"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Koralrev på Istedgade...

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Besvar
Brugeravatar
Fat_Donnie
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 534
Tilmeldt: tors 10. mar 2011 01:40
13
Postnummer: 2605 Brøndby
Saltvand siden?: 2011

Re: Koralrev på Istedgade -id af "tentakel" snegl?

Indlæg af Fat_Donnie »

Hej Kenneth,

Det er nogle fine snegle du har fået dig. De skinner i det blå lys og æder zoaer som du nok ved allerede.

Jeg vil anbefale dig at købe noget flat-worm exit hos decocean og dosere det i baljen. Har du en af disse bæster har du nok også flere - husk på at de lægger æg, så næste generation er nok på trapperne også!

En anden bruger på forum har haft held med at nakke dem med medicinen.

God weekend.
Red Sea Reefer 350L, ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W, Jebao RW8 Propeller Pump, Nyos Viper 3.0 Return Pump, Coral Box D700 Skimmer, Grotech Tech 3.0 Dosing Pump - Decocean Bailing.
khl
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 137
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 20:25
15
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Koralrev på Istedgade -id af "tentakel" snegl?

Indlæg af khl »

crazy seahorse skrev:
hellfish skrev:Hvordan går det med monti spiserne har i fundet flere eller var i heldige ?
Tror ikke det var en Montipora spisende snegl, men man skal jo aldrig udelukke noget.
Jeg har dog aldrig fundet dem på andet end på montier, men selvfølgelig bevæger de sig rundt efter nye montier.
De har også hårlignende gevækster, men er som regel næsten helt hvide (det var mine ihvert fald).
Det gav mening hos mig, da de oftest befandt sig helt i kanten af korallen hvor de faldt i med det hvide skelet.

Jeg har lagt billeder af mine ind i min tråd til sammenligning.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... en#p546878" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik

Du har nok ret, dem der æder mine Montier er ikke mere end 2 mm. men de har også "tentakler" og ligner til forveksling en lidt større koralpolyp, eller noget der er harmløst....men uanset hvad, så er det ud med dem......Hvis jeg finder noget jeg ikke ved med 100% sikkerhed er reefsafe, og jeg ikke selv har proppet det i akvariet, så ryger det ud.....og ja så ved jeg også godt at jeg måske har smidt noget ud, der kunne være til gavn for det lille rev....men som jeg siger i denne finurlige hobbe " Better safe than sorry" og alligevel så er de kommet i tanken :devilish:
De bedste hilsener:

Kurt H Larsen

"Those who say it cannot be done - should stop interrupting those that are already doing it"

viewtopic.php?f=94&t=56936
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Koralrev på Istedgade -id af "tentakel" snegl?

Indlæg af kenneth olsen »

hellfish skrev:Hvordan går det med monti spiserne har i fundet flere eller var i heldige ?
Vi har kun set den ene - heldigvis.. men kan jo desværre være der er flere... må holde godt øje fra nu af.
KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Koralrev på Istedgade -id af "tentakel" snegl?

Indlæg af kenneth olsen »

Fat_Donnie skrev:Hej Kenneth,

Det er nogle fine snegle du har fået dig. De skinner i det blå lys og æder zoaer som du nok ved allerede.

Jeg vil anbefale dig at købe noget flat-worm exit hos decocean og dosere det i baljen. Har du en af disse bæster har du nok også flere - husk på at de lægger æg, så næste generation er nok på trapperne også!

En anden bruger på forum har haft held med at nakke dem med medicinen.

God weekend.
Hejsa.. det lyder super.. så må jeg nok hellere få fat i sådan noget flat-worm exit hos Carsten, så vi kan få dem ned med nakken for en sikkerhedsskyld.
Har jo en plan at få en masse forskellige zoa, så går det sku ikke med sådan en lille fyr!
KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Koralrev på Istedgade -id af "tentakel" snegl?

Indlæg af kenneth olsen »

nå, nu er det blå lys på i hele akvariet og satme om ikke der sidder en hel masse på en af de store sten med zoa. (en 20-30 styk)

De skal sku væk!
Senest rettet af kenneth olsen lør 20. apr 2013 20:08, rettet i alt 1 gang.
KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
larsappel
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 138
Tilmeldt: tirs 5. jun 2012 15:13
12
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: København NV

Re: Koralrev på Istedgade -Tentakel sneglene angriber!!!!!

Indlæg af larsappel »

Hej Kenneth

Havde for at par dage siden samme oplevelse på en lille sten med Zoa - dog kun med en synlig smuk snegl ( nærmest grøn/gul fluserende under det blå lys ).

Tog stenen op og gav den et ferskvandsdyp ( ved ikke om det er tilladt med Zoa ) - men det gav 4 døde snegle, håber ikke jeg finder flere.

Zoa ser ud til at have overlevet.

Håber du kommer af med de små bæster.
Opstart (igen igen :-)pinse 2017: 460L Decocean ( L110 D70 H60 ), Pacific Sun Hyperion R2 , ATI Power Cone 200I, Maxspect Gyre 150, skimz returpumpe, Deltec osmolator.
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Koralrev på Istedgade -Tentakel sneglene angriber!!!!!

Indlæg af Allan M »

Ferskvandsdyp af Zoa er intet problem. Gør det selv for at fjerne "ting" der ikke skal være der. Ferskvandet fjerner dog ikke æggende fra Nudibranch - de skal fjernes manuelt.
Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Koralrev på Istedgade -Tentakel sneglene angriber!!!!!

Indlæg af kenneth olsen »

Ja, de er faktisk super flotte når man kigger på dem tæt på.. men væk.. det skal de.
Har fjernet en masse manuelt.. vil vente med at give Flat worm exit til det bliver strengt nødvendigt... kan forstå at det nok vil sætte akvariet i en smule u-balance og det har vi ikke " råd" til..
Så det bliver manuelt og måske en lille gylte til at tage dem.
kan allerede se nu at Zoaerne reagere positivt ved at åbne sig op igen.. så det er fedt!
KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Koralrev på Istedgade -Tentakel sneglene angriber!!!!!

Indlæg af kenneth olsen »

Lille update:

Vi har fået installeret en 16.000 liters pumpe på akvariet.. så nu er der godt gang i flowet.. det er skønt at se. (den gamle pumpe var 6000 liter) Kan være det er lidt for meget for nogle af vores LPS, og de skal flyttes til et mere stille stående sted i akvariet.
Fedt at se hvordan OMen virker og giver en god varieret cirkulation i baljen med den kraftige pumpe.

Vi har også fået en Radion lampe på mere, så vi har 4 i alt.
KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Koralrev på Istedgade -udstyr update 23 April.

Indlæg af kenneth olsen »

Sa er der en lille billede update af vores akvarie. Der er begyndt at vaere styr paa det igen og det er dejligt at se. Vi holder stadig godt oje med det. Har ogsaa faaet ordnet lidt i underskabet. Gemt ledninger vaek etc.
Der ud over har vi lavet et naet bageved indsugningen til OMen, saa den er anemone sikker.
Enkle af de skadet koraller haenger stadig lidt med ser ud til at have faaet det bedre.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Koralrev på Istedgade -PIC update 2 Maj.

Indlæg af Bingocaller »

Ser sgu da konge ud!

God reddet!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Koralrev på Istedgade -PIC update 2 Maj.

Indlæg af PoulD »

Det ser da rigtig godt ud Kenneth..

Jeg ville nok for en sikkerheds skyld bore et lille hul i kanten af den sorte kasse og binde de 3 luftslanger som går i en bue fra doseringsmaskinen over i sumpen fast med en strip eller en strimmel velcro bånd, således at der ikke var noget træk i dem.
Ved ikke om det måske bare er noget elendigt luftslange jeg har brugt, men jeg synes det mister elasticiteten, og så sidder det pludselig ikke længere ret godt fast på de små samlestykker. Ville da være surt at komme hjem efter en uges ferie og opdage, at maskinen havde sprøjtet en hel liter KH ud over det meste af underskabet i stedet for i baljen.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Koralrev på Istedgade -PIC update 2 Maj.

Indlæg af crazy seahorse »

PoulD skrev:Det ser da rigtig godt ud Kenneth..

Jeg ville nok for en sikkerheds skyld bore et lille hul i kanten af den sorte kasse og binde de 3 luftslanger som går i en bue fra doseringsmaskinen over i sumpen fast med en strip eller en strimmel velcro bånd, således at der ikke var noget træk i dem.
Ved ikke om det måske bare er noget elendigt luftslange jeg har brugt, men jeg synes det mister elasticiteten, og så sidder det pludselig ikke længere ret godt fast på de små samlestykker. Ville da være surt at komme hjem efter en uges ferie og opdage, at maskinen havde sprøjtet en hel liter KH ud over det meste af underskabet i stedet for i baljen.

@Poul Oplevede præcis som du og også med Kh tilførslen. Jeg tror ikke det er dine slanger der er dårlige.
Jeg troede min sump var blevet utæt for der var vådt nede under dunkene.
Jeg tænkte overhovedet ikke på at det kunne være slangen der var hoppet af.
Men den var klokket til inde i slangen og så pressede trykket slangen af oppe ved dosseringsmaskinen i et af samlestykkerne.
Der lå en del væske for den stod jo bare og postede det ud.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Koralrev på Istedgade -PIC update 2 Maj.

Indlæg af kenneth olsen »

Hejsa,

En lille billede update af vores akvarie. Vi er ved at være tilbage på sporet igen og vi kan se en klar forbedring af vores balje. Det er skønt at se. Nogle af de koraller der var igennem den hårde periode lider lidt og er ikke helt på toppen endnu.. men vi kan tydelig se at det går i den rigtige retning.

En stor tak til Peder og Carsten for hjælpen med at få vores akvarie tilbage på rette køl!

Vi købte 12 små fisk der skulle være en af de eneste fisk der rigtig stimer i akvariet.. Allerede efter et par timer var der 2 væk! Da vi lyste igennem vores store koralvogter kunne vi skimte et par neonstriber i maven på den!
Den synes åbenbart at vores nyanskaffelse lignede "fiske-nuggets"! Hurtigt fik vi dem fanget op igen og fik konstateret at vi desværre ikke kan have helt små fisk i vores akvarie. Vores koralvogter har vi haft længe og har sådan en personlighed at vi ikke vil af med den.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Koralrev på Istedgade -UPDATE 2 JUNI.

Indlæg af Moente »

Ser jo totalt lækkert ud!!
Mvh Tobias
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Koralrev på Istedgade -UPDATE 2 JUNI.

Indlæg af dyne »

ja for den huba huba
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Koralrev på Istedgade -UPDATE 2 JUNI.

Indlæg af Bingocaller »

Hvor er det dejligt i er på rette vej igen - tobias vi må altså snart forbi til den kolde der!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Koralrev på Istedgade -UPDATE 2 JUNI.

Indlæg af Moente »

Yes, hvornår inviterer du, Kenneth?
Mvh Tobias
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Koralrev på Istedgade -UPDATE 2 JUNI.

Indlæg af Bingocaller »

Har vi ikke fri onsdag? :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Koralrev på Istedgade -UPDATE 2 JUNI.

Indlæg af kenneth olsen »

Uh.. jeg er desværre en af dem der arbejder denne onsdag, men her i weekenden har vi ikke så meget at lave hvis det er :-)
KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Koralrev på Istedgade -UPDATE 2 JUNI.

Indlæg af Bingocaller »

Ahhh ken desværre ikke næste weekend - hvad dage kan i? Hvad med tirsdag sen eftermiddag?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Koralrev på Istedgade -UPDATE 2 JUNI.

Indlæg af Moente »

Mandag, tirsdag passer mig fint.
Mvh Tobias
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Koralrev på Istedgade -UPDATE 2 JUNI.

Indlæg af Bingocaller »

Jeg er på tirsdag hvis det passer jer!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Koralrev på Istedgade -UPDATE 2 JUNI.

Indlæg af kenneth olsen »

uh...Tirsdag og Onsdag er jeg på kursus. Passer bedst i weekenden.. hvad med næste weekend igen?
KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
koivo
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: fre 17. maj 2013 22:36
11
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2013

Re: Koralrev på Istedgade -UPDATE 2 JUNI.

Indlæg af koivo »

ser sku lækkert ud der. glæder mig en dag til at have noget i den størrelse :)
Kæmpe tak til Marco R herindefra og Lotte fra Reeffarmer, kæmpe hjælp de to har været snart går det løs med mit eget projekt :)

mit Reef http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 57#p584757" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Koralrev på Istedgade -UPDATE 2 JUNI.

Indlæg af Moente »

kenneth olsen skrev:uh...Tirsdag og Onsdag er jeg på kursus. Passer bedst i weekenden.. hvad med næste weekend igen?
Jeg er klar fredag og lørdag. Søndag er jeg optaget :)
Mvh Tobias
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Koralrev på Istedgade -UPDATE 2 JUNI.

Indlæg af Marco R »

Hejsa med jer,

Først vil jeg sige, at det glæder mig, at I er ved at være på rette spor igen :W

Angående det med jeres stimefisk - så vil jeg sige, at der er håb forude, hvis man kan sige det sådan. Apogon leptacanthus stimer og holder sammen. De er desværre en meget overset kardinalfisk, og er i mine øjne en meget smuk fisk :y
Der er måske et men - skal ikke lige kunne sige, om den kan sammen med jeres Kauderni, der må andre lige byde ind med deres erfaringer :happy:
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Koralrev på Istedgade -UPDATE 2 JUNI.

Indlæg af Bingocaller »

Jeg er desværre helt booked i fredag + weekend denne uge - 15 har jeg dog ikke noget
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Koralrev på Istedgade -UPDATE 2 JUNI.

Indlæg af kenneth olsen »

Moente skrev:
kenneth olsen skrev:uh...Tirsdag og Onsdag er jeg på kursus. Passer bedst i weekenden.. hvad med næste weekend igen?
Jeg er klar fredag og lørdag. Søndag er jeg optaget :)
Hvad med fredag efter arbejde? - der må I gerne kigge forbi... :beer:
KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Koralrev på Istedgade -UPDATE 2 JUNI.

Indlæg af kenneth olsen »

Marco R skrev:Hejsa med jer,

Først vil jeg sige, at det glæder mig, at I er ved at være på rette spor igen :W

Angående det med jeres stimefisk - så vil jeg sige, at der er håb forude, hvis man kan sige det sådan. Apogon leptacanthus stimer og holder sammen. De er desværre en meget overset kardinalfisk, og er i mine øjne en meget smuk fisk :y
Der er måske et men - skal ikke lige kunne sige, om den kan sammen med jeres Kauderni, der må andre lige byde ind med deres erfaringer :happy:
Hejsa Marco.

Tak skal du have.. ja, det ser skønt at akvariet er ved at være tilbage igen.... der er også gået et stykke tid hvor vi ikke rigtig har nydt det.. men det gør vi bestemt nu. :y
Tak for tippet.. kan være vi skal kigge efter den apogon Leptacanthus på et tidspunkt.... synes den er rigtig flot.
KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"