"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Madsen 60 l Reef - mindre update 4. april 2012

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Besvar
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 551
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 20:50
14
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Madsen 60 l Reef - mindre update 4. april 2012

Indlæg af permadsen12 »

Efter flere års tilløb til et comeback efter at have haft saltvand i slut 80erne er jeg vist nu klar til at vise mit lille starter-akvarie frem. Købt brugt her på siden.

Det er ikke mit drømmesetup, men det er en begyndelse til at afprøve interessen, mig selv og ikke mindst min langt værre halvdel :wink:. Det er samtidig økonomisk overkommeligt i indkøb og drift.

ca. 60 l display, ca. 38(l)x38(d)x43(h)
Tunze 9002 skummer
Tunze 6015 Nanostream cirkulation
Hammerhead 24 w LED
ca. 5 kg levende og døde sten
9 kg. levende sand, Natures way, Crystal White
50 l osmose vand
Møblet er fra Ikea
Baggrund er noget selvklæbende folie fra Bauhauss

De små søjler er lavet af døde sten og PU-skum. Noget jeg ikke havde prøvet før, og jeg synes egentlig de er blevet ret gode, og med god plads til lidt små koraller. Der er størrelsen taget i betragtning gode huller og skjulesteder, og en ret god dybde-virkning i opsætningen. :)

Der har i skrivende stund været vand i ca. 1 uge. Stenene har dog været oppe og nede nogen gange, da jeg havde lidt problemer med mit sand i starten. Hver gang jeg bare tænkte på at flytte en sten, blev vandet mælkehvidt og jeg måtte indstille min akvaskaping indtil det hele var klaret lidt op. Nu er det rimelig godt på plads. Varmelegemet skal skiftes til et lidt større og flyttes om bagved.

Jeg kan endnu ikke se en eneste alge, hvilket undre mig lidt, da vand, lys og skummer har kørt en uge. Jeg havde dog også renset de døde sten godt og udvandet dem inden de røg i saltvandet. Så måske jeg ikke har så meget næring. De døde sten er suppleret med ca. 1 kg levende.

Jeg leger lidt med tanken om at lave et overløb som fører til en lille sump i skabet, hvor jeg så ville flytte skummeren ned. Jeg er ret begejstret ved tanken om at gøre det enkelt, og ville gerne forsøge mig med en lille DSB og nogle alger.
telefonbilleder 005.JPG
telefonbilleder 006.JPG
telefonbilleder 012.JPG
telefonbilleder 014.JPG
telefonbilleder 018.JPG
telefonbilleder 017.JPG
Fremtiden - ja der skal et par fisk eller 3 i, det ender jo nok med en klovn, og et par andre små fisk og nogle lps koraller. En af de nye Silent-storm LED kunne også friste, hvis det da ikke ret hurtigt ender med en lille opgradering :GO

Altså ingen revulotion herfra, men nu er jeg igang :Peace:

Kommentarer og spørgsmål er velkomne - og jeg er ikke sart :hehe:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af permadsen12 ons 4. apr 2012 21:41, rettet i alt 3 gange.
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Madsen Reef

Indlæg af Nicki Henriksen »

Det ser godt ud

Men det skal du nok snart få opgradere :wink:
Man bliver jo bidt a det :)

Mvh
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Madsen 60 l Reef

Indlæg af Marco R »

Hejsa Per,

Det ser jo rigtig lovende og godt ud og tillykke med det :GO

Kan kun anbefale Silent Storm lampen :y

Følger spændt dit akvarie og held og lykke med det :h
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1466
Tilmeldt: fre 11. jan 2008 21:36
16
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: aalborg

Re: Madsen 60 l Reef

Indlæg af Nielsen'sbilplejeAalborg »

hej Per
Tillykke med akvariet
dine søjler ser fine ud og godt lavet :GO
glæder mig til at følge din tråd :)
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 551
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 20:50
14
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Re: Madsen 60 l Reef

Indlæg af permadsen12 »

Tak for kommentarer.

Så lykkedes det endelig at se lidt forandringer. Har fået lidt brunalger :T
telefonbilleder 001.JPG
telefonbilleder 002.JPG
Temp. svinger ml. ca. 26.3 og 27.3 henover dagen. Har sat nyt varmelegeme i på 250 w, men har lidt svært ved at holde stabil temp.

Jeg har hygget mig lidt med at lave de første målinger i dag, alt med Salifert:

Salanitet: 1,022 hævet til 1,025 - refraktometer

NO3: 5
Ca: 460
Mg: 1500
Kh: 10,8
PH: 8,1 - 8,2

Edit 21/3-12 fået suppleret mine testsæt:

No2: 0,015
NH4: 0,25

I mine øjne ser det meget godt ud. NO3 er for høj, men den skal nu nok komme ned. Kh er måske også lige i overkanten. Har endnu ikke testsæt til PO4.

Der udover har jeg tilført Dr. Tim´s One and Only bakteriekultur sammen med lidt Ammonium Chloride efter foreskriften (se evt. anden tråd omkring Dr. Tim´s One and Only), det skulle kunne booste bakterievæksten i systemet.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af permadsen12 ons 21. mar 2012 19:34, rettet i alt 3 gange.
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Madsen 60 l Reef - mindre update 17. marts 2012

Indlæg af Carsten »

Et udsving inden for 1 grad har overhovedet ingen betydning.

Som du selv skriver er No3 lidt for højt, men ikke voldsomt meget.
Po4 burde ikke være noget problem lige nu, men kan sagens blive det senere.
Kh er lidt høj, men den falder snart, men selvom den ikke skulle, er det ikke et problem
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Madsen 60 l Reef - mindre update 17. marts 2012

Indlæg af Bingocaller »

Det er sgu da super!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 551
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 20:50
14
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Re: Madsen 60 l Reef - mindre update 17. marts 2012

Indlæg af permadsen12 »

Nå jaaa :oops:

og takker :beer:

Bange for man måske bliver lidt syg af det her. Jeg står jo og glor ind i det lille glas vand konstant i håb om at se en forandring, en lille pods, orm eller andet spændende :hehe: , men det finder vel forhåbentlig sit naturlige leje, så man kan slippe det lidt. Det ser ihvertfald ud til at nogen af jer andre er kommet ud på den anden side, og har fået en hverdag til at fungere ved siden af også. :wink:

De brune alger som kom startede som små rustrøde/orange pletter, og jeg var lige til at starte med bange for at det var cyano. Det kom ret kort efter at jeg havde dosseret flydende Ca og Mg, som skal tilsættes det Grotech salt jeg bruger. Men nu trækker jeg vejret igen, - det er vist som det skal være :happy:
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 551
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 20:50
14
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Re: Madsen 60 l Reef - mindre update 17. marts 2012

Indlæg af permadsen12 »

Jeg har valgt at prøve med en opstart af "Dr. Tim´s One & Only" bakterie-kultur sammen med en medfølgende flaske Ammonium Chloride, som bakterie-foder. (læs anden tråd hvis du vil vide mere).

Normalt ville alene navnet på ovenstående gøre, at jeg ville tænke "fup og fiduser", men så længe man ikke har dyr i vandet, så virkede det uskadeligt. Så må vi se om jeg, eller andre, kan konkludere, om det ligefrem er gavnligt. Det er da ihvertfald lidt sjovt at prøve.

Jeg fik mine ammonia og nitrit testsæt med posten i dag. Efter at have haft vand i mit akvarie (ca. 50 l vand) ca. 2 uger, kan jeg her på 5. dagen efter opstart med "One & Only" og Ammonium Chloride måle:

NH4: 0,25
NO2: 0,015

(Synes dog farveskalerne på begge er lidt vanskelige at have med at gøre). Jeg ved ikke om det er normale tal så kort efter opstart. Alt ser dog fint ud. Har haft nogle brunalger som synes på vej retur, og har nu fået lidt grønalger. Generelt har jeg ikke haft mange alger. Ikke endnu ihvertfald.

Jeg havde forventet en højere NH4, da hele fidusen er, at NH4 med Ammonium Chloriden (Am-Cl) skal ligge på omkring 2 ppm, for at fodre de nitrificerende bakterier. Ifølge vejledningen skulle én dråbe af Am-Cl i 1 gallon (ca. 3,8 liter) være nok til det.

I mit tilfælde med ca. 50 l vand (13 gallon), skulle der altså dryppes 13 dråber i til start og ca. halvdelen dagligt den næste uges tid, hvilket jeg har gjort (undtagen på 2. dagen, hvor jeg var lidt nervøs pgr. af de manglende testsæt). Dråberne som kommer ud er meget små og ser ikke ud af meget, selv ikke i mit lille akvarie.

Jeg blev lidt nysgerrig. Lavede en NH4-test med 2 ml akvarievand og 1 dråbe af Am-Cl, hvilket altså burde give en seriøs koncentration af NH4, men testen blev helt klar, hvilket jf. testkortet svarer til stort set 0 (nul) !! - det kan jeg ikke lige forklare med andet end, at koncentrationen simpelt hen blev for høj til at test-sættet virker.

Jeg har derfor tilsat omkring 4 dobbelt (ca. 24 dråber) Am-Cl her i eftermiddags i håb om at kunne løfte NH4-koncentrationen lidt. En ny måling her til aften viste:

NH4: 1,0 - 1,5
NO2: 0,025

Altså stadig et stykke vej op til NH4 på 2 ppm (hvilket jeg ikke helt forstår), men jeg holder her for idag.

Det bliver spændende at følge de kommende dage. Målet er, at man skulle kunne dossere Am-Cl op til 2 ppm, og efter 24 timer skulle både NH4 og NO2 være 0 (nul).

Det bør dog nævnes, og det er nok ikke uden betydning for ovenstående, jeg kører med min skummer (Tunze 9002) tændt, så en del havner jo nok deri. Den var kun slukket de første 48 timer efter jeg havde tilført "One & Only".

:naughty: Med forbehold for misforståelser og fejlmålinger - gør ikke som mig, men sæt dig selv ind i tingene - gør det ikke hvis du har levende i vandet. :naughty:
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Madsen 60 l Reef - mindre update 17. marts 2012

Indlæg af Schwensen »

Det er sjovt, at du netop i dag skal lave et indlæg omkring dette produkt :) Jeg i dag set et par episoder af mr. saltwater tv, hvor han netop bruger dette produkt til opstart af hans nye store akvarium. Det fangede min interesse, og jeg ledte søgte lidt efter det på nettet. Hvor pokker har du fået købt det? Jeg havde forstået det som om, at det var en enkelt dosering, som man skulle tilsætte og ikke en løbende?
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 551
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 20:50
14
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Re: Madsen 60 l Reef - mindre update 17. marts 2012

Indlæg af permadsen12 »

Ja, - det er nu ikke mig som har fundet det. Men søg her på forum under "Dr. Tim´s One and Only", så finder du en tråd med link til forhandler i England, vejledning m.m. Jeg har iøvrigt lagt ovenstående i den tråd også.
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 551
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 20:50
14
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Re: Madsen 60 l Reef - mindre update 17. marts 2012

Indlæg af permadsen12 »

Jeg har siden mit sidste indlæg den 21. marts dagligt tilsat et sted mellem 24 og 30 dråber Am-Cl til mit 60 l akvarie (ca. 50 liter vand). Akvariet har nu kørt med vand ca. 3 uger. Efter 1 uge blev tilsat "One & Only". Her er mine løbende målinger:

dato:.................21/3........22/3........23/3.......25/3.......27/3

NH4:..................0,25........0,25........0,25........0,25.......0,25

NO2:.................0,015........0,20........0,30........1,50.......0,05

NO3:...........................................................50..........25


Blanke felter og manglende datoer betyder, at der ikke er foretaget målinger.

Den 25/3 og den 26/3 er der ikke tilsat Am-Cl, grundet de høje målinger af NO3.

Alle målinger er foretaget sidst på eftermiddagen, hvorefter den daglige dosis Am-Cl er tilsat.

Billede som det ser ud lige nu:
telefonbilleder 001.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 551
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 20:50
14
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Re: Madsen 60 l Reef - mindre update 17. marts 2012

Indlæg af permadsen12 »

Sø-ko søges:
telefonbilleder 001.JPG
De er nu egentlig ret flotte. De ligner tynde fjer, og står smukt og svejer som blødkoraller.

Jeg har søsat 4 algeædende snegle, men ellers skal algerne bare have lov at uddø, stille og roligt.

Dagens målinger:

Salanitet: 1,025 hævet til 1,027
NH4: 0,25
NO2: 0
No3: omkring 5

Hvis du vil vide mere omkring mine erfaringer med "Dr. Tim´s One & Only", så se den særlige tråd omkring dette, hvor jeg idag har lavet de sidste opdateringer af mine målinger.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Saltvandrasser.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 922
Tilmeldt: ons 14. jul 2010 16:48
13
Postnummer: 4390 Vipperød
Saltvand siden?: 2010

Re: Madsen 60 l Reef - mindre update 4. april 2012

Indlæg af Saltvandrasser.dk »

Tilykke med din lille balje :) så er du godt på vej, jeg vil gå igang med at høste dine alger, så for du også den næringen ud af baljen som algerne allerede har optaget :) og så skaf dig en lille Eremitkrebs også :GO
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 551
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 20:50
14
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Re: Madsen 60 l Reef - mindre update 4. april 2012

Indlæg af permadsen12 »

Tak skal du ha Rasmus.

Ja jeg er godt nok også lidt fristet af en eremitkrebs, men jeg synes bare flere omtaler dem som noget klodsede at have sammen med koraler.
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
spdiving
Reactions:

Re: Madsen 60 l Reef - mindre update 4. april 2012

Indlæg af spdiving »

permadsen12 skrev:Tak skal du ha Rasmus.

Ja jeg er godt nok også lidt fristet af en eremitkrebs, men jeg synes bare flere omtaler dem som noget klodsede at have sammen med koraler.
eremitkrebs er ganske ude mærkede dyr til at ryde op i fodre rester og andet. Koralerne de skal bare sættes godt fast og muslinger kan de godt finde på at vælte for at pile i foden.
De eremitkrebs jeg havde i mit har jeg flyttet over i mit 400L hvor der ikke er muslinger samt koraler de kan vælte og de kommer aldrig tilbage i mit display akvarium igen.


Steen
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Madsen 60 l Reef - mindre update 4. april 2012

Indlæg af Birkefeldt »

Eremitkrebs er charmerende, har haft dem, men får dem ikke igen sammen med koraller...
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Calle9400
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: fre 18. feb 2011 21:12
13
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2011

Re: Madsen 60 l Reef - mindre update 4. april 2012

Indlæg af Calle9400 »

hvor dan går det med algefasen? evt. et billed :) jeg går selv og er ved at samle ind til noget li dit akvarie. jeg har været i ikea men jeg syntes ikke jeg kune finde et bord med de mål akvariet har ( 38*38 ) hvad hedder det møbel du har?

rigtig flot akvarie:)
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 551
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 20:50
14
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Re: Madsen 60 l Reef - mindre update 4. april 2012

Indlæg af permadsen12 »

Tja..det går som sådan meget godt med algefasen. Jeg tror de er på vej retur, ihvertfald ser de lidt mere "visne" ud. Jeg har klippet dem lidt, hvilket iøvrigt gjorde at der svævede tråd-alger rundt overalt, så jeg måtte rense både skummer og pumpe. Så det gør jeg ihvertfald ikke på den måde igen.

Har været nede at kigge med et spejl under skabet, - Ikea HEMNES, står der. Ved ikke om det fås mere, jeg har købt det brugt.

Det kommer dog snart til salg, :wink: men du bor jo nok lidt langt væk kunne jeg tænke mig. Ved heller ikke helt hvornår det bliver sat til salg.

Det gik som jeg frygtede lidt i starten af denne tråd - jeg har købt mig en opgradering, :W som jeg er ved at køre i stilling. Ikke det vilde, stadig ikke mit drømme-setup, men 150 l med overløb og plads til sump i skabet. :K Derfor har der været lidt stille på denne tråd. Jeg har købt mig en levende sten mere, så lige nu står det hele bare og hygger sig og bliver forhåbentligt mere og mere "gustent" indtil store flyttedag. Men meget mere om det senere.

:y
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Calle9400
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: fre 18. feb 2011 21:12
13
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2011

Re: Madsen 60 l Reef - mindre update 4. april 2012

Indlæg af Calle9400 »

nå okay. ja det er godt nok et stykke der over desværre:) du kommer ikke lige en tur til aaoborg:) men hvad med den hammerhead? skal den også sælges så? til hvad pris?

ikke dårligt, jeg ville også godt det kunne være et større. men der er desværre ikke plads i lejligheden..
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Madsen 60 l Reef - mindre update 4. april 2012

Indlæg af dyne »

giver den hammerhead lys nok over hele tanken
hvad gør du med overflade film
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 551
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 20:50
14
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Re: Madsen 60 l Reef - mindre update 4. april 2012

Indlæg af permadsen12 »

Som nævnt længere oppe, så er mit 60 l lukket til fordel for et 150 l. Hammerheaden gav rimeligt godt lys tanken rundt synes jeg. Det vil dog formentlig ikke være nok til sps og mere lyskrævende lps.
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"