"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

54 liter nano - 60 liter sump - LPS og softies

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Besvar
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - når bølgerne går højt

Indlæg af jonas _sandager »

KasperT skrev:Den der krabbe, synes nu det ligner en fin lille Mitrax krabbe lige som den jeg selv har.
Hvis det er en Mitrax, så er den nu meget fin til at gå og spise alger i DT :-)

Du kan kende den på farven inde i ledet på dens klør.
Se fx det her billede: http://www.ultimatereef.net/info/iddb/i ... crab23.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Selve krabben kan godt have lidt forskellig farve, fra grøn til blågrøn til mere grå.
Jeg er ikke helt sikker på om det er en mithrax. Det er muligt, men dens skjold er glat, hvorimod jeg syntes de fleste mithrax jeg kan finde er ujævne. Under alle omstændigheder bliver den bare i sumpen. Jeg syntes ikke luge jeg har lyst til at udfordre skæbnen ved at komme et potentielt altædende monster ned til de fine sager :wink:
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - når bølgerne går højt

Indlæg af jonas _sandager »

Kewin skrev:Har lige sat den til i fluval edge 46L og der ser den umiddelbart ud til sagtens at kunne klare sig alene.
Havde en tunze 6025 før og den gav mere flow, men det her ser ud til at være nok.
Min 6015 var også moddet til at yde ca det samme som en 6025, så der er ikke et helt så kraftigt flow længere. Dog syntes jeg det stadig ser meget fornuftigt ud. Til et edge tror jeg bestemt også den er god :)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - når bølgerne går højt

Indlæg af jonas _sandager »

palamo123 skrev:Tillykke med den fine pumpe. Du kunne jo lige skyde en lille videomaf flowet?:-)

Skal du ikke til at arbejde på gemmesteder for de cirk. pumper?;-)
Takker. Jeg har haft lidt travl de sidste par dage, da jeg blev gift i går, men jeg prøver lige at få placeret pumpen optimalt og smide en video af flowet.
Jeg ved ikke hvor meget jeg kan gemme den, men tunzepumpen skal jo op under alle omstændigheder. Det skulle da pynte lidt, i det mindste :wink:
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - når bølgerne går højt

Indlæg af Marco R »

jonas _sandager skrev:
palamo123 skrev:Tillykke med den fine pumpe. Du kunne jo lige skyde en lille videomaf flowet?:-)

Skal du ikke til at arbejde på gemmesteder for de cirk. pumper?;-)
Takker. Jeg har haft lidt travl de sidste par dage, da jeg blev gift i går, men jeg prøver lige at få placeret pumpen optimalt og smide en video af flowet.
Jeg ved ikke hvor meget jeg kan gemme den, men tunzepumpen skal jo op under alle omstændigheder. Det skulle da pynte lidt, i det mindste :wink:
Hej Jonas,

Først om fremmest stort tillykke med brylluppet :W :happy:

Hvor mange l/t kører den Jabeo WP-10 egentlig, og hvor stort akvarie er den rated til? :happy:
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - når bølgerne går højt

Indlæg af jonas _sandager »

Tak for det :)
Den giver 4000l/t ved fuld skrald. På variabelt flow, må det jo så være noget mindre. Jeg har ikke set nogen officielle ratings, men på de udenlandske forums jeg frekventerer lyder vurderingen på 20 gallon. Det tror jeg ikke er helt ved siden af.
Pris forskellen op til en wp25 er jo dog ikke så stor, så man kan jo lige overveje hvilke koraller man har i akvariet og vælge ud fra det...
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - når bølgerne går højt

Indlæg af Marco R »

jonas _sandager skrev:Tak for det :)
Den giver 4000l/t ved fuld skrald. På variabelt flow, må det jo så være noget mindre. Jeg har ikke set nogen officielle ratings, men på de udenlandske forums jeg frekventerer lyder vurderingen på 20 gallon. Det tror jeg ikke er helt ved siden af.
Oka det er små 90-100 liter - tænkte på, om jeg skulle have sådan en i mit 200 liters, som kunne pege give noget flow fra midten og ned. Ikke at jeg som sådan mangler, men for at få de fede bølger, som den kan lave, men ved ikke, om denne er fin nok, eller om jeg skal have storebroderen WP-25, mener jeg, den hedder :happy:
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - når bølgerne går højt

Indlæg af Kewin »

Har haft pumpen i, i 24 timer nu og flowet er helt fint!
Tilgengæld larmer pumpen forfærdeligt meget... Jeg har søgt lidt rundt på nettet og enten siger folk at de skal lytte godt efter for overhovedet at kunne høre pumpen, eller også larmer den for meget.
Hvordan er støjniveauet hos dig?
/Kewin - 160L
niko9260
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 350
Tilmeldt: tirs 12. feb 2013 21:42
11
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - når bølgerne går højt

Indlæg af niko9260 »

Jeg har wp-25 og det er den bedste pumpe jeg har haft den siger ligeså meget som en tunze så næsten ingenting selvom jeg kærer den på 24 volt siger den næsten ingenting tror lige du skal give den et par uger så skulle den ikke larme mere
mit shallow reef. 224 ltr +170 ltr sump LUKKET NED.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=60292" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Nikolaj
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - når bølgerne går højt

Indlæg af jonas _sandager »

Kewin skrev:Har haft pumpen i, i 24 timer nu og flowet er helt fint!
Tilgengæld larmer pumpen forfærdeligt meget... Jeg har søgt lidt rundt på nettet og enten siger folk at de skal lytte godt efter for overhovedet at kunne høre pumpen, eller også larmer den for meget.
Hvordan er støjniveauet hos dig?
Ligesom niko er min pumpe næsten helt lydløs. Medmindre jeg sidder inden for en halv meters penge af den kan jeg knap nok høre den, og lægger slet ikke mærke til den, og den kører på fuld strømstyrke. Mega træls at din larmer. Har du købt hos fish-street? Deres service skulle være ret god, så du kunne jo prøve at skrive til dem.
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 15:15
11
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - når bølgerne går højt

Indlæg af kodyl »

Kewin skrev:Har haft pumpen i, i 24 timer nu og flowet er helt fint!
Tilgengæld larmer pumpen forfærdeligt meget... Jeg har søgt lidt rundt på nettet og enten siger folk at de skal lytte godt efter for overhovedet at kunne høre pumpen, eller også larmer den for meget.
Hvordan er støjniveauet hos dig?
Giv den lige en uge eller to... min larmede lidt den første uge men nu siger den intet. Kører den dog på 12v.
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 968
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 20:30
13
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - når bølgerne går højt

Indlæg af Gizze »

Kewin skrev:Har haft pumpen i, i 24 timer nu og flowet er helt fint!
Tilgengæld larmer pumpen forfærdeligt meget... Jeg har søgt lidt rundt på nettet og enten siger folk at de skal lytte godt efter for overhovedet at kunne høre pumpen, eller også larmer den for meget.
Hvordan er støjniveauet hos dig?
Havde også en på et tidspunkt.
Larmede ad HELVEDE til!! Men fandt ud af det var pga glas tykkelsen, for da den kom i et akvarie med tykkere glas sagde den intet.
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - når bølgerne går højt

Indlæg af Kewin »

Jeg checker lige om det er tykkelsen på glasset, ellers skriver jeg til Fish-Street. Tak for de gode råd gutter ;)
/Kewin - 160L
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - når bølgerne går højt

Indlæg af jonas _sandager »

Hvordan ser selve ophænget ud? Min har en gummimembran på begge dele af magneten. Altså både inden i- og uden på akvariet. Jeg kunne forestille mig at den ville larme betydeligt mere, hvis én af siderne manglede gummiet.
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - når bølgerne går højt

Indlæg af Kewin »

Min er magen til din. Problemet ikke en resonans lyd, men mere 'motoren'. Hver gang den går op og ned i tempo kan man høre det - lidt ligesom en lille racerbil hvis du forstår. Kan høre det i hele stuen så der må være noget galt.
/Kewin - 160L
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - når bølgerne går højt

Indlæg af jonas _sandager »

Okay. Det var bare lige den mest oplagte grund til larm, jeg kunne komme på. Men hvis det ikke er derfor, tror jeg du har ret. Min siger samme lyd. Som en bil på en legetøjs racerbane. Min siger det bare meget lavt. Så hvis din siger det meget højt, må der næsten være noget galt.
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - når bølgerne går højt

Indlæg af Kewin »

jonas _sandager skrev:Okay. Det var bare lige den mest oplagte grund til larm, jeg kunne komme på. Men hvis det ikke er derfor, tror jeg du har ret. Min siger samme lyd. Som en bil på en legetøjs racerbane. Min siger det bare meget lavt. Så hvis din siger det meget højt, må der næsten være noget galt.
Hey Jonas, kan jeg få dig til at måle støjniveauet på pumpen? Man kan downloade apps til iOS/android der kan gøre dette.
Jeg måler støjniveauet på pumpen alene til 65dB når der er power på.
/Kewin - 160L
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - når bølgerne går højt

Indlæg af jonas _sandager »

Hej Kewin.
Ja, det kan du da godt.
hvilket program kører du den på, når du måler 65 dB?

Uden at slukke for noget som helst, og med en plade kørende på anlægget, måler jeg 50-52 dB, ~1 cm fra magneten på pumpen, så 65 dB kan jeg godt udelukke. Jeg måler med en app der hedder Sound Meter lite på en Samsung Galaxy Nexus. Om det er 100% præcist skal jeg ikke kunne sige, men mon ikke det rammer sådan nogenlunde...

Hvis det skal være, kan jeg godt lave en tilsvarende måling med pumpen som eneste støjkilde, men så bliver det først når familien er sendt i seng ;)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - når bølgerne går højt

Indlæg af jonas _sandager »

Og hov. Jeg lagde lige mærke til at det da er 1 år siden at akvariet blev startet op i dag
Ærlig talt har det set bedre ud, og trænger noget til en lille kærlig hånd. Det bliver der forhåbentlig tid til én af dagene. Men et billede - det skal der da være palds til :)
Billede
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - når bølgerne går højt

Indlæg af Kewin »

Jeg måler med en app der hedder Decibel 10th til IPhone.
Sagen er at Fish-Street fortæller mig at lyd ikke er dækket af garantien fordi det er meget forskelligt hvordan folk opfatter lyd. De forklarer mig at WP-10 ligger på omkring 56 - 58 dB og kan ikke gøre noget ved mine 65 dB.
Der er desværre ikke meget at stille op mht til deres service desværre.

Tillykke med 1 års dagen! På trods af at du siger det trænger til en kærlig hånd så står det da knivskarpt i mine øjne! Kan også godt lide dit mix af soft, lps og sps :)
/Kewin - 160L
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - når bølgerne går højt

Indlæg af dyne »

Ser sq godt ud
Frager nogle af de gule zoa's så skriv lige
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - når bølgerne går højt

Indlæg af jonas _sandager »

Kewin skrev:Jeg måler med en app der hedder Decibel 10th til IPhone.
Sagen er at Fish-Street fortæller mig at lyd ikke er dækket af garantien fordi det er meget forskelligt hvordan folk opfatter lyd. De forklarer mig at WP-10 ligger på omkring 56 - 58 dB og kan ikke gøre noget ved mine 65 dB.
Der er desværre ikke meget at stille op mht til deres service desværre.

Tillykke med 1 års dagen! På trods af at du siger det trænger til en kærlig hånd så står det da knivskarpt i mine øjne! Kan også godt lide dit mix af soft, lps og sps :)
Hmm. Det er da godt nok virkelig træls med den pumpe. Og virkelig dårlig stil af fish-street ikke at ville returnere. De har selvfølgelig ret i at lydopfattelse er subjektivt, men det er dB-skalaen altså ikke. Fra 58 dB til 65 dB er jo noget mere end en fordobling af lydniveauet, så det vil jeg da mene er en signifikant afvigelse. Hvis jeg var dig, ville jeg skrive en anmeldelse på deres hjemmeside af produktet, og se om ikke de kom på andre tanker ;)

Og tak for det. Der er som sagt nogen ting der skal gøres. Et par koraller skal have ny plads efter at flowet et ændret, og der skal skrabes kalkalger til den store guldmedalje. Desuden er der alle algerne i højre side af akvariet. Selv om jeg tager den med ro i forhold til at fjerne dem, syntes jeg stadig at de fylder lige lidt i overkanten. Men ellers har jeg da nogenlunde vækst og rimelige farver på det meste. Og tak. Koralblandingen er mere eller mindre bare kommet ved ganske tilfældig udvælgelse af hvad der har været på hylderne hos lokale og forhandlere når min studenterpengepung har haft luft til at investere ;)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - når bølgerne går højt

Indlæg af jonas _sandager »

dyne skrev:Ser sq godt ud
Frager nogle af de gule zoa's så skriv lige
Mange tak :)
Det skal jeg gøre.
Jeg har lige fået drivere til et par 10W dioder ind ad døren med posten, der skal bruges til at indrette en lille fraghylde i sumpen. Så der bliver nok sat et par zoa-frags ned inden alt for længe :)
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - når bølgerne går højt

Indlæg af FEM64 »

jonas _sandager skrev:Og hov. Jeg lagde lige mærke til at det da er 1 år siden at akvariet blev startet op i dag
Ærlig talt har det set bedre ud, og trænger noget til en lille kærlig hånd. Det bliver der forhåbentlig tid til én af dagene. Men et billede - det skal der da være palds til :)
Billede
Hej Jonas

Allerførst: tillykke med din nye status som gift mand. :h

Jeg synes da dit akvarie ser super sundt ud og med fine koraller m.m. - det er også fedt at se den lille Kauderni lever og har det fint stadigvæk.

Jeg kunne da godt bruge en frag af dine Zoas (de grønne og gule) + Hysterix (den er nu fed).

Min Cube er snart på plads, så det kan være at jeg skal forbi Viby engang fra arbejde?

Ses
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - når bølgerne går højt

Indlæg af jonas _sandager »

Hej Flemming.
Mange tak for det :) - begge dele!
Kaudernien har det rigtig fint. Den vokser langsomt, og den ser ud til at trives ganske godt.

Jeg havde slet ikke set at du var flyttet. Tillykke med det til dig :) Og også med det nye akvarie. Man må sige at du har en fonuftig samlet vandmængde til en 360 liters kube :GO

Jeg har som sagt ikke nogen fragmenter klar lige nu. Men når først hylden i sumpeen er klar, burde de kunne være klar inden ret længe :)
Du er i hvert fald skrevet på listen over folk der gerne vil have frags :)
Jeg mener i øvrigt at jeg på et tidspunkt har lovet at jeg ville hjælpe med et par billeder. Hvis du stadig vil have en hånd med det, når akvariet står klar, så siger du bare til. Jeg har fået lidt 'rigtigt' fotoudstyr, så nu vil jeg bare gerne have så meget træning som muligt.
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - når bølgerne går højt

Indlæg af dyne »

jonas _sandager skrev:
dyne skrev:Ser sq godt ud
Frager nogle af de gule zoa's så skriv lige
Mange tak :)
Det skal jeg gøre.
Jeg har lige fået drivere til et par 10W dioder ind ad døren med posten, der skal bruges til at indrette en lille fraghylde i sumpen. Så der bliver nok sat et par zoa-frags ned inden alt for længe :)
:GO
Så siger du bare lige til når det er
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - når bølgerne går højt

Indlæg af jonas _sandager »

Det kan du tro. Du er også på listen (det så hellee ikke er længere end jer to)
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - når bølgerne går højt

Indlæg af FEM64 »

Jeg holder dig op på den fotoaftale. :y Jeg er selv en klovn til det eller også er mit greg bare for dårligt. Det bliver en gang til foråret vil jeg tro. Så kan du træne lidt her. :wink:

Jeg ender med 1080 L totalt så det bliver dejligt stabilt håber jeg.

Vi ses.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - når bølgerne går højt

Indlæg af jonas _sandager »

FEM64 skrev:Jeg holder dig op på den fotoaftale. :y Jeg er selv en klovn til det eller også er mit greg bare for dårligt. Det bliver en gang til foråret vil jeg tro. Så kan du træne lidt her. :wink:
.
Du giver bare lyd! :GO

In other news...
Jeg har mistet de sidste to fisk, jeg har kommet i akvariet; en tail spot blenny, der intet ville æde, og en bicolour blenny der åd som en gal af alt frostfoder. Begge to blev stadigt tyndere og tyndere, og døde til sidst :BA
Ydermere er den mindste af mine klovne stort set holdt op med at spise, når jeg fodrer, og er blevet temmeligt tynd. Den er også ret inaktiv. Den store æder som et tærskeværk og vokser rigtig meget. Er det helt naturligt at hunnen tager det meste foder og hannen ikke får noget særligt? Eller er der noget jeg kan gøre for at de begge to får det foder de skal have? Kardinalen der går sammen med dem, spiser i øvrigt fint, så det er ikke bare fordi hunnen er for dominerende og ikke lader andre komme til.

En tredje ting, er at jeg overvejer at begynde at gå imod et mere LPS-domineret akvarie. De fleste af mine SPS ser noget fesne ud, selvom de for de flestes vedkommende vokser fint. Men jeg syntes der er noget fascinerende ved de store polypper med tentakler og jeg skal komme efter dig. Så jeg tror at jeg lige så stille vil begynde at skifte de kedeligste SPS ud med LPS og se om ikke det giver mig et mere tilfredsstillende akvarie at kigge på :) En bivirkning ved dette ville jo være at jeg nok ikke behøver at være helt så nazi med at dosere manuelt to gange om dagen, hvilket heller ikke ville gøre mig det fjerneste ;)

God dag til jer alle :f2:
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - når bølgerne går højt

Indlæg af TOSTRA »

Jeg er også helt pjattet med LPS, men ligefrem skifte dem ud synes jeg ikke, at du skal.
Jeg synes at du skal prøve at få farven frem på dem i stedet(eller fortsætte). Der er stort set ingen koraller, der ikke gemmer på en helt urealistisk flot farve, som kan komme frem, hvis man finder problemet.
Ikke give op :-)
Og så synes jeg egentlig heller ikke, at de er så kedelige! Men de kan måske se sådan ud i forhold til dine ekstreme zoas :W
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter nano - 60 liter sump - når bølgerne går højt

Indlæg af jonas _sandager »

Nej, mine zoas ser ud til at trives ganske ude mærket og det samme gør mine LPS. Det er jo lidt det der får mig på overvejelser om at skifte imod en større koncentration af dem. Egentlig vil jeg meget heller have noget der ser flot ud, end noget der giver en hel masse bøvl for at se lidt halvfesent ud ;) Jeg ville f. eks. beholde min hystrix der står helt perfekt og vokser pænt. Men mange af montierne ser bare kedelige ud, og fylder rigtig meget efter hånden. Det er jeg ikke sikker på at jeg gider at bøvle med. Det kræver jo at jeg finder nogen koraller at erstatte dem med. Så skiftet kommer til at ske løbende og stille og roligt :)
Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"