"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Bundlag?

Forum til snak om dekoration af akvariet, levende sten, døde sten, opstillinger, baggrunde.
Besvar
flzak
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 544
Tilmeldt: søn 15. mar 2009 21:29
15
Postnummer: 5220 Odense SØ
Saltvand siden?: 2009

Bundlag?

Indlæg af flzak »

Jeg har for lidt tid siden fået fortalt at når man etablere sandbund så var det enten 1cm> eller en dyb sand bund.
Der er såmen ikke for at betvivle dette råd, men mere et ønske om andres mening omkring dette da jeg gerne havde set min balje med ihvertfald 2-3cm med i mit tilfælde 1-2mm korn.
Syntes ikke lige jeg er til sandbunde på 10cm<
Jeg har noget med 60-70gange pumpe kapacitet og jeg er bange for at det med 1cm bare vil fjerne sig så bundglasset bliver synligt og så forsvinder ideen jo med bundlag.
Mvh. Glenn
Upcomming zeobalje
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Bundlag?

Indlæg af Stefan »

Du kan i den første måned evt. sænke cirkulationen eller rette på den, indtil sandbunden ligesom har "sat sig". Efter noget tid vil den blive mere solid, så den ikke så nemt bliver blæst væk af cirkulationen. Det kræver dog forholdsvist fint sand, før det kan lade sig gøre. Jeg ved desværre ikke, om det du har i kikkerten måske er lige groft nok?
flzak
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 544
Tilmeldt: søn 15. mar 2009 21:29
15
Postnummer: 5220 Odense SØ
Saltvand siden?: 2009

Re: Bundlag?

Indlæg af flzak »

Sandet er bestilt, men når nu sandet er lidt groft kan det så ikke lade sig gøre med lidt mere end 1cm da det vel er et spørgsmål om gemmenstrømning i bundlaget?
Upcomming zeobalje
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Bundlag?

Indlæg af Stefan »

Jeg har altid kørt med omkring 2cm og kender flere andre med samme tykkelse. Kan ikke umiddelbart se det helt store problem i det, udover at der kan samle sig mere skidt i bundlaget.
flzak
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 544
Tilmeldt: søn 15. mar 2009 21:29
15
Postnummer: 5220 Odense SØ
Saltvand siden?: 2009

Re: Bundlag?

Indlæg af flzak »

Jeg ser bare en del eksempler på under 10cm og over 3cm så ville lige høre hvad andres mening var? Ellers holder jeg mig bare til den ene cm og prøver det du har skrevet for oven.
Upcomming zeobalje
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Bundlag?

Indlæg af Marco R »

flzak skrev:Jeg ser bare en del eksempler på under 10cm og over 3cm så ville lige høre hvad andres mening var? Ellers holder jeg mig bare til den ene cm og prøver det du har skrevet for oven.
Jeg har selv 2-3 cm af det fine koralsand som bundlag. Men ja det skal have lov til at sætte sig.
Besvar

Tilbage til "Dekoration"