"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Koraller og søstjerner.

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Koraller og søstjerner.

Indlæg af Carsten »

Gennem den sidste måneds tid har jeg mistet et par Acroporaer, på mystiskvis. Pludselig bliver den hvid på et stykke, og det breder sig ganske langsomt. Og der er ikke nogen umiddelbar grund til at de skulle dø, da de værdier som jeg kan måle for er ok. Og det er både store koraller og fragmenter som er gået til. Korallerne har stået spredt i akvariet, både højt og lavt, samt tæt på og langfra pumperne.
Hvis det var et eller som var i vandet, ville det vel også tage andre koraller med, men ingen andre viser tegn på noget.
Idag ville jeg så se om jeg kunne redde nogle stumper af de angrebne koraller. På en af dem, opdagede jeg 2 ganske små søstjerner, af samme familie som de hvide vi har i 1000 vis, men disse 2 var andreledes farvet, og derfor ikke sådan til at se. De var lysebrune med mørkere pletter. Kunne sagens sidde på en Acropora gren uden at blive bemærket.
Mit spørgsmål er - Er her nogen som har viden om disse små søstjerner, kan det være dem som har gået på rov i akvariet??
Eller er der nogen som har et bud på hvad pokker der er galt?
jmsjms
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 485
Tilmeldt: tirs 25. okt 2005 15:37
18
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Rakkeby

Indlæg af jmsjms »

Jeg har fra John i Århus fået at vide at de små lysebrune søstjerner går på koaller og ødelægger dem.

Mvh Jesper
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Jeg har selv en million af disse søstjerner, men aner ikke om de skader korallerne, men som flere sikkert har hørt har jeg også mistet en del koraller, men mine er gået til forholdsvis hurtigt. For mit vedkommende er det som om alt vævet bare har løsnet sig. Dog har jeg pt. ikke haft nogle koral problemer i et stykke tid.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

jmsjms skrev:Jeg har fra John i Århus fået at vide at de små lysebrune søstjerner går på koaller og ødelægger dem.

Mvh Jesper
Ja, se det var lige det som jeg frygtede, så må jagten gå ind!
Ronny skrev: Jeg har selv en million af disse søstjerner, men aner ikke om de skader korallerne, men som flere sikkert har hørt har jeg også mistet en del koraller, men mine er gået til forholdsvis hurtigt. For mit vedkommende er det som om alt vævet bare har løsnet sig. Dog har jeg pt. ikke haft nogle koral problemer i et stykke tid.
Også af de lysebrune?? De hvide har vi vist nok alle sammen

_________________
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Også af de lysebrune?? De hvide har vi vist nok alle sammen
Ja, osse lysebrune, de er nok kommet med fra dig ;-)
Men det kan da godt være man skal begynde at jagte dem, mon de kan klare et ferskvandsdyp?
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ingen der kan fange et billede i den størrelse ?
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Ronny: Har du kun mistet Acroporaer eller er det spredt over alle arter??
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Er der ikke en reje-art der udelukkende spiser søstjerner ?
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

En Harleqiun (Hymenocera picta) ??
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Ronny: Har du kun mistet Acroporaer eller er det spredt over alle arter??
Alle arter, tror heller ikke det er søstjernerne der er skyld i det, men snarere manglende cirkulation eller andet.
Jeg har på et tidspunkt snakket med Jens Jørgen og han mente at det måske kan ha' været for højt phosphat og eller nitrat. Derfor kører jeg nu med filtre for disse to ting, og de koraller jeg har står fint og vokser godt.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Jeg har oplevet at de små søstjerner er gået på stenkorallerne. Har pillet en af en Acropora engang. Den var hvid der hvor søstjernen havde siddet. Søg evt på Asterina sp.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Jeg har hørt eller læst (men kan ikke huske hvor), at de små søstjerner går på koraller, hvis der ikke er nok kalkalger, som er deres foretrukne spise.

Per erfaring ved jeg, at harlequinrejerne er meget effektive til at fjerne disse små søstjerner. Rejerne tager gerne bider af danske søstjerne, som man kan have små stykker af i fryseren. Så det er muligt at holde liv i dem i længere tid.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Henrik_skb skrev:Jeg har oplevet at de små søstjerner er gået på stenkorallerne. Har pillet en af en Acropora engang. Den var hvid der hvor søstjernen havde siddet. Søg evt på Asterina sp.
Jeps har været ved at undersøge det på RC og netop Asterina sp. skulle forekomme i flere typer. Oftes ses den lille hvide vi nok alle har, denne er en ren alge gnasker. Der findes derimod også et utal af typer der feks lever af SPS koraller !

Og det værste er at de blot smider et ben eller et stykke deraf, dette bliver så til en ny !

Men jo harlekin rejen skulle være løsningen !

Hvilke SPS typer er ramte egentlig - acroporaer kun eller også andre ?
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det er kun Acropora der er ramt. dog har en Pociliopora også fået et hvidt stykke, men det tror jeg mere er mangel på lys.
Brugeravatar
Rune kristiansen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 82
Tilmeldt: tirs 20. sep 2005 23:16
18
Postnummer: 8500 Grenaa
Saltvand siden?: 2000

Indlæg af Rune kristiansen »

Brian skrev:
Og det værste er at de blot smider et ben eller et stykke deraf, dette bliver så til en ny !

En afsnøret arm fra en søstjerne kan ikke blive en ny søstjerne. Tilgengæld kan der vokse en ny arm ud der hvor den gamle arm sad.
Der skal være et stykke med af centralskiven før der kan dannes nye arme...
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Lidt info :

Nardoa and Asterina spp Sea Stars

There is some controversy over the Asterina species sea stars, which can multiply to great numbers in reef aquariums. Most aquarists report no problems with them, but some claim that they eat SPS corals and make every effort to remove them. There are more than one species of Asterina and it's speculated that some species may be harmful. It's also speculated that the Asterina sea stars will consume SPS corals once they reach a certain density. I happened to put a Nardoa species sea star into a small reef aquarium that contains a large population of Asterina sea stars. I discovered that the Nardoa sea star regularly consumed the Asterina sea stars. The Nardoa sea star san be a good biological control for those aquarists that want to reduce their population of Asterina sea stars.


Taget fra http://www.advancedaquarist.com/issues/ ... allery.htm
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Så er spørgsmålet, hvor får vi fat i sådan en stjerne??
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Hehe ja men hvis det er galt med disse stjerner du har mon ikke en harlekin reje så er løsningen ?
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Har gået og tænkt på det. problemet er jo så bare når de har taget de søstjerner der er sulter de jo. Og at finde nogle danske er nok ikke lige til for tiden.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Så må du jo vælge imellem pest og kolera - skal rejen eller dine koraller dø ? Ikke noget nemt valg.

Men hvis du har så mange mini-søstjerner, mon så ikke der er mad indtil søstjerne sæsonen er igang ?
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Carsten, de danske søstjerner kan vist findes langs kysterne året rundt. Hvis du kender en strand i nærheden, hvor der er bølgebrydere, er de et godt udgangspunkt for søstjernefiskeri. Ellers er der snorkelmetoden, men det kan blive en kold fornøjelse for tiden ;)

Nardoa-søstjernen har jeg set i handlen fra tid til anden og har selv en gående. Den er er meget nem at holde og går ikke på koraller. Jeg vidste dog ikke, at den tog de små søstjerner. Men den er måske en bedre som forebygger, da jeg er ikke sikker på, at den er en hurtigæder på samme måde som rejerne, som virkelig går til den.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Ja, det er jo lige det med temperaturen. Det var derfor jeg meget gerne ville vente til at vandet blev så "varmt" at man ikke får forfrysninger.
Havde tænkt mig at fange så mange som muligt og fryse dem ned og så skære en arm af søstjernene efter behov.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Men stadig - er du 100% sikker på at det er årsagen ??

Kan du se de sidder og gnasker væv ??

Det lyder jo mest af alt som STN....
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg fandt de 2 lysebrune søstjerner på en Acropora lige i kanten hvor den var død. Om det er de 2 samt deres kollegaer der er ansvarlige for dødsfaldene ved jeg ikke, men jeg havde selv tanke om STN.
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Det er vist ikke altid at man kan få rejerne til at gå på døde arme.
Hvis man har et tilpas stort refugie, kan man vel bare tage Asterina'er derfra med jævne mellemrum og fodre med?!? (udelukkende et teoretisk forslag, da jeg ikke har den fjerneste idé om hvor mange der skal til for at holde rejen i live). Der er også nogen der har et par Protoreastor stjerner gående i refugiet, som de så skærer en levende arm af i ny og næ.
Brugeravatar
weblance
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 667
Tilmeldt: ons 19. jan 2005 08:38
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Struer
Kontakt:

Indlæg af weblance »

Carsten, der er en anden mulighed: en Canthigaster Valentini, en kuglefisk. Jeg har sådan en og jeg har ikke en eneste af de trælse søstjerner, dem har kuglefiske taget!
450 l balje >> 150 l sump m/auto vandpåfyldning >> 2 X HQI 150W 14.000K >> Deltec TS1250 >> Deltec HLP 5250 returpumpe >> Tunze Turbelle Stream Kit TS07 m/fotocelle
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

mikkel skrev:Hvis man har et tilpas stort refugie, kan man vel bare tage Asterina'er derfra med jævne mellemrum og fodre med?!? (udelukkende et teoretisk forslag, da jeg ikke har den fjerneste idé om hvor mange der skal til for at holde rejen i live).
Det skal virkeligt være et refugie der vil noget, hvis det skal kunne holde et par rejer i live. mener at kunne huske nogen som havde søstjerne som de fodrede rejerne med og det var vist nok noget med 1 søstjerne om ugen, så der skulle 10000vis af de små for at holde dem i live en vinter.
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"