"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mit Boyu 128 liters.

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Frej81
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 32
Tilmeldt: man 20. feb 2012 19:06
12
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: København S

Mit Boyu 128 liters.

Indlæg af Frej81 »

Hej Alle.
Så startede mit saltvands eventyr endelig!
Det har været længe undervejs, først lang periode med læsning og atter læsning. Derefter købte jeg et brugt 430 liters som det viste sig at være en større sag at få til at køre da pengene var små og nærmest alt manglede. Så da jeg langt om længe var ved at være færdig skulle vi pludselig flytte fra Århus til Kbh og jeg valgte at skille mig af med den store balje. Nu har jeg så besluttet mig til at lade fornuften sejre og starte forsigtigt ud med det noget mere overskuelige Boyu 128 liters...

Udstyr:
Boyu 128 med indbygget LED lys. Det fungerer rigtig godt. (Tak til Michael F for forarbejdet) :beer:
Tunze 9002 skummer.
Tunze retur.
Eheim 100w varme.
2 stk Tunze 6025 pumper. (Den ene moddet).
Osmoseanlæg. (Lille men fungerer fint).

Indhold:
Døde sten fra DeepOcean. (Ved ikke helt hvor mange kilo jeg har).
Aragonite koralgrus "sand".
Dejong Marinelife salt.

Indtil videre har det kørt med vand i ca halvanden dag. Jeg har dog allerede bemærket hvad der kommer til at irritere mig på sigt.
For det første lavede jeg den fejl ikke at rense stenene ordentligt, og det er skyld i at til trods for at jeg har kørt alt vandet igennem osmoseanlægget, er vandet tilsyneladende så urent at min TDS måler ikke engang kan vise hvor mange ppm vandet er... Suk.
Derudover syntes jeg ikke at jeg kan få skummeren til at virke så godt som jeg gerne vil have den til. Der er ikke lav vandstand nok i første kammer til at den virker optimalt. Det gør at den skummer alt for vådt og koppen er svær at få til at side godt og tæt.
Desuden gør den forholdsvis lille vandmængde at saltindholdet svinger op og ned bekymrende hurtigt syntes jeg. Bare fordi jeg har tømt koppen 2 gange, kan jeg se at det påvirker saltmængden. Kunne godt blive et problem på længere sigt hvis ikke man konstant hælder nyt vand i som erstatning...


Sådan ser det hele ud indtil videre.
IMG_0113.JPG
Alt i alt er jeg godt tilfreds med det, trods disse mindre småproblemer. Men hvad, det kan vel næppe lade sig gøre at starte et saltvandsakvarie op uden problemer af en art. Og det er jo så netop derfor jeg har valgt et lille akvarie til at starte med, så jeg kan lave alle fejlene med det (og forhåbentlig også lære noget af dem)! De døde sten har jeg også fyldt "sumpen" op med, som en slags filter. Testkit har jeg ingen af endnu, så jeg kender ikke mine værdier, men har tænkt mig at investere i RedSea Max testsættene til Januar.

Mine planer indtil videre er at holde mig til de enkelte "nemme" fisk og koraller.
Fisk:
2 stk klovnfisk.
Pseudochromis fridmani.
Lidt snegle og evt rejer.

Koraller:
Discosoma striatus.
Ricordea florida/Yuma.
Zoanthus.

Jeg har selvfølgelig også fantasier om store flotte montipora osv, men jeg tænker det måske er bedst at vente med dem til jeg har mulighed for et større akvarie, med tilsætninger at diverse ting via Balling eller reaktor.

Ris og Ros er selvfølgelig velkomne. Nu har jeg bare tilbage at sige at jeg glæder mig til et forhåbentlig langvarigt eventyr i saltvands hobbyen! :y
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
13
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Mit Boyu 128 liters.

Indlæg af Stig Jest »

Jeg forstår ikke helt det der med dine sten, der giver for høj TDS måling.
Du kan ikke måle TDS i saltvand. Salten vil hæve TDS værdien til uanede højder.

Ligeledes har dit svingende saltindhold ikke noget med tømning af din skummerkop at gøre.
Det er saltvand du tømmer ud af koppen. Derimod vil fordampning af vand fra dit akvarie hæve saltindholdet, så der skal efterfyldes med osmosevand hver dag.
En osmolator til automatisk vandpåfyldning er det bedste du kan investere i lige nu.
Den vil også hjælpe på dit problem med skummeren. En stabil vandstand omkring skummeren er et must.
Ang. Testsæt, så har jeg i et års tid brugt Red Sea testsæt. De fungerer ganske godt og er lækre i finishen, men de er alt for dyre. Efterhånden som mine sæt bliver opbrugt, skifter jeg til Salifert, de koster langt mindre og er lige så gode. Undtagelsen er som sædvanlig PO4 testen, her er Red Sea klart bedre end Salifert. Den er dog stadig ikke optimal, så til PO4 anbefaler jeg Hanna Checker.

Held og lykke med projektet.

Mvh. Stig
Frej81
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 32
Tilmeldt: man 20. feb 2012 19:06
12
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: København S

Re: Mit Boyu 128 liters.

Indlæg af Frej81 »

Så er det nok bare mig der har misforstået det med vandkvaliteten. Jeg gik ud fra at vandet var beskidt fordi jeg målte til 0 ppm efter det blev lavet og så steg tallet helt sindsygt efter det hele var sat i gang nede i baljen. Men hvis det bare er saltet der påvirker tallet er det vel ligegyldigt.
Osmolatoren er helt sikkert det næste der skal monteres.
Tak for brugbar viden. Det er guld værd.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit Boyu 128 liters.

Indlæg af Carsten »

Decocean har et fosfat testsæt, som i udformning til forveksling ligner det fra Rowa som ikke fås mere. Men til en markant mere attraktiv pris
http://www.decocean.dk/shop/p/2186" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har ikke selv haft sættet i hænderne, så jeg ved ikke mere end hvad jeg har set på billeder om det.
Osmolator vil jeg sige er på linie med en skummer i nødvendighed.
Det er noget bøvl at skulle fylde på manuelt hver dag.
De fleste osmolatorer er rimeligt pebrede i pris, men dette her er til en langt mere overkommelig pris.
http://www.aquafair.de/product_info.php ... ts_id/2757" onclick="window.open(this.href);return false; Dog kommer der 13 Euro på i fragt. Men stadig er det billigt. Har selv et i drift.

Du skriver at du ikke har fået renset stenene godt nok. Hvad har du gjort ved dem??
Frej81
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 32
Tilmeldt: man 20. feb 2012 19:06
12
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: København S

Re: Mit Boyu 128 liters.

Indlæg af Frej81 »

Jeg har skyllet dem i en balje i lang tid. Men har læst om folk der koger dem osv så tænker at det måske er den "nemme" vej jeg har taget på det område. Men det gør vel bare at indkøringstiden vil vare længere tid? Tålmodighed har jeg heldigvis masser af. Nu har jeg ventet i halvandet år på at få akvariet op og køre, så kan jeg vel også klare et par måneder uden fisk og koraller. Med hensyn til osmolator så har jeg faktisk en tunze liggende i rode kassen i kælderen så skal bare lige finde et passende bøtte til vandet her efter jul.
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Mit Boyu 128 liters.

Indlæg af Michael_F »

Glæder mig til at følge med :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit Boyu 128 liters.

Indlæg af Carsten »

Frej81 skrev:Jeg har skyllet dem i en balje i lang tid. Men har læst om folk der koger dem osv så tænker at det måske er den "nemme" vej jeg har taget på det område. Men det gør vel bare at indkøringstiden vil vare længere tid? Tålmodighed har jeg heldigvis masser af. Nu har jeg ventet i halvandet år på at få akvariet op og køre, så kan jeg vel også klare et par måneder uden fisk og koraller. Med hensyn til osmolator så har jeg faktisk en tunze liggende i rode kassen i kælderen så skal bare lige finde et passende bøtte til vandet her efter jul.
Hvis de har ligget til opblødning i vand, så bliver de nok ikke renere. Og det var en tynd suppe Nollesurfer fik ud af at koge stenene.
Nu skal du bare have tålmodighed og det i store mængder. Har du podet stenene?
Frej81
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 32
Tilmeldt: man 20. feb 2012 19:06
12
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: København S

Re: Mit Boyu 128 liters.

Indlæg af Frej81 »

Nej jeg har kun døde sten i. Måske jeg skulle tilsætte en levende sten eller 2?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit Boyu 128 liters.

Indlæg af Carsten »

Frej81 skrev:Nej jeg har kun døde sten i. Måske jeg skulle tilsætte en levende sten eller 2?
Det er lige det du skal. Bakterierne du skal bruge i stenene kommer ikke ud af det blå.
Stenen behøver ikke være ret stor.
Frej81
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 32
Tilmeldt: man 20. feb 2012 19:06
12
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: København S

Re: Mit Boyu 128 liters.

Indlæg af Frej81 »

Så må jeg hellere se om jeg kan skaffe sådan en. Mon ikke der er en venlig akvarist i Kbh området der kan undvære lidt.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit Boyu 128 liters.

Indlæg af Carsten »

Frej81 skrev:Så må jeg hellere se om jeg kan skaffe sådan en. Mon ikke der er en venlig akvarist i Kbh området der kan undvære lidt.
Hvis du gider tage en tur "på landet" så kan jeg nok finde en eller 2 små sten.
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 731
Tilmeldt: søn 4. sep 2011 08:52
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Re: Mit Boyu 128 liters.

Indlæg af Macdoo »

Carsten skrev:Decocean har et fosfat testsæt, som i udformning til forveksling ligner det fra Rowa som ikke fås mere. Men til en markant mere attraktiv pris
http://www.decocean.dk/shop/p/2186" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har ikke selv haft sættet i hænderne, så jeg ved ikke mere end hvad jeg har set på billeder om det.
Osmolator vil jeg sige er på linie med en skummer i nødvendighed.
Det er noget bøvl at skulle fylde på manuelt hver dag.
De fleste osmolatorer er rimeligt pebrede i pris, men dette her er til en langt mere overkommelig pris.
http://www.aquafair.de/product_info.php ... ts_id/2757" onclick="window.open(this.href);return false; Dog kommer der 13 Euro på i fragt. Men stadig er det billigt. Har selv et i drift.

Du skriver at du ikke har fået renset stenene godt nok. Hvad har du gjort ved dem??
Jeg har købt det testsæt og det virker fint. Teksten rr på tysk men der er billeder med som er lette at forstå.
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Frej81
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 32
Tilmeldt: man 20. feb 2012 19:06
12
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: København S

Re: Mit Boyu 128 liters.

Indlæg af Frej81 »

Hvis du gider tage en tur "på landet" så kan jeg nok finde en eller 2 små sten.
Der godt nok et stykke vej fra Amager til Ølstykke... Så i så fald bliver det når juledagene er overstået. Det må jeg lige overveje...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit Boyu 128 liters.

Indlæg af Carsten »

Frej81 skrev:
Hvis du gider tage en tur "på landet" så kan jeg nok finde en eller 2 små sten.
Der godt nok et stykke vej fra Amager til Ølstykke... Så i så fald bliver det når juledagene er overstået. Det må jeg lige overveje...
Der kører da S-tog stort set lige til døren
Frej81
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 32
Tilmeldt: man 20. feb 2012 19:06
12
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: København S

Re: Mit Boyu 128 liters.

Indlæg af Frej81 »

Ja det gør der da. Er du hjemme den 28 December?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit Boyu 128 liters.

Indlæg af Carsten »

Frej81 skrev:Ja det gør der da. Er du hjemme den 28 December?
Det finder jeg ud af senere i dag.
Frej81
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 32
Tilmeldt: man 20. feb 2012 19:06
12
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: København S

Re: Mit Boyu 128 liters.

Indlæg af Frej81 »

Så fik jeg tilsat osmolator og ny skummer. En Tunze 9004, den virker meget bedre! Den trækker vandet fra overfladen og stikker ikke så højt op ad vandet. Ellers er der ikke sket det store, der er kommet et par levende sten i fra Carstens akvarium, men algerne lader vente på sig endnu... De kommer vel lige pludselig går jeg ud fra.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit Boyu 128 liters.

Indlæg af Carsten »

Frej81 skrev:Så fik jeg tilsat osmolator og ny skummer. En Tunze 9004, den virker meget bedre! Den trækker vandet fra overfladen og stikker ikke så højt op ad vandet. Ellers er der ikke sket det store, der er kommet et par levende sten i fra Carstens akvarium, men algerne lader vente på sig endnu... De kommer vel lige pludselig går jeg ud fra.
Det var da utroligt at algerne ikke er dukket op endnu.
Har du overhovedet noget de kan leve af i vandet??
Få fat i en liter vand fra en med nogle alger.
Frej81
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 32
Tilmeldt: man 20. feb 2012 19:06
12
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: København S

Re: Mit Boyu 128 liters.

Indlæg af Frej81 »

Hm, godt spørgsmål. Jeg troede de dukkede op af sig selv. Jeg har masser af lys på... Er det normalt at jeg skal ha vand fra en med alger i forvejen før de kan dukke op??
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit Boyu 128 liters.

Indlæg af Carsten »

Normalt komner de ind med de levende sten.
Og det var derfor du fik en sten fra det lille akvarie også.
Hvad siger nitrat indholdet?
Frej81
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 32
Tilmeldt: man 20. feb 2012 19:06
12
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: København S

Re: Mit Boyu 128 liters.

Indlæg af Frej81 »

Jeg har ingen testsæt endnu, de skal indkøbes som det næste... Men mon ikke algerne dukker op før eller siden.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit Boyu 128 liters.

Indlæg af Carsten »

Det gør de vel, men processen kan da fremskyndes noget.
Frej81
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 32
Tilmeldt: man 20. feb 2012 19:06
12
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: København S

Re: Mit Boyu 128 liters.

Indlæg af Frej81 »

Så kom der gang i algerne, gulbrune plamager spreder sig over det hele fra den ene dag til den anden. :)
Frej81
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 32
Tilmeldt: man 20. feb 2012 19:06
12
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: København S

Re: Mit Boyu 128 liters.

Indlæg af Frej81 »

En lille opdatering. De brune alger er for længst væk og blevet erstattet af en masse grønne alger. De har efterhånden været der et par uger og jeg går bare og venter på at de forsvinder. Her i dag da jeg kom hjem fra arbejde ser jeg så revets første beboer! En lille orange orm, som var i gang med at æde alger. Jeg nåede at ta et lille billede, som jeg lige vil smide op i morgen. Jeg aner ikke om den er god eller dårlig, men jeg syntes det er fedt at der endelig sker noget i baljen! Men nu lader det til den lille fyr har spist sig mæt og har lagt sig til at sove inde i en sten. :)
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Mit Boyu 128 liters.

Indlæg af Michael_F »

Dejligt! Det er altid fantastisk at følge med i livet i en ny balje :) måske er det en fireworm du har set?
Frej81
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 32
Tilmeldt: man 20. feb 2012 19:06
12
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: København S

Re: Mit Boyu 128 liters.

Indlæg af Frej81 »

Ja det er ganske fantastisk! Nu er min kæreste også pludselig interesseret. Ormen er nu ude af sit hul og jeg har taget et godt billede af den jeg smidder op i dag. Men jeg er rimelig sikker på at det er en såkaldt "Eurythoe complanata". Den skulle være sikker nok. Så er der også dukket en søstjerne op lige pludselig, så nu har jeg 2 beboere! :)
Frej81
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 32
Tilmeldt: man 20. feb 2012 19:06
12
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: København S

Re: Mit Boyu 128 liters.

Indlæg af Frej81 »

Her er et billede af ormen. :smart:
foto.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Frej81
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 32
Tilmeldt: man 20. feb 2012 19:06
12
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: København S

Re: Mit Boyu 128 liters.

Indlæg af Frej81 »

En lille opdatering:
Snart 2,5 måneder er der gået siden opstart. Det er ikke fordi der er sket det store, dvs ingen fisk eller koraller.
Pods er der derimod kommet mange af, (i forhold til 0 i starten). Et "cleanup crew" har jeg også fået tilsat bestående af 2 "turbo" snegle, 3 "bumblebee" snegle, 1 nassarius vibex, 2 "cyprea" et eller andet snegle, 3 små eremitter, ( 2 blåbenet og 1 med orange ben). Derudover et par forskellige tomme sneglehuse som især den orange eremit har undersøgt grundigt.
Jeg har købt noget fiji pink grus forleden og tilsat, da jeg syntes mit bundlag var alt for groft. Nu er der en god blanding, men mest fiji. Det hjalp gevaldigt på udsenet og jeg kan se at mange af sneglene ynder at skøjte igennem det og grave sig lidt ned.
Har stadig en del grønne alger tilbage og cyano har jeg også fået, men forsøger at ændre lidt på flow osv for at få bugt med det. Og så må tiden gå sin gang.
Frej81
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 32
Tilmeldt: man 20. feb 2012 19:06
12
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: København S

Re: Mit Boyu 128. Påtvunget nedlukning...

Indlæg af Frej81 »

Nå, så blev det min tur til at sande at det faktisk er ret nemt at holde saltvandsakvarium, ihvertfald set i forhold til at få livet til at fungere som planlagt. Så på grund af flyttesituation osv bliver dette akvarie lukket og sat til salg med alt hvad jeg har af udstyr... :BA
Har ellers lige fået indkøbt min første koral, en zoa. Men sådan er livet, heldigvis kan man jo altid starte op igen på et tidspunkt.
Jeg opretter en salgstråd snarest om alt der skal sælges.
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Mit Boyu 128 liters.

Indlæg af Michael_F »

Øv det var da en skam!
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"