"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

spørgsmål til stensætning i rsm130

Forum katagori for Red Sea Max akvarie serien.
Besvar
timdk
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 33
Tilmeldt: ons 24. feb 2010 19:12
14
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2009

spørgsmål til stensætning i rsm130

Indlæg af timdk »

jeg har bøvl med stensætningen i mit rsm130 for røde tråd alger, de steder der er mindst cirkulation , og alt efter hvor jeg stiller pumperne flytter det sig til de nye steder med lavt cirkulationsteder.

har eller to tunze en 6025 og en 6045 så syndes ellers at der må være blæs nok i akvariet men tænker det hjælper jo ikke på om hjørner osv.

hvordan har i stenene i jeres rsm, støtter de op af bag væggen ? det gør det jo lidt nemmer og få til at stå stabilt, syndes det er svært og se på jeres billeder om de støtter op af.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: spørgsmål til stensætning i rsm130

Indlæg af Bingocaller »

De fleste med et RSM 130 har det stående op af bagvæggen

Er du sikker på at det er cirkulation der er skyld i dine røde trådalger? Er det cyano?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
timdk
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 33
Tilmeldt: ons 24. feb 2010 19:12
14
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2009

Re: spørgsmål til stensætning i rsm130

Indlæg af timdk »

Ved ikke hvad det er men det er kun der hvor der næsten ingen cirkulation er og forsvinder vis der kommer god cirkulation (vis jeg flytter pumpen

Kan det stadig være cyano ?

Har prøvet og fange noget og lægge i et glas men det opløses lige så snart jef for fat i det så har ikke rigtig kunne lave testen med glasses i mørke
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: spørgsmål til stensætning i rsm130

Indlæg af Bingocaller »

Hvad måler dine værdier? Specielt fosfat - og Målt med hanna eller red seA :)

Hvor gamle er dine rør?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
timdk
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 33
Tilmeldt: ons 24. feb 2010 19:12
14
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2009

Re: spørgsmål til stensætning i rsm130

Indlæg af timdk »

her kommer lige nogle friske

salt 1026
PH 8,0
NH3 0
NO2 0
N03 10 men stadig faldene
po4 0 med elos har desværre ikke andet
Ca 460
KH 9
Mg 1440

kan til info lige fortælle at vis pumperne sidder rigtig er der stort set intet at finde
men sp mangler der bare sand i det ene hjørne
wibroe33
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 102
Tilmeldt: lør 12. nov 2011 21:23
12
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2011

Re: spørgsmål til stensætning i rsm130

Indlæg af wibroe33 »

Følger lige med da jeg har samme problem..
Jesper ØH
Reactions:

Re: spørgsmål til stensætning i rsm130

Indlæg af Jesper ØH »

Bruges der osmosevand ? Og har i en pumpe til at blæse bag stensætningen ?
spdiving
Reactions:

Re: spørgsmål til stensætning i rsm130

Indlæg af spdiving »

No3 er alt for høj og når du måler så meget nitrat i vandet har du helt sikkert også en meget høj fosfat (PO4) i vandet.

Til at starte med få dem bragt i orden og køb et oventligt test sæt til PO4. Enten Rowa - Hanna - Red Sea Pro andre mærker er ubrugelige der findes masser af tråde omkring test sæt her inde.

En af grunden til du har så meget næring i vandet kan være pga. dårlig skummer eller over fodring.
Har du døde zoner i akvariet vil der også kunne samle sig skidt som ligger og rådner. Derfor er det vigtigt at du har masser af cirk. i baljen.
De andre værdier ligger i den høje ende men er stadig acceptabel.

Husk at Cyno optager næring mere end man regner med. De optager nitraten og fosfaten om dagen når lyset er tændt og når de formindskes om natten så udskiller de nitraten og fosfaten igen.
Så på den måde har du svingene værdier i akvariet.

Vandskifte og VSV kan hjælpe dig med at få bragt både nitraten og fosfaten ned. Samt en god og effektiv skummer og ingen døde zoner i akvariet.

Steen
Jesper ØH
Reactions:

Re: spørgsmål til stensætning i rsm130

Indlæg af Jesper ØH »

Ja no3 er lidt høj med går nedad, så jeg syntes ikke det er alt for meget nitrat. Dine andre verdier syntes jeg er fine, men det er jo alt efter hvad man har bedst erfaring med :) ved godt det koster, men hvis du havde valgt vortech mp10 havde flovet fra pumpen været bredere, end på tunze=bedre cirkulation i akvariet. Ang pumpe bag stensætning syntes jeg er væsentlig pga mere jævn cirkulation i hele akvariet. Stenene er jo filtret i akvariet. Med god afskumning, fosfatmedie og vandskift med osmose saltvand kommer man rigtig langt.
spdiving
Reactions:

Re: spørgsmål til stensætning i rsm130

Indlæg af spdiving »

Vi er enige om at NO3 på 10 er højt ikke. Det optimale er at NO3 ligger på 1-2 så der stadig er foder til LPSer.
Kommer NO3 ned på 0 og man ikke fodre sine LPSer med div. tilsætninger vil du risikere de dør af sult.
For meget Nitrat i vandet vil kun skabe næring til alger og ligene og på den måde kun skabe problemer.

Så jeg er bestemt ikke enig i at en No3 på 10 ikke er højt.

Med hensyn til Osmosevand så kan jeg kun give dig ret i at det mindsker tilførslen af problemer som Nirtat, sillicat osv. der giver alge problemer.
Det er jo lidt svært at bringe nitraten ned med vandskifte hvor det nye vand også indholder nitrat.

Steen
Besvar

Tilbage til "Red Sea Max"