"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

søheste akvarie - help plz

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
Brugeravatar
noooze
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 693
Tilmeldt: lør 5. mar 2005 19:09
19
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: 8000 århus c - på indre fredriksbjerg

søheste akvarie - help plz

Indlæg af noooze »

ok damen har defintivt sagt nej med moget store bogstaver til mit projekt på 550 liter
i det mindste indtil vi flytter - men hun er gået med til et lille et af slagsen

nå men har altid været ficineret af søheste og er blevet enig med den lille frøken at det var en god ide :)

og jo jeg ved godt at det kræver stabile vand værdier, men skal nok overleve det "lille" problem :)

overvejer 80 eller 100 liter til de små kræ.
men spørgsmålet er jo så bare - er der overhovedet noget andet jeg kanb have til at gå med dem ?

kunne jo være sjovt med en lille smule andet i baljen

og jo et spørgsmål mere - har de brug for en hel skov at hænge fast i eller man man nøjes med lidt mindre?
Venter bare på go fra den bedre (?) halvdel, så der kan flytte ca. 500 liter vand ind
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Allerførst vil jeg lige nævne at søheste kan være svære at skaffe, de er kommet på liste 2 og må kan importeres på særlig tilladelse.
skal de gå sammen med andet skal det være noget som ikke æder føden fra dem, der er forskellige muligheder, om der ligefrem skal være en skov, er svært at svare på.... men der skal være muligheder for at de har noget at hæfte sig til.
Tilsidst vil jeg så fortælle dig at de kræver en del af dig, mange individer vil bare ikke æde andet end levende foder, så du skal være klar over at det ikke er helt nemt at holde heste.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
thomas_w
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 147
Tilmeldt: søn 30. maj 2004 00:03
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg C

Indlæg af thomas_w »

Se på http://www.seahorses.dk/ der er en del viden at hente bl.a. vedr. pasning og lign.
Med venlig hilsen

Thomas
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Og måske Mads her fra siden vil kigge forbi da dit ønskede setup vist er meget som det han har nu med søheste ;)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Brian<< Jeg er da på vej :)

Vil nok sige at du skal op på over 100 l. Til et enkelt par vil 100 l. nok være godt nok, men flere, så skal du lidt højere op i størrelse. Ellers skal du have dværgsøheste, som max bliver 5 cm.

Du KAN da godt have andre fisk i baljen, men disse skal være meget rolige og skal helst sættes i efter søhestene er begyndt at æde. En fisk, som glimrende kan gå sammen med heste er Mandarin fisk. Problemet er bare at man så vidt jeg ved skal have et større akvarium for at have mandarinfisk (medmindre du kan få dem til at spise fodder)

Ellers er der da et par af de forskellige ROLIGE gobies.
Men alt i alt vil du få mest ud af at have dem for sig selv. Også især hvis du vil have unger med dem (hvilket ikke er så vanskligt). Kan da lige fortælle min nye han hest, som jeg fik i onsdags aborterede en hel masse æg idag :( (men er vel forståeligt efter den kæmpe tur de har været udsat for)

Vil da også give Ronny ret i det er lidt af en opgave at få foder i dem i starten. Dog er det ikke så stort et problem at vende dem til dødt, hvis bare de vil begynde at æde levende i starten. Min ene gule hest er ekstremt tynd og har fået at vide at jeg virkeligt skal smække noget fedt på hende. Og idag lykkedes det hende at tage ca. 5 levende, hvide myggelarver. Dette har virkeligt været en kamp. Jeg fodre dem 5 gange om dagen med: Levende, hvide myggelarver, levende dafnier, døde mysis og døde artemia.

Nu håber jeg det er ok med Brian at jeg reklamerer en smule for et andet forum? Du bør prøve http://www.seahorse.org og så klikke dig ind på forum sektionen. Dette er et engelsk forum udelukkende for søhestefolk og der er nogle, med virkelig meget erfaring der inde. (men lad blot vær med at kigge på deres indretninger af akvarierne. Er da ikke til at holde ud at se på alle de plastik anemoner og andet skrigende 8))
Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"