve på mit ny blandet saltvand, det eneste jeg tjekker er promille. Undskyld, men for mig er det lidt navlepilleri da jeg ikke før har haft problemer af nogen art hvad angår salt.
:GO
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: hvilken salt og hvorfor.

Indlæg af Lord Mike »

Thue skrev:
Lord Mike skrev:
Petercw skrev:
Lord Mike skrev:Bruger det billigste jeg kan finde, dog gøres hvad der kan for ikke konstant at skifte mærke for at holde stabilitet.
Mange af de mærker jeg har prøvet, har værdierne været langt fra hinanden fra spand til spand. prøvede engang salt fra dejong. Første spand have en værdi og næste spand jeg købte havde anderledes værdier. Så skiftede jeg.

Red sea har altid haft de samme værdier, så nu bliver jeg ved med det.
Jeg har aldrig taget en prøve på mit ny blandet saltvand, det eneste jeg tjekker er promille. Undskyld, men for mig er det lidt navlepilleri da jeg ikke før har haft problemer af nogen art hvad angår salt.
Tidligere har jeg heller ikke gået op i hva salt mærke jeg brugt, ej heller ikke målt på det. Men for nylig oplevede jeg noget skidt med salt fra de jong hvor værdierne lå helt i skoven, det samme oplevede jeg ved salt fra ultra så er skiftet tilbage til tropic som jeg føler mig bedre tilpas med samt at det virker til mit akvarie køre bedre med det.

Men tidligere havde jeg det også som dig, at salt var salt og hva mærke man brugte kunne være underordnet. Men sådan har jeg det bestemt ikke i dag
Jeg har aldrig prøvet salt fra De Jong, selv om jeg faktisk kan få det til en ganske fin pris igennem mit arbejde hvor vi har fået fine tilbud netop fra De jong ved køb af de mængder vi bruger. Vi bruger et sted imellem 4-600 kg om ugen og køber ind til ca 1 år ad gangen, så det er ret store mængder der købes når det endelig er. Hjemme i privaten har jeg et forbrug på 6kg om ugen ved mit ugentlige 200 liters vandskift, her bruges en ganske fin no-name salt fra Polen.

Men igen da jeg aldrig har haft de problemer som i snakker om gider jeg simpelhen ikke bruge tid på at kontrolere det ny-blandet salt. Og ud fra hvad i skriver tyder det på at det er godt vi aldrig fik købt den store mængde fra De Jong :lipssealed:
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: hvilken salt og hvorfor.

Indlæg af FEM64 »

Har tidligere brugt De Jong og været egentlig godt tilfreds med det men har skiftet til Red Sea Pro. Primært fordi jeg pt. kun bruger Balling og ugentligt 40 L vandskift, så vil jeg gerne have "det bedste". Pris og kvalitet følges tit ad. :y Når jeg ikke skifter mere så er prisen overkommelig.

Edit: Som understregning af ovenstående, så har jeg forsøgt at beregne hvad jeg bruger i strøm pr. måned og jeg er et stykke over 700,- kr. pr. måned alene til strømmen. I mit regnskab er forskellen på salt derfor lidt "uden betydning". Med Red Sea Pro vil mit nuværende vandskift koste ca. 175,- kr. pr. måned og BT vil ligge omkring 1/4 af dette. Jeg kan med andre ord spare ca. 120,- kr. pr. måned på saltet men sammenlignet med strømforbruget og de andre forbrugsudgifter synes jeg de 120,- kr. forsvinder fuldstændigt.

Det ER en dyr hobby men ..... saltvand skal der være plads til. :f3: :f3:
Senest rettet af FEM64 ons 12. feb 2014 14:31, rettet i alt 1 gang.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: hvilken salt og hvorfor.

Indlæg af Petercw »

Lord Mike skrev:
Petercw skrev:
Lord Mike skrev:Bruger det billigste jeg kan finde, dog gøres hvad der kan for ikke konstant at skifte mærke for at holde stabilitet.
Mange af de mærker jeg har prøvet, har værdierne været langt fra hinanden fra spand til spand. prøvede engang salt fra dejong. Første spand have en værdi og næste spand jeg købte havde anderledes værdier. Så skiftede jeg.

Red sea har altid haft de samme værdier, så nu bliver jeg ved med det.
Jeg har aldrig taget en prøve på mit ny blandet saltvand, det eneste jeg tjekker er promille. Undskyld, men for mig er det lidt navlepilleri da jeg ikke før har haft problemer af nogen art hvad angår salt.
Hvad er der galt med at pille lidt i navlen :T
Hvis du aldrig har lavet målinger på ny blandet salt, hvordan kan du så udtale dig?
Det er ikke spor negativt ment, so dont get upset :wink:

Nu kan jeg læse at du skifter 200l, det er ca 10x mere end jeg.
Jeg tror det er af stor betydning, om man har en lille eller en stor balje.

I et stort system, med mange koraler og stor volume, der betyder svingninger nok mindre.
Med et stort forbrug, så oplever du måske ikke engang udslag.

I et lille system med færre koraler og mindre volume, der oplever vi små svingninger meget mere, og det har større betydning.

Selv havde jeg en gang fået noget salt med skæve værdier, så min ca i baljen lå pludselig på 550 efter vandskift.

Mit lille system er mere følsomt end et stort system.
Jeg har ikke råd til at miste koraler, så hellere bruge pengene på salt som altid stemmer i værdierne.
Prisen for mig er jo ikke så voldsom, når jeg kun skifter 20, 30l vand om ugen.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: hvilken salt og hvorfor.

Indlæg af Steen »

15% vandskifte gør vel det samme ved værdierne i en stor baljen som hvis det var et lille nano hvor der også bliver skiftet 15 % vand.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: hvilken salt og hvorfor.

Indlæg af pederrevnørd »

hej Peter,

Jeg er egentlig ikke uenig med dig, men mener ikke du kan lave statistik på 2-3 målinger.
Du har haft saltvand siden 2012, lord Mike har haft slat i blodet, før jeg mistede pandehåret :K

Jeg håber ikke du opfatter dette negativt - jeg har stor respekt for dig som menneske, og akvarist :GO

Brug præcis det saltmærke du har lyst til - det gør jeg :y

Men tror du virkelig at der findes eet saltmærke som aldrig svinger en anelse i værdierne ?

Jeg kan oplyse at BT er en af de helt store OEM aktører på markedet - du kan meget vel skifte mærke, bruge flere penge, og ende op med samme produkt.

Som Lord Mike har jeg aldrig gidet at måle nyblandet saltvand - jeg vil hellere bruge tiden foran baljen, og hos mig trives tingene.

Men respekt for din mening, den søger jeg ikke at forandre - der er blot andre der gerne må have vores holdning, forhåbentlig :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: hvilken salt og hvorfor.

Indlæg af PederP »

Jeg skifter 190L om ugen og er meget glad for BT(og prisen). Har brugt Redsea koral pro og Dejong før. Syntes ikke der er den store forskel i opløselighed.
Enig i at BT svinger lidt i værdier, men jeg har ikke oplevet nogen voldsomme afvigelser. Ikke noget som påvirker værdierne i baljen.
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: hvilken salt og hvorfor.

Indlæg af Steen »

Jeg har altid gjort som lord mike og peder, og jeg måler heller aldrig mit nye salt.

Jeg starter mit osmoseanlæg og den laver så vand der kommer direkte i sumpen sammen med saltet. Når vandstanden er i orden i sumpen er saltet også opløst og jeg starter min returpumpe. Nemmer kan et vandskifte ikke blive andet end hvis det kørte på automatik.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: hvilken salt og hvorfor.

Indlæg af Lord Mike »

Petercw skrev: Hvad er der galt med at pille lidt i navlen :T
Hvis du aldrig har lavet målinger på ny blandet salt, hvordan kan du så udtale dig?
Det er ikke spor negativt ment, so dont get upset :wink:

Nu kan jeg læse at du skifter 200l, det er ca 10x mere end jeg.
Jeg tror det er af stor betydning, om man har en lille eller en stor balje.

I et stort system, med mange koraler og stor volume, der betyder svingninger nok mindre.
Med et stort forbrug, så oplever du måske ikke engang udslag.

I et lille system med færre koraler og mindre volume, der oplever vi små svingninger meget mere, og det har større betydning.

Selv havde jeg en gang fået noget salt med skæve værdier, så min ca i baljen lå pludselig på 550 efter vandskift.

Mit lille system er mere følsomt end et stort system.
Jeg har ikke råd til at miste koraler, så hellere bruge pengene på salt som altid stemmer i værdierne.
Prisen for mig er jo ikke så voldsom, når jeg kun skifter 20, 30l vand om ugen.
Haha, der er da intet galt med navle-pilleri, praktisere det faktisk selv indimellem bare ikke på mit salt :T

Men Peter om du skifter 10% på 1000 liter eller gør det på 100 liter så vil jeg mene at udsving vil blive det samme. Men som jeg skriver har jeg intet negativt oplevet med det salt jeg har brugt igennem min tid med saltvand. Og så længe der ikke laves store vandskift (>20%) er det altså så små udsving at det ikke har den store betydning på dit akvarie med mindre producenten har tabt en kæmpe mængde af et indhold som ikke var meningen deri. Men igen.har aldrig oplevet det, dermed ikke sagt det ikke kan ske, men sandsynligheden for at dette skulle ske er så lille at jeg ikke vil bruge tiden på det.

En anden ting i den forbindelse er at jeg ej heller vil bruge store summer på dyrt salt, da jeg hellere vil bruge penge på det som faktisk pryder akvariet i form af koraller fisk mm. Men det er min mening og du skal bestemt være velkommen til at have din i al fordragelighed :beer:
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: hvilken salt og hvorfor.

Indlæg af Petercw »

Du har helt ret i at 10pct er 10pct uanset størrelse, men forbruget af ca, kh osv er ikke det samme i alle baljer.

Min påstand går på at et stort system med mange koraler, ikke mærker svingerne som et lille system med få koraler.

I øjeblikket tilsætter jeg intet for CA og mit forbrug er meget lavt. Ergo betyder det at hvis jeg får salt med højere CA end mit nuværende, så stiger CA med det samme. Det har jeg selv oplevet.

Egentlig er det klart nok, at du ikke er påvirket af det i samme grad som jeg, da du ikke har haft de problemer med salt, som jegvhar oplevet.

Ofte bliver man først opmærksom, og forsigtig, når man har oplevet problemerne selv.

Heldigvis er der ikke så mange som har problemer med salt.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: hvilken salt og hvorfor.

Indlæg af Carsten »

Petercw skrev:Du har helt ret i at 10pct er 10pct uanset størrelse, men forbruget af ca, kh osv er ikke det samme i alle baljer.

Min påstand går på at et stort system med mange koraler, ikke mærker svingerne som et lille system med få koraler.

I øjeblikket tilsætter jeg intet for CA og mit forbrug er meget lavt. Ergo betyder det at hvis jeg får salt med højere CA end mit nuværende, så stiger CA med det samme. Det har jeg selv oplevet.

Egentlig er det klart nok, at du ikke er påvirket af det i samme grad som jeg, da du ikke har haft de problemer med salt, som jegvhar oplevet.

Ofte bliver man først opmærksom, og forsigtig, når man har oplevet problemerne selv.

Heldigvis er der ikke så mange som har problemer med salt.
Jeg vil da mene at et akvarie fyldt med mange koraller, hurtigere vil mærke et udsving i vandet end et med få, hvor forbruget er minimalt.
Korallernes forbrug er sådan nogenlunde konstant, når de er kommet i gang med at vokse.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: hvilken salt og hvorfor.

Indlæg af Kasper j. »

Red Sea pro og af samme grunde som Han$en.
Besvar

Tilbage til "Produktgennemgang"