"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Symbiont igen! Erfaringer/sammenligning- resultater

Forum for nye som gamle produkter samt beskrivelser og anmeldelser her af.
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: søn 20. jan 2008 15:27
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Re: Symbiont igen! Erfaringer/sammenligning- resultater

Indlæg af Lasse »

Jeg har endnu ikke set tegn på at mit symbiont virker

Jeg tilsatte 300g symbiont til mit 130L akvarie pga høj nitrat, 25-50ppm.

Ifølge producenten skulle de 300g være nok til at "rense" 450L vand(Hvis jeg ellers husker rigtigt), så jeg mente at det var nok.

Symbionten har været i 2,5 måned og jeg tilføgede yderligere 2kg levende sten for ca. 1,5 mdr siden, og min nitrat har ikke ændret sig endnu!

Hvis symbiont virker, er det måske endnu ikke blevet "aktivt", så må bare vente og håbe.
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Re: Symbiont igen! Erfaringer/sammenligning- resultater

Indlæg af Lars M »

Ud fra mine erfaringer både som ferskvandsakvarist og som saltvandsditto, vil jeg mener jeg at produkter som biobolde, siporax, og symbiont gør et fint stykke arbejde. De laver ammoniak om til nitrit og derefter om til nitrat. Fedt i et ferskvandsakvarium. Mellem fedt i et saltvandsakvarium - vi har fået fjernet de dødelig forbindelser, men er endt op med en masse nitrat.

Personligt synes jeg det er helt fint, jeg har altid brugt biobolde. De sidder lige foran min skummer og min sump med Caulerpa, snedigt synes jeg, gødningen bliver produceret lige før algerne. De organiske kæder som ikke når at blive omsat tager min skummer.

Men uden en kilde/filter til at fjerne nitraten går det naturligvis galt. Hvis vi kun skulle bruge levende sten til arbejdet, ville forholdet nok blive 30 kg levende sten og 3 Chromisser :biggrin: lidt over drevet.

Mine prioriteringer er:
1 rigtigt velfungerende skummer
2 Caulerpaalger eller andre macroalger
3 Biobolde eller alle de andre metoder, til at sikre at jeg aldrig, uanset at der dør en hel stime makreller i mit akvarium, får et ammoniakboom eller et nitritboom.

Og så er der jo lige historien om en nordjysk saltvandsnørd, vi ku jo kalde ham Hans. Han får en ny kæreste, og da hun flytter ind, synes hun ikke lige om at han har et mega spandfilter stående i stuen ved siden af sit akvarium. Det var fyldt med biobolde. Kælen som han var blevet, lover han at fjerne filteret.......

Dagen efter var akvariet væltet totalt og det tog mange - læs mange måneder, før græsset var gået ud i akvariet.

Så et eller andet godt gør et filter med biobolde eller andre ting med stor overflade.
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Symbiont igen! Erfaringer/sammenligning- resultater

Indlæg af StarF »

Tja gælder vel det samme som det gælder biobolde, du sakl så ha noget der fjerner no3.. selv har jeg vel 1kg symbionit piller i.. og har aldrig ku måle nh4.. lige meget om der er døde et par fisk eller ej... om det er pga dem ved jeg ik... om det er pengene værd, er vel en smags sag.. mine ligger så i samme rum som min skummer.. men de kan aldrig erstatte levende sten.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Symbiont igen! Erfaringer/sammenligning- resultater

Indlæg af Musiker »

Det største problem med Symbonit, Biobolde og alle mulige andre filtre som kan opsamle snavs, er efter min mening risikoen for at der over tid samles så meget skidt i dem at det begynder at lække næringsstoffer og måske giftstoffer tilbage til akvariet. Alt det snavs som samles må jo bestå af noget også stoffer som ikke nødvendigvis bliver nedbrudt?

Det er jo meget fint man kæmper med at holde Detrius væk fra akvariet, men hvis det gemmer sig i biobolde, filtervat og symbonit er man vel ligevidt?

Derudover er der efter min mening en ikke ubetydelig risiko hvis gennemløbet igennem boldene/symbonitten stopper (Fejlene returpumpe eller lignende).. Forstil jer at det har stået stille nogle timer også vender strømmen tilbage?

Så hvis man bruger biobolde/symbionit, så ville jeg mene at man ofte skal gøre dem rene? Og det ødelægger vel lidt ideen? Måske man kunne bruge samme princip som i en ZeoReaktor hvor man flere gange dagligt ryster stenene for at få frigivet detrius og bakterier til korallerne.

Mvh
Henrik
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Symbiont igen! Erfaringer/sammenligning- resultater

Indlæg af StarF »

hvor stort et problem er Detrius enlig? for jeg suger det kun op fra akvariet når der er meget i et hjørne f.eks..
sumpen suger jeg sjældent i.

burde det ik være muligt at lave et system hvor Detrius ikke kan vælge et akv? er det ikke blot et spørgsmål om at ha nok LS og stor nok skummer, til at klare det der evt måtte komme? jo støre et akv bliver, jo mere besværligt bliver det jo at støvsuge rent osv osv. så undre mig vel blot enlig over hvad andre evt gør?
uzi07
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 259
Tilmeldt: søn 28. okt 2007 20:51
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: FREDERICIA

Re: Symbiont igen! Erfaringer/sammenligning- resultater

Indlæg af uzi07 »

jeg har lige købt et brugt akvarie med noget udstyr, og der lå der en pakke af noget der hedder aquavital zeranix Fra Aquarium münster. Det har en overflade på mere end 1250 m2 pr Liter. Det er så vidt jeg har forstået mere end alt hva der er nævnt her.
jeg citere:" Udover de aerobe zoner giver denne optimale struktur hos aquavital zeranix også de anarobe zoner som er nøvendige for nedbrydning af nitrater. "
Er der nogen som kender dette produkt? Der er købt hos det lokale dyrehanden men ved ikke hva det koster..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Symbiont igen! Erfaringer/sammenligning- resultater

Indlæg af Carsten »

Efter at have læst lidt om det på Aquarium Münster hjemme side, lader det til blot at være en form for zeolit.

"aquavital zeranix is a natural silicate mineral that is characterised by 85% porosity and an extremely large surface, thus providing the optimal structure for the colonisation of micro-organisms. In addition to the external surface and the internal micro-passages, the material also has microscopic cavities that areopen on one side."

Hvor stor er pakningen og hvad var prisen??

https://wwws.aquaterrashop.de/meerwasse ... cts_id/990
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Re: Symbiont igen! Erfaringer/sammenligning- resultater

Indlæg af Brian »

Lars M skrev:Og så er der jo lige historien om en nordjysk saltvandsnørd, vi ku jo kalde ham Hans. Han får en ny kæreste, og da hun flytter ind, synes hun ikke lige om at han har et mega spandfilter stående i stuen ved siden af sit akvarium. Det var fyldt med biobolde. Kælen som han var blevet, lover han at fjerne filteret.......

Dagen efter var akvariet væltet totalt og det tog mange - læs mange måneder, før græsset var gået ud i akvariet.

Så et eller andet godt gør et filter med biobolde eller andre ting med stor overflade.
Husker de første mange gange jeg besøgte JJ og så alle de biobolde i hans overløb og sump og tænkte det var da utroligt. Men hans resultater kender vi vist alle så jeg nævner ikke flere af mine tanker :)

Men det som virker for naboen virker med garanti ikke for dig :D
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
uzi07
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 259
Tilmeldt: søn 28. okt 2007 20:51
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: FREDERICIA

Re: Symbiont igen! Erfaringer/sammenligning- resultater

Indlæg af uzi07 »

de kommer i 700 og 1400 ml pakker. men kender ikke prisen da det ikke er mig der har købt det. men det har jeg da tænkt mig at finde ud af her på mandag når de åbner..
uzi07
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 259
Tilmeldt: søn 28. okt 2007 20:51
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: FREDERICIA

Re: Symbiont igen! Erfaringer/sammenligning- resultater

Indlæg af uzi07 »

men så er der jo lige det med at det er en silikat mineral! så vildt jeg har forstået så er silikat uønsket i vores akvarier.. hvordan mon det hænger sammen? :?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Symbiont igen! Erfaringer/sammenligning- resultater

Indlæg af Carsten »

Nu er er forskel på silicat og silicat. Det er lige som så meget andet uønsket i akvariet, når det er frit i vandet, men her er det sten som er lavet af silicat.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Symbiont igen! Erfaringer/sammenligning- resultater

Indlæg af Kasper j. »

Jeg har 1 kg i mit rsm fordelt i 5 filterposer. Det skulle være nok til 1500 liter saltvand ifølge producenten. Det har ligget i mit rsm i 2 mdr men kan ikke se foreskel på nitrat indholdet. Men nitrit og ammoniak er der ikke noget at spore af. Det samme med polyfilter, fint som filtermateriale men det absoberer ingen nitrat i hvert falt ikke noget som kan måles, min konklusion er at polyfilter er spild af penge, brug filtervat istedet der er cirka 25 gange billigere, men symbiont'en skal nok lige ligge et par mdr endnu.
Besvar

Tilbage til "Produktgennemgang"