"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Tobias' 54L Mixed Reef med DIY LED

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Tobias' 54L Mixed Reef med DIY LED

Indlæg af Moente »

Hej SF,

Så er det vist på tide jeg selv kommer på banen med at vise mit akvarium. Det har været længe undervejs, men føler nu endelig det er noget jeg kan være bekendt at vise frem. Så here goes:

Akvariet
60x30x30 = 54L
Ganske almindeligt Eheim startersæt
Akvariet har kørt siden september 2009
Møblet er en gammel sag, som er blevet malet hvidt og som passer nogenlunde til akvariet. Møblet er lidt dybere og et par cm bredere end akvariet.

Teknik
Tunze 9002 skummer
Tunze Universal returpumpe fra indvendigt overløb
Eheim Ecco Pro 200 spandpumpe, som lige et blevet tilkoblet for større vandkapacitet. I spanden er en bunke LS
Vortech MP10 ES
Hydor Koralia Nano
Phosban Reactor 150 med Phosban medie
Tunze Osmolator med 25L akvarium til osmosevand. Osmosevandet brygges af et 4trins osmoseanlæg fra Aquili
Eheim 50W varmelegeme

Lyset består af en hjemmebygget LED lampe med 20x3W dioder fra Cree. Der er 10 x Cree XP-E Royal Blue samt 10 x Cree XR-E Cool White. De bliver styret af 2 Meanwell ELN 60-48D som er justeret til 850mA. Ovenpå lampen er der monteret 2 x Enermax Cluster blæsere som køling. Det holder lampen under 30 grader :GO

I akvariet er der ca. 7-8 kilo LS. Af levende har jeg:

Fauna:
1.1.0 Amphiprion Ocellaris
0.0.1 Cryptocentrus Cinctus

Invertebrater:
0.0.1 Tridacna Maxima
0.0.1 Fromia Milleporella
0.0.1 Lysmata Amboinensis
0.0.1 Calcinus californiensis
0.0.1 Clibanarius tricolor

Koraller:
Acropora valida (Purple)
Caulastrea furcata
Cycloseris sp. (Orange)
Euphyllia paraancora
Montipora digitata
Parazoanthus gracilis
Pavona decussatus
Protopalythoa sp.
Rhodactis sp.
Seriatopora Hystrix
Sinularia sp.
Turbinaria Peltata
Zoanthus sp.

Vedligeholdelse
Jeg bruger ingen form for sporelementer eller lignende, men holder værdierne i skak ved ugentlige vandskifte på ca. 8 liter.

Jeg har aldrig testet mine vandværdier, da jeg har det lidt svært med de høje priser på noget, jeg ikke umiddelbart føler er det værd. Har aldrig haft flere problemer end jeg har holdt det ud, og har ikke mistet noget, hverken koraller eller fisk på den konto. Lider dog af lidt alger for tiden, men har købt fosfatfjerner samt osmoseanlæg, så dette burde gå i sig selv igen snart.


I fremtiden har jeg planer om at tilføje flere muslinger samt flere SPS koraller. Jeg er også helt vild med rejer og krabber og lignende, så der kommer forhåbentlig også flere af dem i baljen. Har bl.a. bestilt en krabbe, en anemonereje samt to sexy shrimps hos Moby som skal hentes om en uge :W

Billederne er taget med min iPhone, så kvaliteten er ikke i top, men I overlever vel:
FTS.JPG
Cycloseris + Rhodactis.JPG
Euphyllia Paraancora.JPG
Og jeg ved godt at hverken spandpumpen eller returpumpen fra overløbet ser synderligt sexet ud, men pusler med tanken om at lave min ferskvandsbeholder om til sump :sneaky2:

Lad mig endelig høre, hvad I synes om mit lille projekt her. Al kritik, ris/ros, kommentarer osv. er velkomne!

Mvh Tobias!
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Moente ons 10. aug 2011 10:14, rettet i alt 4 gange.
Mvh Tobias
trolle
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 483
Tilmeldt: fre 27. okt 2006 15:39
17
Postnummer: 2200 København N
Geografisk sted: nørrebro

Re: Tobias' 54L Mixed Reef

Indlæg af trolle »

Få målt dit vand...der er flere parametre der temmelig interesante når du gerne vil holde de ting du skriver om. Især i så lille et system skal man ekstra obs...
Hvordan holder du værdierne i skak uden at måle dem?

Men ellers fint projekt! og god i de med sumpen!
210 liter 70Bx60Dx50H, Skimz Monzter SM121, Maxspect Razor 120, Tunze 6015/6025mod
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Tobias' 54L Mixed Reef

Indlæg af Moente »

Så længe jeg kan se at korallerne har fine farver og vokser udmærket, så gider jeg ikke bruge en masse penge på diverse testsæt. Jeg har lidt liggende herhjemme fra Salifert, tror det er kH, Magnesium og et andet sæt jeg ikke lige kan huske, hvad er.

De blev brugt i en meget kort periode umiddelbart efter opstarten, men ikke siden. Tror på at så længe korallerne vokser og er fine i farven, så er de forskellige værdier ikke så relevante.
Mvh Tobias
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Tobias' 54L Mixed Reef

Indlæg af Bingocaller »

Ser godt ud - hvad er en anemonereje?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Tobias' 54L Mixed Reef

Indlæg af Moente »

Det er en Periclimenes brevicarpalis. Super fed reje jeg blev inspireret af på Nano-Reef.com :)
Mvh Tobias
Brugeravatar
maigaard
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 144
Tilmeldt: søn 15. feb 2009 20:29
15
Postnummer: 8723 Løsning
Geografisk sted: Jylland

Re: Tobias' 54L Mixed Reef

Indlæg af maigaard »

Det ser rigig fint ud - jeg døjer også en del med brunalger, men mit er helt sikkert pga. af brug af vandhanevand. Jeg er begyndt at bruge osmose og synes allerede der er forskel.
Det var da en god ide med spandpumpen. Hvor mange ekstra liter får du ud af det? Jeg har selv et på 60 liter og skal skifte til 90 liter, men savner et sted til at smide phofatfjerner, kul og lignede i, der villle en spandpumpe jo være et godt alternativ. Jeg vil helst have et lukket system, jeg er ikke så vild med de udvendige sumpe.
mvh.

Maigaard

60 liter nano med LED.
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Tobias' 54L Mixed Reef

Indlæg af Moente »

Spandpumpen giver mig lige 4 liter ekstra. Ikke meget, men det giver mig samtidig et sted jeg har et par kilo LS samt fosfatfjerner, så det virker for mig. Havde alligevel spandpumpen liggende, så hvorfor ikke tage den i brug? :)
Mvh Tobias
Brugeravatar
maigaard
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 144
Tilmeldt: søn 15. feb 2009 20:29
15
Postnummer: 8723 Løsning
Geografisk sted: Jylland

Re: Tobias' 54L Mixed Reef

Indlæg af maigaard »

Jeg tror jeg laver en efteraber :hehe: og prøver det samme, når jeg får mit nye akvarie. Har du fjernet kurvene i den? Jeg tænkte at det måske er en god ide at bevare dem for at sikre et flow. Et lille tip med hensyn til dine brunalger er, at jeg har lagt en lille pose med biopallets i. Der er højst 20 stk i og de ligger løst og hvor der er meget flow. Jeg har købt nogen i UK som heddder NPX, som er velegnet til det. De har ligget der i 2 uger og jeg ser at brunalgerne ikke får så meget næring som før.
mvh.

Maigaard

60 liter nano med LED.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Tobias' 54L Mixed Reef

Indlæg af Bingocaller »

Moente skrev:Det er en Periclimenes brevicarpalis. Super fed reje jeg blev inspireret af på Nano-Reef.com :)
Den er sej! Hvor har du fået sådan en fra og hvad kostede den?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Tobias' 54L Mixed Reef

Indlæg af Moente »

Tak for tippet, Maigaard. Det må jeg prøve at se på. Ja, kurvene er taget ud.

Rejen har jeg bestilt hos Moby og koster 93 for en small :)
Mvh Tobias
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Tobias' 54L Mixed Reef

Indlæg af amddurin »

Jeg troede heller ikke at jeg havde Nitrat problemer, men var i tvivl pga bla. cyano, det viste sig at jeg havde ca 50ppm :dizzy: (Mit testsæt viste sig at være 7 mdr. for gammelt og viste kun lavt indhold af NO3...)

Jeg er nu igang med Vodka og der skal NO3 måles, da man ellers ikke ved om man doserer korrekt...
(Jeg har ikke Phosfat problemer og derfor virker antiphos jo ikke til noget...)

Min KH falder på nogle få dage og hvis den bliver for lav, kan det give problemer for korallerne... - det er muligt at du kan se det på dem, men er da rart at vide om den er ved at være gal, før det går helt galt...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Tobias' 54L Mixed Reef

Indlæg af amddurin »

Hvis man så kombinerer spandfilter med et overløb, vil man kunne begrænse vandskader, hvis en slange skulle falde selve spandfiltret... (Det er en af fordelene ved en sump... - der er sikring begge veje så der ikke kommer så meget vand på gulvet, hvis et rør eller en slange skulle lægge vand...)

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
maigaard
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 144
Tilmeldt: søn 15. feb 2009 20:29
15
Postnummer: 8723 Løsning
Geografisk sted: Jylland

Re: Tobias' 54L Mixed Reef

Indlæg af maigaard »

Den forstår jeg ikke helt. I ferskvand har de fleste ikke overløb og der fungerer spandpumper da fint. Der ryger ikke bare en slange af en spandpumpe, det har jeg ihvertfald aldrig oplevet i de 5 år jeg har haft ferskvand. Jeg vil være mere tryg ved en spandpumpe end en sump pga. af alle de huller der er i akvariet. Men det er jo en smagssag.

Tobias: Hvis du er interesseret i at prøve de der pallets, så smid mig en pb med din adresse, så ka jeg sende dig en 20 stk med posten. Det skal ikke koste dig noget :-) jo så skal du have fundet en nylonstrømpe. Jeg har selv købt 500 ml, så der er til mange år for mig.
mvh.

Maigaard

60 liter nano med LED.
chris paarup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 664
Tilmeldt: ons 23. sep 2009 22:33
14
Postnummer: 5560 Aarup
Saltvand siden?: 2009

Re: Tobias' 54L Mixed Reef

Indlæg af chris paarup »

det ser sku fint ud, god ide med spandpumpen
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Tobias' 54L Mixed Reef

Indlæg af amddurin »

maigaard skrev:Den forstår jeg ikke helt. I ferskvand har de fleste ikke overløb og der fungerer spandpumper da fint. Der ryger ikke bare en slange af en spandpumpe, det har jeg ihvertfald aldrig oplevet i de 5 år jeg har haft ferskvand. Jeg vil være mere tryg ved en spandpumpe end en sump pga. af alle de huller der er i akvariet. Men det er jo en smagssag.
Hullerne i akvariet er jo inde bag det glas som bliver til overløbet og det går ikke så nemt i stykker og det gør PVC rør som er limet sammen heller ikke...
De gamle spandpumper derimod hvor slangen bare er trykket ned over en studs, de kan ryge af når de efter nogen tid er blevet tørre og hårde og hvis stigrøret fra akvariet når over halvt ned i selve akvariet, ja så kan halvdelen af akvariets indhold løbe ud på gulvet...

Med et overløb derimod vil kun indholdet af selve overløbet ( Eller returkamret i sumpen, alt efter hvad det er der går galt.), kunne løbe ud på gulvet, da kredsløbet derefter stopper af sig selv fordi der jo ikke kan komme mere vand over i overløbet hvis vandet aldrig kommer retur...
- det giver stadigvæk vand på gulvet, men kun de få cm af akvariets indhold som falder ned i overløbet inden vandstanden falder nok til at det stopper, hvorimod indsugningsslangen fra spandfiltret, som jo normalt er lange nede, vil virker som en hævert hvis slangen falder af...

- Dog er flere af de nye spandpumper meget sikre, da de spænder slangerne fast...
- Og man skal bruge overløb eller overfladeskimmer for at fjerne hinden fra overfladen...

Men det er stadigvæk en go idé at bruge spandfiltret til kul, antiphos og lign...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Tobias' 54L Mixed Reef

Indlæg af Moente »

Det kunne være rigtig sjovt at prøve de pellets der, Maigaard. Jeg smider dig lige en pb.

Har i dag gjort lampen helt færdig og hængt op over baljen. Billeder kommer på senere når jeg får taget mig sammen til at hoppe på min computer :)
Mvh Tobias
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Tobias' 54L Mixed Reef med DIY LED

Indlæg af Moente »

Så kom lampen op at hænge. Har hængt den lidt for højt, så den skal lige lidt længere ned på et tidspunkt. Men lige nu er det fint den hænger omkring 20 cm fra overfladen. Men længere ned kommer den. Det ser heller ikke så pænt ud med den højde der er nu.
LED over akvariet.JPG
LED lampe.JPG
Det er meningen at jeg senere hen skal udbygge lampen til ca. 20 dioder mod de 13 jeg har i nu. Så de to skinner jeg har over nu skal væk når jeg får udbygget lampen. Desuden ryger natbelysningen også væk når skinnerne gør. Regner med at lave månebelysning i selve lampen med en lille driver :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Tobias
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Tobias' 54L Mixed Reef med DIY LED

Indlæg af Moente »

Min krabbe jeg fik fra Moby er desværre død. Fandt mine fireworms gnaskende på skallen inde under stenene to dage efter den var kommet i. Men min Periclimenes Brevicarpalis klarer sig fantastisk. Allerede første dag kunne jeg håndfodre den med mysis, og den er hele tiden fremme og har pt bosat sig i min orange Cycloseris. Er rigtig glad for den, og den har lidt en dansende måde at være på, lidt ligesom Thor Amboinensis, som jeg også havde bestilt, men som desværre var udsolgt hos Dejong.
Mvh Tobias
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: Tobias' 54L Mixed Reef med DIY LED

Indlæg af Kewin »

Nedtur med krabben. Er du sikker på den ikke bare har skiftet exoskelet eller hvad det nu hedder?
Vil meget gerne se billeder af rejen! ;)
/Kewin - 160L
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Tobias' 54L Mixed Reef med DIY LED

Indlæg af Moente »

Jeg overvejede at det var exoskelettet den havde sparket af, men to dage efter introduktion til baljen tror jeg det ikke. Desværre. Men det vil tiden jo vise :)

Jeg kan desværre ikke tage et ordentligt billede af rejen, men den er kanon flot! Stor og fed og ca. 3,5 cm. Den vrikker med røven og hygger sig på min Cycloseris. Love it.
Mvh Tobias
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Tobias' 54L Mixed Reef med DIY LED

Indlæg af Moente »

LED lampen er nu fuldt udbygget med 20 dioder; 10 RB og 10 CW. Hver streng af dioder drives af en Meanwell ELN 60-48D så jeg kan styre hver farve separat. Lampen hviler på nogle 300mm hyldeknægte fra Harald Nyborg og er ca. 20 cm over akvariet.

Jeg har desuden bestilt en Phosban Reactor 150 med Phosban medie, som jeg håber snart kommer. Grunden er min stadige problemer med alger.

Lidt billeder:
IMG_0289.JPG
IMG_0290.JPG
IMG_0291.JPG
IMG_0292.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Tobias
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1394
Tilmeldt: tors 6. aug 2009 19:23
14
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Re: Tobias' 54L Mixed Reef med DIY LED

Indlæg af LarsSteen »

jeg kan gody se du har alge problemer, havde du det før du fil led på ?

er det nødvendigt at den hænger så højt oppe, det er fordi jeg overvejer om det kan lade sig gøre at indbygge led i en akvastabil effektline lampe.
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Tobias' 54L Mixed Reef med DIY LED

Indlæg af Moente »

Ja det har jeg haft i noget tid nu. Tingene vokser stadig og der kommer stadig mere og mere liv i baljen.

Nej lampen behøver ikke hænge så højt, men jeg kan ikke få den meget længere ned pga. min skummer. Når jeg engang får lavet sump og skummeren ryger ned i skabet, så kommer lampen nok også lidt længere ned :) Den hænger også så højt for at minimere risikoen for vandstænk. Akrylpladen der ligger over akvariet nu skal, når jeg får tid, monteres på porsaen foran dioderne og skal fungere som splash guard. Du kan have dioderne lige over vandoverfladen, så længe de ikke får fugt og lignende :)
Mvh Tobias
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Tobias' 54L Mixed Reef med DIY LED

Indlæg af amddurin »

De 60 grader's på de hvide LED?

Er der ikke risiko for at miste en del af lyset gennem glas/acryl? (Der er jo mange der fraråder brug af dækglas af denne grund ved alm T8 /T5 lys...)

Min køre pt med 11 LED (Fik lige revet nr. 12 fra hinanden pga. ledningen til Driver.)
Jeg har pt 4 RB + 2 Blue og 5 CW uden linser på de hvide og syntes kun lige at der er blåt nok...
Tænker lidt på hvis der kommer linser på de hvide + lidt mere amp osse, når jeg får en drivere mere på. - De hvide tåler jo mere amp end de blå... - Så kunne hvid måske bliver for meget og man skulle måske have lidt flere blå end hvide så? (Blue og/eller RB)

Min ligger pt kun 3-4cm over vandoverfladen... (Skal lidt højere op i det "Nye" når jeg når så langt...- skal osse op på 60 stk LED regner jeg med...)


:beer:
Senest rettet af amddurin tors 23. jun 2011 19:09, rettet i alt 1 gang.
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Tobias' 54L Mixed Reef med DIY LED

Indlæg af Moente »

Mjaah, jeg synes lyset er skide godt, trods linser og akrylplade. Dioderne kører på 850 mA, og de hvide er kun på omkring 55% og de blå 70%. Hvis jeg skruer helt op for begge synes jeg lyset bliver for hvidt, så jeg har ingen problemer med de hvide dioder :)
Mvh Tobias
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Tobias' 54L Mixed Reef med DIY LED

Indlæg af amddurin »

Så hvis jeg køre de hvide op på 12-1300 mA, vil jeg så, ved sammenligning af din opsætning, skulle skrue dem ned på ca. 40-45% for at få samme mængde blå...
Det er den forskel, der får mig til at lure på at sætte 8-10 stk blå/RB til 6 CW, men er ikke sikker på om det er nogen go' idé...

pt køre jeg 850 mA på dem alle, da jeg kun har én Driver, og jeg kan kun justerer dem samlet med et potmeter...


:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Tobias' 54L Mixed Reef med DIY LED

Indlæg af Moente »

Jeg havde også først 7 RB og 6 CW på samme driver og potentiometer, men det blev for kedeligt, så der blev lige shoppet de sidste dioder, så der nu er 10 af hver.

Men jeg kan nu faktisk også lide mit lys lidt mere blåt end andre (er en sucker for RB). Hvis du kører 8-10 RB til 6 CW, tror jeg du vil få et 18K look, hvilket jeg personligt synes er fedt.
Mvh Tobias
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Tobias' 54L Mixed Reef med DIY LED

Indlæg af amddurin »

Ja, ved meget blåt er de grønne farver på skiver og hammerkoraller kraftigere...
Synd at jeg skal bruge så mange til min "Nye" akv.... - Akvariecomputer bliver der heller ikke råd til foreløbigt :G

Er osse i tvivl om min Tunze skummer, skummer godt nok, ellers er der én udgift mere der i nær fremtid :G

Det var dyrt nok at købe mit "Nye" 300L m/lakeret skab og top... - Så jeg er lidt blanket af... :sneaky2:

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Tobias' 54L Mixed Reef med DIY LED

Indlæg af Moente »

Nej jeg sparer også op til en lille, lækker GHL computer. Men det er dyrt det møg!
Mvh Tobias
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Tobias' 54L Mixed Reef med DIY LED

Indlæg af Moente »

Phosban Reactoren er nu sat i brug og har koert et par dage. Jeg har Phosban medie samt aktivt kul i den, og det fungerer umiddelbart ret godt. Men meget af kullet flyder ovenpaa, saa tror ikke det bliver udnyttet helt godt nok. Noget jeg kan goere ved kullet?
Mvh Tobias
Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"