"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kalk reagtor uden co2 flaske.

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
kimjessen
Reactions:

Kalk reagtor uden co2 flaske.

Indlæg af kimjessen »

Jeg har gendem længer tid spekuleret på om de her co2 elementer som man kan få til sit ferskvands akvarium knder bruges som co2 generator til en kalk reagtor, har nu bestilt en hjæm for at se hvad der skete hvis man kom den i saltvand.
jeg tog en 20 liter spand kom saltvand med en ph på 8,5 og kom modulet i skrugede helt op og lod det stå i 10min der efter målte jeg ph i gen og det målte var en ph på 5. halå det var da noget der kunde bruges, konstrugtionen skal lige tænkes efter men det kan ætse kalk.

Så her er så et spørgsmål til jer kemi hoveder, konstrugtionen byger på dealyse der er en sanvits konstrugtion med 2 rustfristål plader og en kul plade man kommer strøm på skidet og bobbel bobbel co2, problemet ville så værer om der ville blive frigivet et eller andet uønsket fra rustfri stålet som vi ikke vil have i akvariet.
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Har du tænkt dig at komme "anordningen" i saltvand?
Støm og saltvand er en farlig blanding.

Nu er det længe siden jeg har haft fysik, men elektrolyse i vand vil det ikke frembringe ilt og brint?

Hvordan vil du regulere mængde?
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Tror du ikke at det "rustfrie stål" ruster op ret hurtigt??
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

man kan justerer mængden på strømforsyningen, mht strøm og vand så skulle det værer forseglet der hvor det er nødvendigt.

Ruster ???? det ved jeg jo ikke der for spørger jeg, jeg har nogle pumper som jeg har byget om hvor jeg bruger rustfrit stål og det holder fint. men det kan værer det er noget andet når der er strøm til???

Moske man skulle gører det på en anden måde simpelt hændt lave en færskvands reagtor, som så leverer kalget når man fyller vandet på sumpen.
Senest rettet af kimjessen ons 15. mar 2006 22:24, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Hvad koster co2, er det meget dyrt? :shock:

Hvis du forsegler det for at undgå at det kommer i kontake med saltvandet, så får du vel ikke meget ud af det??
Dialyse virker vel ved at de spændingsførende dele har kontakt med væsken??
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg giver 300 kroner for en fyldt 6 kilos flaske, i bytte selvfølgelig. En flaske koster mellem 900-1500 kroner
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

det var nu også mest for at slippe for flasken
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

jeg har et sådan anlæg, det er Zajac der laver dem og de skriver netop at det ikke må benyttes i saltvand, dels er det at det rustfrie stål hus ikke holder ret længe..... men hvad med den kulplade som opløses??
Men værst hvad med de kobberdele der er i kontaktsættet?

Jeg skal ikke ha' afprøvet noget i den retning.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

JEg splited dimsen ad i dag og fandt de forskellige kontagt flader, og ja jeg tror nu også at det er en lidt dum ide, men det kan lave base så det vasker sig.
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

ok så lige et andet spørgsmål, findes der et medie der ikke skal co2 til, en eller anden form for reagtor eller noget, eller den billigste for en co2 baseret reaktor.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Du kan opnår nogen det samme med en kalkmikser. Blot det er det rette medie du kommer i. Den tilsætter Ca, samtidig med at den topper freskvand op
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

har du nogen ide om pris forskæld i drift/efegtivitet.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

en mikser kan en DIY man som dig bikse sammen på en formiddag, og koster ikke alverden. Jeg har haft gode erfaringer med den. Er lige nu koblet fra, da jeg stadig ikke har fået lavet en returløbs ventil. Det er ikke smart at den tømmer hele indholdet af mikseren over i ferskvandskaret, på grund af hævert virkningen.
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

Ok et nyt DIY projegt er på vej. Giv mig lige en hånd, hvad skal jeg bruge.
Et rør dim Ø 150mm 1000mm høj.
forsejling til tom og bund.
en form for blander (kunde værer en lille cirkulations pumpe der spuler mod bunden)
Spørgsmål.
Skal det værer færskvand eller kunde man ikke lade en stump slange like i sumpen op til mikseren og så lave en sjont ind i retur løbet som så suger kalkvandet ind i systemet.
kan man få en elektronisk calsium måler. så kunde man sæte en ventil på så var doseringen gjordt automatisk.
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

kan man få en elektronisk calsium måler. så kunde man sæte en ventil på så var doseringen gjordt automatisk.
Det kan man godt, jeg har set en et sted på nettet, tror det var Carsten der linkede til den, men den koster noget nær en bondegård.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

hvad med hensyn til blandingen skal det værer færskvand eller kan man godt bruge saltvand.
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Et rør dim Ø 150mm 1000mm høj.
Kan du ikke bruge et guldfiskerør ø200mm og 1000mm jeg mener de koster ca 400 kr. og så er der nordisk plast du kan nok handle dig til 20 % rebat.

Rustfri stål ruster men kun når det får ilt, hvis det er helt bækket får det vel kun ilt fra vandet. Syerfast stål holder en del bedere.
Kan Co2 fra et fadøls anlæg ikke bruges?
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

Hej sadoman.
Du er lige 24 timer forsent ude, jeg fik et link til en tusk side i går hvor der var en kanon forklaring til calsium problematiken til akvarier, og der ud fra har jeg beslutet mig for at bruge mikser, så ikke noget med CO2 til mig.
Rør har jeg likende så det er ikke noget problem, ellers tak for hintet.
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

Øøøøh sad lige og surfede lidt rundt, og fandt den her side. er der ikke lige nogen der kan kaste sin engelske hjærne idet og sige om ikke det er en KALK reagtor uden CO2 fordi de foran ligende medier gør vandet så surt at det opløser kalket, og hvad de syntes om iden.
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 387
Tilmeldt: man 14. mar 2005 18:10
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4293 dianalund
Kontakt:

Indlæg af gunni »

kimjessen skrev:Øøøøh sad lige og surfede lidt rundt, og fandt den her side. er der ikke lige nogen der kan kaste sin engelske hjærne idet og sige om ikke det er en KALK reagtor uden CO2 fordi de foran ligende medier gør vandet så surt at det opløser kalket, og hvad de syntes om iden.

Smid lige linket også :D
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

åå det var en glæmmer, skal lige finde det i gen det er blevet væk.
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 387
Tilmeldt: man 14. mar 2005 18:10
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4293 dianalund
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Det er sku smart en 3 i 1 løsning...
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

Ja ikke, men hvor godt er det, har svært hved at over sæte begrebet "sulfur beads" hvad er det.
er det mon svovl. kunde det tænkes at svovl kugler kunde bruges.
hvis det er det så har jeg været omkring iden før hvor vi blev enige om at der ikke ville værer affald nog i vandet til at det var noget der var vedvarende.
men det lader da til at ham her har hæld med det eller også har han barer et utroligt forurenet system, så svovlen har nok at lave.
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 387
Tilmeldt: man 14. mar 2005 18:10
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4293 dianalund
Kontakt:

Indlæg af gunni »

"Sulfer beads" er svovl kugler som du bruger i nitrat filtre som dette http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... uktID=8745

Så vidt jeg ved er det jo bare et phosfat og et nitrat filter der er bygget sammen.. og man skal iflg. aqua medic altid bruge "Hydrocarbonate" efter et nitrart filter fordi at udgangs vandet fra et sådanne vil have en lav Ph som vil senke ph'en i dit akvarie. hvilket vel også er derfor at det er muligt at opløse Calcium.

Der i hvert fald det jeg har kunne læse mig til :)
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Start med at læge mærke til hvornår denne artikkel er publiceret 1999.
Akvarieverdenen er revolutioneret siden da. Ikke mindst saltvandsverdenen.
Set bort fra det, så er dette den artikel, som overhovedet satte gang i svovlfiltre.
Der hvor kæden hopper af i dag er at nutidens svovlfiltre og fosfatfiltre har et meget forskelligt gennemløb. Derfor kan de ikke sættes i gennemløb efter hinanden.
Mvh.

Lars Mogensen
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

Jeg er godt klar over at det er en artikel fra 1999 og at der er sket en revolution på de for skellige filteres emner, men hvis man nu bygede filteret efter hans dim. ville der så værer en ide med det.
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"