"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Skummer til 150 l.

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Mikael
Reactions:

Skummer til 150 l.

Indlæg af Mikael »

Hej.
Nogen der kan komme med et godt forslag til en god skummer til et 150 l. akvarie? Den skal stå i overløbet, da jeg vist ender med at køre uden sump.
Akvariets højde er 50 cm.
Evt. nogen der har en billigt til salg? :wink:

Mvh Mikael
Mikael
Reactions:

Indlæg af Mikael »

Vil en AM Miniflotor evt. være tilstrækkelig, eller er den for svag?
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Vil en AM Miniflotor evt. være tilstrækkelig, eller er den for svag?
jeg ville vælge en midiflotor.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
kaan
Reactions:

Indlæg af kaan »

Den burde være go nok, men hvis du har mod på verdens mindste gør det selv projekt så kan du lave en selv ud af en 1½liter sodavandsflaske for næsten ingen penge.

http://reefcentral.com/diy/frac.htm
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1693
Tilmeldt: fre 7. okt 2005 03:58
18
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

så kan du lave en selv ud af en 1½liter sodavandsflaske for næsten ingen penge.
ja det tager kun en ½ time så er den i vinkel
og den er så let at lave
den er ikke overhovedet ikke flot som de andre vi har set men den virker
og så kan man købe den man vil et par måneder senere

kan snilt bruges som nød skummer

Billede

Billede

Billede

mvh snogen
Mikael
Reactions:

Indlæg af Mikael »

Hehe, ja det ser sq ret simpelt ud. Men rent faktisk har jeg netop idag samlet stumper til at bygge en i PVC... Kom bare i tvivl om, hvorvidt det er en god idé, da det jo ikke er gennemsigtigt...
Har vedhæftet en hurtig tegning, nogen input? Kan systemet fungere, det er jo ikke lige sådan det typisk laves? Altså med en pumpe, der suger vandet ud af bunden af skummeren - og dermed også ind i samme.
Hvor langt under indsnævringen af reaktionsrøret bør vandstanden være?

Mvh Mikael.
Mikael
Reactions:

Indlæg af Mikael »

Hmm, må hellere huske tegningen...
Vedhæftede filer
Skummer2.JPG
Skummer2.JPG (32.88 KiB) Vist 2749 gange
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

tegningen er fin ville dog nok når du nu aligevæld har skummeren inde i overløbet lade bunden stå åben og lade pumpen komme vandet ind i toppen i steden for.

oh he he he snogen, smart er den ikke men det er sådan de fleste af mine projegter starter, man får en ide og så tager man hvad man har vedhænderne og så eksperimenterer man løs.
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Snogen> kunne man ikke få den opskrift på den skummer der?? Du har brugt en sodavandsflaske, men så vidt jeg lige kan se har du også noget yderligere pvc??
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1693
Tilmeldt: fre 7. okt 2005 03:58
18
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

Peters1 jo da jeg brykker lige en sammen

Mikael du kan da godt lave en i grå pvc rør ,det er set før .
og laver du så toppen, i akryl plade og varmer en ovnen
ja så er det jo kun fantasien der sætter grænsen :D
Mikael
Reactions:

Indlæg af Mikael »

kimjessen skrev:tegningen er fin ville dog nok når du nu aligevæld har skummeren inde i overløbet lade bunden stå åben og lade pumpen komme vandet ind i toppen i steden for.
Jeps, det ville osse være nemmere... Men ser du, hvis pumpen sidder i bunden, kan den jo pumpe vandet retur til akvariet, uden jeg behøver at bore hul i overløbskassen! :wink: :idea:
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

ja ok det kan jeg godt se... hmmm det var en ny tanke, den må jeg tænke på.... jeg tror at der er muligheder i den.......
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1693
Tilmeldt: fre 7. okt 2005 03:58
18
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

bare lige fordi jeg kunne lavede jeg lige den her i aftes

coca cola skummer :wink:

her er hvad der skal bruges til det udvendige

en pe flaske
og et pvc rør eller hvad man nu har

Billede

flasken saves lige over og rettes til med kniven

Billede

skummer koppen har jeg i dette tilfælde sat til 100 mm
men den kan godt være mindtre
og jo mindtre skummer koppen er jo mere er der til top justering

top justering, er højden fra vandspejlet, til der hvor skummet kommer ud
jo lavere højden er, jo mere vand ,og hvit skum ender i der i koppen .

Billede

nu burte man kunne se meningen
og i bunden af skummer koppen bores der et hul lidt mindre en gevindet er på flasken

derpå tager man ligtheren ,og varmer hullet i bunden af skummerkoppen .
husk på at varmen, skal fordeles jævnt rundt i hullet.
derpå skruer man flaskens geving ,
op i det hullet ,og derved kommer der også gevind i hullet :D

Billede

da flaskens diameter er lidt mindre en pvc røret
laver man lige en cillikone "pakning" der passer til røret

det gøres ved at tage et stykke tape og sætte på flasken og derefter lægge en fed cillikone pølse derpå

når den er tør så er den lige til at tage af og tilpasse til røret


her på billedet er der vist en anden metode til fastlimning men den er lidt mere besværlig

Billede

hvis man vil være sikker på at gevindet er tæt så skrug koppen af igen og lav en cillikone pakning på kragen af flasken
Billede

jeg kommer lige tilbage med indmaden senere
Senest rettet af snogen lør 4. mar 2006 14:33, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Synes du den er pæn??
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

det der med at det ikke er vigtigt hvilken cilikone man bruger skal du ike spøge med, hvis man bruger en cilikone der indeholder fungicider så dør alt i dit akvarium, nok tror man ikke at det kommer i berøring med vandet pg skum men på et tidspungt vil det ske.
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Alt det bøvl og tidsforbrug for at spare lidt penge på en skummer til 150 l.... tja jeg fatter det ikke og resultatet er heller ikke nogen skønhed.
Personligt ville jeg nok ha' købt en færdig skummer som jeg så også med sikkerhed ved virker.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1693
Tilmeldt: fre 7. okt 2005 03:58
18
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

igen er der nogen der ikke gider at læse fra starten

spørgsmålet lød på:
Mikael
Skrevet: 1/3/2006, 21:35 Emne:

Vil en AM Miniflotor evt. være tilstrækkelig, eller er den for svag?
dertil svarede :
kaan
Skrevet: 1/3/2006, 21:52 Emne:

--------------------------------------------------------------------------------

Den burde være go nok, men hvis du har mod på verdens mindste gør det selv projekt så kan du lave en selv ud af en 1½liter sodavandsflaske for næsten ingen penge.

http://reefcentral.com/diy/frac.htm

derpå viste jeg min som kører ubeklageligt
og den må da køre ubeklageligt når der ikke er nogen af de skadelige stoffer at måle
og jeg skrev bla.
den er ikke overhovedet ikke flot som de andre vi har set men den virker
og så kan man købe den man vil et par måneder senere
og da peters1 spurgte om jeg ville lave en guide til en skummer hvor der indgår en 1½ ltr´s flaske
så lavede jeg den her
Mikael
Reactions:

Indlæg af Mikael »

Ronny skrev:Alt det bøvl og tidsforbrug for at spare lidt penge på en skummer til 150 l.... tja jeg fatter det ikke og resultatet er heller ikke nogen skønhed.
Personligt ville jeg nok ha' købt en færdig skummer som jeg så også med sikkerhed ved virker.
Tja, smag og behag er jo som bekendt forskellig. :wink: Jeg synes personligt at det er ganske spændende selv at bygge grej og se at det virker.
Nu kender jeg ikke din økonomi, men for mit vedkommende er en besparelse på en plovmand absolut værd at arbejde lidt for. :shock:
Min skummer kommer til at blive ca. 75 cm høj, 9 cm i diameter, udført i PVC rør og dertil hørende fittings og udstyret med et powerhead til at pumpe vandet retur til akvariet. Den kommer til at stå mig i ca 175,- + pumpe.
Kan du anbefale en tilsvarende skummer, som koster under det dobbelte?
Hvad angår skønheden, så bliver min balje bygget ind i væggen til vores pultekammer, som i forvejen ikke er videre præsentabelt... og jeg synes nu heller ikke at mange af de skummere man kan købe er sønderligt smukke. :lol:

Mvh Mikael
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Tja, smag og behag er jo som bekendt forskellig. Jeg synes personligt at det er ganske spændende selv at bygge grej og se at det virker.
Nu kender jeg ikke din økonomi, men for mit vedkommende er en besparelse på en plovmand absolut værd at arbejde lidt for.
Min skummer kommer til at blive ca. 75 cm høj, 9 cm i diameter, udført i PVC rør og dertil hørende fittings og udstyret med et powerhead til at pumpe vandet retur til akvariet. Den kommer til at stå mig i ca 175,- + pumpe.
Kan du anbefale en tilsvarende skummer, som koster under det dobbelte?
Hvad angår skønheden, så bliver min balje bygget ind i væggen til vores pultekammer, som i forvejen ikke er videre præsentabelt... og jeg synes nu heller ikke at mange af de skummere man kan købe er sønderligt smukke.

Mvh Mikael
Jeg har fuld forståelse for at der er penge at spare, men er det det rigtige sted at spare? hvordan vil du vide om din skummer virker efter hensigten? Der er mange faktorer der spiller ind for at få en effektiv skummer, og det handler ikke alene om at få mest muligt luft igennem som jeg så en omtalte den anden dag idet ham mente at man bare kunne sætte en større luftsten i og tilføre mere luft. Luft og vandflowet spiller en rolle og ikke mindst kontakttiden. Og hvis økonomien er så stram at skummeren må vige for at spare 500 kr. så har du valgt forkert.
Dette skal ikke opfattes som værende negativt, men blot som en hjælp til at du ikke i løbet af kort tid når dine dyr er døde må betale de dyre lærepenge. Skummeren er nok den vigtigste komponent i det at holde saltvandsakvarie.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

våv våv våv det her ligner en diskution jeg kom til at starte for år til bage på nordisk reef forum... jeg går på det kraftigste ind for at lave så meget som overhovedet muligt selv da der er virklig mange pænge at sparer, mht. skummer så er der til de små akvarier ikke nogen særlig hokuspokus i at byge den selv det er der i detheletaget ikke, det bliver barer lidt vanskligerer til stører akvarier da der skal arbejdes lidt merer med aufaldet, jeg vil give ronny rat i at det er utroligt vigtigt at have en efegtiv skummer til sit akvarium da det er en vigtig bestandel men at byge en mini eller midifloater selv så den passer til akvariet eller man køber en få så at save i både retur rør og stige/reagtions rør så den passer og der ved mis agter alle beregninger til designet og der ved får en dårligerer skummer en den man købte kommer fra min sigt ud på 1, at man kan gører det for 175 kr og der ved sparer lidt og samtidig have sjov hved det syntes jeg ikke på nogen måde behøver denne kretik, man mister jo helt lysten til at lave noget DIY, for er det mig der bliver stempet som minderer bemidlet næstegang, jeg er da enig i at det resultat sadoman leverede kan diskuteres mht. skønhed men hvis det virker så er det da fint, vi har på det sidste haft en del DIY skummerer med forskellige former for profesionelitet, men der er nogen der har erfaringen og værktøjet til, men de er også startet et sted en dag.
Jeg er sikker på at med langsom nok flov og luft nok skal mikaels skummer nok kunde gører opgaven. ville forslå noget der ligner 100-150 Liter luft /time. og lad os så lige set et bilede af vidunderet, og hvis du ikke tør udstille den her så sænd den til på en pb. DIY inspirer altid til nytænkning.
Mikael
Reactions:

Indlæg af Mikael »

Hehe, jeg skal nok poste billeder, når jeg kommer ordentligt igang, jeg er skam ikke så ømskindet. :wink:
Og tak for rådet vedr. flow, Kim.

Kan dog undre mig lidt over visses indstilling til emnet.
Nu er en skummer til et 150 l. akvarie jo ikke ligefrem raketvidenskab...
Det er et rør, der skal vand igennem den ene vej og luftbobler den anden... At den sandsynligvis ikke er ligeså effektiv som de professionelle betyder jo intet i denne sammenhæng. Om så jeg kun fik halv så stor effekt af den i forhold til en tilsvarende købe-skummer, så ville den jo stadig være rigeligt stor til 150 liter.
At jeg så også har læst de artikler, jeg er blevet anbefalet, og holder mig tæt på de parametre der er skitseret i samme, burde vel tale for at det nok ikke går helt galt.
Og nu er jeg da heller ikke så uansvarlig at jeg smider fisk i baljen før jeg ved om skummeren leverer ordentlige værdier, eller bare lader stå til hvis den viser sig ikke at være tilstrækkelig.

Men jeg takker for inputtene og tager dem naturligvis med i mine overvejelser, som altid.

Mvh Mikael
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

har du læst det link jeg postet i et tidligerer op vedrørende byg din egen skummer, det ville værer fin læsning for dig. der er også lidt om teorien om vandflov og luft flov.
Mikael
Reactions:

Indlæg af Mikael »

Netop den har jeg bygget det meste af min research op omkring. Tak iøvrigt! :wink:
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

så kan det jo ikke gå helt galt
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1693
Tilmeldt: fre 7. okt 2005 03:58
18
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

:D :D :D
kaan
Reactions:

Indlæg af kaan »

Jeg har fuld forståelse for at der er penge at spare, men er det det rigtige sted at spare? hvordan vil du vide om din skummer virker efter hensigten? Der er mange faktorer der spiller ind for at få en effektiv skummer, og det handler ikke alene om at få mest muligt luft igennem [highlight=red]som jeg så en omtalte den anden dag idet ham mente at man bare kunne sætte en større luftsten i og tilføre mere luft[/highlight]. Luft og vandflowet spiller en rolle og ikke mindst kontakttiden. Og hvis økonomien er så stram at skummeren må vige for at spare 500 kr. så har du valgt forkert.
Dette skal ikke opfattes som værende negativt, men blot som en hjælp til at du ikke i løbet af kort tid når dine dyr er døde må betale de dyre lærepenge. Skummeren er nok den vigtigste komponent i det at holde saltvandsakvarie.
For at tage det sidste først.
Det var da noget af en dommedagstone at lægge an, men bevares, det ser jo ud til at du taler af erfaring.

Nu er det jo ikke altid at økonomien strammer lige så meget som viljen til at betale. Nogen mennesker ser det jo ligefrem som en dyd at spare hvad der spares kan.

I den passage markeret med rødt går jeg ud fra at du refererer til noget jeg har sagt i en anden tråd. Jeg tror ikke helt jeg forstår hvad det er du prøver at sige i den sætning, gider du at forklare det lidt nærmere?

Med hensyn til om hvordan man ved om en skummer virker rigtigt så er det jo ret nemt at konstatere. For i bund og grund er det jo ligemeget om det er en venturi eller en luftrpumpe, om den er høj eller lav eller om man har hyret et hold nisser til at trylle. Hvis den bare brygger en god kop sort snask og vandværdierne er i orden, så virker den.

Det blev et svar på tiltale nedefra og op, bær over med mig :wink:
-klaus
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1693
Tilmeldt: fre 7. okt 2005 03:58
18
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

Nu er det jo ikke altid at økonomien strammer lige så meget som viljen til at betale. Nogen mennesker ser det jo ligefrem som en dyd at spare hvad der spares kan.
100% korekt Kaan

mit incitamentet for at lave en skummer selv
var !!
da jeg pakkede min aqua medic skummer ud ,og tænkte
hol da keft mand
du har lige betalt 800,- dask for et plexi rør

det er da røveri
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

den passage markeret med rødt går jeg ud fra at du refererer til noget jeg har sagt i en anden tråd. Jeg tror ikke helt jeg forstår hvad det er du prøver at sige i den sætning, gider du at forklare det lidt nærmere?
Jeg gider ikke kommentere det yderligere end at sige at skummerdesign bare ikke er så enkelt som der gives udtryk for her i denne tråd men såmend også i andre tråde.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

det er ikke røverri det er B & O poletik, lav det dyrt lav det præstigefuldt for så er det kun dem der har masser af pænge der gider at beskæftige sig med det.
nej spøg til side, jeg vil sige at hvis malavifisk kan lave en prof skummer til i pvc til omk. 1500.- som udsalgs pris og jeg kan byge en til omk. 3500.- som udsalgs pris så er det da frustrerende at se at folk giver 6-7-8000 kr for en skummer som egentlig skulle værer en masse produgtion som efter min opfatelse skulle værer billigerer og vores enkel prudugtion skulle værer tilsvarende meget dyrer, ja der er noget galt med de priser, lad os få lidt merer fri konkurancie i denne hobby. malavi hvor bliver dit design af.
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

Ronny har du nogensinde prøvet at byge en.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"