"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Atoll søjler

Forum til snak om dekoration af akvariet, levende sten, døde sten, opstillinger, baggrunde.
Besvar
rullemary
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: ons 5. sep 2012 21:13
11
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2012

Atoll søjler

Indlæg af rullemary »

Hej

Jeg har et akvarie på 125 liter, hvor jeg er lidt ked af stensætningen. Jeg er så faldet over de her Atoll søjler ved Deep Ocean, som er lavet af "døde" indonesiske sten. Sådan et par kunne jeg godt tænke mig i stedet for de levende sten jeg allerede har i akvariet. Mit spørgsmål er nu, hvordan jeg bedst får byttet mine eksisterende sten ud med disse søjler? Jeg vil jo helst undgå en kæmpe algeopblomstring og undgå at miste noget levende (3 fisk, samt 5 koraller). Smider man bare søjlerne ned i akvariet og hiver de gamle sten op, eller skal søjlerne stå et stykke tid sammen med de gamle sten (og hvor lang tid), eller hvordan gør man det?

Venlig hilsen Marie
Mvh. Marie
Mit IM Nuvo 8: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=71354" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Atoll søjler

Indlæg af Carsten »

Du kommer ikke uden om at søjlerne skal modnes først.
Derfor vil det være meget lidt heldigt blot at rive de gamle sten op og sætte søjlerne ned. For det første vil du kunne få en opblomstring af alger blot ved at hive stenene op og få frilagt slam som vil frigive næring.
Og søjlerne har ingen bakterie flora inden i sig når de er tørre.
Som du selv skriver så skal søjlerne ned i akvariet sammen med alt det andet levende. Søjlerne skal nok stå der et par måneder inden de er fuldt funktions dygtige
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Atoll søjler

Indlæg af den_ »

Jeg gjorde det men en søjle fra aquarohbe at jeg tog nogle at de levende sten op også satte jeg søjlen ned i sammen med resten af stenene og jeg fik ikke nogen særlig algeopblomstring, men jeg kan selvfølgelig have været heldig.
Ved ikke om der er den store forskel på om det er keramik eller ''døde levende sten'' som atoll er lavet af
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Atoll søjler

Indlæg af Carsten »

den_ skrev:Jeg gjorde det men en søjle fra aquarohbe at jeg tog nogle at de levende sten op også satte jeg søjlen ned i sammen med resten af stenene og jeg fik ikke nogen særlig algeopblomstring, men jeg kan selvfølgelig have været heldig.
Ved ikke om der er den store forskel på om det er keramik eller ''døde levende sten'' som atoll er lavet af
De sten som bruges til Atoll søjlerne er så rene som de kan blive. Og tror ikke der er den store forskel om det er keramik eller sten der skal modnes
rullemary
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: ons 5. sep 2012 21:13
11
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2012

Re: Atoll søjler

Indlæg af rullemary »

Ok, mange tak for hjælpen :-)
Mvh. Marie
Mit IM Nuvo 8: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=71354" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Atoll søjler

Indlæg af palamo123 »

Hvis du er lidt kreativ er det faktisk også ret sjov at lave sine egne søjler, broer, udhæng osv.
Det gør også du kan sætte dit eget præg på tingene.
Atoll kan efter min mening godt se lidt falsk ud.
Jeg har selv lavet min stensætning af Deepoceans tørrede sten. Rigtig dejlig kvalitet/ultra porøse
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
rullemary
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: ons 5. sep 2012 21:13
11
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2012

Re: Atoll søjler

Indlæg af rullemary »

Ja, det er selvfølgelig også en mulighed at lave dem selv.
Har Deepocean nogle åbningstider, så man kan se søjlerne i virkeligheden i stedet for kun et billede på nettet, eller hvordan fungere det? Synes ikke lige jeg kan finde det på hjemmesiden.
Mvh. Marie
Mit IM Nuvo 8: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=71354" onclick="window.open(this.href);return false;
jahn
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 374
Tilmeldt: ons 2. maj 2012 18:35
11
Postnummer: 4640 Fakse
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Faxe

Re: Atoll søjler

Indlæg af jahn »

Jeg skal der ind i morgen kl 18 og se på søjler :)
Min gamle balje
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=58437" onclick="window.open(this.href);return false;
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 637
Tilmeldt: ons 27. feb 2013 09:34
11
Postnummer: 5250 Odense SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Odense SV

Re: Atoll søjler

Indlæg af siqu »

Jeg er igang med at bygge mine egne sten af aalborg cement, muslinge skaller og hvid grus. Det skal dog modnes og vaskes ud i 2 mdr ca for at værdierne passer.
Men som palamo123 skriver, det er dejligt at sætte sit eget præg på sit akvarie. :)
Besvar

Tilbage til "Dekoration"