"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Durin's 300L Geiss m/underskab...

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Durin's 300L Geiss m/underskab...

Indlæg af amddurin »

:W
UPDATE: Ny Teknikliste og Version 2.0 af Durin's 300L Geiss med en mere klassisk opbygning sump, ny stensætning og lidt småændringer findes her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=68094" onclick="window.open(this.href);return false;
(Senest opdateret 29-05-2014.)
:W

DETTE ER NU DEN GAMLE TRÅD...

Så er jeg ved at gøre klar til at komme igang med mit "Nye" brugte 300L Geiss (100Lx60Dx50H)
Underskabet og top er i højglans hvid...

Teknik:

Til hovedakvariet (300L GEISS):

DIY LED Lampe med 34 Cree LED (Skal udbygges til mindst 48 LED senere, da jeg har set et 300L herinde med SPS køre fint med 48x3W Cree LED)
- (Udbygget sommer 2013 til: 53 LED) PAS PÅ NÅR I LIMER LINSER PÅ LED, JEG FIK LIM IND PÅ FLERE LED SOM NU LYSER LIDT MINDRE END DE SKULLE... :BA :G

NU 2 TUNZE 6045 m/Silence Clam 1500-4500L/H, sat op til 4500L/H + 1 TUNZE 6015 langs bagruden...
(Havde 1 Tunze 6045 på halv kraft + 1 Kina Wavemaker 3500L/H, Kinapumpen ser dog ud til at give mindre end det...)

Til Sump (128L ombygget Akvastabil):

TUNZE Temp Controller til varmelegmet (Overtages måske af en GHL)
TUNZE Silence 2400L/H Returpumpe
TUNZE Osmolator
Skummer: Siden 5. nov. 2011 udskiftet til en ATI PowerCone 200i.
(Var fra start indtil 5 nov. 2011 2 stk. TUNZE 9002 Skummer, den éne kørte kun på luft fra EHEIM 400...)
Havde Kina ORP/Redox måler, men det holdt op med at vise korrekt efter ATI PowerCone 200i blev startet op...
Måler nu Redox via GHL Profilux PLUS II
Lampe, vist dem man har under et køkkenskab, m/lille neonrør til lys i undeskabet og lys til macroalger...
(NYT pr. 16-08-12: Opsat LED sparepære til Macroalger i refugiumet...)
(NYT pr. okt. 2013: Opgivet at bruge macroalger, da de samlet møg og fordi jeg ikke kan se beviser på om de tager noget særligt NO3 og PO4)

Derudover:

Tænd/Sluk ure til lys... (Skal nok udskiftes til programerbar EL-skinne eller styres fra GHL)
Fjernbetjente Tænd/Sluk til pumper fra ALDI til 149,- kr...
PC Blæsere til underskab og LED lampe m/strøm fra en scooter lader sat til 6V... (De brænder af på få mdr. pga havgrusen... :BA )

GHL Computer til styring af LED lys, Dosering af Balling og måling af PH, Temp og Redox...

Her er et par af de første billeder, under inspektion af min havkat...
DSC04458.png
Blæser installeres for at undgå fugt i underskab pga. sump...
DSC04475.jpg
Til at starte med vil jeg fortælle hvilke tanker jeg har gjort mig omkring den hjemmebyggede CREE LED Lampe
(C) DurinTech 2011 :K

Flere herinde er enige om at der bør lige mange Hvide og Blå, flere af dem bruger 1:1 af Cool White og Royal Blue...
Andre, som TimW, siger at det også skal (= Han syntes at der bør være...)nogle alm. blå i Lampen for at kunne fremhæve farven bedre på nogle koraller...

Disse info har jeg så luret lidt over en tid og nu kommet frem til at det, måske, er den bedste løsning at lave en lampe med lige mange CW og RB der sidder pænt på skift Cool White/Royal Blue/Cool White/Royal Blue osv. OG så sætte nogle alm. blå ind imellem de andre, så man, hvis de alm. blå er slukkede, stadigvæk har 1:1 CW/RB, men derudover har mulighed for at spæde op med de blå efter behov...

Planen er at komme op på 60 Cree Led ialt med denne fordeling 24 CW + 24 RB + 12 BLUE = 180W
(Hvis det ikke er nok er der plads til 88 LED på de samme køleplader...)

Til at starte op vil jeg nøjes med at lave 3 ud af 4 moduler (Ét modul er 2 køleprofiler der evt. skal samles til én enhed,) med ialt 36 LED, da akvariet + div. småting har tømt min pengepung :G

Fordeling til at starte med:

14 CW (Max 1500mA)
14 RB (Max 1000mA) (Rettet)
8 Blue (Max 1000mA) (Rettet)

For at kunne give rigeligt hvidt lys kommer der linser på, det har TimW f.eks ikke på sine hvide LED, da han mener at de så vil kunne dominerer for meget, så derfor vil jeg også nøjes med de nye linser til XP-G på 80 grader, så er der stadigvæk stor spredning på de hvide i forhold til dem på 55 grader som jeg bruger til begge typer blå... (Der fås også 40 graders linser, men de anbefales kun til høje akvarier eller hvor lampen kommer højt op i forhold til vandoverfladen...)

De hvide kommer op på ca 1200mA v/100%, hvor de andre kun skal have 850mA v/100%... - Dette tiltag for at forlænge levetiden på dioderne...
(Efter ny info, overvejer jeg om ikke mA skal sættes ned til det anbefalede på 1000mA for XP-G (COOL WHITE) og 700mA for XP-E (BLUE og ROYAL BLUE)
- Men det vil stadigvæk give mere lys fra de hvide i forhold til de blå typer og jeg vil osse gerne have meget blåt lys, men skal dog kunne justerer lyset hvis det alligevel skulle blive for meget blåt med både de alm. blå og Royal Blue...

Her er en tegning med de 3 moduler (6 køleprofiler på 15x14cm) - de sorte kanter er bare for at illustrerer at der er 6 køleprofiler der skal samles...
Jeg skal nok på et tidspunkt købe kvartrunde porsa profiler med flig til at samle den færdige lampe med, men er ikke sikker om jeg skal have en firkant profil med 2 x flig til at ligge i midten - dette spørgsmål hænger så sammen med om jeg skal op på 8stk. 80mm PC Blæserer, eller om der er nok med 3-4stk. på 120mm.)
Der er plads til flere LED på disse køleprofiler, og som nævnt er det osse planen at sætte det 4. modul på med tiden...

(Er godt klar over at ledningerne ikke er tegnet særligt pæne... :dizzy: )
LED-Lampe-DurinTech-28x60-60CreeMax88CreeV28-8.png
Det er ikke meget lys til 300L, men genbruger nok mine T5 2x39W rør i overgangsperioden til lampen er færdig... (Mindst 48 3w Cree LED.)

-mere følger...

:beer:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af amddurin fre 26. jan 2018 22:09, rettet i alt 22 gange.
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1166
Tilmeldt: tirs 31. mar 2009 19:23
15
Postnummer: 9200 Aalborg SV
Saltvand siden?: 2009

Re: Durin's 300L Geiss m/underskab...

Indlæg af Monica&Jacob »

Ser da ikke helt dårligt ud. bliver fedt at følge hvordan det byggeri kommer til og se ud.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Durin's 300L Geiss m/underskab...

Indlæg af Bingocaller »

Ser meget spændende ud! Husk en redningsvest til katten :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
henrikp
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 659
Tilmeldt: lør 29. dec 2007 00:20
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 8960 Uggelhuse

Re: Durin's 300L Geiss m/underskab...

Indlæg af henrikp »

din kat har godt nok nogen flotte aftegninger ..
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 616
Tilmeldt: fre 6. jan 2006 12:48
18
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Næstved

Re: Durin's 300L Geiss m/underskab...

Indlæg af Bruno »

Designet på LED lampen virker ganske fornuftigt... Det ser ud til du følger rimelig standard DIY design :GO OG Tim har fuldstændig ret: Alm. blå giver en ekstra dimension man mangler uden.

Du skal bare lige huske at max ampere på XP-E RB og B er ikke 1050 ma, men kun 1000 ma og så skal du også lige have i mente at med de ampere du vælger at drive dine LED nedsætter du levetiden. Hvis du skal have den lovede levetid fra Cree skal XP-E RB og B max drived ved 700 ma og XP-G hvide max drives ved 1000ma. De fleste vælger dog aligevel at drive deres RB/B ved 850, men for at følge Energy Lifetime energi rating er max altså 700 ma (på XP-E)

Med de ampere du opgiver antager jeg at du har valgt XP-E og XP-G,... Er der nogen årsag til at du vælger XP-G frem for XM-L? Du får langt mere lys på XM-L for pengene, end XP-G

Og så en anden ting jeg vil anbefale dig at overveje er, at overveje Nerutral hvide i stedet for Kold hvid. Den neutrale hvide er bedre til at frembringe de æstestiske varme farver end kold hvid er.
Brugeravatar
TimW
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 23. jul 2007 01:29
16
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2007

Re: Durin's 300L Geiss m/underskab...

Indlæg af TimW »

Ahhh herr Durin nu ved jeg ikke lige frem om jeg har sagt der SKAL lige frem (TimW, siger at det også skal være nogle alm. blå i Lampen) jeg har sagt jeg vil ikke undvære dem i for jeg syntes de frem bringer mer af visse farver og lyset kommer til at virke mer naturligt ellers syntes jeg det virker for koldt lyset ved kun royal og hvid. så va andre gør er jo op til jer

og det med linserne er jo va smag man har jeg syntes bare de hvide overtager for meget af lyset og det vil kræve fler blå på efter min smag

ellers tag og og kik på Brunos svar til dig :GO . selv om jeg har været inde på noget af det til dig :y
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Durin's 300L Geiss m/underskab...

Indlæg af amddurin »

henrikp skrev:din kat har godt nok nogen flotte aftegninger ..
- Det er en Bengal Kat, så den har lidt leopard lignende afteginger...
(Krydsning af en Asiatisk Leopardkat og en alm. kat, bare nogle generationer efter, så har man en Bengal Kat...)

:GO
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Durin's 300L Geiss m/underskab...

Indlæg af amddurin »

Bruno skrev: Er der nogen årsag til at du vælger XP-G frem for XM-L? Du får langt mere lys på XM-L for pengene, end XP-G

Og så en anden ting jeg vil anbefale dig at overveje er, at overveje Nerutral hvide i stedet for Kold hvid. Den neutrale hvide er bedre til at frembringe de æstestiske varme farver end kold hvid er.
-Amp er rettet... :GO

- Jeg har haft problemer med at finde LED og Drivere på tyske hjemmesider og har derfor bestilt de første 12 LED + Driver til Test fra RapidLED og de har ikke XM-L LED...
- Jeg kan ikke lide det gule skær fra varm hvid og går efter meget blå, så derfor regner jeg med at det passer mig bedre med CW end NW... F.eks. er 15.000 K ikke blåt nok i T5 x 2 selv om jeg osse har 2 x T8 på 22.000 K tændt samtidigt...
Men jeg ved ikke om jeg vil mangle noget, der er jo problemet ved ikke at se den slags i virkelighedden i forhold til de fotos der ikke har den rigtige kelvin alligevel...
- TimW bruger Cool White og TimW's og dit er jo pt de eneste jeg har set med LED på og det er lang tid siden jeg så dit og husker det ikke særligt godt, ud over at der selvfølgelig var knald på lyset, ligesom med HQI og de blå skiver jeg fik osse var meget blå hjemme hos dig... - Jeg kender heller ikke din sammensætning af dioder, så jeg ville alligevel ikke kunne sammenligne...
(De blå skiver har spredt sig en del hos mig siden... :GO )

Derudover kan jeg ikke skelne små nuancer, da jeg er farveblind... - Tror netop osse at det er derfor jeg har interesse for saltvand, da det startede med at jeg så fisk med kraftige farver... - hvilket jeg har savnet ved ferskvand...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Durin's 300L Geiss m/underskab...

Indlæg af amddurin »

- Nå, så fik jeg lige lagt skum mellem bord og akvarie...
- Skulle ellers ikke være nødvendigt, men underskabets topplade, som akvariet jo står på, kan bue lidt når midtersprossen sættes i, hvis stilleskruen på foden nedenunder er stillet for meget opad...
- Den er stillet så den kun lige støtter med sprossen i, med hellere være på den sikre side...
DSC04527-WEB.jpg
DSC04533-WEB.jpg
DSC04535-WEB.jpg
DSC04540-WEB.jpg
DSC04537-WEB.jpg
DSC04541-WEB.jpg
Måske for mange detaljer, men nu var jeg lige igang...

:GO
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Durin's 300L Geiss m/underskab...

Indlæg af amddurin »

Her er lige et foto af min nuværende sump på 128L som pt. sidder sammen med mit 160L...
Jeg vil genbruge sumpen og regner med at flytte boblefælden lidt, så skummerrummet bliver stort nok til at kunne rumme F.eks. en Power Cone 200/250, hvis jeg skulle få brug for at opgradere til en sådan på et senere tidspunkt...

- Det er nemlig ikke så nemt at tage sumpen ud af underskabet mens der er vand i Display akvariet pga. midtersprossen...
DSC04522-WEB.jpg
He, he - Bemærk at mit månelys sider over bag ved på det lille ferskvandsakvarie og peger op i loftet
- Så har jeg osse lidt lys hvis jeg skal ud at tisse om natten... :sneaky2:

:beer:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af amddurin søn 3. jul 2011 22:36, rettet i alt 3 gange.
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Durin's 300L Geiss m/underskab...

Indlæg af Nicki Henriksen »

Den er lækket din kat havde selv for et par år siden to bengaler, hvor den ene var en marble.. Rigtig lækker race :)

Det ser godt ud med dit projekt, forsæt bare med billederne det meget sjovt af følge med og senere for dig selv a kigge tilbage på :wink:

Mvh
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Durin's 300L Geiss m/underskab...

Indlæg af Bingocaller »

Ser rigtigt spændende ud! Et godt råd - fyr damslen af HT til en forhandler mens du har muligheden for at fiske den op uden at splitte det hele af! :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Durin's 300L Geiss m/underskab...

Indlæg af amddurin »

Nicki Henriksen skrev:Den er lækket din kat havde selv for et par år siden to bengaler, hvor den ene var en marble.. Rigtig lækker race :)

Det ser godt ud med dit projekt, forsæt bare med billederne det meget sjovt af følge med og senere for dig selv a kigge tilbage på :wink:

Mvh
Takker... :GO

PS: Var dine katte osse hys, hvis de ikke fik deres vilje? (Måske det er fordi min er alene...)

Hvis min f.eks. ikke gider at drikke vandet i dens skål, går den ud i entre´en eller på badeværelset og skriger, og jeg MENER skriger...
Det betyder at jeg skal åbne for vandet i håndvasken, og gør jeg det ikke - skriger den bare en gang til...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Durin's 300L Geiss m/underskab...

Indlæg af amddurin »

Bingocaller skrev:Ser rigtigt spændende ud! Et godt råd - fyr damslen af HT til en forhandler mens du har muligheden for at fiske den op uden at splitte det hele af! :)
Jeg har skam en mere i Display akvariet... - Der er ellers ikke så meget ballade med dem, men den éne var efter en af mine nye fisk og mine klovne gned sig så meget op af min Hammer med grønne polypper, så polypperne faldt af et helt hoved ad gangen... :devily:
Min hammer er vist i bedring nu... :GO
Senest rettet af amddurin søn 3. jul 2011 22:27, rettet i alt 1 gang.
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Durin's 300L Geiss m/underskab...

Indlæg af Nicki Henriksen »

De da så søde de damsler :)
Havde selv en som er den sejeste fisk jeg kender den har klare 8 flytninger og et par gange være den eneste fisk som har klaret det.. Så den fortjente et godt hjem og er nu endt op hos min kammerat :)

Mine var for vilde de løb på væggene og styrede mit badeværelse som om de ejede det hehe.. Det er en bestemt kat men samtidig var de meget kærlige og især hankatte var så god mod børn.. Og kom altid når man kaldte på ham :)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Durin's 300L Geiss m/underskab...

Indlæg af Bingocaller »

Uden tvivl Damsler er nok de mest hårdføre fisk der findes! Det kan sgu næsten klare alt!

Men nogen sataner er de - ivherfald IMO :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Durin's 300L Geiss m/underskab...

Indlæg af amddurin »

Nå, så er der lige lidt mere info...

I forbindelse med blæserinstallationen i det eksisterende 80mm hul, så manglede der jo hul til div slanger og ledninger.
Det er pt løst ved at der ikke skal nogle slanger ind/ud i underskabet, med mindre der bliver problemer med lyddæmpningen af retur... - Og ved at bore et hul på 6mm til én forlængerledning til strøm ind i kabinettet...

Før dette havde jeg malet bagruden med blå hobbylak (x2)
På foto'et står det nu midt for væggen ind til soveværelset...
DSC04546-WEB.jpg
Retur PVC'en går via 90 graders bøjninger, ikke vinkler, for at vandflow'et ikke bremses ret meget...
DSC04547-WEB.jpg
Den sidste del PVC har ca 20 huller og den éne af dem er kun ca. ½ cm under vandoverfladen og virker som sikkerhedshul mod tilbageløb af vand til sump'en ved pumpestop eller strømsvigt...
hullerne peger skråt ind imod baggrunden for ikke at ramme koraller direkte og for at give flow langs bagruden...
DSC04551-WEB.jpg
Alt det hvide er kalkudfældninger efter test af PVC med ferskvand...
(Vandet var i med pumper kørende 3 dage for osse at teste akvarium for utæthedder...)
Forruden er rengjort med ½ Citron og resten skulle forsvinde at sig selv når der kommer saltvand i...

:beer:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Durin's 300L Geiss m/underskab...

Indlæg af Carsten »

Har du fået alle dine dioder hjem??
Ellers kan du købe Xm-L dioderne hos
http://www.leds.de/High-Power-LEDs/Cree ... -Star.html

Der købte jeg mit sidste læs - dem som amerikanerne ikke kunne finde ud af at levere.

Drivere er der i læssevis her:
http://www.elpro.org/
Umiddelbart ser det ikke ud som om de sælger til private, men der er ikke noget problem. Prisen som opgives er uden tysk moms.
Dog kan det være meget svært at finde det som man skal bruge, men du vil nok vælge Meanwell ELN60-48D, den som langt de fleste andre bruger. Du skal dog lige være opmærksom på at den skal have en 10volts strømforsyning, for at virke.
Jeg købte en her: http://stores.ebay.de/accessoriesless
Har dog ikke lige tid til at finde et dirkete link til dig.
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 616
Tilmeldt: fre 6. jan 2006 12:48
18
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Næstved

Re: Durin's 300L Geiss m/underskab...

Indlæg af Bruno »

Alternativt, hvis du endnu ikke har købt dioder har jeg 15 stk. brugte Cree XP-G CW du må købe billigt, hvis du skulle være interesseret.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Durin's 300L Geiss m/underskab...

Indlæg af amddurin »

Carsten skrev:Har du fået alle dine dioder hjem??
Ellers kan du købe Xm-L dioderne hos
http://www.leds.de/High-Power-LEDs/Cree ... -Star.html

Der købte jeg mit sidste læs - dem som amerikanerne ikke kunne finde ud af at levere.

Drivere er der i læssevis her:
http://www.elpro.org/
Umiddelbart ser det ikke ud som om de sælger til private, men der er ikke noget problem. Prisen som opgives er uden tysk moms.
Dog kan det være meget svært at finde det som man skal bruge, men du vil nok vælge Meanwell ELN60-48D, den som langt de fleste andre bruger. Du skal dog lige være opmærksom på at den skal have en 10volts strømforsyning, for at virke.
Jeg købte en her: http://stores.ebay.de/accessoriesless
Har dog ikke lige tid til at finde et dirkete link til dig.
Takker...

- Jeg var den anden dag inde på nogle link som TimW havde sendt på pb, og det var nogle andre typer drivere, så jeg kunne ikke rigtige finde dem jeg ville have/kunne bruge der, så nu har jeg lige bestilt fra USA - (Men jeg skal bruge mere, når der bliver bedre råd - jeg har ikke så mange arbejdstimer for tiden, så jeg skal lige have styr på det, før jeg bestiller de sidste LED og Drivere...)

- Jeg fandt ellers nogle XM-L, med de kostede næsten det dobbelte af XP-G og XP-G kostede 7 Euro mod 5$ der hvor jeg har handlet (Ja, ja - så kommer import moms oveni, men så havde de osse alle de ting jeg skulle have inkl. potmeter... (Kunne jeg ikke finde i DK, kun nogle dyre til HI-FI))

Jeg har fået en 10V adapter fra ebay :GO
Jeg har jo min lille test på de 11 LED som køre pt og jeg har indkøbt 2 drivere mere (60-48D) og de LED der mangler for at komme op på de 36 LED i mit eksempel i toppen denne tråd, men den skal som sagt op på mindst 60 LED når den er færdig, så jeg kigger lige lidt på de link...

:beer:
Senest rettet af amddurin tors 7. jul 2011 17:36, rettet i alt 1 gang.
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Durin's 300L Geiss m/underskab...

Indlæg af amddurin »

Bruno skrev:Alternativt, hvis du endnu ikke har købt dioder har jeg 15 stk. brugte Cree XP-G CW du må købe billigt, hvis du skulle være interesseret.
- Det kniber pt med finanserne og vi skal jo osse bruge lidt på søndag hvis der er nogle gode fragmenter... :GO
- Din pris og hvor hurtigt skal du af med dem? (Du sætter dem vel til salg herinde, hvis det haster...)

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Durin's 300L Geiss m/underskab...

Indlæg af amddurin »

Nå, så er her lidt planer om hvordan min sump skal bygges om:
Sump3-Oppefra.png
Nå nu refugium væggen er så høj i forhold til returkamret, kunne man så ikke lave en skrå glasplade fra overløbskam og ned til vandoverfladen som derved kunne blive til en lille alge scrubber? :biggrin:

:beer:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Durin's 300L Geiss m/underskab...

Indlæg af amddurin »

- Nå, jeg har ikke taget nogle fotos denne gang, da jeg bare er igang med adskildelse og rengøring af min 128L sump til ombygning... Den bliver limet og tæthedstestet over de næste par dage...
- Den bliver som på tegningen længere oppe i tråden, bare et par cm højere væg mellem skummer og retur da jeg skal kunne bruge min nuværende skummere (2 X 9002) - overløbet fra skummer til retur bliver lavet så det kan sættes ned til 18 cm vandstand, hvis jeg køber en PowerCone 200i på et senere tidspunkt...

- Jeg fik osse mine LED hjem fredag, så der skal osse snart laves lys + en form for "Rig" :hehe: til at holde sammen på lampedelene hvor der er mulighed for at udvide den med 2 køleprofiler på et senere tidspunkt...

- Det er planen at lampen til den tid også skal samles til én fast enhed, måske med porsa profiler, måske bare en billiger løsning, det må tiden vise...

Det er så mange ting man kan bruge og så lidt penge at bruge på det... :sneaky2:
:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Durin's 300L Geiss m/underskab...

Indlæg af amddurin »

Nå, så fik jeg bygget sumpen om og flyttet alt fra 160L til 300L...
DSC04647-WEB.jpg
DSC04653-WEB.jpg
DSC04658-WEB.jpg
DSC04686-WEB.jpg
DSC04687-WEB.jpg
- Det er ikke ophænget der er for stramt, men Y splitteren der blev monteret skævt, så de éne rør har lidt stigning på...

DSC04660-WEB.jpg
DSC04666.jpg
DSC04676.jpg
DSC04677-WEB.jpg
DSC04678-WEB.jpg
DSC04681-WEB.jpg
DSC04684-WEB.jpg
:beer:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 335
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Durin's 300L Geiss m/underskab...

Indlæg af sydsjælland »

Det ser sku rigtig godt ud :-)
bliv ved med at smide billeder ind
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Durin's 300L Geiss m/underskab...

Indlæg af amddurin »

Jeg har da lige et par mere... :GO
(Desværre blev alle fisk uskarpe, så jeg må på den igen med et andet kamera eller vente til der er bedre lys overakvariet...)
DSC04688-WEB.jpg
Og herunder dagens guldbillede:
DSC04706-WEB.jpg
:beer:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Durin's 300L Geiss m/underskab...

Indlæg af AndersBoerglum »

Super fedt projekt :GO
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Durin's 300L Geiss m/underskab...

Indlæg af amddurin »

Tak... - Det er osse rart med den ekstra dybde...
_V5S8714-WEB.jpg
Jeg skal nok snart have nogle flere LS i venstre side + i refugium'er...

I morgen skal jeg flytte skummeren og varmelegmet ned i sumpen...

:beer:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af amddurin lør 30. jul 2011 22:28, rettet i alt 1 gang.
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
citrushund
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 179
Tilmeldt: ons 3. mar 2010 22:01
14
Postnummer: 6600 Vejen
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Vejen
Kontakt:

Re: Durin's 300L Geiss m/underskab...

Indlæg af citrushund »

Følger spændt med i dit projekt :)
Ser rigtig godt ud :)
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=48030
RSM 130D - 45Liter Sump, Maxspect G2-400 110w + Aquaray 500 Marine Blue LED, Lifereef Siphon overløb, ATI BM 200 Skummer, Vortech MP10Es, Tunze Osmolator, Grotech TEC NGIII Dosering
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Durin's 300L Geiss m/underskab...

Indlæg af amddurin »

UPDATE: Har tilføjet teknik liste til første indlæg... :beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"