Opstart af saltvandsakvarie :-)

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
macc
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2013

Opstart af saltvandsakvarie :-)

Indlæg af macc »

Hej der ude

Jeg har netop besluttet mig for at jeg rigtigt gerne kunne tænke mig et saltvands akvarie... jeg har tænkt på det gennem længere tid... så jeg vil lige høre hvilken ting jeg skal bruge?

- Jeg har et Juwel akvarie på 200 liter... hvad skal jeg bruge for at få det til saltvand? jeg vil gerne undgå det med en sump hvis det kan lade sig gøre... man må vel kunne få nogle pumper som er gode nok til små 200 liter.. men samtidige skal den jo tage omkring 2000-4000 liter i timen? kan jeg nøjes med en skummer af en slags og en pumpe?

Hvad skal jeg gøre, hvad er den bedste ide!? :-)

På forhånd mange tak for hjælpen :-)
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Opstart af saltvandsakvarie :-)

Indlæg af Birkefeldt »

Denne ebog forklarer den grundlæggende teori ved et saltvandsakvarie meget godt:

http://iloapp.gteck.dk/blog/www?ShowFil ... 740939.pdf

Mit råd vil være at starte med at læse den.

Mvh kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
macc
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11

Indlæg af macc »

jeg har lige læst/skimmet det igennem hurtigt... der står ikke rigtigt noget om hvordan man starter et akvarie op uden sump og hvad der skal til?

- det er næsten mit eneste spørgsmål? hvad skal man bruge hvis man ikke vil ha en sump til 200 liter... og hvilken pumpe skal man så have kørende??
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Tjek Marcos akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=55563

Han har 200L med indbygget sump, det kan selvfølgelig lade sig gøre.
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 4171 Glumsø
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af JaizEdelmann »

der er mange veje til rom, så det nok en fordel du for sat dig lidt yderligere ind i tingene, inden du fortsætter dit projekt.

Det kan kun anbefaldes og få sat sig godt ind i tingene inden man går igang så du ikke står med et projekt hvor du vil skifte halvdelen af teknikken ud fordi du ikke havde fået undersøgt tingene nok.

Et par ting der er værd og undersøge
Hvordan sørger du for at dine vandværdier er iorden (magnesium,calsium,kh)
Hvordan sørger du for at dit vand ikke er fyldt med næringstoffer (nitrat,fosfat)
Hvilket og hvor meget lys skal du have over dit akvarie
Hvilke koraller, fisk m.m. vil du holde.

Som sagt er der massere af løsninger til alle "problem" stillinger, men du skal finde ud af hvilke der er, og hvad du mener vil passe dig bedst.

p.s. du behøver absolut ikke en sump for at få et akvarie til at køre men det kan spare dig for en masse besvær når det kommer til opsætning af udstyr og gøre din display tank til en display tank og ikke et teknik akvarie.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Velkommen til.

Tror det bliver meget svært, at få det til at køre ordentligt uden en eller anden form for overløb som kan få overfladevandet igennem skummeren (snavset er i overfladen) .

Du bør derfor genoverveje i det mindste en indbygget sump. Hvis du insisterer på at køre uden sump, bør du vælge en skummer med indbygget overløb. En Tunze Reefpack 505 f.eks.
( kan f.eks købes her http://www.decocean.dk/default.asp?id=1 ... 2&vID=6906 eller her http://www.tropeland.dk/webshop/71-salt ... fpack-505/)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
macc
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11

Indlæg af macc »

jeg har læst alt muligt forskelligt i gennem det sidste stykke tid... har derfor fundet frem til at jeg godt vil have mig en lille indvendig sump... mit spørgsmål er så bare... hvordan bygger jeg den ordenligt og hvilken pumper og ting og sager kommer jeg i den sump
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn, Odense

Indlæg af Steffenhn »

Jeg har selv haft et akvarie kørende med indvendig sump jeg selv byggede. Min sump bestod af en akrylplade i det ene hjørne der dannede et rum. På toppen af akrylpladen havde jeg monteret en overløbs-kam som vandet skulle igennem for at komme ned i sumpen.

Jeg havde en luftskummer, varmelegeme samt retur pumpe i dette rum. Det fungerede fint :)
Første forsøg: 140L Cube: link
Andet forsøg: 288L Shallow reef: link
Nuværende akvarie: 206L Shallow reef: link
wtfdic_dk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af wtfdic_dk »

der er også div hang-on back produkter. altså skummer/refugeum der hænger ude bag på akvariet.

fx.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"