"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Vådskumining kontra Tørskumning ?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
sneppevej
Reactions:

Vådskumining kontra Tørskumning ?

Indlæg af sneppevej »

Hej.

Har læst et par steder, hvor folk beskriver at de enten kører med vådskumning eller tørskumning - dog uden at der rigtigt bliver forklaret hvad det egentligt er!

Nogen her der kan komme med gode input om det emne?

Hvad bruger i, hvorfor og hvilke erfaringer er der gjordt?

/Henrik
kaan
Reactions:

Indlæg af kaan »

Det har jeg lige godt aldrig hørt om før så det vil jeg da også gerne ha en forklaring på.
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

kaan skrev:Det har jeg lige godt aldrig hørt om før så det vil jeg da også gerne ha en forklaring på.
Jeg ved så meget om det at ved vådskumning der afskummer man "tevand".

Men ved tørskumining kommer der næsten ikke noget vand i koppen - kun en masse skum.........

Men jeg kan ikke rigtigt blive klog på det heller ?

Her er hvad H&S skriver:

WORKING MANUAL

The foam limit adjusted by H&S is very high, so that a wet skimming is obtained.

Attention: if the water level is high there is due to danger of overcooking!

Wet skimming:
the water level is very high in the pipe.

Dry skimming:
cut flow to the output-pipe. The more it is cut, the more the foam becomes dry. The heart of this skimmer is (are) the Aqua Bee pump(s) which are modified and finished with special impeller wing wheels. The pump(s) are regulated by the air intake(s). When the air intake is turned down, the passing water in the skimmer is raising up. The air intake should not be turned down too much, because the pipe has to be filled with fine bubbles.
The skimmer is working best without regulating the air intake. Some fine bubbles may possibly pass into the water that flows out of the skimmer. This can be easily stopped, if the outcoming water is de-bubbled with suitable filter material like filter balls.
It is easy to clean the top of the skimmer with the foam, because of an easy and secure connection between the skimmer and the pot.
The body must be cleaned 1-2 times a week so that the transport of the foam will not be blocked. The running unit (pins and magnet) must be cleaned every 3

/Henrik
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

Jeg vil mene ( Min egen teori) at en mellem vej er det bæste, jeg tror at hvis man gør det for tørt vil for meget falle tilbage i reagtions beholderen og blive ført ind i systemet i gen men hvis man har en delvis våd og tør så komme aufals stoffet hurtigerer op i koppen og ud af systemet.
det var så min teori, jeg ved godt at det højst sansynligt vil blive i topen og blive ført op i koppen på et eller andet tidspungt og så hved en tør skumning, jeg er barer best til pas med min egen teori.
Frank Johansen
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 22
Tilmeldt: fre 24. feb 2006 17:57
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4200 Slagelse

Indlæg af Frank Johansen »

Som kimjensen skriver er det bedre at få affaldsstofferne ud af systemet hurtigst muligt før de nedbrydes, og så hellere smide en lille smugle vand med ud, man skal så tømme koppen lidt før men det sikre en bedere vandkvalitet og det er jo ikke sikkert at det skummeren ikke fik med første gang når at komme i skummeren igen før det er så nedbrudt at skummeren ikke kan tage det.

Mvh.
Frank Johansen
Venlig hilsen
Frank Johansen.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"