"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

søstjerne

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Dantheman
Reactions:

søstjerne

Indlæg af Dantheman »

Er det ikk noget med at søstjerner folder sig sådan her sammen når de dør ?
Vedhæftede filer
IMG_0212 (Small).JPG
IMG_0212 (Small).JPG (45.88 KiB) Vist 5314 gange
buller1
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 394
Tilmeldt: søn 24. apr 2005 21:43
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh

Indlæg af buller1 »

Nej, de dør ikke af at folde sig sammen.. I hvert fald ikke den der! Den gjorde det også ude i havet da jeg fangede den.. ;)
Mvh Casper

54 liters minirev --> http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 6&start=15

350 liters akvarie sælges med sump og lidt tilbehør.
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

ok alle tiders, hvordan har din det Casper
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

ok alle tiders, hvordan har din det Casper

Kommer du ikk lige på msn ?
buller1
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 394
Tilmeldt: søn 24. apr 2005 21:43
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh

Indlæg af buller1 »

er lige kommet hjem, og smider den i snarest.. Prøv at vende den om på ryggen, så vender den sig, hvis den er levende.

Jo, hvis jeg kunne? kan ikke logge på. er mega irriterende!

hvordan går det med de nye alger?
Mvh Casper

54 liters minirev --> http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 6&start=15

350 liters akvarie sælges med sump og lidt tilbehør.
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

bare log på webmessenger. Hmm den har vendt på ryggen i 10min nu og har ikke en gang vendt sig halvt om. så giver den lige lidt endnu ellers må den jo ud :(
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Men det er sQ da ikke så underligt at den får et chok, når den kommer fra 13 graders varmt vand og helt andre vandværdier end vi har i vores akvarier :|
AllanH
Reactions:

Indlæg af AllanH »

hvor kommer søstjernen fra ?
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Hvis den er fra vores farvande, er det dødsdømt og tilmed en meget dum idé. Som Mads skriver er der en verden til forskel i både temperatur samt saltindholdet.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Den er taget op igen
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Og det var så hvad der kom ud af at tage den op fra havet :BA
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

mads-fisk skrev:Og det var så hvad der kom ud af at tage den op fra havet :BA
Helt enig, spild af liv, og meget uansvarligt.
Og med den mulighed for at slæbe parasitter mv. ind i sit akvarie.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

bare luk tråden admin.
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 258
Tilmeldt: søn 23. jan 2005 20:56
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: NORGE BERGEN

Indlæg af Christian »

buller1 skrev:Nej, de dør ikke af at folde sig sammen.. I hvert fald ikke den der! Den gjorde det også ude i havet da jeg fangede den.. ;)
Dantheman skrev:ok alle tiders, hvordan har din det Casper

Kommer du ikk lige på msn ?
Hvordan kan dere to finne på noe sånt, det er jo totalt mangel på respekt for levende dyr :evil: :evil: :evil:
Nu er det på tide at få litt minimums kunnskap, og det fåes kun ved at lese og studere bøker om saltvanns akvaristikk, slike eksperimenter er smakløse.
Håper faktisk at dere blir boikottet for en liten stund, at noen vurderer å sælge dyr til dere er meg ubegripelig.
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

ikk for at være provo, men forstår ikk lige helt hva du skriver der mester ?
buller1
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 394
Tilmeldt: søn 24. apr 2005 21:43
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh

Indlæg af buller1 »

hvem snakker om at noget er blevet solgt?

jeg tog en med hjem til Dan efter at jeg havde været i sommerhus, hvor jeg havde fanget en. Altså så har han FÅET den. Ved ikke hvordan du kan tro jeg går og sælger levende dyr fra det danske havvand til akvarister med varmtvands akvarier? :?

Boykottet? - altså at vi ikke må holde saltvands akvarier længere? syntes jeg godt nok er langt ude!! :evil:
Mvh Casper

54 liters minirev --> http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 6&start=15

350 liters akvarie sælges med sump og lidt tilbehør.
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Det kunne være du skulle tage og slappe lidt af! Jeg vil væde med der er flere end os herinde fra der har prøvet lign. bare i skjul. Og hvad er problemet, nu vi så den erfaring klogere, og det var så heldigvis ikke mere end en lille søstjerne.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Udover at I lige så godt kunne have taget den søstjerne og smidt den i saltsyre(det havde iøvrigt været mere humant) har I udsat akvariets koraler, fisk og øvrige beboere for en fuldstændig unødig smitte risiko- det er det der er pointen her- at I så ikke fatter det, er s.. sørgeligt...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Ro på med smitterisikoen ..... Der er sådan set mange der bruger mysis fra danske farvande... Og jeg kender da bestemt også flere som har holdt fjordrejer i længere tid (Som forøvrigt er i familie med en "glasrejer" som findes på forskellige rev).

Men selvfølgelig skal man vide hvad man smider i - ingen tvivl om det!
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 258
Tilmeldt: søn 23. jan 2005 20:56
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: NORGE BERGEN

Indlæg af Christian »

buller1 skrev:hvem snakker om at noget er blevet solgt?

jeg tog en med hjem til Dan efter at jeg havde været i sommerhus, hvor jeg havde fanget en. Altså så har han FÅET den. Ved ikke hvordan du kan tro jeg går og sælger levende dyr fra det danske havvand til akvarister med varmtvands akvarier? :?

Boykottet? - altså at vi ikke må holde saltvands akvarier længere? syntes jeg godt nok er langt ude!! :evil:
Det som jeg mener er at når dere gjør et slikt stunt, så har dere ikke nok kunnskap til at ta vare på levende dyr, derav mitt ønske om at seriøse akvarister boikotter salg af levendedyr til dere da dere ikke er særlig seriøse og har for lite kunnskap om det dere holder på med, i samme tid har Dantheman lagt inn svar på salgs anonncer i div forum hvor han ønsker å kjøpe levende dyr :shock: , det er selgeren derav jeg håper tenker seg om to og tre ganger før et salg og at selger er sitt ansvar bevisst :!: .

Buller1 jeg har ikke engang antaget at du har solgt noe levende dyr til akvarister så den er vi klar af 8) .

Dere må selvfølgelig holde saltvannsakvarie begge to, det mener ikke jeg at dere må slutte med det det er jo opp til dere selv, et minimum er jo at give dyrene så gode og så like forhold som de har i sitt naturlige miljø, det handler litt om etikk og moral, håper bare at dere for fremtiden tenker litt på dyrene dere utsetter for en slik død.

Atter en gang vil jeg så sige at der finnes meget god litteratur som omhandler fisk, invertebrater og andre dyr i tropisk saltvann, de vil gi dere forståelsen af behandling og krav som stilles til de forskjellige arter for at holde dem i live.
Dantheman skrev:ikk for at være provo, men forstår ikk lige helt hva du skriver der mester ?

Mester er jeg ikke og nei du provocerer ikke :roll: .


Mvh
Christian :beer:
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

synes du så også at folk der har fjordrejer skal boycuttes så ?! De har jo også været et forsøg om de kunne overleve i vores akvarier af andre folk, og det kan de. Og før eller siden er der jo nok også nogen der prøver med andre dyr som fx. en søstjerne. Men det kan jo så ikk lade sig gøre kan det så ses nu, og dog.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Dantheman skrev:synes du så også at folk der har fjordrejer skal boycuttes så ?! De har jo også været et forsøg om de kunne overleve i vores akvarier af andre folk, og det kan de. Og før eller siden er der jo nok også nogen der prøver med andre dyr som fx. en søstjerne. Men det kan jo så ikk lade sig gøre kan det så ses nu, og dog.
Hvor i alverden har du fra, at man kan have fjordrejer? Kender du nogen, som har kunnet have dem i længere tid (over seks måneder) i tropiske akvarier?
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Jeg kender en faktisk et par stykker som har dem i deres akvarier og de ser ud til at have det godt. Men aner ikk hvor længe de har haft dem, men det er ikk det der er princippet, der er jo mange der prøver med fjordrejer, burde de så også boycuttes eller hva ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Skal vi ikke lige slå koldt vand i blodet nu!!

Skal vi ikke regne med at Dan's skæver er en solo historie. At han så er så dum at udstille den til offentligt skue, er hans fejl. De 2 knuder kunne have holdt det hele i privat regi, og vi andre havde aldrig hørt om det.

Vil dog indrømme at Dan har slået nogle skæve, handlet uden at vide en sk.. om det han købte og gjorde.

Det kunne være en meget god ting om at han ofrede nogle kroner på at købe noget fornuftigt literatur frem for at smide alle pengene i toilettet.
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

har faktisk altid læst godt om det jeg køber inden jeg køber det så pengene ikk bliver smidt ud af vinduet men fuck det.

skal også til at have nogle bøger og film det rigtig nok, jeg har en om saltvand nu som ikk rigtig er helt optimal.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

mads-fisk skrev:Hvor i alverden har du fra, at man kan have fjordrejer? Kender du nogen, som har kunnet have dem i længere tid (over seks måneder) i tropiske akvarier?
Hej Mads,

Fjordrejer (Palaemon adspersus) er meget nært beslægtet med en reje som oftes findes på rev i atlanten (Bliver kaldt "Rock Shrimp" - kan ikke huske det latinske navn og har ikke bogen her på arbejde (skal nok finde det i aften) - Men det er i Palaemoninae familien). De er utrolige gode til at leve under meget forskellige forhold - både hvad angår temperatur og saltindhold. Jeg har selv haft nogle i forsøgsakvariet flere måneder - men de blev desværre spist af en af de andre beboere.

Jeg fangede dem i isefjorden på et tidspunkt hvor vandtemperaturen var ca. 25 (pigerne lidt yngere). Brugte rigtig lang tid på at tilvende dem selvfølgelig.

Og inden alle de voldsomme protester kommer flyvende - så fangende vi vel ca. 300-400 og åd resten ;-)
knoltot
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 164
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:57
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Thy

Indlæg af knoltot »

de smager også godt gør de :D
MVH Thomas Jørgensen
Brugeravatar
weblance
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 667
Tilmeldt: ons 19. jan 2005 08:38
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Struer
Kontakt:

Indlæg af weblance »

Lidt mere info til den kære mads-fisk:
Jeg har haft fjordrejer i mit akvarie i langt over et halvt år, det var faktisk noget af det første liv jeg kom i. Hvis bare man husker at aklimatisere dem som med alt andet, så er der ingen problemer. De er faktisk nogle gode nyttedyr, sjove og endda dekorative at have i baljen!!!
450 l balje >> 150 l sump m/auto vandpåfyldning >> 2 X HQI 150W 14.000K >> Deltec TS1250 >> Deltec HLP 5250 returpumpe >> Tunze Turbelle Stream Kit TS07 m/fotocelle
AllanH
Reactions:

Indlæg af AllanH »

jeg ved ikke engang hvordan en fjordreje ser ud :P
Brugeravatar
weblance
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 667
Tilmeldt: ons 19. jan 2005 08:38
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Struer
Kontakt:

Indlæg af weblance »

Sådan:
Vedhæftede filer
fjordreje.jpg
fjordreje.jpg (77.55 KiB) Vist 5128 gange
450 l balje >> 150 l sump m/auto vandpåfyldning >> 2 X HQI 150W 14.000K >> Deltec TS1250 >> Deltec HLP 5250 returpumpe >> Tunze Turbelle Stream Kit TS07 m/fotocelle
Låst

Tilbage til "Fisk og bløddyr"