"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Schwensens rev! - Lukker ned.

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Besvar
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Schwensens rev! - Købsanbefaling d. 24/9

Indlæg af Chrissy62 »

Med den balje der, kommer der ikke til at gå lang tid, før du bliver spurgt om at være månedens akvarie. Dine farver på korallerne er lige til at spise :)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Købsanbefaling d. 24/9

Indlæg af Schwensen »

Chrissy62 skrev:Med den balje der, kommer der ikke til at gå lang tid, før du bliver spurgt om at være månedens akvarie. Dine farver på korallerne er lige til at spise :)
Jeg værdsætter rosen, men kan også ærligt sige, at jeg ville sige nej tak. Mit akvarium kan slet ikke hamle op med mange andres herinde, og jeg er personligt slet ikke tilfreds med det endnu. Spørg mig om 1-2 år, og lad os se til den tid :GO
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Lortesnegle d. 1/10

Indlæg af Schwensen »

Puha. Jeg har ikke haft tid til akvariet de sidste par uger, da jeg har haft arbejde og skole at se til. Tilmed havde jeg en eksamensopgaver, der blev udleveret fredag, og skulle afleveres mandag - FED WEEKEND!

Nå men. I morges da jeg kiggede ind gennem de algefulgte ruder, så fik jeg nok af de montiporaspisende snegle. Jeg så, at der på min montipora pokerstar var kommet en enkelt snegl! Selvom jeg stod og skulle ud af døren, så fik jeg fat i en slange og fik suget den ud af baljen. Hmm... De var nu begyndt at sprede sig fra min store grønne plademontipora, som de ellers havde holdt sig til i et stykke tid. Jeg havde hele tiden haft planer om, at den skulle op og rengøres.

På vej hjem i toget læste jeg denne artikel igennem, som gav mig motivationen til at gøre det i aften(selvom jeg kom sent hjem):
http://reefkeeping.com/issues/2007-09/eb/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har her til aften taget min store plademontipora (15 cm x 20 cm - ja Peder, det er den store størrelse hos mig :T ), og klippet den i tusinde stykker! Fik fjernet de angrebne dele, så jeg forhåbentligt har fået fjernet alle æggene. Har hvert fald fået fjernet en hel del af de åndssvags snegle. Men det gør ondt i hjertet, at smide så store dele af rask koral i skralderen. Jeg ønsker inderligt, at jeg har fået fjernet dem alle fra baljen, men omvendt, så ved jeg godt, at der er en minimal chance for det. Men så må jeg tage kampen op. Har lige spottet et Hvidt område på min røde plademontipora i den anden ende af akvariet :( æv bæv. Men kunne ikke se nogen snegle.

Jeg har i dag modtaget mit kaliumnitrat, så jeg er klar til at forsøge mig med noget nitratdosering. Det bliver bare først søndag, da jeg skal lave vandskifte lørdag. Jeg vil så tage test osv. søndag, og starte min nitratdosering. Jeg vil holde jer opdateret om det. Håber på at kunne sænke min fosfat og få mere farve på korallerne.

God aften til alle!
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Schwensens rev! - Lortesnegle 1/10

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Peter,

Held og lykke med det.
Enig med dig i din strategi mht de forbandede snegle. Jeg har selv måtte smide en 25x25 skriggrøn monti ud. Reddede dog et par frags - men vil simpelthen ikke risikere de breder sig til hele baljen.

1kg nitrat :-) lol pas nu på. Det skal ikk stå på hylden over baljen....

Kh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Lortesnegle 1/10

Indlæg af Schwensen »

Tak :) jeg er utroligt spændt på at se, om jeg langt om længe kan få banket fosfaten helt i bund! Men det bliver med meget små skridt. Har rimelig meget respekt for det her stads !

Den kommer til at stå sikkert ude i skabet - langt fra trækul og svovl :sneaky2:
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Schwensens rev! - Lortesnegle 1/10

Indlæg af pederrevnørd »

Schwensen skrev:Tak :) jeg er utroligt spændt på at se, om jeg langt om længe kan få banket fosfaten helt i bund! Men det bliver med meget små skridt. Har rimelig meget respekt for det her stads !

Den kommer til at stå sikkert ude i skabet - langt fra trækul og svovl :sneaky2:
Haha,
Blev du oz mistænkeliggjort da du skulle købe det :K
Husker da jeg ringede rundt for at skaffe Kalium - der følte jeg mig som en PET ledte efter :K
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Lortesnegle 1/10

Indlæg af Schwensen »

Jeg er sikker på, jeg er på alle bureauers overvågningslister. CIA, FBI, PET osv. De overvåger mig fra nu af, og til jeg dør. Hvis man søger på den engelske amazon efter potassiumnitrates, så de tre ting den foreslår at købe med til, er sjovt nok svovl, trækul og paprør. Der er nogen, der gerne vil sprænges i stykker derhjemme åbenbart ;)
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Schwensens rev! - Lortesnegle 1/10

Indlæg af pederrevnørd »

Schwensen skrev:Jeg er sikker på, jeg er på alle bureauers overvågningslister. CIA, FBI, PET osv. De overvåger mig fra nu af, og til jeg dør. Hvis man søger på den engelske amazon efter potassiumnitrates, så de tre ting den foreslår at købe med til, er sjovt nok svovl, trækul og paprør. Der er nogen, der gerne vil sprænges i stykker derhjemme åbenbart ;)
Jep

Og i "gamle" dage troede de vi dyrkede pot med alle de hqi rør og den dertil store elregning :K :K
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Schwensens rev! - Lortesnegle 1/10

Indlæg af Carsten »

Det der kaliumnitrat, hvor meget opløser I i en liter??
DrMonty73
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: lør 4. aug 2012 12:31
11
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Schwensens rev! - Lortesnegle 1/10

Indlæg af DrMonty73 »

Hmmm det der KNO3 - Det laver min arbejdsplads da vist i flere 1000 ton om året :)
Martin Larsen
Slagelse

Min tråd til mit 360 liters hjørneakvarium:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=84789" onclick="window.open(this.href);return false;
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Lortesnegle 1/10

Indlæg af Schwensen »

DrMonty73 skrev:Hmmm det der KNO3 - Det laver min arbejdsplads da vist i flere 1000 ton om året :)
I ren form? :) det skulle jeg have vist.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Lortesnegle 1/10

Indlæg af Schwensen »

Carsten skrev:Det der kaliumnitrat, hvor meget opløser I i en liter??
http://calc.petalphile.com/en/" onclick="window.open(this.href);return false;
DrMonty73
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: lør 4. aug 2012 12:31
11
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Schwensens rev! - Lortesnegle 1/10

Indlæg af DrMonty73 »

Hej

Ja i ren form. Det er vist så rent at det kan bruges til fødevarer.
Og det er et "affaldsprodukt" hos os :)
Men jeg kan nok ikke lige få fat i noget :)

Mvh
Martin Larsen
Slagelse

Min tråd til mit 360 liters hjørneakvarium:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=84789" onclick="window.open(this.href);return false;
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 8/10

Indlæg af Schwensen »

Nå... Jeg startede min dosering af nitrat i lørdags, hvor jeg doserede 10 ml af min egen opløsning af KNO3, som skulle hæve min nitrat i baljen med ca. 2 ppm. Jeg har efterfølgende målt, doseret, målt, doseret osv. Her er hvad jeg har målt:
Måling 5/10 (inden dosering): PO4 0,04 ppm, NO3 0
Måling 6/10 (inden anden dosering): PO4 0,09, NO3 0
Måling 8/10 (inden tredje dosering): PO4 0,06, NO3 0,2

Hmm.. Det giver ikke rigtigt noget entydigt i mine målinger udover, at jeg nu kan måle ganske lidt nitrat, hvilket er første gang siden opstarten! Udover målingerne (som jeg ikke helt selv stoler 100% på), så er mine øjne og oplevelser en ting, som jeg ønsker at dele. Jeg fik ikke doseret og målt igår, da jeg kom sent hjem fra arbejde, badminton og undskyldninger er der nok af. Jeg har meget stor respekt for det her, så jeg tør ikke dosere uden at have målt forinden. Så igår fik jeg ikke doseret.

Mine øjne har observeret, at de alger(tror det er bryopsis, da mine kirurg ikke rør dem), som jeg har i akvariet fremstår en anelse grønnere end før doseringen. Dette er selvfølgelig ikke ønskværdigt, men jeg bliver ved med at dosere, da jeg skal se, om jeg får banket fosfaten ned. Hvis ikke den kommer ned, og mit akvarium bliver overtaget af alger, så stopper projekt nitratdosering :) Foruden de alger som er i akvariet, så har jeg også oplevet en vækst i mit refugium, som ellers tidligere næsten ikke har haft vækst!

En sidste ting jeg har observeret, er lidt interessant, som vi må se hvordan forløber. Jeg fik jo ikke doseret igår, og i dag har jeg oplevet et lag cyano på mit bundlag. Er det fordi jeg øger nitratværdien? Jeg troede ikke cyano "levede" af nitrat? eller er det fordi jeg fik misset en dag med doseringen, så min fosfat måske har taget et lille hop? Det er konspirationsteorier :) Vi må se om en uges tid med faste doseringer, om jeg oplever det ønskede fald i fosfaten.

Lige lidt tillæg til mit lille "forsøg". Hvis min nitrat starter med at stige uden fosfaten falder, vil jeg begynde at dosere vodka, da jeg i så fald må mangle en kulstofkilde til mine bakterier. Desuden har jeg bevidst ikke startet bakteriedosering, selvom jeg har indkøbt bakterier fra prodibio, som står og venter på hylden. Jeg venter med bakterietilførslen, for at se("bevise") om red field teorien holder stik i mit akvarium.

En sidste lille ting, som sikkert blot er indbildning, er at min lobophyllia har fået mere farve. Den har hele tiden været kødfyldt, men har været "gennemsigtig". Nu står den rigtig flot med sine orange og mørkegrønne farver :)
God aften !
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 8/10

Indlæg af jonas _sandager »

Edit: DOH! [Indsæt Peder Revnørds profilbillede]. Jeg havde ikke set side 4 før jeg postede.
Men som sagt. Jeg døjer også med lav NO3 og følger spændt med i udviklingen hos dig.
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 8/10

Indlæg af joekill »

vil lige sige at din balje ser sq godt ud. men det er også surt at høre det med de monti ædende snegle. syns der har været en del indlæg på det seneste om folk der er angrebet. selv har jeg aldrig haft dem, men frygter dem ad HT.
har du nogen idé om hvor de er kommet fra?
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 8/10

Indlæg af pederrevnørd »

Peter,

Blot en tanke da jeg ikke har erfaring med "dit" produkt - men dine bivirkninger kunne tyder på...:

1) at det ikke er rent
2) at du nu har for høj værdi af Kalium i baljen(gødning)
3) noget jeg ikke er klar over.....

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 8/10

Indlæg af Schwensen »

pederrevnørd skrev:Peter,

Blot en tanke da jeg ikke har erfaring med "dit" produkt - men dine bivirkninger kunne tyder på...:

1) at det ikke er rent
2) at du nu har for høj værdi af Kalium i baljen(gødning)
3) noget jeg ikke er klar over.....

Mvh
Peder
Tak for dine bud. Jeg føler dog, at jeg har undersøgt dette:
1) jeg har klart og tydeligt spurgt Jørn (sælgeren) omkring renheden af produktet. Han sagde det ikke kunne fås renere og at det kunne bruges til konservering af fødevare. Desuden spurgte jeg, om det indeholdt andet end kaliumnitrat, hvor der også blev svaret nej. Selvfølgelig kunne han "snyde" mig, men det tror jeg ikke.

2) sidst jeg målte kaliumværdien var i lørdags, hvor den sagde 360, hvilket er lidt for lavt. Det jeg har tilført af min opløsning skulle svare til, at jeg har hævet kalium med under 5 ppm. Men jeg vil da helt klart lave en kontrolmåling.

3) tjaa ;) her rammer du sådan set hovedet på sømmet, for godt nok har jeg læst en del, men mest lidt fra Randy og så andres erfaringer. Jeg selv har ikke den store viden indenfor mikrobiologi eller revbiologi, så der kan sagtens være processer igang, som jeg ikke aner noget om !
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 8/10

Indlæg af Schwensen »

Et lille godmorgenbillede fra toget ;)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 8/10

Indlæg af pederrevnørd »

Godmorgen Peter,

Mht punkt 3, mente jeg altså noget som jeg ikke var klar over heller - det var ærligt og pænt ment, absolut ikke det modsatte :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 8/10

Indlæg af Schwensen »

pederrevnørd skrev:Godmorgen Peter,

Mht punkt 3, mente jeg altså noget som jeg ikke var klar over heller - det var ærligt og pænt ment, absolut ikke det modsatte :-)

Mvh
Peder
Hehe :) tror du misforstår min besked. Der er skam intet ondt ment eller tænkt i min besked heller. Mere en erkendelse af, at vi i sidste ende ikke aner hvad der sker i akvariet :dizzy: hvilket er ret så deprimerende at tænke på. Så jeg har slet ikke følt mig stødt, og har ikke haft i sinde at lyde sur eller andet. Men når jeg læser min egen besked igen, så kan jeg godt forstå det kan lyde mere mavesurt end det er. Et godt eksempel på hvor hurtigt man kan blive misforstået på skrift :beer:
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 13/10

Indlæg af Schwensen »

Tid til Update på mit lille fosfatproblem.
Målinger 12/10: NO3 - 0,2, PO4 - 0,03 (dosering af kaliumnitrat svarende til et øget nitrat niveau på 2 ppm i min balje)
Målinger 13/10: NO3 - 1, PO4 - 0,05

Jeg har desværre haft travlt, så har ikke kunne følge op på målinger og doseringer så ofte, som jeg ønskede. Men som sagt tidligere, så doserer jeg ikke medmindre jeg har testet først. Jeg har stadig en lille cyanoopblomstring på mit bundlag, men ikke noget alarmerende. Jeg har tænkt, om mit relativt høje fosfatniveau tidligere er blevet lageret i sten og bundlag, når jeg så tilsætter nitrat, hvilket forhåbentligt danner grobund for bakterievækst, som forbruger både nitrat og fosfat, så vil det lavere fosfatniveau i de frie vandmasser resultere i at sten/bundlag lækker fosfat tilbage? Igen er det blot konspirationsteorier.
Mine alger i refugiet har stadig meget større vækst end tidligere.

Jeg har planer om at skifte 50 liter vand og skifte rowaphos i dag, da det er den tid på måneden :sneaky2:
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 13/10

Indlæg af pederrevnørd »

Det kan sagtens lække fra sten etc - vores drilske, men livsnødvendige ven "P"

Din Red Field Ratio er jo kommet "in scope"
Men jeg fik først synlig forandring da jeg kom på 5-10 i N

Held og lykke, og tak for opdate

Mvh
Pedet
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 19/10

Indlæg af Schwensen »

Igår målte jeg nitrat til 0, og tænkte: "æv - Nu er vi tilbage ved udgangspunktet!". Da jeg så målte fosfaten sagde den 0,02, hvilket er det laveste jeg har målt udover en enkelt 0 ppm, som højst sandsynligt var en fejlmåling. Så vil kritikerne sige: "det er da klart din fosfat er faldet, når du skiftede vand og rowaphos i søndags!". Til dem kan jeg sige, at jeg fik ikke skiftet vandet i søndags. Jeg nåede det simpelthen ikke. Jeg har ingenting gjort ved akvariet i løbet af ugen udover at fodre.

Beviser dette så noget som helst? Næ. Det gør det ikke, men personligt har jeg lært meget, og er selv overbevist om, at den øgede nitrat har noget med sænkningen af fosfaten at gøre. Det cyano der sidder på stenene har stoppet sin vækst, og er lige til at pille af i et tykt tæppe. Det som jeg oplever, der er et tydeligt tegn på cyano i tilbagegang!

Jeg vil fortsat updatere omkring nitratdosering, men det skal lige oplyses, at der er sket et par ændringer i forhold til baljen og vedligeholdelse. Igår fik jeg så langt om længe skiftet vand og rowaphos (efter jeg havde testet). Desuden kunne jeg ikke vente længere med at tage bakterietilførsel i brug. De ampuller fra prodibio har stået og kigget på mig i en god måneds tid :) nu skulle det altså i baljen. Jeg vil tilføre en ampul om ugen her i starten af prodibio biodigest. Dette har jeg en hel klar forventning til, at dette vil skabe et renere miljø i mit akvarium.

Sidst men ikke mindst, så har jeg tilføjet en ny fisk, da jeg var forbi Carsten igår. Carsten var ikke helt sikker på arten, men tror det er en ctenochaetus binotatus. Der findes ikke andre ctenochaetus med blå ring gør der?

Alt i alt er forholdene i baljen ændret, så grundlaget for sammenligning fremadrettet er ændret ;) nu får den nye kirurg lige lov til at falde til, og så tester jeg nitrat og fosfat i næste weekend. Så må vi se, om jeg skal tilføre mere KNO3.

Og så lige en sidste bemærkning! Jeg synes jeg oplever flottere farver på især en acropora, som jeg synes var lidt bleg i farverne. Skal nok prøve at tage billeder. Om det er den øgede nitrat, mindre fosfat eller begge dele er ikke til at sige. Men jeg er glad :)
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 19/10

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Peter,

Tak for god opdatering :-)

Jeg ser det samme som dig. Bedre farver, og ingen alger.
Undrer mig dog hvorfor du vil tilsætte bakterier - de vil jo blot holde din N på nul, og så er det da omvendt atskulle dosere ekstra No3?

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 19/10

Indlæg af PederP »

Spændene med alt den "hobby forskning" i nitrat/fosfat relationer.

Jeg syntes at have oplevet lidt af det samme. Ved første introduktion af nitrat virkede akvariet lidt "forvirret", men efterhånden fandt værdierne på plads. Som om bakteriekulturen i akvariet lige skal tilpasses.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 19/10

Indlæg af Schwensen »

pederrevnørd skrev:Hej Peter,

Tak for god opdatering :-)

Jeg ser det samme som dig. Bedre farver, og ingen alger.
Undrer mig dog hvorfor du vil tilsætte bakterier - de vil jo blot holde din N på nul, og så er det da omvendt atskulle dosere ekstra No3?

Mvh
Peder
Så lidt :) Tak for responsen. Hvis ikke jeg fik respons på mine indlæg, så gad jeg nok ikke lave dem.

Med hensyn til bakterierne, så har jeg gået med samme tanke, men så vendte jeg den om. Jeg ønsker at få banket fosfaten helt i bund og forhåbentlig ende med en stabil nitrat i intervallet 1-5. Jeg tilføre derfor nitrat, da bakterierne derved kan "spise" fosfaten. Jeg ønsker altså at min balje skal være fosfat begrænset istedet for nitrat begrænset. Jeg har allerede bakterier til stede i baljen, men der skulle også være bakterietyper i digest, som udelukkende lever af fosfat. Så jeg tænkte at de kunne hjælpe med at få opbrugt den fosfat, som der åbenlyst er til stede i mit akvarium. Ligeledes ønsker jeg, at de tilførte bakterier skal udkonkurrerer cyanobakterierne, som vi to snakkede i telefon om for noget tid siden nu.

Jeg har dog selv tænkt tanken omkring bakteriernes forbrug af nitrat. Er du stoppet med at tilføre bakterier på rutineplan?
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 19/10

Indlæg af pederrevnørd »

Hejsa,

Jeg holder en pause med at dosere de "normale" N og lidt P spisende bakterier.(Zeobak,Prodibio)

Jeg doserer dog P spisende(iflg KZ) vha BioMate

Hos mig doserer jeg N primært for farvetuning, og sideeffekten mht mindre P er dog gavnlig - jeg tror dog ikke den alene kan fjerne P.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 19/10

Indlæg af Schwensen »

pederrevnørd skrev:Hejsa,

Jeg holder en pause med at dosere de "normale" N og lidt P spisende bakterier.(Zeobak,Prodibio)

Jeg doserer dog P spisende(iflg KZ) vha BioMate

Hos mig doserer jeg N primært for farvetuning, og sideeffekten mht mindre P er dog gavnlig - jeg tror dog ikke den alene kan fjerne P.

Mvh
Peder
Interessant med biomate. Kan da være, at det vil være mere hensigtsmæssigt i mit tilfælde. Under læsningen omkring biomate på KZ's hjemmeside faldt jeg lige over et nyt produkt:
http://www.korallen-zucht.de/en/shop/pr ... clean.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Det skulle være bakterier, som udkonkurrerer cyano!
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Schwensens rev! - Nitratdosering 19/10

Indlæg af pederrevnørd »

Jep,

Ku være - men jeg tvivler på at det er bakterier, indtil nu kender vi udover gode værdier samt balance i N og P, intet andet end medicin men enten antibiotika eller oxyderingsmidler.

Men bliver spændende at læse reviews :-)
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"