"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Red Sea Max for Dummies

Forum katagori for Red Sea Max akvarie serien.
Brugeravatar
enzo65
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 121
Tilmeldt: tirs 28. aug 2007 11:20
16
Postnummer: 4440 Mørkøv
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af enzo65 »

Nej Det går fint, Jeg har en AQUA MEDIC TITAN 150 køler på så det hjælper jo også lidt. Jeg tror ikke at det er muligt med HQI på et RSM uden at der også er en køler
Brugeravatar
Nautilus
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 651
Tilmeldt: fre 6. okt 2006 12:22
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950 Vestjylland
Kontakt:

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af Nautilus »

Hvordan har i moddet jeres Tunze 9002 skummer kop så låget kan lukkes??
Brugeravatar
gattuso
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 30
Tilmeldt: ons 30. jan 2008 15:56
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Allerød

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af gattuso »

Nautilus skrev:Hvordan har i moddet jeres Tunze 9002 skummer kop så låget kan lukkes??
Jeg venter stadig på min ... :(
Men prøv at læse side 3 i denne tråd - der er et par indlæg om emnet.
Hvis du forsøger dig med det - så lad os endelig høre dine erfaringer.
Brugeravatar
Nautilus
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 651
Tilmeldt: fre 6. okt 2006 12:22
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950 Vestjylland
Kontakt:

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af Nautilus »

gattuso skrev:
Nautilus skrev:Hvordan har i moddet jeres Tunze 9002 skummer kop så låget kan lukkes??
Jeg venter stadig på min ... :(
Men prøv at læse side 3 i denne tråd - der er et par indlæg om emnet.
Hvis du forsøger dig med det - så lad os endelig høre dine erfaringer.
Tak for det, havde jeg slet ikke set..

Har skrevet en e-mail til stan-o og vender tilbage med han svar.
Brugeravatar
Nautilus
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 651
Tilmeldt: fre 6. okt 2006 12:22
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950 Vestjylland
Kontakt:

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af Nautilus »

Så har jeg været i gang med at modde mit RSM så jeg kunne få palds til min Tunze DOC 9002 skummer..

Har postet step for step billeder under mit akvarie her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 54#p198054
Brugeravatar
enzo65
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 121
Tilmeldt: tirs 28. aug 2007 11:20
16
Postnummer: 4440 Mørkøv
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af enzo65 »

Jeg har slet ikke haft de problemer som du har, men min vandstand må jo være lavere ind din. Jeg tog den gamle skummer op, og satte den ny, i på glasset der skiller ind til varmelæmmet, justerede højden og så passe alt. Toppen af skummeren kan godt lige ramme kanten af lampen når den lukkes i men ikke noget der betyder noget. Alt i alt tog det vel 10 minutter så var den nye skummer på plads og kørte. Jeg har dog siden lavet et lille hul i toppen af skummerkoppen sådanne at hvis jeg glemmer at tømme den løber det over der og tilbage i baljen.
TSD
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 2
Tilmeldt: tors 17. jul 2008 13:19
15
Postnummer: 2000 Frederiksberg

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af TSD »

Hej, jeg skal til at købe mit første saltvandsakvarium og regner med, at det bliver et Red Sea Max. Men jeg er dog lidt bekymret for hvor meget det larmer, da jeg regner med at placere det ved siden af min sofa (tv-hjørne). Larmer al udstyret så meget, at det er nødvendigt at have det på afstand, eller er det "til at leve med" i en opholdsstue - uden altså at blive sindssyg til sidst ;-) ?

Jeg har efterhånden fundet ud at, hvor mange kilo LS der skal i, men har ikke kunnet finde en pris. Hvad skal jeg regne med at bruge på LS og senere på koraller, for at få det til at se godt ud, og ikke mindst til at fungere optimalt?
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: søn 20. jan 2008 15:27
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af Lasse »

Hej, jeg skal til at købe mit første saltvandsakvarium og regner med, at det bliver et Red Sea Max. Men jeg er dog lidt bekymret for hvor meget det larmer, da jeg regner med at placere det ved siden af min sofa (tv-hjørne). Larmer al udstyret så meget, at det er nødvendigt at have det på afstand, eller er det "til at leve med" i en opholdsstue - uden altså at blive sindssyg til sidst ?

Jeg har efterhånden fundet ud at, hvor mange kilo LS der skal i, men har ikke kunnet finde en pris. Hvad skal jeg regne med at bruge på LS og senere på koraller, for at få det til at se godt ud, og ikke mindst til at fungere optimalt?
Et RSM er absolut ikke lydløst. Hos mig er det primært blæserne fra lamperne og skummeren der er kilden til støj. Skummeren kan dæmpes en del ved at sætte en luftsten "lyddæmper" på luft indsuget, men den larmer stadig en del. Vi har akvariet stående ved siden af sofaen, og når vi ser en god film uden det vilde lydbillede, kan akvariet godt genere en anelse(her et par gange slukket for skummeren under filmen). Kæresten brokkede sig lidt over det til at starte med, også fordi soveværelset er tæt på akvariet. Men vi er begge ved at være vant til det, men jeg vil bestemt tilstræbe et mere lydløst akvarie næste gang.

Lidt billeder fra mit akvariums placering og fra opstart
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=15678

Som der også er nævnt her i tråden, er jeg ikke tilfreds med skummeren, pga ydelse og støj. Desuden er der problemer med temperaturen når rum temperaturen kommer op på 25-30°C.

Alt i alt er det et fint plug and play akvarie, men med skavanker. Men der vil formodentlig være skavanker ved de fleste setups.

Prisen på levende sten hos forhandlere er ca 100-120 kr. pr. kg. Men der er ofte nogle her på siden der sælger indkørte sten for 50-70kr pr. kg. Jeg har ca 15 kg i mit, og det er vist i underkanten, da jeg har lidt problemer med høj nitrat, men fiskene skal jo også have lidt plads at svømme på.
Jeg har dog planer om at lave en cement baggrund som med tiden skulle erstatte behovet for så mange kg levende sten, men måske overhaler mit nye akvarie projekt den cementbaggrund.

Der er en i frederecia der laver keramik baggrunde som også kan nedsætte mængden af levende sten. Se evt. http://www.reefs.dk.
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 742
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 22:52
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af sejeulki »

Tror der går lang lang tid før reef-keramikken bliver ligeså levende som levende sten. Også selvom det er jens-jørgens der laver det. Syntes ikke du skal bare på antallet af sten i et RSM. 15 kg levende sten er udmærket, men så helst heller ikke mere.

Som Lasse nævner kan du få levende sten herinde brugt for mellem 50-70 kr. pr. kg.

Prisen for tingene er ca.:

Brugt RSM ca. pris 2500 kr, Nyt ca. pris 5000 kr, 15 kg sten a 80 kr/kg og koraller koster i omegn af 300-400 kr. pr. stk. Jo flere jo flottere, men en 8 stk. skal nu nok have før det kan ses, at det er et koralrev. Men dem kan du jo købe løbende...
TSD
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 2
Tilmeldt: tors 17. jul 2008 13:19
15
Postnummer: 2000 Frederiksberg

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af TSD »

Mange tak for et par brugbare svar!
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: søn 20. jan 2008 15:27
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af Lasse »

Tror der går lang lang tid før reef-keramikken bliver ligeså levende som levende sten. Også selvom det er jens-jørgens der laver det.
Har læst flere steder at der går ca. 2 mdr, før der kommer gang i det(lige som symbiont), men sikkert op til 6 mdr. inden det er på højde med levende sten.

Efter nogle dage med sol og +25°C, indså jeg at jeg var nødt til at gøre noget ved temperaturen i akvariet, da den sneg sig op på 29°C. Det resulterede i et lille DIY projekt. En gammel 80mm blæser og en 12V strømforsyning fra ?, monteret på en plast plade med et passende hul, og store kabel søm til at få pladen til at sidde på akvarie kanten. Det ser ikke godt ud, men temp. faldt til 25°C. på trods af knap 30°C i stuen. Fordampningen er steget fra 1 liter om dagen til 2,5L om dagen.

I nat lod jeg blæseren køre, hvilket resulterede i at temp. faldt til 22°C her til morgen :shock: .

For at få en mere konstant temp resten af sommeren, tror jeg at jeg i weekenden laver et lille kredsløb med en temp. måler og microprocessor til at styre blæseren.
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af Carsten »

Lasse skrev:
Tror der går lang lang tid før reef-keramikken bliver ligeså levende som levende sten. Også selvom det er jens-jørgens der laver det.
Har læst flere steder at der går ca. 2 mdr, før der kommer gang i det(lige som symbiont), men sikkert op til 6 mdr. inden det er på højde med levende sten.
som du skriver går der lang tid inden reefkeramik kommer igang, hvis den da kommer det. Regn minimum med 6 måneder inden det begynder at fungere og mindst 1 år før det har maximal effekt. Og min egen iagtagelse er at det aldrig får samme effekt som en levende sten.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af StarF »

Lasse skrev:
Tror der går lang lang tid før reef-keramikken bliver ligeså levende som levende sten. Også selvom det er jens-jørgens der laver det.
Har læst flere steder at der går ca. 2 mdr, før der kommer gang i det(lige som symbiont), men sikkert op til 6 mdr. inden det er på højde med levende sten.

Efter nogle dage med sol og +25°C, indså jeg at jeg var nødt til at gøre noget ved temperaturen i akvariet, da den sneg sig op på 29°C. Det resulterede i et lille DIY projekt. En gammel 80mm blæser og en 12V strømforsyning fra ?, monteret på en plast plade med et passende hul, og store kabel søm til at få pladen til at sidde på akvarie kanten. Det ser ikke godt ud, men temp. faldt til 25°C. på trods af knap 30°C i stuen. Fordampningen er steget fra 1 liter om dagen til 2,5L om dagen.

I nat lod jeg blæseren køre, hvilket resulterede i at temp. faldt til 22°C her til morgen :shock: .

For at få en mere konstant temp resten af sommeren, tror jeg at jeg i weekenden laver et lille kredsløb med en temp. måler og microprocessor til at styre blæseren.
hvis du laver flere af sådan nogle kredsløs, der f.eks aktivere blæserne når tempen rammer 28, så tror jeg let du vil ku sælge dem. jeg ku f.eks godt bruge en :P
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: søn 20. jan 2008 15:27
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af Lasse »

Tænd og sluk ud fra en enkelt temperatur kan klares med meget få komponenter, men jeg har planer om at det skal være en anelse mere avanceret. Lige som en blæser styring på en pc, skal hastigheden være variabel ift. temperaturen i vandet. Men for at temp. ikke skal svinge op og ned, tror jeg også at rumtemperaturen skal måles. Så selv om akvariet når f.eks. 25°C skal blæseren ikke slukke helt, hvis rummet er 28°, så skal blæseren kun falde i hastighed for at holde den ønskede temp.

Jeg tror dog jeg starter simpelt, og så gør det mere og mere avanceret. Men jeg kan da vende tilbage når jeg nærmer mig noget brugbart.
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: søn 20. jan 2008 15:27
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af Lasse »

Er der ved at være nogle erfaringer med tunze DOC 9002 skummeren?

Jeg har også set at Aqua Medic Miniflotor kan bruges i RSM, nogle der har erfaring med dette?
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: søn 20. jan 2008 15:27
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af Lasse »

Så røg der en aqua medic miniflotor i. Luftpumpen er på 2*190L(der larmer af h....... til).

Efter knap en uge, har skummeren fjernet mere brunt snask end den originale gjorde på en måned. Det er helt klart en forbedring, desværre er den nødt til at sidde ret lavt for at kunne lukke den bagerste klap på låget. Herved er jeg nødt til at skrue noget ned for luftpumpen for at den ikke overskummer (som jeg aldrig har kunne få den originale til). Herved er der mindre skum i røret, men som nævnt langt bedre end den originale.

Beslaget der følger med dur ikke til RSM, så jeg skal lige finde ud af hvordan den skal sidde permanent, og om jeg evt kan lege med lidt lys og alger i rummet der er blevet halvtomt.

Om den er bedre eller dårligere end tunze nano 9002 ved jeg ikke, men langt bedre end originalen er den ihvertfald. Så anbefalinger herfra, bortset fra montering problemet.
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1170
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 21:04
15
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af nesnej »

Alletiders med denne tråd. Jeg fandt den først i går.
Jeg har for et godt stykke tid siden bestilt et RSM 130D, og venter utålmodigt på at få fingrene i det. Det kan imidlertid tage lang tid, for ifølge grossisten, skulle der kun kommer knapt 20 til landet i første omgang, og i følge "Klovnfisken", har de kun fået lov til at booke et enkelt styk. Så jeg håber jeg er nummer 1 på ventelisten. Indtil da må jeg nøjes med at læse om alle jer andres erfaringer. Interessant, men dog ikke det samme som selv at have fingrene i bolledejen.

Venlig hilsen
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: søn 20. jan 2008 15:27
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af Lasse »

Denne tråd er formodentlig ikke så relevant for kommende RSM130D ejere, da der forhåbentligt er rettet op på de fejl og mangler alle os med den gamle RSM130 bøvler med ;)
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1170
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 21:04
15
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af nesnej »

Jeg synes da jeg har stor glæde af denne tråd. Mange kloge ord og meninger og som totalt grøn, suger jeg al det til mig jeg kan.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1688
Tilmeldt: fre 11. aug 2006 15:41
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af michael26 »

hvad er det for en lampe som man ser på side 1 ..... mærke og pris takk
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 415
Tilmeldt: man 7. jul 2008 11:34
15
Postnummer: 6950 Ringkøbing
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af prezn »

hejsa, rigtig rigtig go tråd :).

Jeg har en lille brun sæk med rowaphos i, mit spørgsmål er hvor skal den placeres?
Har en Tunze Doc 9002 nano skummer :)
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1170
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 21:04
15
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af nesnej »

Så har jeg lige talt med Klovnfisken igen for at høre om hvornår jeg kan få leveret mit 130D'er, og det er da mildest talt nedslående at få at vide, at det nok ført bliver i februar måned. :G :G Jeg kan til hver en tid anskaffe mig et 130'er, og grundet min utålmodighed efter at komme igang, vil jeg høre om der er nogen der har en anelse om, om man kan opgraderer et130'er til et 130D'er, og hvad det eventuelt vil komme til at koste?
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af Johnny »

det er der nok ikke nogle der kan svare på ud over leverandøren jeg havde ventet! mon ikke de har lært af deres fejl? men en ting du kan være helt sikker på er hav tolmodighed i denne hobby :beer:
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af William Jr »

Et Engelsk sproget forum for RSM:

http://www.rsmreefers.com/index.html

:f3:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1170
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 21:04
15
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af nesnej »

Så fik jeg endelig fat i et RSM130 og afbestilt det 130D jeg havde bestilt hos Klovnfisken. Jeg har købt et brugt i farven silver. Fik det hjem i går men det står stadig i bilen, da naboen ikke var hjemme i går til at hjælpe mig med at få det op i min lejlighed.

Jeg skal have skiftet blæserne i lyskassen, men skal simpelthen have fat i den mest støjsvage blæser jeg kan få fat i. Hvilken en kan anbefales? har set diverse link på denne tråd, men er stadig usikker på valget.

Er det en god ide' at købe en ekstra blæser til bagsiden.

Jeg har investeret i en Boyu køler og skal i den forbindelse have modificeret akvariet. Her har jeg også brug for nogler praktiske råd.

Har tænkt mig at købe 15 - 20 kg. levende sten samt "modnet" vand i Kovnfisken.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1150
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 19:13
16
Postnummer: 8000 Århus C

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af AndersNT »

Papst blæsere (tror jeg nok de hedder) er kendt for at være meget lydløse. Find evt blæsere på www.edbpriser.dk
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1170
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 21:04
15
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af nesnej »

Har fundet en blæser der hedder KDE 1205 PHV3 MSAGN hos Chemo Electric i Hvidovre. Blæseren har et støjniveau på 22db. Det skulle være hørbartlavere end Papst kølerne. Der findes muligvis andre der har denne blæser, da man skal være momsregistreret for at handle hos Chemo Electric.

Prisen er i øvrigt ca. 50 KR PLUS MOMS.
Senest rettet af nesnej tirs 16. dec 2008 13:02, rettet i alt 1 gang.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af Carsten »

Jeg kiggede lige på edbpriser.dk Og der er blæsere med samme støjniveau og til stort set samme pris.
f.eks http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... &Soegeord=
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1170
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 21:04
15
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af nesnej »

Jeg har nu været ude og købe blæserne hos Chemo Electric, så desværre kom det sidste indlæg for mit vedkommende for sent, for den blæser der her henvises til er mere støjsvage end dem jeg fik købt. Til gengæld blev jeg foreslået af sælgeren, at sætte de to blæsere i parrellel således at de kun køre på 6V hver. Det skulle gøre dem næsten lydløse. Spørgsmåler et så om de køler nok. Hvis der ikke er nogen her der har prøvet det før, vil jeg gøre forsøget. :be:

Sørgsmål: hvor varmt må der være i lyskassen?
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
Mickey86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 238
Tilmeldt: tors 21. aug 2008 22:51
15
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af Mickey86 »

Vil gerne lige give et tip videre som jeg fandt ud af... hvis man har problemer med bobler fra skummeren som ryger ind til pumperne, så tag noget filtervat af en slags som boblerne ikke kan slippe igennem og sæt det mellem skummeren og glas væggen op til kamret til termometeret. og sig farvel til bobler :K
Besvar

Tilbage til "Red Sea Max"