"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Stort kørekort i kemi? (eller geologi)

Forum til snak om dekoration af akvariet, levende sten, døde sten, opstillinger, baggrunde.
Besvar
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Stort kørekort i kemi? (eller geologi)

Indlæg af PoulD »

Hej alle,

Så har jeg brug for hjælp igen. Jeg er i gang med at anskaffe teknik m-v- til min kommende 360L (har forløbig købt en RD 3500 og nogle Tunze 6055 her på forum og har et par Radion og en BK 180 mini undervejs). Min plan var så, at forsøge at lave nogle søjler m.v. af døde LS og købe et gammelt ferskvandsakvarie, så dekorationerne kan få et par måneder deri med lys og circulation (har gemt vandet på 25L dunke fra vandskift på min Boyu)

Jeg har nu købt ca. 60 kg pænt store LS hos DecOcean og har kløvet en del af dem i skiver på 3-4 cm tykkelse. Problemet er så, at stenene indeni er fyldt med et eller andet rød-brunt, pænt hårdt, sediment. Ved ikke hvad det er. kan måske være okker, silt, myremalm, forstenet ler eller hvad ved jeg. Men der er nok næppe tvivl om, at det indeholder jern hydroxid.

Ikke alene ser det ikke godt ud, det lukker også for en meget stor del af de små huller og rør der er i stenen. Skiverne har nu ligget i blød i 2 dage i murerbaljer (i ferskvand) og jeg har flere gange spulet dem grundigt med vandslangen, men det synes ikke at hjælpe. Jeg har så prøvet at lægge et stykke i 30% saltsyre . Det kan fjerne stadset, men jeg tror deværre også det æder meget af stenen (det der bliver tilbage, går i stykker som var det lavet af sukker).

Nu har jeg aldrig haft kemi på A niveau (for den sags akyld heller ikke på B niveau :biggrin: ) så . . . er der nogen af jer der ved om der findes der noget som kan opløse det rød-brune stads, uden samtidig at æde stenen? Oxalsyre? Eller vil det hjælpe noget at lade stenene ligge i
blød i saltvand et par uger? Eller. . . (tænker der må jo være noget der kan fjerne det, siden stenene var mægtig pæne udenpå)

//Poul
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
spdiving
Reactions:

Re: Stort kørekort i kemi? (eller geologi)

Indlæg af spdiving »

Jeg er ret sikker på at det kan værre kalk alger siden de kun forsvinder ved brug af saltsyre... :hehe:

En anden ting hvis du afligevel lader dem ligge i ferskvand for at dræbe alt liv hvorfor har du ikke købt døde (tøre) sten i stedet da de er langt billigere.
Når du starter op går der ikke langt tid før de er levene igen hvis du blot poder dem med et par kg indkørte.

Steen
spdiving
Reactions:

Re: Stort kørekort i kemi? (eller geologi)

Indlæg af spdiving »

Kunne de ligne noget i stil med dem her ?

http://dk.reeflex.net/tiere/1633_Peysso ... pensis.htm

Ellers snup et kig på denne side. http://dk.reeflex.net/kategorie/47.html

Steen
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Stort kørekort i kemi? (eller geologi)

Indlæg af PoulD »

Hej Steen,

Det er skam døde og tørre LS jeg har købt. Det ligner ikke kalkalger. Det er langt mere brunt.

//Poul
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Stort kørekort i kemi? (eller geologi)

Indlæg af Carsten »

Jeg tror ikke du skal gøre noget ved det overhovedet. De kanaler som skal transportere vandet gennem stenene skal nok være der alligevel.
Og mon ikke mange af vores andres sten ser ligedanne ud inden i? Og de fungerer nok godt nok af den grund.
Hvis det derimod at at kosmetiske grund, så er det bare at lade tiden gå, så skal alger og andret nok over vokse stederne hvor det brune er.
spdiving
Reactions:

Re: Stort kørekort i kemi? (eller geologi)

Indlæg af spdiving »

Ok...Troede det var frisk levne sten du havde købt.

Fik sgu også lige læst dit indlæg igen. Og du skriver at de først er kommet til syne efter du har skåret de sten over. Så det sider alså inde i de levene sten ?

Steen
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Stort kørekort i kemi? (eller geologi)

Indlæg af PoulD »

Tog lige et pix af et lille stykke:
rødt brunt stads i sten 003.jpg
Ja kunden indeni. Udenpå var de totalt pæne.

//Poul
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
spdiving
Reactions:

Re: Stort kørekort i kemi? (eller geologi)

Indlæg af spdiving »

De ser sgu da helt fine du. Se at få dem smidt i akvariet så du kan få startede din balje op... :T :T

Steen
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Stort kørekort i kemi? (eller geologi)

Indlæg af nbd »

Jeg ville ikke være bekymret ved at bruge dem. Hvad det helt præcist er, er svært at sige. Formentlig kalkudfældning.

Syre ødelægger stenene :BA
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Stort kørekort i kemi? (eller geologi)

Indlæg af Carsten »

Enig med Steen, bare se at få lavet nogle søjler og så smidt dem i noget saltvand.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Stort kørekort i kemi? (eller geologi)

Indlæg af PoulD »

Tak skal I have.

Jamen så gør jeg da det. Rent kosmetisk kan jeg måske få skjult det meste. Langt de fleste af skiverne vil alligel få den "brune side" ind mod bagrude, pumper og overløbskasse, eller som underside på hylderagtige ting. Og alle de små knolde fra midten af stenene vil i nogen grad blive blandet med hvid cement.

Det undrer mig dog meget, at stenene var 100% beige og uden nogen former for belægning på alt hvad der kunne ses udefra. Måske sandblæst?

//Poul
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Stort kørekort i kemi? (eller geologi)

Indlæg af Carsten »

Jeg tror ikke de er sandblæste. Når du har hakket i dem, er der så ikke kommet en masse tørret organisk materiale ud af stenene?
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Stort kørekort i kemi? (eller geologi)

Indlæg af Stefan »

Det ligner de sten, som blev solgt under navnet "sponge rock" til at starte med. Jeg har også en del af dem i mit akvarie. Det var helt sindssygt så meget af det rødbrune mudder jeg kunne vaske ud af dem. Alligevel kom der også en del ud, da jeg puttede dem i akvariet. Jeg ved desværre ikke, hvilket materiale det er.
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: Stort kørekort i kemi? (eller geologi)

Indlæg af Anette »

Det ligner umiddelbart pyrit eller okker. Prøv at smide en sten i alm vand og måle pH med det samme og efter et døgns tid. Hvis pH falder er det fordi okkeren opløses og omdannes til svovlsyre. Hvis ikke pH falder efter et par døgn i vand burde der ikke være problemer med at bruge stenene, men undersøg det lige først ;)
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Stort kørekort i kemi? (eller geologi)

Indlæg af pederrevnørd »

De skal blot skylles godt - evt med højtryksspuler, haveslange eller håndbruser.
Jeg har ret så mange kg i min balje af disse sten - så jeg kan varmt anbefale dem.

Blot skyl dem inden brug :y
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Stort kørekort i kemi? (eller geologi)

Indlæg af PoulD »

Bare lige for at svare:

@Carsten: Næh, der var faktisk inteti stenene ud over det brune stads. Havde forventet en masse mudder.

@Anette PH værdien i baljen, hvor skiverne nu har ligget i 3 dage er 8,04. Så hvis det har ændret kan det kun være opad (vand fra hanen måler 7,78)

I dag ligger der der en smule brunt støv på bunde af murerbaljen, og hvis jeg gnider hårt med en finger på det brune på en sten kan jeg også få det til at smidte af på fingeren. Tror faktisk det er fint sand / mudder der er blevet stenhårdt. Prøvede også at koge et stykke, hvilket også efterlod lidt brunt støv på bunden af gryden.

Jeg bruger dem som de er. Jeg har dog alligevel ikke tid til at gøre mere før næste weekend, så nu får de lda ove at ligge resten af ugen, og så giver jeg dem en forsigtig tur med højtryksrenseren

//Poul
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
9000 l+5000l sump
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 165
Tilmeldt: lør 13. mar 2010 22:56
14
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2009

Re: Stort kørekort i kemi? (eller geologi)

Indlæg af 9000 l+5000l sump »

Hvis det er sponge rock som Carsten kalder dem er det sten fra et 110 millioner år gammelt koralrev fra Texas. Jeg har selv 1,6 ton af det og opgav at vaske det hele ud - de fik en tur i højtryksspuleren men alligevel blev der ved med at komme farve ud. så jeg brugte dem som de er tilsyneladende uden problemer til nu.

Mit gæt er at det er mangan forbindelser (oxider) som man finder over det meste af kloden og er ansvarliog for fx den røde farve i Grand Canyon. Altså noger der i stor stil må findes i verdenshavende alligevel. Det indeholder ikke silicium som jeg frygtede(kunne være svævesand fra Sahara) det har jeg målt for = 0
Akvarie 3,2x2,44x1,6 m= 12493 l
Sump 2,80x2.22x0.8 m= 4973 l
Samlet volumen= 17466 l
Salt 611 kg
Aktuel pumpekapacitet 310.000 l/t
Belysning 5x400 W HQI 12-18000 Kelvin
Natlys 2 T5 blå
Se friske billeder her http://dk.fotoalbum.eu/Jimbo/a668954
Besvar

Tilbage til "Dekoration"