"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Et problem med alger.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Stephensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 314
Tilmeldt: søn 10. aug 2008 21:43
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Foran computeren...

Et problem med alger.

Indlæg af Stephensen »

Jeg har døjet et stykke tid med røde slimalger, tror jeg det er. De er i hvert fald rødlige og ligger som et tæppe henover sten og koraller. Jeg har idag aflæst værdier og kan ikke helt se hvad der er galt.

temp 24
KH 6
PH 7.5
NH4 0.1
NO2 0.01
Cu 0.1
NO3 <0.5
PO4 0.05
SiO2 0.2
Ca 440
Mg 1060
Salt 1.020

Alt aflæst med helt nye JBL testsæt

Håber der er en der har et bud på hvad der er galt...

PFT
Bo
spdiving
Reactions:

Re: Et problem med alger.

Indlæg af spdiving »

Saltindholdet er sgu noget lavt vil sige den skal op på 1023-1027. Holder den selv på 1025.
Mg mangler der også en del af den skal op på 1350.
KH. Den ligger også lige lavt nok. vil sige omkring 9 er pasene.

Dit vand er heller ikke helt rent da du måler lidt af dem alle.

Steen
Brugeravatar
Stephensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 314
Tilmeldt: søn 10. aug 2008 21:43
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Foran computeren...

Re: Et problem med alger.

Indlæg af Stephensen »

jeg ved salt i hvert fald skal op, så det er jeg igang med at hæve lige så stille. Men de andre er jeg ikke helt med på så tak for info :) men jeg synes ikke umiddelbart at der er noget som burde give de alger jeg har :S måske bare mig der har misforstået noget :)
Et stort vandskifte på en 30-40 procent må vel være på sin plads når du siger det ikke er helt rent vandet...
spdiving
Reactions:

Re: Et problem med alger.

Indlæg af spdiving »

NH4 ammoniak SKAL ned på 0 måler du NH4 kan det også skyldes at PHen er lav. PHen skal op på 8. læs wiki. http://www.saltvandswiki.dk/wiki/NH4

Grunden til at du kan måle SiO2 Silicat er at du ikke bruger osmoseanlæg med silicatfiler eller dette er slit. Check dit osmoseanlæg med en TDS måler så ved du om det laver rent vand. Kan give alger.

Du måler også Kobber (Cu) Det er en sikker død for livet i akvariet.

Nu hvor du har brugt penge på testsæt så tror jeg desvære ikke helt de måler rigtigt elles er det nok en fejl 40.

Steen
spdiving
Reactions:

Re: Et problem med alger.

Indlæg af spdiving »

Læs også om slimalger på wiki. Her står der bla. at store udsving i akvariets værdier kan være grunden.
http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Slimalger

Steen
Brugeravatar
Stephensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 314
Tilmeldt: søn 10. aug 2008 21:43
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Foran computeren...

Re: Et problem med alger.

Indlæg af Stephensen »

Mange af dem lå på nederste værdi som også indebar en < dvs det kan være 0....
Bruger ikke osmose anlæg men overvejer at anskaffe mig et, synes bare der er alt for stort spild ved at bruge sådant et, altså for meget vand der er til at hælde ud.
Ved ikke om de måler rigtigt testsættene, men købte en helt ny omgang fordi de gamle, ja var ved at være noget gamle...
spdiving
Reactions:

Re: Et problem med alger.

Indlæg af spdiving »

Jo støre osmosanlæg jo mindre spild. Men selvfølig også en del dyre.

Af samme grund bruger jeg også et 760L anlæg med Boosterpumpe. Det laver meget tæt på 1:1

Jeg har også selv lige skiftet nogle af mine testsæt ud da de målte helt hend i vjret. Ca og KH bruger jeg Elos + salifert testsæt. Mg bruger jeg salifert har lige skiftet det ud og opdaede at det måle alt for lidt. Det gamle målte 1350 det nye målte 1500 fik lige dobbelt checket hos forhandleren.

Til at måle fosfat har jeg tidligere brugt det fra Rowa koster 450kr så det er pisse dyrt. Hår i stedet købt et Hanna Phosphate Photometers http://www.fosterandsmithaquatics.com/p ... atid=15437

Steen
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1797
Tilmeldt: ons 14. mar 2007 11:55
17
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Re: Et problem med alger.

Indlæg af leifkrarup »

Stephensen skrev:Mange af dem lå på nederste værdi som også indebar en < dvs det kan være 0....
Bruger ikke osmose anlæg men overvejer at anskaffe mig et, synes bare der er alt for stort spild ved at bruge sådant et, altså for meget vand der er til at hælde ud.
Ved ikke om de måler rigtigt testsættene, men købte en helt ny omgang fordi de gamle, ja var ved at være noget gamle...
Det er mere spild at hælde koraller og fisk ud end vand :wink:
pH er lav fordi der er meget organisk stof i forådnelse/nedbrydning denne proces skaber organiske syrer som sænker pH. Du skal altså ikke have pH op (kunstigt) det hjælper ikke noget ...tvært imod da der ved høj pH dannes mere NH4. Du skal altså have styr på dit vand så der ikke findes så meget skidt der kan rådne/nedbrydes....så kommer pH op af sig selv.
Hvis du sætter en boosterpumpe til et osmoseanlæg er det mindre end halvdelen som går til spilde.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
Stephensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 314
Tilmeldt: søn 10. aug 2008 21:43
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Foran computeren...

Re: Et problem med alger.

Indlæg af Stephensen »

Kan mit nitrat filter trække ph ned, det er svovlkugler...
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Et problem med alger.

Indlæg af amddurin »

Jeg vil nu heller ikke mene at vandspildet er meget iht. strøm og andre udgifter til saltvand... (PS: Spildvandet kan bruges til bomster siges der...)

Har du meget/nok cirkulation? - for lidt kan være årsag til cyanobakterie problemer (Det stads med luftbobler i, som du, og andre, tit kalder for slimalger...)

Har selv lidt problemer med det igen pt...

:beer:
Senest rettet af amddurin lør 20. mar 2010 16:45, rettet i alt 1 gang.
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Stephensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 314
Tilmeldt: søn 10. aug 2008 21:43
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Foran computeren...

Re: Et problem med alger.

Indlæg af Stephensen »

jeg kan godt prøve at flytte på pumperne og se om det hjælper, har en 2300 og en 4200 ved siden af hinanden der blæser langs af akvariet
spdiving
Reactions:

Re: Et problem med alger.

Indlæg af spdiving »

Det hjælper ikke en pind at skruge op for cirk. Så længe dine værdier ikke er gode. Så det får du ikke dine slimalger til at forsvinde af. Jo de bliver blæst væk men de er stadig i akvariet og vil bare finde sig til rette hvor flowet er mindre feks. mellem dine sten og koraler.

Det bedste havde nok været at forbygge med god cirk. baljen og stabile vandværdier.



Steen
fiero
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 130
Tilmeldt: søn 11. jan 2009 21:12
15
Postnummer: 6230 Rødekro

Re: Et problem med alger.

Indlæg af fiero »

vil så lige sige jeg har haft problemer med JBL testset før.... og det var lige præcis MG der var helt ved siden af, på et NYT sæt.... målte også ca 1100 uanset hvor meget jeg prøvede at hæve det.

kender ikke til de andre, men ville prøve at blande en spandfuld nyt vand og så måle deri.
Brugeravatar
Jacobn
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 235
Tilmeldt: tors 4. feb 2010 21:23
14
Postnummer: 9700 Brønderslev
Saltvand siden?: 2010

Re: Et problem med alger.

Indlæg af Jacobn »

Hvad mener i med spildvand, i et osmose anlæg. Bruger man ikke det hele?
Hilsen Jacob

Aquael Reefmax 105L viewtopic.php?f=91&t=34844
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Et problem med alger.

Indlæg af Marco R »

Jacobn skrev:Hvad mener i med spildvand, i et osmose anlæg. Bruger man ikke det hele?
Nej når vandet går løber igennem osmoseanlægget, så er der 2 udgange. Den ene hver det rene filterede vand løber ud, og et andet hvor det beskidte vand kommer ud. Spildvandet kan mindskes vha. en boosterpumper, som øger trykket i anlægget, så forholdet mellem rent og beskidt vand bliver 1:1.

Håber, at du kan bruge forklaringen :)
spdiving
Reactions:

Re: Et problem med alger.

Indlæg af spdiving »

Jacobn skrev:Hvad mener i med spildvand, i et osmose anlæg. Bruger man ikke det hele?
Efter vandet er kommet ind i anlæget er der er en slange med rent vand og en slange med beskidt spild vand. Og kun vandet med det rene vand skal du bruge . Det andet vand kan du vande blomster med.

Steen
Brugeravatar
Jacobn
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 235
Tilmeldt: tors 4. feb 2010 21:23
14
Postnummer: 9700 Brønderslev
Saltvand siden?: 2010

Re: Et problem med alger.

Indlæg af Jacobn »

Okay, har aldrig fundet ud af hvordan sådan et virkede, men det gør jeg nu. Tak for hjælpen :D
Hilsen Jacob

Aquael Reefmax 105L viewtopic.php?f=91&t=34844
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"