"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Skummer til 150 l.

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Ronny har du nogensinde prøvet at byge en.
Nej, det har jeg ikke, men jer har en decocean på 170 cm stående i kælderen som er "homemade" Den brugte jeg indtil den blev utæt i toppen og har sidenhen brugt min aquamedic. Jeg siger iøvrigt ikke at jeres hjemmebryg ikke virker, men jeg prøver på at gøre det klart at der ikke bare er et rør med en kop hvori der hældes vand og luft.
Hvis det var det havde de nok mere eller midre allesammen været lavet i 110mm kloakrør!
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Mikael skrev:Og nu er jeg da heller ikke så uansvarlig at jeg smider fisk i baljen før jeg ved om skummeren leverer ordentlige værdier, eller bare lader stå til hvis den viser sig ikke at være tilstrækkelig.

Mvh Mikael
Hvordan ved du om den kan levere varen uden nogen form for belasting??
Mikael
Reactions:

Indlæg af Mikael »

Nu skrev jeg jo ikke at jeg ikke ville belaste den... Jeg kan da sagtens finde på en række metoder til at afprøve den uden det involverer drab af fisk.
En metode kunne jo være at bruge noget af udskiftningsvandet fra min malawibalje, lave en gang saltvand ud af det, hælde det i overløbskassen og lade den stå og tygge på det. Ville det ikke kunne give en indikation af om den virker?
Eller købe noget saltvand fra et vandskifte...

Men lad mig igen sige, at en skummer til så lille et akvarie er altså ikke raketvidenskab. Og hvis folk kan få en overskåret sodavandsflaske til at virke, er jeg overhovedet ikke i tvivl om, at min også kommer til det.
Og gør den mod forventning ikke det, nå ja så køber jeg da bare en midiflotor og så har jeg prøvet det.
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

jeg er ikke enig med dig ronny, det eneste hokus pokus der er hved en skummer er at ramme den rigtige størelse( længde) af det her 110mm kloarkrør. jeg vil til en hvær tid holde på at hvis man over holder principerne i de tabeller der er opgivet til design af skummerer så er det bare et "kloarkrør" med vand og luft. trikket er så barer at finde de rigtige tabeller, jeg vil ikke sige at jeg sider med de vise sten, men jeg vil på alle måder mene at folk gør det vanskligerer end det er, for den sags skyld dyrer.
Ellers er du efter hånden nød til at komme ud af busken hvor forskellen likker mellem en rats skummer på 100cm ihøjde og en diameter på 110mm med en kop i toppen, eller et kloark rør på med de samme mål og også en kop i toppen, jeg kan ikke se forskælden ud over at det ene kan byge for ganske få 100.. kr og en ratz ville koste mindst 3-4000.-
det er der du er nød til at komme med nogle argumenter, indtil da vil det for mig ALTID værer et kloark rør med en kop, væld at mærke måltud efter en tabel.
Mikael
Reactions:

Indlæg af Mikael »

Ronny skrev: ... jeg prøver på at gøre det klart at der ikke bare er et rør med en kop hvori der hældes vand og luft.
Hvis det var det havde de nok mere eller midre allesammen været lavet i 110mm kloakrør!
Hvorfor? Ville du betale 2500,- for et kloakrør? 8)

Nej, spøg til side. Jeg er godt klar over at der er mere i det, ikke mindst når vi taler om større akvarier. Men helt seriøst, tror du virkelig ikke at jeg overhovedet har prøvet at sætte mig bare lidt ind i det før jeg satte mig for at prøve det?

Iøvrigt tror jeg nu at der er en grad af sandhed i min første kommentar: folk betaler mere for smart design og gimmicks!
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

yes yes yes mikael kom med merer af den holdning der, du har forstået det, jeg tror nemlig den eneste forskæld folk vil finde mellem en klarkrørs skummer og en "prof" skummer er at de ikke kan se i gendem den.

I øvrigt hvor dan finder i ud af om en skummer er efegtiv eller inefegtiv, er det kaffen der kommer i koppen eller vandværdierne. jeg ved hvordan jeg selv vuderer det men ville gerne hører jeres mening, det kunde værer interasant.
kaan
Reactions:

Indlæg af kaan »

Ronny skrev:
den passage markeret med rødt går jeg ud fra at du refererer til noget jeg har sagt i en anden tråd. Jeg tror ikke helt jeg forstår hvad det er du prøver at sige i den sætning, gider du at forklare det lidt nærmere?
Jeg gider ikke kommentere det yderligere end at sige at skummerdesign bare ikke er så enkelt som der gives udtryk for her i denne tråd men såmend også i andre tråde.
Ok, det var rart at få afklaret.
Så vil jeg besvare dit postulat med et andet postulat.
Der er ret nemt at designe og bygge en skummer selv.
Hvis det så af en eller anden grund skulle vise sig at den er for lille, kan man snildt bygge en mere til at stille ved siden af.

Med venlig hilsen
-klaus
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"