"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

The Seniorreefers Rumdeler

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Besvar
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1037
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Dagens billede bliver af min frag af en acropora pink/blue/Yellow

Jeg nyder så meget Sps koraller da de altid på en eller anden måde overrasker❤️

Dagens billede:
C8723866-8EC5-46A3-A790-7331C4D85739.jpeg
21673DCD-4A7F-4BF5-9979-A9BD8F0DE971.jpeg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1037
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Det er endelig lykkes mig at få NO3 over 5 mg/l , efter jeg et stykke tid har lagt i den lave ende, omkring de 2-3 mg/l

Så der blevet taget en ekstra test denne uge.

Dagens tal
956230F2-4FD4-44B8-908D-3EA95621AFD9.jpeg
Og så lidt til øjende :heart:
1DA8137E-8A74-4DC7-8C4A-091FD5E59022.jpeg
B3FFD295-3BD5-48E0-8EB3-B260A6514BF8.jpeg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4707
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Anders månsson »

du har virkelig formået at ramme et akvarie hvor de optimale betingelser er for dine sunde og farvestrålende koraller :beer:

Kunne vi få få en opsummering af hvad dit filter består af og dine rutiner for at holde dine koraller så sunde?
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1037
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Anders månsson skrev: ons 25. jan 2023 08:42 du har virkelig formået at ramme et akvarie hvor de optimale betingelser er for dine sunde og farvestrålende koraller :beer:

Kunne vi få få en opsummering af hvad dit filter består af og dine rutiner for at holde dine koraller så sunde?
Tusind tak for de pæne ord.

Ang. Mit filter består det kun af 2 filtersokker + skimmer + aktiv Kul + Red Sea nopox metoden til styring af Po4 og NO3. Skulle min PO4 stige til over 0,12-0,15 anvender jeg skyllet rowaphos i en nylonstrømpe nede i en filtersok. Det er den letteste metode, istedet for reaktor.
Derudover er alle sten i akvariet været tørlagte levende sten. Ingen anvendelse af keramik. I’m old fashion, I know :happy:

Daglige gøremål:
Fodring af fisk, rejer, bristle worms :sneaky2:. Pt 1 blok mysis + 1 blok Fine Krill, lidt vitalis algae Flakes, lidt :hehe: prime reef flakes fra Ocean nutrition.
Derudover 1 vitalis marine grazer til kiruger, samt indimellem Nori tang og resterne spises af bristle worms, rejer snegle osv om natten.
Kontrol af filtersokker, skimmer, osmose og generelt visuelt om alt er iorden.
Hvis nopox doseres kraftigt, skiftes sokker dagligt. De lukker til med bakterie belægninger
Dosering af nopox, sporstoffer. Doseres automatisk

Ugentlig.
Testning af vand parameter. Evt. Justering af doseringen
Ca 3 dag udskiftes filtersokker
Skimmertop tømmes og rengøres
Osmose vand påfyldes til vandpåfyldning.
Osmose vand laves.
Kontrol af PH stabilisator reaktor kalk mængde. Evt. Justering af doseringen

Hver 2 uge
udskiftning af 10% vand, samt Vacuum clean bundlaget i forskellige zoner og områder. Er så heldigt at mine kiruger tømmer tarmen samme sted hver gang :clap:
Fjernelse af evt glasroser, boblealger, sneglehuse, koralstykker osv

Månedlig:
Da jeg efterhånden har en del SPS/lps er jeg begyndt ca månedligt at lave en lille ICP test kun til sporstoffer. Efter icp doseres evt manglende sporstoffer.
Aktiv kul udskiftes (Long term aktiv kul fra fauna marin), nogle gange hver 3 uge istedet, og reaktor, slager og pumpe renses.

Hvis NOPOX doseres i mænger over 15ml dagligt, renses alle pumper månedligt, da der opstår bakterie film/ klatter i dem


Kvartalsvis:

Indsendelse af en ICP total (kalder den “State of the Reef”)
Nye rene wetside udskiftes på Ecotech MP40 og rengjorde til lager
Rengøring af returpumpe
Rengøring af skimmer pumpe

1/2 årlig.

Skimmer adskilles og rengøres.
Rengøring af pvc rør

Håber det giver et indblik i min dagligdag og rutiner.

Jeg tror mere det handler om stabilitet af værdierne, flow, lys som alt er sat som, “ set and forget “
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1037
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Så blev det weekend og ugens test skal udføres

Dagens tal:
0FB655C7-3994-478A-B322-64F824A8C4A1.jpeg
Da jeg kæmpede med dino mistede jeg nogle acropora kolonier, men et sted hvor der sad en død koloni, dukkede denne op for ca 7 måneder siden og vokset lidt.

Kan ikke huske navnet på den, så hvis i kan se det, sig endelig til.

Acropora ssp. No name surviving
456360FF-3E9E-4059-AE4B-382EA8995731.jpeg
DAF18E78-F62C-455B-BD28-07C01F4F6329.jpeg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4707
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Anders månsson »

tusind tak for din gennemgang af filter og rutiner :GO

vildt med din overlevere... det må jo skyldes din evne og flittighed for at gøre det hele så stabilt :beer:
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1037
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Anders månsson skrev: fre 27. jan 2023 11:49 tusind tak for din gennemgang af filter og rutiner :GO

vildt med din overlevere... det må jo skyldes din evne og flittighed for at gøre det hele så stabilt :beer:
Det ved jeg nu ikke😂. Er nu doven anlagt.

Da jeg bekæmpede dino, gik jeg i panik på anden bølge og anvendte dinox.
Efter 10 dosering opstod der total bleaching og døde koraller.

Jeg tror på alt liv, incl. koraller har så stor overlevelse instinkt , de kan modstå næsten alt, bare forholdende er nogenlunde stabile.

En flot blå Acropora koloni, var jeg sikker på was gone.
252E8289-3AC0-4FAC-9A17-721DB4FACDF3.jpeg
1,5år efter
BBBE31F4-0190-40FE-8F8B-E7248ECF99A3.jpeg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1037
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Det er ved at være noget tid siden en opdatering, men de seneste dage har jeg døjet med svingende KH, og opdagede min Calcium reaktor doser, trængte til en ny slange.

Gav den den helt store tur, så fik lige et nyt hjul og slange. Det skulle jeg så ikke havde gjordt, efterfølgende kunne den ikke dosere ordentligt , pga. af nyt hjul som trak slangen over tid ned under rullerne, så i med den gamle igen :K
Problemet blev løst.
Tiden var så også inde til nye slanger på Alkatronic og så er ustabilitet begyndt. Jeg har hver gang jeg har skiftet slange haft problemer med værdierne, da den ikke måler korrekt.

Jeg kan da ikke være ene om det problem.

Indtil videre er den blevet kaliberet 4 gange. Er efterhånden ved at være træt af sådan en gang :devilish:

Sådan har dagene set ud på Alkatronic og da jeg har justeret efter hvad Alkatronic givet mig ubalance i KH.

Må se hvad tiden bringer🤞, da jeg har haft et sving på 0,6dKH på en dag
5E9A6E4C-4BDF-46A2-9DA4-66D7EF5AE525.jpeg
0B97332D-11E1-4B38-B55F-C1DD4AD2EC07.jpeg
5BA59A40-8CE4-45D7-AAE6-FF45A0EBEAAF.jpeg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1037
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Jeg skal have trimmet min Acropora valida “tricolor”

Vil høre om evt nogle jyder var interesseret. 100kr pr. cm
Vi kan evt finde en mulighed for jeg levere for 200 kr. hvis det ikke er flere 100 km væk fra Viborg 😊
97D3091D-19B4-4B4E-A326-28663DAE1D30.jpeg
CEBBCB06-0F1D-480D-9E5A-DA30F24A9C73.jpeg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4707
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Anders månsson »

mums altså! dine vilde billeder af korn fede koraller er virkelig værdsat!
Kan du ikke snart smide et par billeder af hele akvariet og lidt rundt i forskellige vinkkler :cheerleader:
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1037
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Anders månsson skrev: lør 4. mar 2023 08:03 mums altså! dine vilde billeder af korn fede koraller er virkelig værdsat!
Kan du ikke snart smide et par billeder af hele akvariet og lidt rundt i forskellige vinkkler :cheerleader:
Det kommer så her❤️
B4622FA1-CDF7-4A9A-80E8-310EB50AC046.jpeg
BF6FD138-4F5A-4330-8094-0E9F0459CB04.jpeg
56712CC5-2ABD-442E-9502-656281BEFD43.jpeg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1037
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Jeg har over tid undret mig over specielle sporstoffer som f.eks Iodine, Chrome og Iron osv. altid manglede hver gang og har ikke kunne finde årsagen, samt sporstoffer som stiger uden at tilføje elementet, i mine ICP tests.
Min ICP test denne måned viste mig det samme.

Som kan ses i en tidligere post herunder, oplevede jeg over 12 måneder at Molybdenum bare blev ved med at stige.
https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 33#p848433

Jeg har prøvet at opspore, hvad årsagen og hvordan det kommer i mit vand, til dette i noget tid, og fandt så denne denne artikel, på en lille test af medier, som vi bruger i akvariet. Det kan være GFO, Aktiv kul, Zeolite osv.
Efter at have læst den, indså jeg årsagen til mine sporstoffer stiger og forsvinder :-o

Da jeg altid bruger aktiv kul 24/7/365 i mit setup pga. kemisk warfare for SPS'erne, kan der ses på dette billede, dette medie tager de sporstoffer ud jeg altid mangler. :y

Billede
With regard to trace elements, the activated carbon examined by us leads to an introduction of barium, cobalt, manganese, molybdenum and nickel into the water column.

The concentrations of iron, copper, zinc and tin were significantly reduced. The impact on iodine (present primarily as iodide) was less than is often assumed.

Activated carbon had no effect on fluoride, lithium, rubidium, selenium, vanadium and caesium.
Som kan læses i artiklen, viser den også tydeligt årsagen til mit sporstof Molybdenum bare er stigende :K


Hvis andre kunne være interesseret i emnet, får i lige link til den lille undersøgelse
https://en.oceamo.com/reaktormedien2
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1037
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Jeg har i en periode prøvet moonshiner metoden , hvor jeg bla andet går ud over værdier, som oftes anbefales i det etablere ICP levenradøre vejledninger i deres test, engangs reguleringer og daglige doseringer osv.
Det har været nødvendigt for mig , at omskrive hans Excel beregnings ark, til fauna marin sporstoffer, da hans sporstoffer produkter ikke findes i Danmark.

Moonshiner metoden dosere daglige meget små doser, og månedligt regulering

Som sagt, har jeg brugt Fauna marin elementer og dosere pt 6 elementer hver dag.

Som jeg kan se har det altså en positiv virkning og giver meget mere vibrant og kraftige farver.
Jeg vil forsætte et stykke tid med metoden og se om det på længere sigt bliver ved med den positive efffekt

Lad mig endelig høre jeres erfaringer på området eller metoden

Lidt billeder under blå lys og filter, hvor jeg nu oplever meget mere kontrast mellem farverne
69B9647E-CDAF-4D6D-97DD-40912EC6A872.jpeg
32784F55-229A-4A8C-A6E7-D0676E1B7098.jpeg
88495D5C-D29A-45E8-8371-B191B4EBBC12.jpeg
6747F102-BD7B-48D6-AB92-6F348C18F2B8.jpeg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg tager håndbogen med på ferie + det lange skriv han lagde ind i rm gruppen.
Har selv observeret en klar bedring i farver, når jeg har reguleret sporstoffer efter anbefalingerne fra icp fra ATI.
Kan også se farverne viger som tiden går og op mod en ny test specielt.
Ville gerne undgå de svingninger og hvis det kan lade sig gøre ved daglige små doser, så er jeg villig til at give det et skud.
Kan i øvrigt godt lide, at man kan vælge icp leverandør og ikke skal bruge den han benytter.
I det ark man skal benytte, er det nemt at skifte mellem de to han har brugt.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1037
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

crazy seahorse skrev: ons 8. mar 2023 21:41 Jeg tager håndbogen med på ferie + det lange skriv han lagde ind i rm gruppen.
Har selv observeret en klar bedring i farver, når jeg har reguleret sporstoffer efter anbefalingerne fra icp fra ATI.
Kan også se farverne viger som tiden går og op mod en ny test specielt.
Ville gerne undgå de svingninger og hvis det kan lade sig gøre ved daglige små doser, så er jeg villig til at give det et skud.
Kan i øvrigt godt lide, at man kan vælge icp leverandør og ikke skal bruge den han benytter.
I det ark man skal benytte, er det nemt at skifte mellem de to han har brugt.
Ja, jeg har det lidt på samme måde, rart at han gør det valgfrit med hvilken test man vil anvende.

Jeg glæder mig til at høre om du evt vil opleve samme observationer, som jeg har gjordt. Jeg tror personligt som vi også har talt om i chat, at jod er så vigtigt en del, i den succes vi oplever med hans metode.

Glæder mig til at følge din oplevelse og erfaringer. 🥰
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3754
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg kørte efter hans excel ark i en periode med min 2,5 meter lange balje. + havde miracel mud i sumpen. Havde ikke nogle AA ++ sps koraller i baljen da den også var fyldt med bl.a. kejserfisk. Jeg fik utroligt flotte farver og GOD vækst mens jeg dryppede alle de forskellige sporstoffer i baljen dagligt. Så DET VIRKER!

Pt er jeg der med mit akvariehold at jeg ikke gider "være slave" af at skulle tilsætte alverdens ting dagligt i dråbeform, så jeg køre jo lowkey på koralsiden m bløde og LPS. Så, jeg bruger de rester jeg har stående på hylden af mikro sporstoffer og så vil jeg se hvordan det hele udvikler sig :-)

Sjovt du skriver det med GFO og AKTIVT KUL. Jeg har læst det indlæg flere gange. GFO stripper jo nærmest vandet for alle de mikrosporstoffer man hælder i baljen, mens aktivt kul både tager og giver...

André selv vil endnu ikke ligge for meget i den "undersøgelse" der er lavet da, som han skriver er en del parametere der ikke er taget højde for. Fx hvordan ser effekten ud over lidt tid og når og hvis der opstår en bakteriekultur i mediet, hvor kraftig er flow, Hvor belastet (beskidt) er det vand der er kørt igennem...... osv osv osv. Men, selvfølelig vil et medie der skal fjerne noget fra en vandmasse også tage nogle af de ting vi GERNE vil have i vandet med ud. Så det er HELT SIKKERT noget der er værd at holde øje med og have med i sine overvejelser hvis man bruger aktivt kul og en Po4 fjerner i form af GFO eller alubaseret fjerner, eller andet :-)
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1037
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

charlie saltvand skrev: tors 9. mar 2023 11:33 Jeg kørte efter hans excel ark i en periode med min 2,5 meter lange balje. + havde miracel mud i sumpen. Havde ikke nogle AA ++ sps koraller i baljen da den også var fyldt med bl.a. kejserfisk. Jeg fik utroligt flotte farver og GOD vækst mens jeg dryppede alle de forskellige sporstoffer i baljen dagligt. Så DET VIRKER!

Pt er jeg der med mit akvariehold at jeg ikke gider "være slave" af at skulle tilsætte alverdens ting dagligt i dråbeform, så jeg køre jo lowkey på koralsiden m bløde og LPS. Så, jeg bruger de rester jeg har stående på hylden af mikro sporstoffer og så vil jeg se hvordan det hele udvikler sig :-)

Sjovt du skriver det med GFO og AKTIVT KUL. Jeg har læst det indlæg flere gange. GFO stripper jo nærmest vandet for alle de mikrosporstoffer man hælder i baljen, mens aktivt kul både tager og giver...

André selv vil endnu ikke ligge for meget i den "undersøgelse" der er lavet da, som han skriver er en del parametere der ikke er taget højde for. Fx hvordan ser effekten ud over lidt tid og når og hvis der opstår en bakteriekultur i mediet, hvor kraftig er flow, Hvor belastet (beskidt) er det vand der er kørt igennem...... osv osv osv. Men, selvfølelig vil et medie der skal fjerne noget fra en vandmasse også tage nogle af de ting vi GERNE vil have i vandet med ud. Så det er HELT SIKKERT noget der er værd at holde øje med og have med i sine overvejelser hvis man bruger aktivt kul og en Po4 fjerner i form af GFO eller alubaseret fjerner, eller andet :-)
Hej Charlie.
Kender det alt for godt, med man gerne vil have fisk, men NØJES med mindre koraller og omvendt. Vil være skønt man kunne have begge dele i akvariet. :)

Har fulgt lidt med i dit projekt på sidelinen og syntes det ser fantastisk ud :heart:

Det er er rart at høre dine erfaringer er de samme, som jeg observer. Jeg ved godt det kan være så irriterende at skulle huske på alt og være slave af at huske om man nu har gjort det evt. få dårlig samvittighed over man måske ikke fik det gjort.
Heldigvis har jeg tiden og lysten PT, og heldigvis er det kun 6 elementer pt pr dag. 5 forskellige dråber og 1,8ml Vanadium, derefter 2 dråber dagligt. Som han også skriver i sin håndbog er det bedre at lade være med at dosere, hvis man ikke har tiden en dag eller ferie, og i bund og grund kan den følges op på næste ICP test.
Ang den lille test de udførte, har du helt ret i, der kan være andre forhold som spiller ind, men overraskende er den. Kan forstå Andre Mueller og hans team er i gang med lignende undersøgelse.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1037
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

For andre som interessere sig for healing af koraler efter klip, vil jeg lige vise jer to afklip af forskelig koraler.

Jeg har tidligere i tråden lavet en lille healing video med en space invader healing over 14 dage.

1 er en acropora Purple hvor jeg klippede et stykke af til frag. Jeg syntes det er vildt at se hvor hurtige de er til at heale op og gro videre. Bemærk den hvide del med en polyp i.❤️
27DF6049-F6BC-47CF-AAF0-4E6F727D9F01.jpeg
Her en acropora WD jeg tog nogle store stykker af, som begynder at dække såret med ny hud.

4E108696-EC91-45C2-B0FB-2A6C5FFF5662.jpeg

Jeg bliver altid overrasket over hvor god naturen er til at heale sig selv.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1037
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Jeg er virkelig positiv overrasket på min PE på SPS korallerne og min LPS som Torch,Frogspawn, Acans osv står bare fuldt opblæst, efter jeg er begyndt at dosere daglige dråber.

PT dosere jeg følgende dagligt
Daily Elements dosages. New calculations- Look at note on the sump

Elementals V: 1 drop per day
Elementals Fe: 1 drop per day
Elementals I: 2 drop per day
Elementals Co: 1 drop per day
Elementals Zn: 1 drop per day
Elementals Ni: 1 drop per day
Bliver spændende og se næste ICP report :heart:
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1037
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Så fik jeg taget lidt daglige billeder, af nogle af mine koraller, i forhold til den nye metode med daglige dråbe dosering .
B2C1EFB2-ED93-46DB-AC94-BEFEF484641A.jpeg
342813D0-8420-4859-A261-A4472964ECBF.jpeg
1D0E0EC0-E73C-4225-B781-52DB5DAF3B3E.jpeg
DC8E84D1-1C52-46DB-987C-EEA3CE694F88.jpeg
71C712B3-70BD-4E9E-BF51-93B731B694D6.jpeg
172C94D2-5DE4-4E52-85E9-CE6FF8D4CE83.jpeg
282A19A1-D926-463D-B5A4-EE24914597CB.jpeg
4333B7DC-0525-43A2-8487-198CA36C3E6C.jpeg

Som sagt tidligere kan jeg virkelig se forskellen. Billeder i hvid lys uden filter
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1037
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Så en sidste til akvarielog.

Aftensbillede
A0F58A8A-B66D-45BE-8AC6-11CEDAB8BF2B.jpeg
A3622546-A4D3-46E2-AC4D-F4D5107AA3AF.jpeg
23DBA863-7CB7-43A4-A749-1808463BCB1D.jpeg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2951
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af christiantt »

Det står virkelige bare flot!!
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1037
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

christiantt skrev: man 13. mar 2023 20:11 Det står virkelige bare flot!!
Tusind tak, og hvor er det dejligt at høre det fra andre akvarister. Når man sådan ser på det hver dag, er det aldrig godt nok :)
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3612
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Tykki »

Det er fedt der også bliver brugt lidt “fattigmandskoraller” i dit set up! Jeg syntes virkelig det spiller Max med dybte og stensætning/koralopbygning om du vil. Der mangler lidt fisk, men jeg kender jo godt grunden til det! Fed balje!
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1037
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Tykki skrev: tirs 14. mar 2023 17:22 Det er fedt der også bliver brugt lidt “fattigmandskoraller” i dit set up! Jeg syntes virkelig det spiller Max med dybte og stensætning/koralopbygning om du vil. Der mangler lidt fisk, men jeg kender jo godt grunden til det! Fed balje!
Tusind tak Tykki.
Jeg har netop opbygget den over tid med mange typer af koraller. Jeg elsker at se på en rev med så mange forskellige koraller som muligt. Ser mere naturligt ud, syntes jeg
:heart:
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3612
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Tykki »

Ja selv tak sgu da! Det er jo når man ved hvilke arbejde og dedikation der ligger bag et akvarie som dit , at man er nød til at bøje sig. Det er fedt så mange der her inde gir den 100% gas mht pasning og pleje!
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1037
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Længe siden jeg som sådan har lavet en lille Update på værdierne i mit lille kar.

Mit nye rotor er ankommet til min pumpe, som skal gøre den lydløs igen😊
119DBA20-AAD2-4676-9F9F-DB63E7FAD9AE.jpeg
Jeg døjer utroligt meget med at holde mit nitrat oppe over de seneste måneder, og bare blevet mindre og mindre og min PO4 ligger stabilt.
Jeg har reduceret Carbon dosering til minimum ( jeg Carbon dosere da det har en positiv virkning på SPS koral med optag af næringsstoffer) og foder helt vildt.

Jeg er begyndt at tænke på om jeg er ved at opnå det som kaldes ‘Old tank syndrom’

Men Herunder dages tal
0B2498A3-D924-4F39-9F09-9775F271A65A.jpeg
Som i kan se her på NO3 falder den, selvom jeg fodre meget
365721E3-4276-476D-B851-63A5693FF68A.jpeg
Her min PO4
0FFD2F00-2490-463C-8503-E06ADFE39208.jpeg
Jeg holder primært min PO4 i 0,05-0,1 området, men har over tid lagt omkring 0,08

Jeg er en del bekymret for min NO3, dog ser koraller virkelig glade ud, med vilde PE.
Jeg ønsker ikke at skulle gennem helvedet igen med dinoflagellates , pga af for lave værdier, + po4 i den høje ende skal give mig alger, da 1/100 ratio (Po4/no3) ikke overholdes.

Så jer SPS specalister, skal jeg begynde at dosere NO3 op i 5-10 mg/l området, som jeg har haft erfaring med virker, eller har det en mere positiv virkning at ligge i det lave område.

Lad mig høre jeres mening❤️
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1037
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Jeg må indrømme jeg virkelig synes det er svært, at få min Acropora Homewrecker til at farve op, samt min Acropora WWC Budgie Smuggler.

Jeg fået fortalt det kan være manglende sporstof eller måske flere, måske selv for Høj PO4 og NO3
Jeg har gennem noget tid været virkelig påpasseligt med ICP og alle sporstoffer er indenfor anbefalede værdier. Jeg overvejer faktisk om årsagen kunne være for lidt lys måske flow.

Er jeg så heldige nogle måske har et link eller lignende til folk som har disse koraller så jeg kan spørge hvad årsagen kan være, eller det bare er min manglende tålmodighed :K

C3E2DF7C-7293-4CEF-93F2-46FD63BBF0FF.jpeg
5413D6DD-8BF2-4683-ADC0-9B5F4CBC0BA7.jpeg
CD986654-A552-49BE-8F1A-CF2ED949D6D3.jpeg
A5E2EFF5-D285-445E-9316-95679AD4DC68.jpeg
8342B6A3-BBAD-464B-B82B-BC6EF0795079.jpeg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1037
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Som tidliger nævnt har jeg haft problemer med at få farvet op Acropora Homewrecker og Acropora WWC Budgie Smuggler.

Mange har anbefalet mig T5 Blue + og antik , men som mange nok allerede ved er T5 ved at blive udfaset i EU, selvom der siges T5 må anvendes til dyrehold.

Så derfor besluttede jeg mig at ringe til Carsten i Decocean ang. emnet og efter en god vejledning fra Carsten i Decocean, at købe Orphek OR3 150, Sky Blue.
Screenshot_2.jpg
Spectrum:
Screenshot_3.jpg
Jeg har nu købt 2 stk. , så må jeg se om det kan farve mine acropora'er op, som jeg har så svært ved. Jeg har fået vejledning fra sælger af korallerne den skal have 5-700 par plus, for at blive orange/pink. Pt kun 450Par

Jeg vil gerne høre om jeres erfaringer, med Orphek OR3 uv/violet LED bar, hvis nogle af anvender dem.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1037
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Sikke dog et par stressende dage. :biggrin:

Det som jeg troede bare var ligetil, tog så lige 2 dage at få lavet mit ophæng om og placeret det korrekt .

Jeg ved ikke hvordan i har det, men jeg lukker for alle muligheder for om evt ting ikke falder ned i vandet, derfor har jeg lavet nogle plader, som passer ned i akvariet og lukker af.

Se billeder.
FFCA7273-880B-4688-84B1-0BD4963B1EB1.jpeg
D3367DBE-3AE1-4980-8BDF-2749E6C3D48A.jpeg
8284DA33-52B4-42CF-8B42-778F0F931C02.jpeg
Så endelig idag fik jeg det op at hænge og justeret. Nu skal jeg så have målt par igen en af dagene, vil lave en opdatering om det.

Ser da udmærket ud syntes jeg, og sikke pop farver den giver om aften.
BA6EA359-552D-4FF9-A1B2-E51469155375.jpeg
0AE5D4EA-2513-4213-B739-C0BFE8400762.jpeg
Som det sidste. Skummeren er renset og ICP er sendt før tid, pga af påske ferien . Er lidt spændt på hvordan det ser ud efter dråbe doseringer
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Seniorreefer tirs 28. mar 2023 04:17, rettet i alt 1 gang.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"