"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Stefans 430L - (Mini-)Update 3/4-2011

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Stefans 430L - under opbygning

Indlæg af Stefan »

Jo, der kommer forhåbentlig vand i i løbet af januar eller starten af februar.

Jeg har været ved at sætte noget kanal op til at skjule ledningshelvedet. Derudover er der blevet sat en hylde op til GHL-computeren og doseringsenheden.

Stenene er blevet skyllet for et par dage siden. Det var helt sygt så meget skidt der var i dem!
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2924
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Stefans 430L - under opbygning

Indlæg af Gino »

Stefan skrev:Laustsen -> Det er helt okay! Vi er her jo for at hjælpe og inspirere hinanden!

Jeg har tegnet det ind på denne tegning:

Billede

Der er også en hane på selve reaktoren. Jeg ved endnu ikke, om det bliver nødvendigt at justere på den, da vandtrykket og tyngdekraften selvfølgelig også vil hjælpe lidt til. Det er ikke en løsning jeg har prøvet før, men jeg er sikker på, at det nok skal fungere.

Peder og Nicki -> Takker og bukker!

Hej Stefan.

Må jeg spørge hvorfor du deler nedløbsrøret i 2? og og pladsere dem i hver ende af sumpen?

Jeg har idag selv lige købt et nyt akvarie og skal prøve med sump og det er første gang så er helt blank hvad det angår:-)

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Stefans 430L - under opbygning

Indlæg af Han$en »

Gino skrev:Hej Stefan.

Må jeg spørge hvorfor du deler nedløbsrøret i 2? og og pladsere dem i hver ende af sumpen?

Jeg har idag selv lige købt et nyt akvarie og skal prøve med sump og det er første gang så er helt blank hvad det angår:-)

MVH
Skummer i yderste venstre side, refugie i højre. Så kan han styre vandmængden til hvert rum ;)
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Stefans 430L - under opbygning

Indlæg af Stefan »

Gino -> Selvfølgelig! Det er simpelthen bare for at kunne styre hvor meget flow der ryger gennem refugiet i højre side af sumpen. Synes muligheden for et refugie er en god ting at have og flowet gennem refugiet behøver slet ikke være så kraftigt.
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2924
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Stefans 430L - under opbygning

Indlæg af Gino »

Stefan skrev:Gino -> Selvfølgelig! Det er simpelthen bare for at kunne styre hvor meget flow der ryger gennem refugiet i højre side af sumpen. Synes muligheden for et refugie er en god ting at have og flowet gennem refugiet behøver slet ikke være så kraftigt.
Tak:-)

Ok, ville det være en ide for mig også i denne sump her? det er også bygget som der er et refugie i midten.. ved godt billede er dårligt:-)
mine rør fra akvariet går også ned i venstre hjørne som i dit, kan man nemlig ikk se på mit dårlige billede!
Dvs jo mere vand du lukker over i det højre kammer jo mindre vandstrøm er der i refugiet?
*Hvis jeg lavede samme pvc opbygning lidt aller dit ville det så ændre noget på hvor højt vandet ville nå op i sumpen hvis min pumpe gik i stykker eller strømmen røg?

Billede



Håber det er ok jeg lige har smidt et foto ind i dit tråd... ellers fjerner jeg det bare igen:-)

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Stefans 430L - under opbygning

Indlæg af Stefan »

Gino -> Det kan du i princippet også gøre i din sump. Ved evt. strømsvigt vil der komme en lille smule ekstra vand i sumpen fra den ekstra rørføring.
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2924
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Stefans 430L - under opbygning

Indlæg af Gino »

Stefan skrev:Gino -> Det kan du i princippet også gøre i din sump. Ved evt. strømsvigt vil der komme en lille smule ekstra vand i sumpen fra den ekstra rørføring.
Hej Stefan:

Ok, jamen det må jo være mere optimalt at kunne styrer ens flow endnu mere så jeg tror jeg tyv stjæler din ide hvis det er ok:-) skal have lavet nogle test om sumpen kan bærer alt vandet hvis strømmen går eller lign:-) jeg har mine anelser om det ikk kan...

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2924
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Stefans 430L - under opbygning

Indlæg af Gino »

Gino skrev:
Stefan skrev:Laustsen -> Det er helt okay! Vi er her jo for at hjælpe og inspirere hinanden!

Jeg har tegnet det ind på denne tegning:

Billede

Der er også en hane på selve reaktoren. Jeg ved endnu ikke, om det bliver nødvendigt at justere på den, da vandtrykket og tyngdekraften selvfølgelig også vil hjælpe lidt til. Det er ikke en løsning jeg har prøvet før, men jeg er sikker på, at det nok skal fungere.

Peder og Nicki -> Takker og bukker!

Hej Stefan.

Må jeg spørge hvorfor du deler nedløbsrøret i 2? og og pladsere dem i hver ende af sumpen?

Jeg har idag selv lige købt et nyt akvarie og skal prøve med sump og det er første gang så er helt blank hvad det angår:-)

MVH
Hej Igen Stefan

Det nedløb du har sat 2 stk kuglehaner på er på det korteste rør ikk, i overløbet? der hvor der løber mest vand igennem?


MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Stefans 430L - under opbygning

Indlæg af Han$en »

Fik du en samlet pris på hele balladen fra Dec Ocean (akvarie, sump, møbel) eller også individuelle priser? Sumpen ligner nemlig noget jeg godt kunne bruge! Min egen sump er direkte åndssvag
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Stefans 430L - under opbygning

Indlæg af Stefan »

Jeg fik samlet pris på hele skidtet, så ved desværre ikke, hvad han tager for en sump alene. Men tvivler på, at prisen er urimelig!
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Stefans 430L - under opbygning

Indlæg af Han$en »

Stefan skrev:Jeg fik samlet pris på hele skidtet, så ved desværre ikke, hvad han tager for en sump alene. Men tvivler på, at prisen er urimelig!
Det er vi helt enige i! Håbede bare på du lige havde et tal. Designet er jo elegant. Alternativt kunne jeg lave min egen om. Den er trodsalt 70x40x40, så de sidste 10cm gør jo ikke den helt store forskel.

Hvordan kan det være jeg har overhalet dig? Jeg har 200L Osmosevand i mit ny, og brygger på livet løs! :T
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Stefans 430L - under opbygning

Indlæg af Stefan »

Mit står stadig i en lejlighed, som vi ikke kan bo i, da de STADIG ikke har fået udbedret skaderne! Det kribler også bare for at få flyttet tilbage og komme igang!
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Stefans 430L - under opbygning

Indlæg af Han$en »

Stefan skrev:Mit står stadig i en lejlighed, som vi ikke kan bo i, da de STADIG ikke har fået udbedret skaderne! Det kribler også bare for at få flyttet tilbage og komme igang!
Ja okay, det er så en lovlig undskyldning.. Danske håndværkere nu om stunder :hehe:
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2924
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Stefans 430L - under opbygning

Indlæg af Gino »

Hej Stefan

Jeg ved ikk om du spottede mit sidste spørgsmål længere oppe? det er bare for jeg selv skal til at lave det nu:-)

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Stefans 430L - under opbygning

Indlæg af Han$en »

Gino skrev:Hej Stefan

Jeg ved ikk om du spottede mit sidste spørgsmål længere oppe? det er bare for jeg selv skal til at lave det nu:-)

MVH
Jeg svarer lige for ham - Jo, det korteste rør / Hovedrøret. Og her fra styrer han så højden på vandstanden i overløbet med øverste kuglehane, og mængden af vand til hhv. Skummer (første rum) og refugie (venstre) :GO
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2924
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Stefans 430L - under opbygning

Indlæg af Gino »

Han$en skrev:
Gino skrev:Hej Stefan

Jeg ved ikk om du spottede mit sidste spørgsmål længere oppe? det er bare for jeg selv skal til at lave det nu:-)

MVH
Jeg svarer lige for ham - Jo, det korteste rør / Hovedrøret. Og her fra styrer han så højden på vandstanden i overløbet med øverste kuglehane, og mængden af vand til hhv. Skummer (første rum) og refugie (venstre) :GO
Hej Hansen

Tak for svaret:-)

Jeg vil lave det samme:-)

Kommer der ikk snart et billede eller 2 af dit akvarie:-)

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Stefans 430L - under opbygning

Indlæg af Han$en »

Kommer senere, når stenene ryger i. Kig blot i tråden lige under denne! :)
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Stefans 430L - under opbygning

Indlæg af Han$en »

Stefan - Jeg er nødt til dette:

Er du sød og rar at lave en tegning af din sump, med mål på det hele ved lejlighed? Skal sgu have mig en magen til :pray:
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Stefans 430L - under opbygning

Indlæg af Stefan »

Kan du tro! Jeg har allerede lavet tegningen. Det er nemlig den Carsten har lavet den efter. ;-)

Sumpen er tegnet i MS Paint og er absolut hverken målfast eller smuk. :builder:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Stefans 430L - under opbygning

Indlæg af Han$en »

TAK! :D

Så vil jeg sgu få fundet mig et Akvarie, og fundet ud af hvilken retur jeg skal have til det :)
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1150
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 19:13
16
Postnummer: 8000 Århus C

Re: Stefans 430L - under opbygning

Indlæg af AndersNT »

Bump! :)
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Stefans 430L - under opbygning

Indlæg af Stefan »

Det er et seriøst slow-motion-projekt det her! :) Har haft travlt på det seneste, så har ikke nået en dyt!

Håber at jeg får tid til at teste med ferskvand i weekenden, men nu må vi se... Bilen skal også på værksted det gamle lig.
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1150
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 19:13
16
Postnummer: 8000 Århus C

Re: Stefans 430L - under opbygning

Indlæg af AndersNT »

Hehe.

Beundrer din tålmodighed! :)
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Stefans 430L - under opbygning

Indlæg af Stefan »

Fik testet med en omgang hanevand i går.

Lidt billeder fra testen:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Synes godt nok at Red Dragon pumpen støjede seriøst meget! Håber godt nok det hjælper, at få noget salt i vandet, for ellers må jeg finde på noget andet.

Planen er nu, at det skal fyldes med osmosevand og salt i løbet af den 5-6. marts. Mangler lige min lille hjælper til at samle det sidste el.
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2924
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Stefans 430L - under opbygning

Indlæg af Gino »

Hej Stefan


Ellers sku du prøve en af deltecs, seriæst man kan ikk hører dem! har aldrig prøvet noget så lydløst!

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Stefans 430L - under opbygning

Indlæg af Han$en »

+1 på Deltec.. Men ulempen er at den kun må køres eksternt.. Men for satan en lækker pumpe! Og de holder godt nok trykket ved 130cm løft.. :biggrin:
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Stefans 430L - under opbygning

Indlæg af Stefan »

Det overvejer jeg også, hvis den RD ikke bliver bedre. Har bare næsten kun hørt gode ting om dem, så er sgu noget skuffet! Har også lidt kig på Coralvue's Water Blaster's, men nu må vi se, om der ikke kan gøres noget ved den RD. Det kan sgu næsten ikke være rigtigt...
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Stefans 430L - under opbygning

Indlæg af Han$en »

Jeg har jo også ombestemt mig mht sump og retur. Jeg bygger stadig en sump magen til din, men jeg beholder min Deltec, og lader den stå foran sumpen i stedet, med returkammeret i midten stadig. Jeg vil simpelthen ikke af med det dejlige stykke med teknik :GO
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Stefans 430L - under opbygning

Indlæg af Stefan »

Jeg har også plads til en Deltec, og det er heller ikke noget problem at bore et hul, hvis det bliver nødvendigt.

Glæder mig bare til det hele kommer igang! Pendler stadig et par gange om ugen mellem Ballerup og Nørrebronx udelukkende for at passe akvarie.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Stefans 430L - under opbygning

Indlæg af Han$en »

Der er en HLP4040 magen til min til salg her inde for 1500,-

Uden at lyse alt for begjstret, synes jeg virkelig du skulle overveje det 4 gange mere :T
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"