"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Klovn svømmer lodret?? Hjælp!

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 414
Tilmeldt: søn 9. sep 2007 19:02
16
Postnummer: 3480 Fredensborg
Geografisk sted: Fredensborg -Nordsjælland

Klovn svømmer lodret?? Hjælp!

Indlæg af krebs36 »

Jeg har to klovne i min balje, og de har kun boet der i 3 dage, og idag er den ene pludselig begyndt at svømme lodret, og den har næsten ingen finner mere.? Den søger opad mod overfladen hele tiden, men kan ikke svømme som den skal, naturligvis fordi finnerne mangler, og den svømmer også på hovedet ind imellem.
Der er ikke pletter eller andre tegn på sygdom, og den har tilsyneladende haft det fint i selvskab med sin makker. De er kun unger endnu, og har haft det fint fra de kom i vandet for 3 dage siden.

Jeg har målt mine værdier igår aftes, og alt ser godt ud.

Kan det mon være en form for dykkersyge.??

Har kun fredelige fisk i, (så vidt vides), så det burde ikke være de andre der bor der, som har gjort den noget.

Håber meget at nogen kan hjælpe.?? Vil så nødigt have den skal dø, hvis jeg kan gøre noget.?
Billede
Nu med kun 160L vand, og LED lys.
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 414
Tilmeldt: søn 9. sep 2007 19:02
16
Postnummer: 3480 Fredensborg
Geografisk sted: Fredensborg -Nordsjælland

Indlæg af krebs36 »

Nå, da ingen tilsyneladende kunne komme med et kvalificeret svar, er klovnen desværre afgået ved døden imellemtiden. :(
Nu bliver den sidste der er tilbage, jaget lidt af de andre, og den vil nok også have små chancer for at overleve. De var jo små, og havde endnu ikke fundet et tilholdssted i en anemone, og den der er tilbage, står bare hjælpeløs nede ved foden af mit kenyatræ, og håber at ingen opdager den der.
Så denne tråd er vist sluttet her. AMEN, og kom godt op i fiskehimlen, lille Nemo. Snøft....
Billede
Nu med kun 160L vand, og LED lys.
Morten P.
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 351
Tilmeldt: lør 10. dec 2005 00:13
18
Postnummer: 8200 Århus N

Indlæg af Morten P. »

Der var vist helle ikke den store mulighed for at redde den selvom der skulle være kommet et "kvalificeret" svar.

Men jeg kan da lige byde ind - den døde ikke af dykkersyge... Det kræver lunger samt luft under tryk at få "the bends".

Ellers ved jeg ikke - Morten.
Morten P.
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 351
Tilmeldt: lør 10. dec 2005 00:13
18
Postnummer: 8200 Århus N

Indlæg af Morten P. »

krebs36 skrev:Har kun fredelige fisk i, (så vidt vides), så det burde ikke være de andre der bor der, som har gjort den noget.
krebs36 skrev:Nu bliver den sidste der er tilbage, jaget lidt af de andre, og den vil nok også have små chancer for at overleve.
Men jeg ved ærlig talt ikke hvad der kan være sket, men hvis den manglede finnerne og dine "fredelige" fisk nu jagter den anden, så kunne man vel forestille sig at de har haft en finne med i spillet...

God weekend - Morten.
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2109
Tilmeldt: tors 21. jul 2005 15:40
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 23193 Skegrie
Kontakt:

Indlæg af BS »

Godt nok er det ærgeligt men du er ikke den eneste der har været ude for det. Jeg er på min 7 og 8 klovnfisk nu. Denne gang ser det dog ud til de overlever og stor trives.
Det er kun 1 af de 6 tidligere klovne jeg kan forklare hvorfor døde. Den hoppede ud af baljen. Resten er et mysterie.
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320

Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2675
Tilmeldt: tors 27. apr 2006 16:05
18
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

Nogle sendinger klovnfisk klare den bare ikke og du har nok fået fra en der ikke var god, har selv været der og lyder lidt som de samme symptomer

men dermed ikke sagt at den anden er dødsdømt, hvis den anden fisk ikke ser medtaget ud og ellers spiser så kan det sagtens være at den kan overleve
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
moby
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 632
Tilmeldt: fre 3. nov 2006 13:35
17
Postnummer: 2600 Glostrup
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Glostrup

Indlæg af moby »

Jeg vil lige sige at den fisk der er købt er af eget avl og er ikke af dårlig kvalitet. Det er muligt at en damsel har været med i spillet til at være en aggresiv fætter. Det hænder i ny og næ at de er lidt aggresive dog har jeg aldrig haft problemet med mine!
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1593
Tilmeldt: lør 28. okt 2006 22:38
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

krebs36 skrev:Nå, da ingen tilsyneladende kunne komme med et kvalificeret svar, er klovnen desværre afgået ved døden imellemtiden. :(
..
Kan ikke rigtig forstå din bebrejdende tone her.......hvad mener du andre kunne have skrevet der kunne redde din klovn?

Prøv at lave dit eget forarbejde til at indsætte en ny fisk i dit akvarie.....det skal du da ikke prøve at tørre af på andre :evil:
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

For at følge lidt op på det som Per skriver. Når man ser en fisk der åbentlyst er i problemmer, så sørger man for at fjerne den fra akvariet.
Der er ingen der siger at man derved redder den, men det er i det mindste et forsøg. Istedet for blot at lade os andre sidde med aben.

Hvad er en "fredelig" fisk???
Hvilke andre fisk har du i akvariet?
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3613
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Der er tit store problemer med klovnfisk, de dør af uforklarlige årsager, især vildtfangede som også desværre er de billigste og derfor dem der bestilles hjem.

Min egen teori er at de får parasitter i slimlaget når de må undvære deres anemone. Anemonegiften desinficerer på en måde fisken ( ifølge nyeste forskning) og dræber alle udvendige parasitter.

Når en fisk stresses og udsættes for dårlige forhold bliver den også mere modtagelig for infektioner præcis som andre dyr.

Jeg har købe klovne med stor succes hos Ækvator i VIborg og han har netop anemoner fast i mange af akvarierne + han fordeler klovnene ud på flere akvarier. Det virker som en god cocktail for at hæmme dødsfald.

Jeg har aldrig hørt om en nyindkøbt klovn som bliver syg for derefter at blive rask. De dør desværre altid...
Morten P.
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 351
Tilmeldt: lør 10. dec 2005 00:13
18
Postnummer: 8200 Århus N

Indlæg af Morten P. »

Hej Niels - det er interessant information.

Du ligger vel ikke tilfældigvis inde med en lille reference på studiet?

/Morten.
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 414
Tilmeldt: søn 9. sep 2007 19:02
16
Postnummer: 3480 Fredensborg
Geografisk sted: Fredensborg -Nordsjælland

Indlæg af krebs36 »

For lige at svare PerA og carsten, så var min kommentar ikke sagt for at bebrejde nogen, eller støde nogen overhovedet?, men kan da godt se, det kom lidt forkert ud. Vil gerne beklage dette. :OO
Jeg kan forstå, at andre har været udsat for at miste nogen af deres klovnfisk hen ad vejen, og jeg har åbenbart bare været lidt uheldig med denne ene.
Den blev naturligvis også fisket op, for at forsøge at se om den kunne komme sig, men døde desværre derefter, som Nielsk også nævner var uundgåeligt. Troede bare man måske kunne have gjort et eller andet for at redde den, men det ved jeg så nu.
Mht. fredelig fisk, så vil jeg lige referere til Mobys kommentar. Jeg havde bl.a en lille blå "djævel" i (som den også kaldes), og denne var meget ude efter klovnen da den viste svaghedstegn, og måske var den synderen?, og denne djævel er altså så nu taget op og byttet til en ny makker til klovnfisken. Så nu er der så fred og ro i Akvariet igen, og alle har det godt med hinanden. :)
Billede
Nu med kun 160L vand, og LED lys.
Besvar

Tilbage til "Sygdom"