"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

90 L - The easy way (Nye billeder 8/5-11)

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

90 L - The easy way (Nye billeder 8/5-11)

Indlæg af Jones »

Så kom jeg på plads i den nye lejlighed. Min konge python fik sig et terrarie i køkkenvæggen og mit 60 L blev opgraderet til 90 L. Jeg har haft 250 w HQI over, men den varmer simpelthen vandet for meget op da akvariet ikke er større. Derfor har jeg sat akvariets originale låg på og indsat T5 belysning heri. Der bliver skiftet 10-20 L vand om ugen.


Teknik:

Akvarie - 90 L helglas. Samme model som 54 L startsæt fra Plantorama.
Varmelegeme i overløbet
Eheim spandpumpe, der suger fra overløbet.
2x Tunze cirkulationspumper.
2x interpet T5. (1 x blå/blå og 1 x blå/ hvid

Levende:

En lille bunke sten. Hjembragt af min kæreste i en kuffert fra Thailand. (Hun var ikke bekendt med regler om eksport) :T

1 x Pomacanthus semicirculatus

1 x Danebrosreje

1 x Anemone (Stichodactyla haddoni) mintgrøn.

1 x Ricordea Florida + lille aflægger af denne. Begge helt orange.

Diverse blødkoraller


Fremtiden:

Jeg vil have et par klovne og evt en anemone til disse. Har I forslag til valg af klovne og evt anemone er I meget velkomne til, at skrive.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Jones søn 8. maj 2011 09:11, rettet i alt 1 gang.
o_O
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: 90 L - The easy way

Indlæg af Han$en »

Klovnene skulle meget gerne gå i din Tæppeanemone, hvis de vel at mærke gider bruge anemone overhovedet.

Vær dog opmærksom på at Tæppen du har valgt for det først bliver kæmpe stor, og kræver meget rent vand - Dvs. den næppe tåler store udsving i værdier :)
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
pernoe1
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 575
Tilmeldt: tirs 26. feb 2008 22:58
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hillerød

Re: 90 L - The easy way

Indlæg af pernoe1 »

Hejsa.

Giver Hansen ret angående anemonen, den kan svine ret kraftigt.....

Du skal nok også være opmærksom på din kejser, jeg kan se at den er meget lille men 90 liter er ikke meget for sådan en fisk når
den bliver lidt større...

Ellers fedt at se et low-budget akvarie, personligt gad jeg ikke skifte så meget vand, men respekt for at du gider :-)
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: 90 L - The easy way

Indlæg af Han$en »

Endnu en lille ting - Med den anemone kommer du ikke udenom en skummer - Det er kun et spørgsmål om tid før værdierne bliver slemme, ikke mindst fordi du har alt for lidt sten i til den manglende skummer :)

Men ellers ser det skam godt ud
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1394
Tilmeldt: tors 6. aug 2009 19:23
14
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Re: 90 L - The easy way

Indlæg af LarsSteen »

Han$en skrev:Endnu en lille ting - Med den anemone kommer du ikke udenom en skummer - Det er kun et spørgsmål om tid før værdierne bliver slemme, ikke mindst fordi du har alt for lidt sten i til den manglende skummer :)

Men ellers ser det skam godt ud
:GO
Og da din anemone skal fodres 1 - 2 gange om ugen, iflg. Wiki'en, så svinder den også.
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 90 L - The easy way

Indlæg af Jones »

Anemonen har jeg haft i 3 år. Den bliver fodret hver 14 dag. Det gik fint med samme setup bare som 60 L. Mine gamle klovne gad ikke gå i denne anemone. Men de var vilde med den bubbletip jeg havde. Mht vandskift kan jeg kun sige, at det kun tager 5 min. laver bare en hurtig blanding og hælder i overløbet. Så kører det direkte gennem spandpumpen og ud i akvariet. Kejseren skal væk inden alt for lang tid da dens aktivitets niveau gør at den kræver lidt mere plads. Har I forslag til nogle nemme/sjove fisk eller koraller, der kunne passes ind i akvariet?
o_O
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1394
Tilmeldt: tors 6. aug 2009 19:23
14
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Re: 90 L - The easy way

Indlæg af LarsSteen »

Ja forskellige gobi eller koralvogter, de følger meget med i hvad der sker uden for akvariet, med deres øjne, de er rigtige fede :GO men pas på for nogle af dem er vist nogle børster, men f.eks. den røde elle den langsnudet er begge 2 sjove.
Klovne vil også meget gerne gå i scaraphyton.
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: 90 L - The easy way

Indlæg af Han$en »

Ja, Gobi'er er et godt bud - Super sjove små fisk, og sjov opførsel.
http://www.reeflex.net/kategorie/13.html

Gramma'er og dværgbarser er også kandidater:
http://www.reeflex.net/kategorie/9.html

Mange Damsler passer også i størrelsen - Men flere af dem er ofte ret hidsige, men det er efter min erfaring ikke nødvendigvis en regel, blot en forventning.
http://www.reeflex.net/kategorie/35.html

Med andre ord - Der er masser af små fisk man kan ploppe i, det er blot et spørgsmål om smag :)
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 90 L - The easy way

Indlæg af Jones »

Hvor mange kg levende sten er ønskværdigt for at akvariet kan køre optimalt?
o_O
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: 90 L - The easy way

Indlæg af Han$en »

Uden skummer ville jeg vælge 10kg gode porøse sten :)
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 90 L - The easy way

Indlæg af Jones »

Okay super, jeg får lige vejet mine sten og efterfyld med nogle flere så jeg minimum har 10 kg. Er bare SÅ glad for akvariet. Der er flyttet en Åle Gobi ind. Den har bosat sig under en sten hvor den har udgravet en hule. Når jeg fodrer kommer den frem og snupper maden hvorefter den skynder sig tilbage til hulen. Hvilke koraller er anbefalelsesværdige foruden blødkoraller. Er det muligt at holde Euphylia og Montipora? Eller er hold af sps og lps efter jeres mening udelukket?
o_O
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 90 L - The easy way

Indlæg af Carsten »

Jones skrev:Okay super, jeg får lige vejet mine sten og efterfyld med nogle flere så jeg minimum har 10 kg. Er bare SÅ glad for akvariet. Der er flyttet en Åle Gobi ind. Den har bosat sig under en sten hvor den har udgravet en hule. Når jeg fodrer kommer den frem og snupper maden hvorefter den skynder sig tilbage til hulen. Hvilke koraller er anbefalelsesværdige foruden blødkoraller. Er det muligt at holde Euphylia og Montipora? Eller er hold af sps og lps efter jeres mening udelukket?
En ålegobi hvad er det for en sag?? Har aldrig hørt om den.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 90 L - The easy way

Indlæg af Jones »

Pholidichthys leucotaenia. Men hvordan forholder det sig med koraller? Er det muligt med sps og lps?
o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 90 L - The easy way

Indlæg af Jones »

Vandværdierne bliver bare bedre og bedre. Var kort ramt af algevækst, men dette aftog hurtigt. Jeg skifter troligt vand én gang om ugen og lader det ellers passe sig selv. Planen er stadig at tilføje et hvidt t5 rør. Ved ikke helt hvad jeg gerne vil med koraller. Det ville være dejligt hvis det kunne blive flot og varverigt, MEN !!, jeg vil kun holde Indonesiske ting i akvariet. Så jeg er begyndt at samle oplysninger om hvad jeg har og mulige emner til fremtiden. Har I forslag hører jeg meget gerne fra jer. Ved ikke hvordan det forholder sig med stenkoraller. Jeg vil helst have fragmenter fra akvarier da jeg ikke er tilhænger af den fortsatte ædelæggelse af naturen. Derfor vil mine fisk også blive solgt og erstattet af et par opdrættede klovne. Men forslag til nemme fangeskabsopdrættede koraller modtages gerne :o) Måske arter I selv ahr erfarring med. ?
o_O
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1150
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 19:13
16
Postnummer: 8000 Århus C

Re: 90 L - The easy way

Indlæg af AndersNT »

Hvad er målene på baljen?
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 90 L - The easy way

Indlæg af Jones »

80x30x40 eller sådan. Har fået lidt flere sten i og nu kører det tilsyneladende endnu bedre :o)
o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 90 L - The easy way

Indlæg af Jones »

En lille update. . . Akvariet kører problemfrit. Der er pt. 2x55 interpet t5 over, men de vil blive skiftet ud med 4x24 t5 når vinterferien er ovre. Grunden til dette er at mine nuværende rør er gamle og ikke yder hvad de skal. Ligeledes er det hamrende dyrt at få nye Interpet rør. jeg døjer med en del brummen fra akvariet fordi pumperne skaber resonans, der bliver forstærket i låget. Jeg har endnu ikke fundet en løsning på problemet men har I forslag er de yderst velkomne. Der bor 2 klovne i akvariet og ikke andet. Overvejer kraftigt et oprydningshold bestående af en masse snegle.
o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 90 L - The easy way

Indlæg af Jones »

En lille update. Klovnene har det dejligt, men der er ikke kommet flere beboere i akvariet. Jeg har atter sat hqi'en over da jeg ikke var tilfreds med interpet lyset. Skal bare lige have fjernet det hvide klister fra gaffatapen som jeg midlertidigt brugte til at afskærme vandkanten for oven. Vandværdierne er fine og den lille aflægger af den orange ricordea yuma ser ud til at vokse. Savner dog en anemone til klovnene da de ingen intention har om at bruge min tæppeanemone selvom jeg opbevarede dem i en spand med denne i flere timer en dag da jeg skiftede vand. (Havde på youtube set americanerne gøre dette for at tilvænne dem). Dog var det ikke nogen succes. Opnåede kun at anemonen fik lavet nogle grimme prikker på fiskene med sine klæbrige mini arme. Det skal her siges at denne anemone tidligere har spist en klovnefisk. :W Billeder kommer så snart jeg har fået dem gjort mindre.
o_O
Brugeravatar
dekoin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1049
Tilmeldt: tirs 20. nov 2007 21:05
16
Postnummer: 9520 Skørping
Geografisk sted: Rebild

Re: 90 L - The easy way

Indlæg af dekoin »

Ser godt ud...Closeups
VH dekoin alias Claus
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 90 L - The easy way

Indlæg af Jones »

Det kniber med billeder da min telefon ikke vil samarbejde med min macbook. Men jeg kan oplyse at jeg ved at skifte vand og nedsætte lystiden til 2 timer dagligt har fjernet næsten alle dinoflagelatterne. Dog vender de kraftigt tilbage så snart der kommer lys. Så vil prøve at køre på denne måde over en længere periode og se om ille det løser problemet helt.
o_O
Brugeravatar
dekoin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1049
Tilmeldt: tirs 20. nov 2007 21:05
16
Postnummer: 9520 Skørping
Geografisk sted: Rebild

Re: 90 L - The easy way

Indlæg af dekoin »

Når du får taget billeder, vil du så ikke tage lidt af dit overløb...hvordan er det lavet?
VH dekoin alias Claus
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: 90 L - The easy way

Indlæg af amddurin »

Jones skrev: Mht vandskift kan jeg kun sige, at det kun tager 5 min. laver bare en hurtig blanding og hælder i overløbet. Så kører det direkte gennem spandpumpen og ud i akvariet.
Dit saltvand er ikke særligt brugbart, hvis det ikke er 100% procent opløst FØR du kommer det i akvariet... - det er muligt at det er gået godt, men ph er ikke i orden før det er 100% opløst og du kan heller ikke regne med saliniteten før det er opløst...

Hvad bruger du i spandfiltret? (Husk at bio filtermatriale i spandfilter kan øge Nitrat meget i vandet - dog afhjælper du det jo med hyppige vandskifte...)

Bruger du bare havevand siden det vandskifte kan gøres så hurtigt?

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: 90 L - The easy way

Indlæg af Bingocaller »

Og et billed af den phyton i væggen kunne være fedt! Selvom dette er et saltsvandsforum :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 90 L - The easy way

Indlæg af Jones »

Jeg tager vand fra bruseren i en 10 L spand og tilsætter salt hvorefter jeg rører rundt til det er opløst. Ser lige om jeg kan uploade et billede af Anceline :o) Det hedder hende den lange som bor i køkkenet.
o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 90 L - The easy way

Indlæg af Jones »

Har haft en række problemer mht at få billeder lagt ind på min mac, via telefonen. Så nu har jeg altså købt en bærbar computer, hvilket skulle løse problemet. Derfor kasn jeg stolt præssentere. . . . Tadaaaaaaa, The Clownfish :K Som for øvrigt er til salg da jeg i går fik et par fløjlsklovne. De skal kun gå i akvariet midlertidigt, da vi flytter til Odense til sommer og der opstiller et akvarie, som gerne skal blive mindst 240 L. Går og fifler med tanken om at opstille akvariet og så rundt om det bygge et skellet af lægter. på disse lægter skal så monteres en plade og slutteligt tapet så det ligner at akvariet er bygget ind i en væg. På indersiden skal der selvfølgelig beskyttes mod fugt og kondens. Indtil videre er det blot tanker, men kæresten er med på idéen og dét er jo et væsentligt skridt på vejen :biggrin: Jeg vil i løbet af dagen smide flere billeder ind, men først skal jeg lige have dem trukket ud af min mac.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 90 L - The easy way

Indlæg af Jones »

Så fandt jeg et par billeder af Anceline, som bor i vores køkkenvæg. De to klovne i spanden var mit forsøg på at introducere dem til anemonen. Dog uden held. Så ellers en video på youtube hvor det virkede. Prøver lige at tage nogle billeder af de nye fløjlsklovne når de kommer frem. Lige nu gemmer de sig bag stenene. Dog kommer hannen ud for at spise når jeg fodrer.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 90 L - The easy way

Indlæg af Jones »

¨å er der billeder af mine nye Fløjlsklovne.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
o_O
Brugeravatar
KennedAlmighty
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 47
Tilmeldt: tors 12. maj 2011 10:46
12
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Aalborg

Re: 90 L - The easy way (Nye billeder 8/5-11)

Indlæg af KennedAlmighty »

Super flot akvarie. !

Et Saltvandsakvarie uden skummer? Hvad bruger du så overløbet til?

Beklager hvis jeg spørger dumt. Men er rimeligt grøn i faget. hehe
Mit Small barrier reef Vol.2 (RSM 130)
viewtopic.php?f=92&t=56243
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 90 L - The easy way (Nye billeder 8/5-11)

Indlæg af Jones »

Der er lige genindsat en skummer i overløbet. Før var der blot monteret en spandpumpe, som sugede derfra for at få overfladehinden væk. Ved nogen hvordan man lokker sine klovne til at bruge en tæppeanemone?
o_O
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: 90 L - The easy way (Nye billeder 8/5-11)

Indlæg af amddurin »

Det er ihvertfald meget vigtigt med masser af ilt i saltvand og det hjælper en skummer osse med til...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"