"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Søheste tank - Hvor svært er det ?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Søheste tank - Hvor svært er det ?

Indlæg af apfolmer »

I forhold til alt andet saltvand ?
Fruen er blevet lidt forelsket i disse dyr, og jeg overvejer at starte et RSM med disse dyr.

( altså søheste, og ikke fruer :-) )

Hvor finder jeg mere info om emnet, osv ?

Ved at flere har forsøgt herinde, så kom med guldkorn tak :-)
Brugeravatar
Bingomolly
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 96
Tilmeldt: søn 9. okt 2011 22:26
12
Postnummer: 4622 Havdrup
Saltvand siden?: 2008

Re: Søheste tank - Hvor svært er det ?

Indlæg af Bingomolly »

Jeg bruger selv rsm til mine heste. Har aldrig haft problemer med mine :) det der er vigtigst er de blir fodret min 2 gange om dagen med slukket cirkulation. Cirka 20 min. Helst ikke andre fisk. Men tangnåle er geniale da de tager det foder som søhesten ikke tager :) ingen ekstra cirkulations pumper i rsm'et. Det er optimalt med standard. Jeg skifter vand 1 gang hver 10 dag cirka, 20 liter af gangen. Jeg troede de var sværere at have med at gøre. Men de er bar skønne. Harmoni mellem alle det er sjælendt set i saltvand!
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Søheste tank - Hvor svært er det ?

Indlæg af apfolmer »

Kører du 1oo% std rsm13o ?

Ingen interne pumper ?
Hvad med :

Levende sten ?
Caulerpa/makro i akvariet ?
Lys
Skummer
Osv
Brugeravatar
Bingomolly
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 96
Tilmeldt: søn 9. okt 2011 22:26
12
Postnummer: 4622 Havdrup
Saltvand siden?: 2008

Re: Søheste tank - Hvor svært er det ?

Indlæg af Bingomolly »

Jeg har cirka 10 kg levende sten, som jeg mener er gode at have da der lever 1000 vis af pods som søhestene spiser dagen lang. Massere af caulerpa! Almindelig t5 som er på rsm 130. Endelig pas på med for stærkt lys da de kan blive skoldede. Skummer er optimeret til en doc9002 fra tunze. Jeg bruger standard rsm pumper.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Søheste tank - Hvor svært er det ?

Indlæg af crazy seahorse »

apfolmer skrev:I forhold til alt andet saltvand ?
Fruen er blevet lidt forelsket i disse dyr, og jeg overvejer at starte et RSM med disse dyr.

( altså søheste, og ikke fruer :-) )

Hvor finder jeg mere info om emnet, osv ?

Ved at flere har forsøgt herinde, så kom med guldkorn tak :-)
Det er såmænd ikke så meget vanskeligere end med saltvand i det hele taget.
Rigtigt som Bingomolly skriver, ikke andre fisk, behersket cirkulation og ellers hvad du plejer at gøre ved dit normale akvarie mht renholdelse.
Når de først er vænnet til og spiser så er de ikke så krævende.
Hvis du prøver http://www.Reefcentral.com så har de et glimrende fora omkring seahorses and pipefish.
Derfra er der links til forskellige andre steder på nettet ang samme.
Den danske side seahorses.dk er desværre lukket (det er fra den saltvandswiki bringer uddrag så vidt jeg husker), men jeg mener jeg har en papirudgave printet ud.
Hvis du er interesseret kan vi finde ud af at du får en kopi af de relevante passager, pasning, indkøb, foder osv osv.

Du kan bruge hvad du vil af dekoration. Søheste holder jo fast med deres hale i noget. Her kan alt bruges. Hos mig bruger de hvad de kan få fat på, så pas på med evt varmelegeme.
Ledningen til pumpen, hinanden også hvis der ikke lige er noget andet, de holder fast i alt.
I naturen lever de i tangskove så Caulerpa er glimrende. Der er lidt diskussion frem og tilbage omkring skummere, men noget skal jo holde vandet rent da man fodrer godt på dem.
Snakken omkring skummere går på, om de er medvirkende til det der hedder GBD (gas boble discease) der er stemning både for og imod.
Så pas på med luftbobler fra en evt luftsten eller skummer ligesom det er nogo at tage søhestene op over vandet ved f eks isætning.
Det er blot for en sikkerheds skyld.
Sørg for at der er godt med svømmeplads da de er glimrende svømmere. Mine bevæger sig ikke så meget omkring i løbet af dagen, men når det er fodringstid er de meget aktive.

Jeg har alm T5 rør over som følger rev akv. cyklus


Held og lykke

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
chris paarup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 664
Tilmeldt: ons 23. sep 2009 22:33
14
Postnummer: 5560 Aarup
Saltvand siden?: 2009

Re: Søheste tank - Hvor svært er det ?

Indlæg af chris paarup »

der er en lille tråd om det her af mine egne da jeg selv har haft de., ellers bare ring eller skriv hvis du vil snakke om det..... skal gerne hjælpe.... :beer:
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Søheste tank - Hvor svært er det ?

Indlæg af apfolmer »

Chris, mange tak .... Gør jeg nok. Men hvorfor stoppede du med dine ?
chris paarup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 664
Tilmeldt: ons 23. sep 2009 22:33
14
Postnummer: 5560 Aarup
Saltvand siden?: 2009

Re: Søheste tank - Hvor svært er det ?

Indlæg af chris paarup »

gik fra kæresten, og havde fuldtidsarbejde ved siden af med 12 timer ved hver vagt, og så kunne jeg ikke fodre dem de 3 -4 gange dagligt, så valgte at gå af med dem i stedet for at forsøge på at ha dem..... var ellers glad for dem, de er nogle vildt imponerende dyr...
Drelige
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 387
Tilmeldt: tors 10. nov 2011 21:52
12
Postnummer: 6823 Ansager
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 6823 ansager

Re: Søheste tank - Hvor svært er det ?

Indlæg af Drelige »

Bingomolly skrev:Jeg har cirka 10 kg levende sten, som jeg mener er gode at have da der lever 1000 vis af pods som søhestene spiser dagen lang. Massere af caulerpa! Almindelig t5 som er på rsm 130. Endelig pas på med for stærkt lys da de kan blive skoldede. Skummer er optimeret til en doc9002 fra tunze. Jeg bruger standard rsm pumper.

Har læst at man ikke må have. Levende sten?..

Bingo du skylder stadig bílleder;0)
Ferskvand??? Nej så hellere have en klask af en våd berlinger
chris paarup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 664
Tilmeldt: ons 23. sep 2009 22:33
14
Postnummer: 5560 Aarup
Saltvand siden?: 2009

Re: Søheste tank - Hvor svært er det ?

Indlæg af chris paarup »

jo du må gerne have lev. sten, og du må også have div. blødkoraller og gorgonia, men stenkoraller kan de brænde sig på hvis de snor halen omkring dem.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3632
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Søheste tank - Hvor svært er det ?

Indlæg af nielsk »

Jeg købte Chris´heste. Det var 2,1 og den ene han blev desværre jaget ihjel af parret ellers kørte det fuldstændigt ukomp. i et juvel lido akvarie med 24 watt T5, 1 gorgonie, godt bundlagt og LS bunke. Det var kun med standard indvendigt filter og varme tl 24 grader. Det setup brugte halvdelen af strømmen svt.returpumpen i mit store.
Det gik fint, de voksede fra 7 til 12-14 cm i højden på levnden og frosne mysis. De gik med et mandarin par.

De tåler fint lidt nitrat i vandet og elsker caulerpaskoven - men pods ser man ikke. Dem æder de fluks de viser sig over bundlaget.

Jeg solgte dem fordi de kræver at man passer deres fodring ganske nøje. Det er bedre at sløse med vandskifte end med fodring.
SPS : Stability provides succes
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Søheste tank - Hvor svært er det ?

Indlæg af ole kekkonen »

hvor laenge skal man ha dem for at kalde det en succes?
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"