"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

manderin pleje

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn 21. aug 2005 13:04
18
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

manderin pleje

Indlæg af mastou »

Jeg går og overvejer på et tidspunkt at købe en manderin, men er samtidig meget glad for min anemone (H. magnifica) og er faktisk lidt nervøs ved kombinationen manderin-anemone.

Er der nogle som har haft begge dele uden/med problemer? og har du/I ellers nogle gode tips om manderin pleje 8) f.eks. hvordan du/I fik den til at spise piller/frostfoder? hvad fodre du med af levende foder? osv...

Jeg ser helst diskussionen om akvarie-størrelse og mængde levende sten tages et andet sted ( ellers ender det bare der :wink: ).

/Magnus
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Anemoner og mandarinfisk bliver ikke regnet for en god kombination.

http://home.alltel.net/teakiebarber/ - tager lige et stykke tid at vænne sig til hendes valg af font, men en OK side.

http://www.melevsreef.com/mandarin_diner.html
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Nu har jeg ikke nogle anemone, men mine mandarin-fisk har jeg fået til at spise artemia, men det er faktisk sjældent jeg ser dem tage det med mindre det er faldet helt ned på bunden. Så foder knappen på min tunze bliver flittigt brugt når der fodres med artemia. En anden måde er ganske enkelt at jeg nærmest fodre dem med en sprøjte, altså jeg sprøjter artemia ned foran dem, så guffer de godt i sig.
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Mike prøv at fodere i en flaske som vis i det sidste link fra Mikkel det virker perfekt.
Jeg har taget en ½ L sodavands flaske og skåret åbningen støre og kommer en tærning fåstene æg i og min Manderin svømmer gerne ind og spiser af det og de andere fisk stå uden for åbningen og venter på det der kommer ud af flasken.

Jeg har et billede af det i mit galleri.

Steen.
Brugeravatar
Sir-DeltA
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 327
Tilmeldt: fre 17. jun 2005 18:51
19
Postnummer: 7700 Thisted

Indlæg af Sir-DeltA »

Jeg havde engang en tæppeanemone der åd min mandarin 2 dage efter jeg havde købt mandarinen.. Så det er ikke en fed combi :)

FYI only.
880L Woha + 200L sump, Deltec Gear: AP702 / PF601 / FR616 / NF511 -Tunze Gear: 2x 6201 / CO2/temp controller / 7095. 2x 400W HQI E40 @ Reeflux 12.000K, Red Dragon 8400 L/T retur.

--- Deltec kick ass ---
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Sir-DeltA skrev:Jeg havde engang en tæppeanemone der åd min mandarin 2 dage efter jeg havde købt mandarinen.. Så det er ikke en fed combi :)

FYI only.
PIS !!!

:x

/Kim
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn 21. aug 2005 13:04
18
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Sir-DeltA skrev:Jeg havde engang en tæppeanemone der åd min mandarin 2 dage efter jeg havde købt mandarinen.. Så det er ikke en fed combi :)

FYI only.
Uha uha det var det jeg frygtede :(

Men tak for alle de gode råd, hvem ved måske anemonen og jeg vil skilles i fremtiden ( tvivler pt på det :) )
Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Indlæg af Barner »

Jeg klækkede artimia og fodderede med levend det var mandarinen helt vild med og så var der massers af småt liv mellem stenene som tanglopper osv. det brugte den mange timer om dagen på at fange.
Den er desværger faldt fra andre årsager nu :( Har ingen erfaring med Mandarin/annemone håbet det hjælper!
Brugeravatar
Kildemoes
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 115
Tilmeldt: søn 14. aug 2005 22:26
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH. Ø.

Indlæg af Kildemoes »

Jeg havde fra 1977 til 1984 et 250l med par klovfisk + anemone + cylinderoser og en trio mandarinfisk kørende, alså i en 7år uden problemer.
Man skal vide at når man har anemoner i akv. Er der altid en mulighed for at der, der gå fisk tabt.
For eksempel. Har jeg se en ilderhalekulingen blive fanget af en cylinderrose, da den blev jage af en anden, sort uheld. men sådan er det også ude i den store verden der er en resiko ved alt.
MVH.
S. M. KILDEMOES
saltvands akvarist fra 1977
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jo, tak den sang kender jeg også! først i 80'erne havde jeg den flotteste store grønne kaktusanemone, et par pincetfisk og nogle "jack in the Box".
Fattede ikke hvor fiskene blev af, indtil en dag kraniet af en pincetfisk blev spyttet ud af anemonen. så var jeg klar over hvor de andre var blevet af også. Anemonen var stor og kraftig!! Det forstod jeg jo lige pludselig hvorfor :)
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

spdiving skrev:Mike prøv at fodere i en flaske som vis i det sidste link fra Mikkel det virker perfekt.
Jeg har taget en ½ L sodavands flaske og skåret åbningen støre og kommer en tærning fåstene æg i og min Manderin svømmer gerne ind og spiser af det og de andere fisk stå uden for åbningen og venter på det der kommer ud af flasken.

Jeg har et billede af det i mit galleri.

Steen.
Jamen det er ikke fordi jeg har problemer med mine mandarin-fisk tværtimod, jeg har nu haft dem i over 1/2 år og de spiser skam rigtig godt og er godt tykke, så jeg har ikke behov for at bruge denne metode (ikke med dem jeg har nu). Men metoden vil skam blive husket hvis jeg for problemer med disse eller andre i fremtiden :wink:

Jeg tror at en af de grunde til at jeg ikke har problemer er nok at akvariet havde kørt lidt over 1 år før jeg kom dem i.
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn 21. aug 2005 13:04
18
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Kildemoes skrev:Jeg havde fra 1977 til 1984 et 250l med par klovfisk + anemone + cylinderoser og en trio mandarinfisk kørende, alså i en 7år uden problemer.
Man skal vide at når man har anemoner i akv. Er der altid en mulighed for at der, der gå fisk tabt.
For eksempel. Har jeg se en ilderhalekulingen blive fanget af en cylinderrose, da den blev jage af en anden, sort uheld. men sådan er det også ude i den store verden der er en resiko ved alt.
Jeg har også klovnefisk i min anemone og de vil selvfølgelig nok holde andre fisk væk fra anemonen :)
Så vi får se om jeg dropper ideen med manderinfisk eller om jeg får mod til at købe en.

/Magnus
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"