"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

DIM4 LED Controller fra LEDgroupbuy.com

Forum for nye som gamle produkter samt beskrivelser og anmeldelser her af.
Besvar
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
14
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

DIM4 LED Controller fra LEDgroupbuy.com

Indlæg af Stig Jest »

Jeg har igennem et halv års tid ledt efter den bedste lysstyring til mit LED projekt.
Byggede en selv baseret på Arduino, med stor hjælp fra Chrislolk, men den kom aldrig til at køre optimalt.

Problemet består i at mine drivere, Meanwell 60-48D, som rigtigt mange bruger, styres af et 0-10 Volt signal.
Arduinoen kører PWM ligesom de fleste akvariecomputere. Konverteringen af PWM til 0-10V signal, har voldt mig en del problemer.
Jeg overvejede derfor at skifte mine drivere ud til Meanwell 60-48P. Jeg kan bare godt lide ideen om at jeg kan sætte et alm. potmeter og en timer på, hvis lysstyringen går i stykker. På den måde står man ikke pludselig uden lys over baljen.

I november faldt jeg over denne styring på nettet:
http://www.ledgroupbuy.com/dim4-4-port- ... ller-v1-0/

Den så ud til at opfylde alle mine behov. Prisen virker umiddelbart lidt pebret (118$), især fordi den leveres uden strømforsyning og kabinet, men hvad f..... intet er gratis her i livet.

Jeg bestilte den og en uge efter lå den hos posten med en ekstraregning fra postdk på 230.00 for importmoms og gebyr.

Det første man skal gøre er at finde en strømforsyning til den. Den kører 12V og 500mA + det forbrug man evt. trækker ud af den via kanalerne samt relæer til f.eks blæsere. Den har 4 kanaler der maks kan belastes med 500mA samt 2 relæudgange også på 500mA, altså totalt kan den levere 3A plus 500mA til sig selv = 3,5A. Jeg havde en 4A strømforsyning liggende i skuffen, så det var jo perfekt.

Når der er kommet strøm på starter man programmeringen.
Der er kun 3 knapper på den: knap 1 cykler gennem alle funktioner og knapperne 2 og 3 er henholdsvis op og ned, eller + og -.
Efter opstart står den i indstil tid og så er det bare at trykke + eller - indtil den er indstillet. et tryk på knap 1 bringer dig til max effekt på kanal 1. Jeg har Coolblue LEDs på kanal 1 og satte den derfor til 95%. et tryk til på knap 1 bringer dig til start af solopgang på kanal 1. Jeg satte den på 11:00. Et tryk på knap 1 bringer dig til slut af solopgang på kanal 1, altså hvornår dioderne skal lyse de 95% jeg har angivet som max tidligere. Jeg satte den til 11:30. Et tryk på knap 1 bringer dig til start solnedgang på kanal 1. Jeg satte den til 9:50 PM. et tryk på knap 1 bringer dig til slut på solnedgang på kanal 1. jeg satte den til 10:40 PM. Et tryk på knap 1 bringer dig til max effekt på kanal 2 og så starter det hele altså forfra.
En helt igennem enkel programmeringsmetode. Det er altså muligt at programmere hvornår hver enkelt kanal starter solopgang og hvor længe det skal tage for solen at stå op. Det samme gør sig gældende for solnedgang.
Styringen er digital, selvom outputtet er analogt, dvs. at solopgang og solnedgang kører i 1024 trin det er derfor en helt glidende solnedgang man får.

Når programmeringen er overstået og Controlleren er i drift, vil den skifte til et displaybillede som du selv bestemmer. Der kan vælges mellem et oversigts billede af alle kanaler (se billede) det viser status for alle kanaler med et bogstav D = dag, N = nat, R = rise (solopgang) og S = set (solnedgang), desuden vil den vise uret. De 4 andre billeder du kan vælge er bare en af de 4 kanaler med detaljer.
Dim4.jpg
Man kan også bruge controlleren som driver. man kan nemlig sætte 3 dioder på en kanal og forsyne den direkte, dog max 500mA. Dette kunne f.eks være månelys, der fik sin egen kanal.

Kanal 1 og 3 har desuden en relæstyring hver. Når kanal 1 eller 3 starter solopgang, giver den 12V på den ekstra udgang. Dette kan bruges til f.eks blæsere på max 500mA total, eller relæer hvis man har højere forbrug. Manualen forslår også at Meanwell drivere kan køre over et relæ for at slukke dem helt.

Konklusion:
Denne Controller har nu kørt en måned hos mig og den har ikke fejlet en eneste gang.
Programmeringsstukturen, som jeg først fandt lidt komisk (der er 21 menupunkter og man kan ikke køre baglæns igennem dem, kun forlæns) virker faktisk godt. Det er enkelt at ændre indstillinger, f.eks farvejustering: Tryk x antal gange på knap 1 (2 gange for kanal 1, 7 gange for kanal osv.) og juster farven på + eller -.

Eneste ulempe ved denne Controller er at den ikke leveres i et kabinet. Den henvender sig selvfølgelig til DIY folk, men alligevel en standard boks af en eller anden art kunne de godt have proppet den ind i.

Mvh. Stig
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: DIM4 LED Controller fra LEDgroupbuy.com

Indlæg af AndersGS »

Fedt! Tak for det review..

Det ser lidt nemmere ud for os der ikke er hardcore elektronik nørder.
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: DIM4 LED Controller fra LEDgroupbuy.com

Indlæg af ChristianJS »

Super anmeldelse!

jeg har en liggende som jeg endnu ikke har fået monteret...
Jeg har købt Inventronics-drivere, og de kan heller ikke slukke helt, men jeg vil gerne høre hvor langt dine Mean Well går ned?

Mvh Christian
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
14
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: DIM4 LED Controller fra LEDgroupbuy.com

Indlæg af Stig Jest »

ChristianJS skrev:Super anmeldelse!

jeg har en liggende som jeg endnu ikke har fået monteret...
Jeg har købt Inventronics-drivere, og de kan heller ikke slukke helt, men jeg vil gerne høre hvor langt dine Mean Well går ned?

Mvh Christian
Hej Christian

Meanwell Driverne går meget langt ned. Man kan dog se at dioderne lyser ganske svagt, men kun som en svag glød.

Mvh. Stig
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: DIM4 LED Controller fra LEDgroupbuy.com

Indlæg af Bingocaller »

Kan den bruges på de drivere jeg har bestilt ?

http://www.aquastyleonline.com/products ... 29x3w.html
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
14
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: DIM4 LED Controller fra LEDgroupbuy.com

Indlæg af Stig Jest »

Bingocaller skrev:Kan den bruges på de drivere jeg har bestilt ?

http://www.aquastyleonline.com/products ... 29x3w.html
Hej Mark

Det er lidt svært at svare på. Umiddelbart er svaret nej.

har du modtaget driverne?

Var der datablade med?

Hvis nej, så må vi måle på dem.

Mvh. Stig
Senest rettet af Stig Jest tors 5. jan 2012 14:52, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: DIM4 LED Controller fra LEDgroupbuy.com

Indlæg af Bingocaller »

Nej der var ingen datablade med - men det betyder heller ikke noget - jeg kører dem bare med potentimetre til at starte med - det var bare mere om du lige kunne se det :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
DKMcSalt
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 169
Tilmeldt: tirs 16. nov 2010 00:32
13
Postnummer: 2720 Vanløse
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Vanløse

Re: DIM4 LED Controller fra LEDgroupbuy.com

Indlæg af DKMcSalt »

Konge gennemgang :K har kig på nøjagtig samme controller og drivere
75L. Aqua Medic Blenny Advanced, skummer opdateret til Tunze 9001, returpumpe erstattet af Tunse 6025, Tunze osomolator, Jebao RW-4
Afviklet:
125l Nano, 150W HQI, 2 X 15W T8, Tunze DOC 9010, Tunze Nano Stream 6025, Tunze returpumpe, Tunze Osomolator
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 542
Tilmeldt: tors 6. aug 2009 09:34
14
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2002

Re: DIM4 LED Controller fra LEDgroupbuy.com

Indlæg af demian »

hey
super takker for den detaljerede info :wink: min ligger på posthuset men må af med 600kr importafgift :(
for det hele sys det lidt snyd burde være varene over 1150kr der skulle betales importafgift på og ikke det hele hehe når det er mange dele i en pakken...
Brugeravatar
DKMcSalt
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 169
Tilmeldt: tirs 16. nov 2010 00:32
13
Postnummer: 2720 Vanløse
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Vanløse

Re: DIM4 LED Controller fra LEDgroupbuy.com

Indlæg af DKMcSalt »

demian skrev:hey
super takker for den detaljerede info :wink: min ligger på posthuset men må af med 600kr importafgift :(
for det hele sys det lidt snyd burde være varene over 1150kr der skulle betales importafgift på og ikke det hele hehe når det er mange dele i en pakken...
Hvad gav du i fragt fra firmaet, tænkte selv det samme og om man hellere skulle bestille over flere gange kontra købe det i DE
75L. Aqua Medic Blenny Advanced, skummer opdateret til Tunze 9001, returpumpe erstattet af Tunse 6025, Tunze osomolator, Jebao RW-4
Afviklet:
125l Nano, 150W HQI, 2 X 15W T8, Tunze DOC 9010, Tunze Nano Stream 6025, Tunze returpumpe, Tunze Osomolator
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: DIM4 LED Controller fra LEDgroupbuy.com

Indlæg af Bingocaller »

Skal vi ikke se en timelapse video af lyset Stig :)?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Søren og Helena
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 140
Tilmeldt: tors 5. mar 2009 17:04
15
Postnummer: 7100 Vejle

Re: DIM4 LED Controller fra LEDgroupbuy.com

Indlæg af Søren og Helena »

Kanon gennem gang, fedt og læse.

Mvh
Søren og Helena
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
14
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: DIM4 LED Controller fra LEDgroupbuy.com

Indlæg af Stig Jest »

Bingocaller skrev:Skal vi ikke se en timelapse video af lyset Stig :)?
Ved ikke lige hvordan jeg skal lave sådan en :hehe: Men gode råd modtages gerne

Mvh. Stig
Brugeravatar
ClausJuul
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 75
Tilmeldt: tirs 24. jan 2012 14:57
12
Postnummer: 4070 Kirke Hyllinge
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Hornsherred

Re: DIM4 LED Controller fra LEDgroupbuy.com

Indlæg af ClausJuul »

Hejsa :K

Den har jeg også fundet på nettet og synes også den ser interessant ud. :P Jeg var dog noget i tvivl om den kunne bruges til det projekt jeg har gang i (er ikke elektronik nørd), men nu er jeg sikker på at vi kan bruge den, efter denne super gennemgang :GO Især det med at den kan trække månelys er en fed ting :K
Super :beer:
Mvh Britt & Claus

viewtopic.php?f=93&t=50865
390l display og 120l sump, ATB Nano B size skummer, tunze silence 3000l/h,
2 x vortech mp40wes og 2 x mp10wes cirkulation, 2 x ecotech Radion xr30w 130W led
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: DIM4 LED Controller fra LEDgroupbuy.com

Indlæg af Carsten »

ClausJuul skrev:Hejsa :K

Den har jeg også fundet på nettet og synes også den ser interessant ud. :P Jeg var dog noget i tvivl om den kunne bruges til det projekt jeg har gang i (er ikke elektronik nørd), men nu er jeg sikker på at vi kan bruge den, efter denne super gennemgang :GO Især det med at den kan trække månelys er en fed ting :K
Super :beer:

Har du fundet den til en bedre pris?
Brugeravatar
ClausJuul
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 75
Tilmeldt: tirs 24. jan 2012 14:57
12
Postnummer: 4070 Kirke Hyllinge
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Hornsherred

Re: DIM4 LED Controller fra LEDgroupbuy.com

Indlæg af ClausJuul »

Carsten skrev:
ClausJuul skrev:Hejsa :K

Den har jeg også fundet på nettet og synes også den ser interessant ud. :P Jeg var dog noget i tvivl om den kunne bruges til det projekt jeg har gang i (er ikke elektronik nørd), men nu er jeg sikker på at vi kan bruge den, efter denne super gennemgang :GO Især det med at den kan trække månelys er en fed ting :K
Super :beer:

Har du fundet den til en bedre pris?
Hvad med denne:

http://www.ledgroupbuy.com/dim4-4-port- ... ller-v1-0/
Mvh Britt & Claus

viewtopic.php?f=93&t=50865
390l display og 120l sump, ATB Nano B size skummer, tunze silence 3000l/h,
2 x vortech mp40wes og 2 x mp10wes cirkulation, 2 x ecotech Radion xr30w 130W led
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
14
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: DIM4 LED Controller fra LEDgroupbuy.com

Indlæg af Stig Jest »

ClausJuul skrev:
Carsten skrev:
ClausJuul skrev:Hejsa :K

Den har jeg også fundet på nettet og synes også den ser interessant ud. :P Jeg var dog noget i tvivl om den kunne bruges til det projekt jeg har gang i (er ikke elektronik nørd), men nu er jeg sikker på at vi kan bruge den, efter denne super gennemgang :GO Især det med at den kan trække månelys er en fed ting :K
Super :beer:

Har du fundet den til en bedre pris?
Hvad med denne:

http://www.ledgroupbuy.com/dim4-4-port- ... ller-v1-0/
Det er det samme link som i toppen af tråden.
Prisen er også den samme. Problemet er at porto og forsikring? er ret dyrt
Derfor havner prisen på de 118$ totalt.

Mvh. Stig
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: DIM4 LED Controller fra LEDgroupbuy.com

Indlæg af Carsten »

Synes det lyder helt groteskt at en driver til 22 dollar kan ende med at koste 5 gange mere. plus dansk moms.
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
14
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: DIM4 LED Controller fra LEDgroupbuy.com

Indlæg af Stig Jest »

Carsten skrev:Synes det lyder helt groteskt at en driver til 22 dollar kan ende med at koste 5 gange mere. plus dansk moms.
Hvor får du de 22$ fra?

Mvh. Stig
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: DIM4 LED Controller fra LEDgroupbuy.com

Indlæg af Carsten »

Stig Jest skrev:
Carsten skrev:Synes det lyder helt groteskt at en driver til 22 dollar kan ende med at koste 5 gange mere. plus dansk moms.
Hvor får du de 22$ fra?

Mvh. Stig
Det er min fejl! Det er ikke sådan når man skriver fra telefonen. Jeg havde fået klikket på et forkert link, som viste en driver.

Firmaet sender vist nok fra Hongkong, så er det ikke sikkert at de kræver forsikring og en så høj fragt som fra USA
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
14
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: DIM4 LED Controller fra LEDgroupbuy.com

Indlæg af Stig Jest »

Carsten skrev:
Stig Jest skrev:
Carsten skrev:Synes det lyder helt groteskt at en driver til 22 dollar kan ende med at koste 5 gange mere. plus dansk moms.
Hvor får du de 22$ fra?

Mvh. Stig
Det er min fejl! Det er ikke sådan når man skriver fra telefonen. Jeg havde fået klikket på et forkert link, som viste en driver.

Firmaet sender vist nok fra Hongkong, så er det ikke sikkert at de kræver forsikring og en så høj fragt som fra USA
Hehe kender godt det med at taste forkert på mobilen.

Min controller kom fra USA sendt med US Postal Service.
Her er en kopi af ordren:
DIMM4.JPG
Mvh. Stig
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1379
Tilmeldt: lør 28. feb 2009 01:09
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: DIM4 LED Controller fra LEDgroupbuy.com

Indlæg af S1m0n »

Hiver lige op i tråden her da jeg står med en maxwheel driver 7-13x3w og ku godt tænke mig at vide om nogen fand ud af om man ku koble disse drivere på denne styring?
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: DIM4 LED Controller fra LEDgroupbuy.com

Indlæg af chrislolk »

Maxwellen (går jeg ud fra du mener) kan ikke styres med en PWM eller 0-10v controller (som DIM4). Den kan udelukkende styres med potentiometer og der er, så vidt jeg ved, ikke nogen controller, der kan styre de drivere.
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1379
Tilmeldt: lør 28. feb 2009 01:09
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: DIM4 LED Controller fra LEDgroupbuy.com

Indlæg af S1m0n »

chrislolk skrev:Maxwellen (går jeg ud fra du mener) kan ikke styres med en PWM eller 0-10v controller (som DIM4). Den kan udelukkende styres med potentiometer og der er, så vidt jeg ved, ikke nogen controller, der kan styre de drivere.
Tak for svar:) det der jo ikk noget at gøre ved :)
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Besvar

Tilbage til "Produktgennemgang"