"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Greves 1000 liters balje. Nu med yngel side 25.

Forum for Akvarier 801+ Liter
Besvar
spdiving
Reactions:

Re: Greves 1000 liters balje.

Indlæg af spdiving »

Så er der unger både i sump og i den store balje da de er røget igenem overløbet ... haha... Tog lige og sugede et par af dem over i den store balje så nu må vi se hvor læge der er liv i dem der.

Steen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Greves 1000 liters balje.

Indlæg af Carsten »

Kan du ikke sætte et stykke pladevat for overløbet?
spdiving
Reactions:

Re: Greves 1000 liters balje.

Indlæg af spdiving »

Selv om jeg holder dem inde vil de næppe overleve da de lever at små hjuldyr og dem er der nok ikke ret mange af i systemet. Her til morgen har jeg kun kunne finde 1 der stadig er liv i.

Steen
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: Greves 1000 liters balje.

Indlæg af ronny.w »

spdiving skrev:Håber videoen kan bruges selv om det er piv uskarpt det er umugligt at fokusere på de små unger.

[video][/video]

Steen

Så må du have fat i ronnya aka womse med hans D20000000000000000 kamera
spdiving
Reactions:

Re: Greves 1000 liters balje.

Indlæg af spdiving »

Problemet er at kunne fokusere manuelt på dem med et marco objektiv når der optages video.
Om det så gøres med et Canon 5D eller som mit 7D er lige meget da de stort set har samme data.

Men løsningen er denne søger samt en fokus greb. Når man kigger igenem live wiev er skærmen for lille til at se om emnet om det står skarpt. Derfor en extra søger som forstøre det man ser på skærmen.

http://webshop.goecker.dk/product/ZFIND

http://webshop.goecker.dk/product/ZFOCUS

Men desvære er det piv dyrt men virkker perfekt. Flere af mine kolegaer har dette sæt og optager reklame film på 7D.

Steen
spdiving
Reactions:

Re: Greves 1000 liters balje.

Indlæg af spdiving »

Så har mine klovnfisk sgu lagt æg igen og denne gang ser det ud til at der er mange flere æg...hehe

Steen
spdiving
Reactions:

Re: Greves 1000 liters balje.

Indlæg af spdiving »

Update på sidste omgang æg de lagde D.27-8.

De udklækkede i nat kl. 01.15 (samme tid som sidst) Men denne gang har jeg forberedt mig bedre og fået min produktion i gang med hjuldyr, så for første gang bliver der nu forsøgt på at opfodre ynglet :sneaky2:

50l akvarie med 39 wat lys og en luftpumpe bliver brugt til at opfodre ynglet.

18L plankton reaktor kører på højtryk (lånt af Lord Mike) bruger planktonet til at fodre hjuldyrene og har kommet en del i yngel akvariet.

2X2L glas er fyldt med plankton hvor der går hjuldyr har tappet hjuldyrene og kommet det ned til et yngel akvarie hvor de har udviklet sig vidre pga. planktonen så de havde noget at leve af.

Yngel akvariet blev renset og rent gjort og startede op for 4 dage siden, så jeg kunne nå og få en rigtig god kultur af hjuldyr inden ynglet kom i akvariet.
Vandet til akvariet tog jeg fra systemet så ynglet ikke skulle tildvendes.

Det var lidt om måden jeg forsøger med.

Enden æggene de klægger står forældrene og ventiler æggene også er man klar over at det er inden længe det går løs..hehe
Når lyset slukker og der er mørkt så klægger æggene og så er det med at være klar til at indfange unggerne. Jeg brugte en luftslange og en lille spand samt en lygte.
Lygten bruger jeg til at tiltrække ungerne som søger mod lyset og en hævert til at suge ungerne ned i spanden ( ungerne må ikke komme over vand ) der efter blev ungerne hældt ned i det lille 50l yngel akvarie hvor de kommer til at være de næste par mdr.

Ingen billeder har desvære lånt mit kamera ud.

Steen
spdiving
Reactions:

Re: Greves 1000 liters balje. Nu med yngel side 25.

Indlæg af spdiving »

Så fik jeg lige taget et par billeder.

Steen
Senest rettet af spdiving søn 5. sep 2010 14:43, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Greves 1000 liters balje. Nu med yngel side 25.

Indlæg af Carsten »

Det lyder meget spændende. Men tror du ikke at det have været muligt at tage stenen med æggene op og over i yngel akvariet aftenen inden de klækker.
Æggene skulle blive helt sølvfarvede inden klækningen.
spdiving
Reactions:

Re: Greves 1000 liters balje. Nu med yngel side 25.

Indlæg af spdiving »

Æggene sider på en stor sten og de har valgt at lægge ægene så jeg kan holde øje med dem. Så fjerner jeg den sten finder de måske bare et andet sted og måske et sted hvor jeg ikke kan se æggene og dette ville virklig være trist.
Men ellers en god ide.

Jeg har læst om flere der har lavet et rør der føre op til en beholder med vand. I enden af røret sider der en lille diode og lyser som de bliver tiltrukket af og når de nærmer sig bliver de suget op da der en luftslange monteret på røret som driver ynglet op til beholderen og på den måde bliver de fanget.

Den måde jeg gjorde det på var skam udemærkede og fik næsten dem alle med men lidt besværligt når man både skal holde øje med fisk og spand samt lys...hehe

Steen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Greves 1000 liters balje. Nu med yngel side 25.

Indlæg af Carsten »

Når de er klækket, kan du da bare sætte stenen tilbage.

Snakkede engang med en også fik nogle unger af klovnfisk, og der gik snakken om at lave en "overflade" på stenen, der hvor de lagde æggene, og når det var ved at være tid for klækningen, blev "overfladen" flyttet, og erstattet af en ny, så forældrene ikke bemærkede andet end at æggene var væk.

Men hvem pokker det var husker jeg desværre ikke mere
Brugeravatar
Stillhoff
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 383
Tilmeldt: tirs 23. maj 2006 08:33
17
Postnummer: 2680 Solrød Strand
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Solrød strand

Re: Greves 1000 liters balje. Nu med yngel side 25.

Indlæg af Stillhoff »

Det er rigtig flot gjort. Tillykke med forøgelsen :-)
450l indbygget
spdiving
Reactions:

Re: Greves 1000 liters balje. Nu med yngel side 25.

Indlæg af spdiving »

Tak Henrik.

Lige en lille video.

[video][/video]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Greves 1000 liters balje. Nu med yngel side 25.

Indlæg af Carsten »

Når man ser de der gumpe tunge unger, er det lidt svært at forstå at de skulle leve pelegarisk de først par uger.
spdiving
Reactions:

Re: Greves 1000 liters balje. Nu med yngel side 25.

Indlæg af spdiving »

Hvad sørgnsen begynder du nu også... Pelegarisk hvad mener du lige med dette ??
Google fattede heller ikke ordet...haha

Steen
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Greves 1000 liters balje. Nu med yngel side 25.

Indlæg af ole kekkonen »

tror carsten mener pelagisk
troede sådan noget yngel skal ha rent vand også phytoen samt zooplanktonet,lige så rent som akvariet?
tillykke!
Senest rettet af ole kekkonen søn 5. sep 2010 17:55, rettet i alt 1 gang.
spdiving
Reactions:

Re: Greves 1000 liters balje. Nu med yngel side 25.

Indlæg af spdiving »

Carsten skrev:Når de er klækket, kan du da bare sætte stenen tilbage.

Snakkede engang med en også fik nogle unger af klovnfisk, og der gik snakken om at lave en "overflade" på stenen, der hvor de lagde æggene, og når det var ved at være tid for klækningen, blev "overfladen" flyttet, og erstattet af en ny, så forældrene ikke bemærkede andet end at æggene var væk.

Men hvem pokker det var husker jeg desværre ikke mere

Når det er lige før de klægger står forældrene og ventilere æggene og stikker man hånden ned til dem går de helt amok. Så er det en del nemere at bare suge dem op med en slange.
Men viser det sig at det har været en dårlig ide må jeg bare finde på noget andet og eventuelt prøve at flytte stenen.

Steen
spdiving
Reactions:

Re: Greves 1000 liters balje. Nu med yngel side 25.

Indlæg af spdiving »

Det er grøntvands metoden jeg prøver samme måde som TimW opdrættede hans yngel på. Men godt nok tror jeg også at der er kommet lige lovlig meget plankton i akvariet...ups.

Planktonen er for at fodre hjuldyrene så de har lidt at leve af.

Så lærte jeg sgu også noget i dag...Fandt ud af hvad pelagisk betød...haha Tak for hjælpen Ole :beer:

Det svære tror jeg også at dem der opholder sig på bunden at det er dem der vil falde fra her i starten.
For som TimW sagde så svømmede alle hans unger rundt af dem der havde en chance for at overleve.

Steen
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Greves 1000 liters balje. Nu med yngel side 25.

Indlæg af Han$en »

spdiving skrev:Det svære tror jeg også at dem der opholder sig på bunden at det er dem der vil falde fra her i starten.
For som TimW sagde så svømmede alle hans unger rundt af dem der havde en chance for at overleve.

Steen
Så må du sgu have loopen frem, og lægge en sonde ind, og pumpe noget mad i dem, det andet der kan ikke gå :D
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
TimW
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 23. jul 2007 01:29
16
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2007

Re: Greves 1000 liters balje. Nu med yngel side 25.

Indlæg af TimW »

ja det må siges at være grøntvands det du har fået brygget sammen, den har da vist fået en ordentlig slurk nu er det vel ikke fra Pisang Ambon flasken de har fået http://www.vildmedvin.dk/Pisang-Ambon.aspx hahahaah :f3: :f3: :f2:
spdiving
Reactions:

Re: Greves 1000 liters balje. Nu med yngel side 25.

Indlæg af spdiving »

Noget er gået helt galt desvære alle ungerne er fundet døde her til morgen.

Måske jeg har kommet for meget plankton i vandet eller måden jeg har suget dem op på som kan være for hård.

Men der er ikke andet for end at jeg må have skiftet vandet i yngel akvariet lidt synd for der er dælme mange hjuldyr der i nu..haha

Så næste gang må jeg prøve en anden metode til at indfange ungerne samt at prøve med mindre plankton i vandet.

Steen
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Greves 1000 liters balje. Nu med yngel side 25.

Indlæg af Han$en »

Kunne problemet ikke være skæve vandværdier?
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
J. Andersen
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 860
Tilmeldt: søn 28. mar 2010 21:22
14
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
Saltvand siden?: 2010

Re: Greves 1000 liters balje. Nu med yngel side 25.

Indlæg af J. Andersen »

Hej Steen

hvorfor må de ikke gå i det akvarie de bliver født i?
Bliver de spist eller er der for meget strøm i vandet?

Hilsen Jack
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Greves 1000 liters balje. Nu med yngel side 25.

Indlæg af Carsten »

Uden at have nogen større viden om det. Så tror jeg at det fakta at det var bundhoppere, simpelthen har udmattet dem.
Et eller andet er der sket med deres svømmeblære.
Og som du selv skriver kan det meget let have været den måde du fange ungerne op på.
spdiving
Reactions:

Re: Greves 1000 liters balje. Nu med yngel side 25.

Indlæg af spdiving »

Jeg er kommet frem til sammen med TimW at den måde de svømmede på med hovedet ned mod bunden Kunne tyde på at lyset er for kraftigt og at de prøvede at slippe væk fra det.

En par andre ting der også skal justeres på er måden at indfange dem på da de nemt kan tage skade.

Akvariet er nu blevet renset og er gjort klar til næste forsøg. Har skiftet 50% af vandet ud med vand fra det store system så ungerne kommer ned til det samme vand som de er udklægget i.
Vandet er også blevet mere klar og slet ikke så grønt som før.

Så Carsten jeg overvejer lige om det kunne lade sig gøre at flytte den sten æggene sider på eller om jeg bare skal prøve med en lille si som TimW har haft held med.

Steen
spdiving
Reactions:

Re: Greves 1000 liters balje. Nu med yngel side 25.

Indlæg af spdiving »

J. Andersen skrev:Hej Steen

hvorfor må de ikke gå i det akvarie de bliver født i?
Bliver de spist eller er der for meget strøm i vandet?

Hilsen Jack

Det er ret nemt at svare på. Grunden er at de skal have hjuldyr og masser af dem og hjuldyr de lever at plankton.
Og som du ved vil hjuldyr hutigt forsvinde ud i filterne og ikke blive i akvariet ret længe.
Derfor er det meget nemere at have et lille akvarie kun med en luft sten som man holder hjuldyrene inde i akvariet og planktonen gør at hjuldyrene har lidt at leve af så man kan følge med.

Så for at opdrætte er det nødvendigt at have plankton kultur og hjuldyr kørene ved siden af så man hele tiden producere foder til ungerne.
Dem man starter op med i selve yngel akvariet er kun lige nok til de første 3-5 dage der efter skal der tilføjes mange flere. Og jo mere de vosker jo mere spiser de.

De føde kasser man kan købe lavet i net er slet ikke fint nok til at holde på hjuldyrene så den muglighed er der heller ikke.

Steen

Steen
J. Andersen
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 860
Tilmeldt: søn 28. mar 2010 21:22
14
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
Saltvand siden?: 2010

Re: Greves 1000 liters balje. Nu med yngel side 25.

Indlæg af J. Andersen »

Tak for det fine svar.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Greves 1000 liters balje. Nu med yngel side 25.

Indlæg af Carsten »

spdiving skrev:Jeg er kommet frem til sammen med TimW at den måde de svømmede på med hovedet ned mod bunden Kunne tyde på at lyset er for kraftigt og at de prøvede at slippe væk fra det.

En par andre ting der også skal justeres på er måden at indfange dem på da de nemt kan tage skade.

Akvariet er nu blevet renset og er gjort klar til næste forsøg. Har skiftet 50% af vandet ud med vand fra det store system så ungerne kommer ned til det samme vand som de er udklægget i.
Vandet er også blevet mere klar og slet ikke så grønt som før.

Så Carsten jeg overvejer lige om det kunne lade sig gøre at flytte den sten æggene sider på eller om jeg bare skal prøve med en lille si som TimW har haft held med.

Steen
Hvis du flytter stenen, aften inden de klækker, vil forældrene nok ikke engang bemærke at den har været væk.
næste morgen er den jo på plads igen.
spdiving
Reactions:

Re: Greves 1000 liters balje. Nu med yngel side 25.

Indlæg af spdiving »

Så er det ved at være tid til æg..hehe
Læg mærke til at de næsten hænger ud af røven på fruen...haha

Steen
spdiving
Reactions:

Re: Greves 1000 liters balje. Nu med yngel side 25.

Indlæg af spdiving »

Så kom der lige lidt nye koraller i baljen.

Steen
Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"