"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ved ikk om det er Nano men ...

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
Slow
Reactions:

Ved ikk om det er Nano men ...

Indlæg af Slow »

Her er mit 180 Liters effectline. Som kører på 3 uge nu.
Vedhæftede filer
Billede1 149 (Small).jpg
Billede1 149 (Small).jpg (68.35 KiB) Vist 10775 gange
Billede1 148 (Small).jpg
Billede1 148 (Small).jpg (71.45 KiB) Vist 10779 gange
Billede1 147 (Medium).jpg
Billede1 147 (Medium).jpg (71.03 KiB) Vist 10785 gange
Senest rettet af Slow søn 24. apr 2005 18:30, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Udemærket :C

Hvad har du af udstyr derpå ?
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Slow
Reactions:

Indlæg af Slow »

Deltec skummer mce600.
1000 L/T + 2400 L/T.
2 stk t5 39W 10.000 kelvin.
1 stk t5 39w blå 22.000 kelvin.


Det var vist det. :wink:
Carstenh
Reactions:

Indlæg af Carstenh »

Har sagt det før, syntes ikke det er særligt kønt med de der synlige pumper
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Jeg er enig Carsteh, puperne er ikke kønne........
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Slow
Reactions:

Indlæg af Slow »

Næ det kan der være noget om, men jeg sætter mere pris på at det er flow bag om stenene og frit ved ruderne.
Men måske med tiden kan det da være jeg køber lidt flere sten og får lidt højde på i hjørnerne.
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Er det ikke et akvastabil akvarie du har der ?
Slow
Reactions:

Indlæg af Slow »

Jov det er et Akvastabil Effectline.
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

jeg har et 250 som jeg senere vil lave om til saltvand, men hvad har du gjort for at kunne have sump, og alt det nede i skabet når der er den der midterstøtterplade ? Og hvad og hvordan har du fået plads til lysstofsrør oppe under armatueret ?

Mvh Dan P. :D
Vedhæftede filer
PICT2216.JPG
PICT2216.JPG (79.35 KiB) Vist 10731 gange
Slow
Reactions:

Indlæg af Slow »

Jeg valgte ikke at lave en sump.
Den pynter ikke deltec skummeren, men jeg kan sætte den i en sump når jeg opgradere til et 530 liters om et par år, når mit gulv er lavet istand og der er lidt penge til det.
Men den virker perfekt.
Jeg har lavet et "halvt" overløb hvor indtaget til skummmeren sidder nede i.
Lysarmaturet er et t5 dobbelt originalt, hvor jeg så har købt en Arcadia controller og sat det blå rør sammen med det foreste hvide rør, de er jo mega store de der originale reflektorere.

Sig til hvis jeg skal tage et billede af noget.
Vedhæftede filer
P4260026 (Medium).JPG
P4260026 (Medium).JPG (74.42 KiB) Vist 10717 gange
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Det er flot,

Er det caulerpa alger du har i? Hvordan holder du dem nede? Hvor hurtigt kom klovnene i? Bruger du osmoseanlæg, synes jeg ser en del brunalger...

Men held og lykke med det, hvad skal du ellers have i? Hvad med en masse bløskoraller? Har selv xenia, kenyatræ, polypper og skiveanemoner. Må sige det pynter :)
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Nå ja, og hvor har du handlet henne?
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Nej det er ike caulerpa, bare grøn alger. SOrry, :)
Slow
Reactions:

Indlæg af Slow »

Hehe ja det er bare alger men jeg har en fornemmelse af det er ved at stoppe tror jeg :oops: .
Halvdelen af vandet var modnet saltvand.
Jeg har et lille osmoseanlæg.
Synes osse jeg har mange brunalger men det er jo osse kun 3 uger, søstjernen er igang, men det er sandet ved bagruden den har gnasket i et par dage nu og hugo leger gemmeleg i stenene.
Klovnfiskene har været i i 4 dage nu.
De er godt nok nysgerige hver gang et familemedlem kommer til akvariet står de der med det samme.
De napper næsten til min hævertslange ved vandskift :)
Ja jeg skal have noget mere i men det koster jo, næste projekt bliver nok en anemone til klovnene om et par uger.
Jeg har handlet lidt forskellige steder.
Men jeg synes det er vildt spændene, bare den der koral der er i venstre side var sådan lidt tynd i det da jeg købte den, nu efter 3 dage, er den blevet vild fyldig med fangarme.
Og så sad der en hijacker krappe i som var blind passager.
Vedhæftede filer
Billede1 001 (Small).jpg
Billede1 001 (Small).jpg (62.69 KiB) Vist 10695 gange
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Lyder herligt!

Hvis jeg må give et råd baseret på andres erfaringer, så vent med anemonen. For det første er anemoner temmeligt besværlige at holde, og svinder enormt meget hvis de dør. For det andet er klovnfiskene ganske tilfredse uden, det er kun i naturen de skal have en anemone. For det tredie er det, hver gang en anemone fjernes fra revet, hårdt for bestanden af klovnefisk, da sådan en ikke lige sådan kommer igen. De eksemplarer du køber kan meget let være mange år gamle, og de formerer sig ikke synderligt hurtigt. Hvilket betyder at dine fejl påvirker revets bestand af anemoner og klovnfisk. Íkke fordi det ikke er okay med anemoner, emn vent med den.

Desuden, pas på du ikke har for travlt. Grunden til du har så mange alger er formenligt at du ikke har cyklet baljen igennem endnu, der skal helst gå på den anden side af fem uger, og jeg lavede også selv den forhastede fejl. Så forøg bestanden langsomt og betragt hver enkelt individ af de lette, før de svære skaffes.

Jeg har en bog, "Marine Invertebrates" af Ronald L. Shimek som man kan købe på Amazon som har lært mig hvilke invertebrater er okay, og hvilke der bestemt ikke er okay at begynde med. Kan kun anbefales at læse inden man køber, har selv lavet den fejl nogle gange.

Så med lidt bagkloge ord, enjoy!
Slow
Reactions:

Indlæg af Slow »

Ja klart Jeg er ny så jeg lytter hellere end gerne til andre folk med mere erfaring.
Det er svært at holde igen :D
Men pengepungen bremser det heldigvis.
Jeg vil bare så gerne have en søanemone i, så jeg prøver nok om et par uger aligevel. :)
Jeg har tømt mit 35L nano med indhold over i dette.
Pånær 4 kg levende sand som er levende, der kravler snegle rund under det med periscop. :) + en masse andet småkravl.
Er der nogle der kan fortælle mig om det er en god ide at lægge det forsigtigt ned i mit 180 liters eller skal jeg kyle det ud.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Jeg ved at fascinationen af en anemone er stor, jeg har også grebet mig selv i at tænke tanken et par gange. Men udover det rent etiske, hvis den så overlever er der chance for den spiser et par fisk eller rejer eller andet, eller at den vandrer rundt. De kan altså være besværlige... Jeg har ihvertfald aldrig hørt dem anbefalet. Der er så mange andre smukke dyr, tænk på en koloni af xenia. Lette at holde, og dødsmukke. Eller måske nogle skiveanemoner fyldt med farver. Dem garanterer jeg du bliver glad for.

Men if you must, forhør dig om de forskellige arter... nogle er lettere end andre. Brug nettet så meget, kig for eksempel på http://www.liveaquaria.com
der er altid godt at hente der.

venlig hilsen Jakob
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

JEg tror at indkørt sand fungerer som levende sand, og altid er en god ide og ihvertfald bedre end dødt sand, så endelig, læg det i dit nye akvarie....
Slow
Reactions:

Indlæg af Slow »

Yep kender den side for godt drøner ind og ser hvergang jeg ser nået flot.
OK jeg putter det gamle sand over i det nye fordelt i nogle bunker rundt omkring.
Helt sikkert det er rigtigt det du skriver de er osse flotte de ting du nævner, men mit udgangs projekt var en anemone med 2 klovnfisk
og derefter lidt forskelligt der passer sammen med dem.
Jeg har jo osse en naturlig grænse med 180 Liter.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Jep, det lyder spændende så, det var heller ikke for at tage glæden ved en anemone, men det er bare godt med forbehold, jeg ved jo hvordan det er når man bliver grebet!

Men lad høre hvordan det går!

vh Jakob.
Og jeg er ikke sikker mht sandet, men kan slet ikke forestille mig at det skulle kunne skade noget, kun gavne da.
Slow
Reactions:

Indlæg af Slow »

Hehe jeg venter lige lidt med sandet til der måske er andre der ved det indtil videre står det osse bare og "Lever" i mit nano, men det bruger jo lidt strøm, men indtil får klar besked venter jeg lige med at slukke.
:lol:
Har forresten haft en øv oplevelse, havde en kardinalreje men så skiftede den ham, jeg så den bagefter og nu har jeg ikke set den i en uge snart, ikke engang dens antenner inde i en hule aner ikke om den lever eller va.
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Hey slow. Virkelig ALT for fedt akvarie du har egentlig, og når man tænker på det er akvastabil alu ;) Men hvilket kabinet har du, du må meget gerne tage billeder af :
Kabinet
Under dit armatur, - lysstofsrør
dit teknik - skummer, osv.

Hvis du altså gider ;-)

Mvh Dan P.

Ps. Til dem der ved det - Er det nødvendigt med skummer til et 250 L ?
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

ups mente sump :P
Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"