"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvide pletter på fisk.

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Juliette
Reactions:

Hvide pletter på fisk.

Indlæg af Juliette »

Det er ikke den bedste fødselsdag jeg har. :( Da jeg kom hjem, så jeg at mine nye fisk havde en masse pletter rundt omkring sig. Især min kofisk har en helt del.
Jeg købte dem i går. En dværgfisk og en kofisk. Har forresten læst de andre emner om det, men er forholdvis ny inde for faget, og forstår altså ikke, hvad jeg kan gøre ved det. Jeg er lige nu ved at lave et vandskift på 10 liter. Mit akvarie er på 63 liter.
Jeg har målt nitrat som er på 0,02 mg og ammonium som er mellem 0,05 mg og 0,1 mg, hvilket er for meget, ikke?

Hvad kan jeg gøre? "Dræbte" nogle xeniaer i går, ved at putte dem i en spand med ferskvand i 1-2 timer, og derefter putte dem i akvariet igen. Har det nogen effekt?

Edit: Hov, tråden skulle selvfølgelig have lagt inde under "Sygdom" og ikke "Billeder".
Brugeravatar
Andreas S
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 685
Tilmeldt: søn 11. feb 2007 20:42
17
Postnummer: 2600 Glostrup
Geografisk sted: 2600 Glostrup

Indlæg af Andreas S »

Giv dem masser af foder.. Jeg havde selv problemet med min klovnfisk og for nylig, min palet.. Jeg gav dem artemia/tørfoder/MarineMix 10 gange dagligt i 3 dage, pletterne forsvandt herefter..

Ellers undgå for meget aktivitet ved akvariet..
Anden

Saltvandspausen er startet
Brugeravatar
Andreas S
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 685
Tilmeldt: søn 11. feb 2007 20:42
17
Postnummer: 2600 Glostrup
Geografisk sted: 2600 Glostrup

Indlæg af Andreas S »

Glemte lige, tillykke med fødselsdagen :D
Anden

Saltvandspausen er startet
Juliette
Reactions:

Indlæg af Juliette »

Hvor meget salt skal der i pr. liter?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der skal 33 gram salt pr liter.

Hvad er en "dværgfisk"??? Sådan en også en kofisk plus hvad det ellers lyder til du har, er mange fisk i et så lille akvarie.

Hvad er fidusen i at "dræbe" nogle xenia, ved at komme dem i ferskvand og så tilbage i akvariet?? Er det fordi du synes at dit nitrit/nitrat indhold er for lavt??
Xenia skraber man let af med en skarp kniv, og så er der begravelse i den store porcelænskumme.

Det er noget skidt at fiskene har pletter, men de kan komme af mange ting. Men en af dem har nok haft dem med ved ankomsten.
Hvis du ikke har altfor mange koraller og andre bløddyr, kan de fjerne dem, og så komme kobber holdig medicin i vandet.
Mange gange kommer pletterne af stress, på grund af flytningen og tilvænning til nye forhold. Det er alfa og omega at holde dem i god foderstand, da det gør dem mere modstandsdygtige over for parasitter.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Nu er det heller ikke de nemmeste fisk for en nybegynder, og samtidig et alt for lille akvarie.

Men giv dem godt med ro og masser af foder. Men tror desværre ikke det hjælper særlig meget da størrelsen på dit akvarie højt sandsynlig også stresser dem. En anden ting som også kan stresse fiskene i denne tid er varmen, og lige præcis dette er mange gange et problem i små akvarier måske ikke i dette tilfælde da vi ikke ved din temp men tjek den for en sikkerheds skyld.

Så mit råd vil være at vælge dine fisk med større omtanke (det skal ikke modtages negativt :wink: bare et godt råd) Evt. søg så meget viden på nettet eller brug os på forummet inden køb.

Koraller som er døde skal væk fra vandet hurtigst muligt da det sviner dit vand unødig. Og de dør hvis de står i ferskvand.
Juliette
Reactions:

Indlæg af Juliette »

Hov, jeg mente en dværgkejser, ikke dværgfisk. Jeg har to fisk, og jeg fik af vide af John, som jeg købte fiskene af, at det ville gå i mit akvarie.

Jeg har prøvet at skrabe mine xenia af, men så ryger de bare ned på bunden og vokser der.

De eneste koraller jeg har er en hystrix, xenia og en skiveanemone.

Jeg har prøvet at give dem noget foder, men de vil ikke spise det. Forurener jeg vandet, hvis jeg putter en masse foder i, og de så ikke spiser det?
Brugeravatar
Andreas S
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 685
Tilmeldt: søn 11. feb 2007 20:42
17
Postnummer: 2600 Glostrup
Geografisk sted: 2600 Glostrup

Indlæg af Andreas S »

Du skal ikke putte mega meget foder i på en gang, giv dem lidt af gangen og se hvornår de begynder at afvise det.. Overfodring kaldes det jo, som resulterer i nitrat..

Hvorfor vil du ikke have dit xenia?? Fylder det for meget i akvariet?? Og hvad var dit formål med at putte døde xenia ned i akvariet? Hvis du ikke vidste hvordan du kunne få det væk fra stenen, bruger du bare Carsten's tip..
Anden

Saltvandspausen er startet
Juliette
Reactions:

Indlæg af Juliette »

De spiser næsten ikke noget. Dværgkejseren nippede lige lidt til noget, men kofisken har slet ikke spist noget. I går da de lige var kommet i, svømmede dværgkejseren rundt i hele akvariet og så ud til at have det virkelig godt og spiste alt hvad den kunne finde. I dag gemmer den sig under en sten, og kommer stortset ikke frem.

Det fylder for meget og vokser som udkrudt. Der var ikke noget formål med at putte de døde xenia i, jeg ville bare have stenene tilbage i akvariet. Jeg troede bare ikke der ville ske noget ved det, men nu er de fjernet.
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

jeg har flyttet emnet.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Jeg fjerner mit overskydene Xenia med en pincet, bare tag fat ved foden og hive stille og roligt ganske nemt og uden problemer.
Juliette
Reactions:

Indlæg af Juliette »

Lord Mike skrev:Jeg fjerner mit overskydene Xenia med en pincet, bare tag fat ved foden og hive stille og roligt ganske nemt og uden problemer.
Tak for det. Det vil jeg gøre næste gang.


Nu til en anden ting: Min dværgkejser opfører sig ret mærkeligt. - Jeg tror i hvert fald ikke det er normalt. Den er endeligt begyndt at komme lidt frem igen, men den ryster en gang i mellem. Det ligner nærmest den får stød. Er det noget der ligesom "hører med" til sygedommen, eller de hvide pletter, som den jo har?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

2 så store fisk, er ALT for meget til et akvarie i den størrelse.
Hvis de stadig er ilive mandag, så send dem tilbage hvor de kom fra.

De fisk du skal have, skal være nogle ganske små nogen, et par små gobier og den slags.

Foder der ikke bliver spist, forurener vandet!
Nu ved jeg ikke hvilken ko fis det er du har købt, men de er kendt for at være svære.

Det at den sitre, skyldes at parasitterne generer dem. Gisper den efter "vejret" står gællerne meget åbne?
Juliette
Reactions:

Indlæg af Juliette »

I følge John var det ikke for meget. Jeg har jo bare lyttet til ham.

Ja, gællerne står meget åbne.
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2675
Tilmeldt: tors 27. apr 2006 16:05
18
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

bare ta ind til John imorgen, så vil han sikkert nok bytte dem, og er os sikker på at han vil indrømme at det var en fejl
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
Sørensen
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 172
Tilmeldt: fre 13. apr 2007 20:25
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nordjylland - Gandrup

Indlæg af Sørensen »

Mathias_C skrev:bare ta ind til John imorgen, så vil han sikkert nok bytte dem, og er os sikker på at han vil indrømme at det var en fejl
ellers skulle han skamme sig
Mvh Martin Sørensen
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Juliette skrev:I følge John var det ikke for meget. Jeg har jo bare lyttet til ham.
Du skal altid have en vis form for skepsis overfor forhandlerne, du skal huske på de lever af at sælge samtidig med at de ikke altid sætter sig ind i alt hvad de for hjem. Dertil skal siges at jeg altid ellers kun har hørt godt om ham, så mon ikke han kan hjælpe dig af med dem hvis det er :wink:
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Men var der ammonium i baljen før fiskene blev smidt i? I så fald er det ret forroligende, at der bliver smidt levende fisk deri, som endda også må betegnes som forureningskrævende dyr. Ammonium er ret så giftigt for fiskene, og er ydermere et tegn på, at din skummer ikke får fjernet samme mængde proteiner, som der tilføjes. Hvilken skummer har du, og hvordan er den tilsluttet?

En idé til en reltiv skånsom fodring hvad angår forurening af vandet er at sætte noget noritang fast i en klemme, algemagnet ell. lign. hvor fiskene kan gå og nippe af det i løbet af dagen. Hvad de ikke får spist kan du sidst på dagen tage op igen, så det ikke forurener vandet.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg tror desværre ikke der er ret meget at gøre ved den dværgkejser.
Når parasitterne har sat sig i gællerne, er de næsten umulige at komme af med igen.
Besvar

Tilbage til "Sygdom"