"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Principper for aquascaping

Forum til snak om dekoration af akvariet, levende sten, døde sten, opstillinger, baggrunde.
Besvar
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Principper for aquascaping

Indlæg af nbd »

Jeg har set mange smukke saltvandsakvarier her på forum. Nogle indrettet med få søjler og ikke andet, andre med bagvæggen dækket med LS.

Hvad er jeres ideal når I indretter? Skal akvariet illustrere et rev som I har en forestilling om hvordan ser ud? Eller lægger I mere vægt på en æstetisk oplevelse?

Beskriv gerne hvad det er for en oplevelse jeres indretning skal give beskueren! Også gerne med billede :GO
Brugeravatar
Gargoyle47
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 495
Tilmeldt: ons 17. jun 2009 06:56
14
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009

Re: Principper for aquascaping

Indlæg af Gargoyle47 »

for mig er det en blanding af det æstetiske samt at fiskene får mest muligt svømmeplads.

jeg har i de 2 akvarier jeg har haft, alti sat stenene i midten, som en (eller flere) øer. sådan at fiskene kan svømme om bag sten sætningen hvis de ønsker.
for mig er det fedt, at når man kigger på akvariet første gang går der et stykke tid, før man har set hele fiske besætningen.

Ved at stille LS frit, giver det også den fordel at man kan komme til at rengøre alle ruder man vil kigge ind af
Boyu 58l til 250l og nu 540 viewtopic.php?f=94&t=40421
og en lille ode til mit gamle viewtopic.php?f=2&p=342322#p342322
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Principper for aquascaping

Indlæg af Moente »

For mig er det også en blanding af æstetik samt funktionalitet.

I mit akvarium har jeg udelukkende 2 sten, begge er ret store, og fungerer som 2 øer lidt forskudt af hinanden. Det giver et fedt look synes jeg selv, det giver masser af svømmeplads men samtidig er der huler og huller i stenene, som fisk kan finde ly i. Men mit fiskevalg er også truffet ud fra det. Jeg har 3 store Rhodactis skiver til klovnfisk, masser af SPS til mine Chromis og huller og revner til min lille olivenkirurg. Så der er plads til alle og fri svømmeplads til alle.
Mvh Tobias
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Principper for aquascaping

Indlæg af PoulD »

For mig har det været en kompromisløsning. Det væsenligste har været at få skjult overløbskasse og circulationspumper (og samtidig have have mulighed for at rense pumper). Derudover, at have noget at sætte koraller på i forskellge niveauer, at have nok LS til en ordentlig filterfunktion og samtidig have rimelig cirkulation, og ikke mindst at skabe bedst mulige forhold for fiskene.
Det har også været væsentligt for mig, at bevare noget blå baggrund samt at skabe en illusion af dybde.

Det er vel umuligt at lave noget som er optimalt på alle punkter, så derfor har jeg li'som sat mig mellem stolene og er gået lidt på kompromis med det hele.

//Poul
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Principper for aquascaping

Indlæg af apfolmer »

Lytter lige med... Har selv lidt problemer med indretning i mit hjørnekar.... Kan ellers godt lide ideen med et par "øer"
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Principper for aquascaping

Indlæg af palamo123 »

For mig er dybden i akvariet vigtig sammenholdt med svømmepladsen.
Jeg har de sidste par år brugt meget tid på at studere Bonzai inspireret aquascaping
Det er en kæmpe kunst ikke at skabe akvariet fra dag 1 - Men derimod lade akvariet bygge videre på den stensætning man har valgt iform af koraller.
Over tid bliver man så honoreret, når tingene går op i en højere enhed og smelter sammen.
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
Gargoyle47
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 495
Tilmeldt: ons 17. jun 2009 06:56
14
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009

Re: Principper for aquascaping

Indlæg af Gargoyle47 »

palamo123 skrev:For mig er dybden i akvariet vigtig sammenholdt med svømmepladsen.
Jeg har de sidste par år brugt meget tid på at studere Bonzai inspireret aquascaping
Det er en kæmpe kunst ikke at skabe akvariet fra dag 1 - Men derimod lade akvariet bygge videre på den stensætning man har valgt iform af koraller.
Over tid bliver man så honoreret, når tingene går op i en højere enhed og smelter sammen.
det der lyder sgu spændende, har du bøger eller links du kan dele?
Boyu 58l til 250l og nu 540 viewtopic.php?f=94&t=40421
og en lille ode til mit gamle viewtopic.php?f=2&p=342322#p342322
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Principper for aquascaping

Indlæg af kenneth olsen »

Prøv at søg på youtube under aquascaping bonsai... Der kommer nogle cool links. Mit næste akvarie skal helt klart være af den type design af stenene. Nu skal det så siges jeg har bonsai som min anden hobby.. Så hvorfor ikke kombinere de 2 ting... Haha.
KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Principper for aquascaping

Indlæg af ole kekkonen »

Madfishmartin
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 38
Tilmeldt: tirs 7. feb 2012 22:46
12
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Principper for aquascaping

Indlæg af Madfishmartin »

Hej
Jeg er ny i saltvandshobbyen, men har en del erfaring med aquascaping fra bl.a. malawiakvarier og mangroveakvarier.
Man kan få et godt resultat af at bruge det der indenfor kunsten (og matematikken) hedder "det gyldne snit", slå det evt. op.
I bund og grund går det ud på at man allerede inden man går i gang har en eller flere genstand(e) man ønsker der skal lægges mærke til. Det kan være en særlig LPS eller SPS, eller en speciel LS
med en interessant form.
Disse placeres i det gyldne snit, hvorved man kan opnå et flot æstetisk udtryk.
Man kan evt. øve sig med nogle udtørrede LS foran en plade på størrelse med akvariets bagrude.
Prøv det, det virker :-)
(Dont fear) The Reefer.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Principper for aquascaping

Indlæg af Carsten »

Madfishmartin skrev:Hej
Jeg er ny i saltvandshobbyen, men har en del erfaring med aquascaping fra bl.a. malawiakvarier og mangroveakvarier.
Man kan få et godt resultat af at bruge det der indenfor kunsten (og matematikken) hedder "det gyldne snit", slå det evt. op.
I bund og grund går det ud på at man allerede inden man går i gang har en eller flere genstand(e) man ønsker der skal lægges mærke til. Det kan være en særlig LPS eller SPS, eller en speciel LS
med en interessant form.
Disse placeres i det gyldne snit, hvorved man kan opnå et flot æstetisk udtryk.
Man kan evt. øve sig med nogle udtørrede LS foran en plade på størrelse med akvariets bagrude.
Prøv det, det virker :-)

Det bliver en "anelse" kompliceret, når akvariet er kvardartisk og man kan se ind fra 3 sider
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Principper for aquascaping

Indlæg af palamo123 »

Gargoyle47 skrev:
palamo123 skrev:For mig er dybden i akvariet vigtig sammenholdt med svømmepladsen.
Jeg har de sidste par år brugt meget tid på at studere Bonzai inspireret aquascaping
Det er en kæmpe kunst ikke at skabe akvariet fra dag 1 - Men derimod lade akvariet bygge videre på den stensætning man har valgt iform af koraller.
Over tid bliver man så honoreret, når tingene går op i en højere enhed og smelter sammen.
det der lyder sgu spændende, har du bøger eller links du kan dele?
Nej - jeg har ikke nogle bøger. Samlingen ligger på harddisken i hovedet :-)
Jeg har brugt alt for meget tid på nettet - især på amerikanske sites, som der bl.a. bliver linket til. Al denne information er det så vigtigt man noterer sig og laver en tegning. Både ift. akvariets udformning, men også ift. hvilke koraller man har tænkt sig at pladsere hvor.
Det er absolut ikke nogen videnskab, men vi ved alle at den rette stensætning giver en utrolig fed wauv-effekt og bringer selv det fedeste frem i en trist sinularia.
Som du kan læse i min tråd har jeg valgt at gøre det på en`måde....... der er rigtig mange fremgangsmåder.
Dog tror jeg generelt et vigtigt udgangspkt er man starter med tørre sten og limer udenfor akvariet.
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Madfishmartin
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 38
Tilmeldt: tirs 7. feb 2012 22:46
12
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Principper for aquascaping

Indlæg af Madfishmartin »

Carsten skrev:
Madfishmartin skrev:Hej
Jeg er ny i saltvandshobbyen, men har en del erfaring med aquascaping fra bl.a. malawiakvarier og mangroveakvarier.
Man kan få et godt resultat af at bruge det der indenfor kunsten (og matematikken) hedder "det gyldne snit", slå det evt. op.
I bund og grund går det ud på at man allerede inden man går i gang har en eller flere genstand(e) man ønsker der skal lægges mærke til. Det kan være en særlig LPS eller SPS, eller en speciel LS
med en interessant form.
Disse placeres i det gyldne snit, hvorved man kan opnå et flot æstetisk udtryk.
Man kan evt. øve sig med nogle udtørrede LS foran en plade på størrelse med akvariets bagrude.
Prøv det, det virker :-)

Det bliver en "anelse" kompliceret, når akvariet er kvardartisk og man kan se ind fra 3 sider
Ja det giver jeg dig ret i, men virker udemærket hvis man tager udgangspunkt i at akvariet betragtes fra forruden.
(Dont fear) The Reefer.
Fiskivandglas
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 64
Tilmeldt: tirs 3. apr 2012 11:03
12
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 1996

Re: Principper for aquascaping

Indlæg af Fiskivandglas »

Jeg tænkte lige at dette måske ville være lidt inspirerende :-)

http://www.reefsmagazine.com/forum/reef ... g-iii.html
216 liters kube m. 45 liter sump.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Principper for aquascaping

Indlæg af Carsten »

Fiskivandglas skrev:Jeg tænkte lige at dette måske ville være lidt inspirerende :-)

http://www.reefsmagazine.com/forum/reef ... g-iii.html

Det bygningværk han laver først i tråden er bare rigtigt flot.
Akvariet han senere bygger op, har godt nok meget plast rør i bunden.
Og den opbygning han laver der ser noget skrøbelig ud. Vil mene at benene kommer til at skride noget under vægten af stenene.
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Principper for aquascaping

Indlæg af kenneth olsen »

KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Fiskivandglas
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 64
Tilmeldt: tirs 3. apr 2012 11:03
12
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 1996

Re: Principper for aquascaping

Indlæg af Fiskivandglas »

Carsten skrev:
Fiskivandglas skrev:Jeg tænkte lige at dette måske ville være lidt inspirerende :-)

http://www.reefsmagazine.com/forum/reef ... g-iii.html

Det bygningværk han laver først i tråden er bare rigtigt flot.
Akvariet han senere bygger op, har godt nok meget plast rør i bunden.
Og den opbygning han laver der ser noget skrøbelig ud. Vil mene at benene kommer til at skride noget under vægten af stenene.

Ja, jeg er faktisk enig, men ideen er fin nok, det skal måske bare anskues i lidt mindre skala. Sjovt nok har han vist også brugt pvc rør som løber helt ned til bundniveauet fra returen (dem med loc-line), hvilket på ingen måde kan anbefales ;-) Eller sådan ser det ihvertfald ud på billederne.
216 liters kube m. 45 liter sump.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Principper for aquascaping

Indlæg af Carsten »

Fiskivandglas skrev:
Sjovt nok har han vist også brugt pvc rør som løber helt ned til bundniveauet fra returen (dem med loc-line), hvilket på ingen måde kan anbefales ;-) Eller sådan ser det ihvertfald ud på billederne.

Hvad er der galt i at bruge de loc-line"rør" i bunden??
Er du bange for hævert virkningen?
Fiskivandglas
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 64
Tilmeldt: tirs 3. apr 2012 11:03
12
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 1996

Re: Principper for aquascaping

Indlæg af Fiskivandglas »

Carsten skrev:
Fiskivandglas skrev:
Sjovt nok har han vist også brugt pvc rør som løber helt ned til bundniveauet fra returen (dem med loc-line), hvilket på ingen måde kan anbefales ;-) Eller sådan ser det ihvertfald ud på billederne.

Hvad er der galt i at bruge de loc-line"rør" i bunden??
Er du bange for hævert virkningen?

Ja, i tilfælde af strømsvigt så er der jo en risiko for at vandet løber tilbage, indtil der kommer luft ind i røret. :-) Tanken er jo god nok, men jeg synes bare at risikoen er for høj. Medmindre at sumpen har kapaciteten til at rumme vandet fra akvariet.
En måde kunne være at bore et lille hul, lige under vandoverfladen fra returen, idet dét ville hive luft nok ind til at stoppe tilbageløbet, men der skal jo kun en lille eremit, snegl, eller endda flagefoder til for at lukke det hul og så har man balladen :-)
216 liters kube m. 45 liter sump.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Principper for aquascaping

Indlæg af Carsten »

Nu er det pokkers sjældent at der sidder eremit krebs i returslangen, og et stykke flagefoder er ikke så tykt at det er lufttæt.
Jeg har selv haft sådan et lille hul boret, og med tiden voksede der da en del alger uden på røret, men det ændrede ikke på at røret sugede luft så snart pumpen stoppede.
Alternativt kunne 2 huller af 5mm lidt forskudt være en god sikring
Besvar

Tilbage til "Dekoration"