"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ecotech coral glue

Forum til snak om dekoration af akvariet, levende sten, døde sten, opstillinger, baggrunde.
Besvar
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Ecotech coral glue

Indlæg af Ryom »

Hej
Jeg er nu så småt gået igang med at opbygge stensætningen til den nye balje.
Til at lime stenene sammen bruger jeg ecotech coral glue. På pakken står der at det binder på 10 sekunder og hærder på 5 minutter.
Men her binder det altså først efter minimum 1 time. Og er først hærdet dagen efter.
Er det også i andres oplevelse, eller gør jeg noget forkert?. Stenene er helt tørre
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 522
Tilmeldt: lør 13. jun 2009 21:34
14
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Re: Ecotech coral glue

Indlæg af Bergenser »

Det var godt nok en dyr måde at sætte sten sammen på, hvorfor ikke PU lim?
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 15:15
11
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Re: Ecotech coral glue

Indlæg af kodyl »

Jeg limede også mine sten sammen med cyanoacrylat. Fandt ud af at hvis, man knuste nogle stenrester til meget fint pulver, og dryssede det oven på limningen. Så hærdede det meget meget hurtigere.
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Ecotech coral glue

Indlæg af Ryom »

kodyl skrev:Jeg limede også mine sten sammen med cyanoacrylat. Fandt ud af at hvis, man knuste nogle stenrester til meget fint pulver, og dryssede det oven på limningen. Så hærdede det meget meget hurtigere.
Takker
Det må prøves
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Ecotech coral glue

Indlæg af Ryom »

Ryom skrev:
kodyl skrev:Jeg limede også mine sten sammen med cyanoacrylat. Fandt ud af at hvis, man knuste nogle stenrester til meget fint pulver, og dryssede det oven på limningen. Så hærdede det meget meget hurtigere.
Takker
Det må prøves
Endte med at bruge noget knust LS (2 -4mm) og lægge dem ind i limen rundt om samlingen. Det virker super godt. Og jeg tror også samlingen bliver mere stiv og stærk af det.
Vedhæftede filer
image.jpg
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Ecotech coral glue

Indlæg af Bingocaller »

Jeg ville under ingen omstændigheder bruge Ecotech lim til at samle stensætning med!

Nu har jeg været igennem 4 flasker af det - og stor fan! Men til frags!

Det er simpelthen for nemt at skille ad igen for at lave stensætning af det - jeg ville ikke turde!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Ecotech coral glue

Indlæg af Ryom »

Jeg synes nu ellers det holder rimeligt godt. Men ellers må det have lidt PU lim også.
Tak for input
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 15:15
11
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Re: Ecotech coral glue

Indlæg af kodyl »

Ryom skrev:Endte med at bruge noget knust LS (2 -4mm) og lægge dem ind i limen rundt om samlingen. Det virker super godt. Og jeg tror også samlingen bliver mere stiv og stærk af det.
Er glad for at du selv er tilfreds med det og du kunne bruge mit råd. Men du havde nu fået et meget bedre resultat af at bruge fint pulver. Der kan man lave det så man slet ikke kan se at der er limet. Limningen hærder hurtigt og det får samme farve som de sten man limer. Har man porøse sten kræver det ikke megen kraft at knuse dem helt.


Bingocaller skrev:Jeg ville under ingen omstændigheder bruge Ecotech lim til at samle stensætning med!

Nu har jeg været igennem 4 flasker af det - og stor fan! Men til frags!

Det er simpelthen for nemt at skille ad igen for at lave stensætning af det - jeg ville ikke turde!
Cyanoacrylat er en sindsyg stærk lim der ved bare få dråber nærmest kan løfte flere tons hvis det er limet rigtigt. Der er kæmpe forskel på om stenen man limer er våd eller tør. Når man limer noget fugtigt kan overfladen af limen slet ikke trænge ned i alle afkroge og man får en dårlig limning.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ecotech coral glue

Indlæg af Marco R »

Ryom skrev:Jeg synes nu ellers det holder rimeligt godt. Men ellers må det have lidt PU lim også.
Tak for input
Jeg har brugt dette: http://kortlink.dk/deepoceanshop/adde" onclick="window.open(this.href);return false;, og det er super godt og nemt at bruge, plus at man får en naturlig limning, som hurtigt ikke kan ses :happy:
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Ecotech coral glue

Indlæg af Ryom »

kodyl skrev:
Ryom skrev:Endte med at bruge noget knust LS (2 -4mm) og lægge dem ind i limen rundt om samlingen. Det virker super godt. Og jeg tror også samlingen bliver mere stiv og stærk af det.
Er glad for at du selv er tilfreds med det og du kunne bruge mit råd. Men du havde nu fået et meget bedre resultat af at bruge fint pulver. Der kan man lave det så man slet ikke kan se at der er limet. Limningen hærder hurtigt og det får samme farve som de sten man limer. Har man porøse sten kræver det ikke megen kraft at knuse dem helt.


Bingocaller skrev:Jeg ville under ingen omstændigheder bruge Ecotech lim til at samle stensætning med!

Nu har jeg været igennem 4 flasker af det - og stor fan! Men til frags!

Det er simpelthen for nemt at skille ad igen for at lave stensætning af det - jeg ville ikke turde!
Cyanoacrylat er en sindsyg stærk lim der ved bare få dråber nærmest kan løfte flere tons hvis det er limet rigtigt. Der er kæmpe forskel på om stenen man limer er våd eller tør. Når man limer noget fugtigt kan overfladen af limen slet ikke trænge ned i alle afkroge og man får en dårlig limning.
Jeg har nu "lånt" konens morter. Og lavet noget sten pulver. Og må sige at det altså virker. Limen tørrer meget hurtigt. Og samlingen er nærmest umulig at få øje på når det overskydende sten mel et pustet væk.

Mange tak
Besvar

Tilbage til "Dekoration"