jeg skal snart til at starte mit først saltvands projekt op... (efter et par år. med ferskvand)....
Men vil gerne gøre det for under 7-800 kr. og her vil jeg så gerne søge lidt råd omkring lyset... jeg har overvejet at bruge et 2D rør ( ) , men hvor mange lumen er det nødvendigt at have?
Akvariet kommer nok til at blive 35-40 cm. højt...
jeg skal snart til at starte mit først saltvands projekt op... (efter et par år. med ferskvand)....
Men vil gerne gøre det for under 7-800 kr.
Levende sten og salt til vandet koster næsten mere uanset hvor lille !
frederik skrev:og her vil jeg så gerne søge lidt råd omkring lyset... jeg har overvejet at bruge et 2D rør ( ) , men hvor mange lumen er det nødvendigt at have?
Kender ikke det rør du nævner har du et link ? Ang lumen så er det ikke normalt en størrelse man bruger. Hvilke mål får dit kommende akvarie så skal jeg komme med et godt forslag
Mvh Brian [center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen [/center]
Men vil gerne gøre det for under 7-800 kr.
Levende sten og salt til vandet koster næsten mere uanset hvor lille !
Sten skal jeg kun bruge en snild 50'er på, da jeg har en go ven som hjælper mig lidt igang.
frederik skrev: ‹ Vælg › ‹ Udvid ›
og her vil jeg så gerne søge lidt råd omkring lyset... jeg har overvejet at bruge et 2D rør ( ) , men hvor mange lumen er det nødvendigt at have?
Kender ikke det rør du nævner har du et link ? Ang lumen så er det ikke normalt en størrelse man bruger.
Mvh Brian [center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen [/center]
Du skal ud og finde noget lys der ligger omkring de 10.000 kelvin og op til 20.000 alt efter hvor blåt du ønsker det.
Er det ikk kun triplus der har en nok kelvin til at overholde det..?
hverken daylight blue og Blue Moon Actinic har da så meget...! ved ikk med Daylight Plus ..?
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Skal ikke bruge pumper, varmelegeme, testsæt, levende sten, skummer, fittings.
Fittings, pumper og varmelegeme har jeg i forevejen jeg laver min egen skummer (hvis ikke det virker, så køber jeg nok en senere), testsæt bruger jeg ikke... eller måske en enkelt gang... og sten... ja det har jeg jo skrevet...
Hhm... hva' med PL-rør så? har lige læst at de har en kelvin på ca. 7000 og at de skulle være velegnet til saltvand...
det kunne være sjovt at prøve at bruge Filter til at hæve favetemerturen ( Kelvin) fra en tungsten lampe med 3200 K kan man bruge et filer 200 Double C.T.Blue til at filtere Kelvin op til 14000 K men selvfølige mister man styrken og skal bruge mange flere wat før lyset bliver kraftigt nok.
det var bare en skør idé undskyld hvis jeg ølægger din tråd men jeg kunne ikke lade være med at dele min dume tanke med jer.
det kunne være sjovt at prøve at bruge Filter til at hæve favetemerturen ( Kelvin) fra en tungsten lampe med 3200 K kan man bruge et filer 200 Double C.T.Blue til at filtere Kelvin op til 14000 K men selvfølige mister man styrken og skal bruge mange flere wat før lyset bliver kraftigt nok.
det var bare en skør idé undskyld hvis jeg ølægger din tråd men jeg kunne ikke lade være med at dele min dume tanke med jer.
Smart! Har du måske et link?
Venlig Hilsen
Frederik
Ps: ingen ødelagte tråde her
For akvarie setup - se min profil... _______________________________________________________
ingen testsæt? hvordan vil du så se hvorn dit akvarie har det. saltvand er ikke helt det samme ssom ferskvand hvor man bare smider fisk og planter i. og slet ikke salt van i den størelse. man skal virkelig passe på for at det ikke vælter.
Hmm... Ja, men skulle amonium og nitrit egendlig ikke bare holde sig på nul punktet, hvis det kører? Fisk og div. dyr ryger nok først i om 3-5 månneder... så der er god tid til at værdierne kan indrette sig...
Venlig Hilsen
Frederik
For akvarie setup - se min profil... _______________________________________________________
ingen testsæt? hvordan vil du så se hvorn dit akvarie har det. saltvand er ikke helt det samme ssom ferskvand hvor man bare smider fisk og planter i. og slet ikke salt van i den størelse. man skal virkelig passe på for at det ikke vælter.
Kan kun tilslutte mig kasper..!
Hvilke pumper har du og har du tænkt på overløb eller...?
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Jeg har filteret på lageret hvis du vil prøve .. til et lysstoft rør skal du bruge ca 7 cm + længden og sæt det på med tape..
jeg tror jeg vil prøve det i næste uge og så måle lyset med en lysmåler og se foreskelden fra HQI
Kan det også bruges på PL-rør?
Hvor tykt er selve filteret?
Hvor bor du? Og hvor meget ska' du have for det? (hvis det virker)
Håber ikke det var alt for mange spørgsmål
Hvilke pumper har du og har du tænkt på overløb eller...?
Overløbs kasse har jeg... det bliver indv. pumperne er powerheads.. fra eheim (to stk. på 600 liter i timen hver) dog er jeg ikke helt hundrede på at de duer, da der mulighvis er metal i dem? (den der lille stang der holder rotoren)...
Ellers må jeg vel bare invistere i et par aquabee?
filteret er lidt lige som bagepapir og det tåler høje tempertur vi sætter det på 2000 wat lamper og 10.000 wat HMI lamper men ved så kraftige lamper smelter filteret og mister efekten ved længer tids brug.
Du skal nok regne med at filteret skal skiftes en gang i mellem ved dagligt brug selv på et lystof rør.
Filteret kan der ikke gå brænd i det krymper bare sammen og mister faven.
Dvs. at det kan sendes?
Hva' var prisen? send evt. en PM.
er meget interesseret, hvis prøverne i næste uge kommer til at gå godt!
porøse sten siger du ? hvilken slags ?
det sidste man skal spare på - om som nok er det mest vigtige er levende sten - altså ikke bare faxekalk eller andet
Faktisk... Så... Havde netop planlagt faxekalk men da der kommer til at gå ca. 3-5 månneder før der kommer rigtigt liv i, er der jo masser af tid til at der kan dannes nye levende sten osv. (ved godt at saltvands akvarier først er rigtigt modnet efter et års tid...)
Venlig Hilsen
Frederik
frederik skrev:Nejnej ... Men det bliver det vel med tiden!?
Nej det bliver de faktisk aldrig da de er alt alt for massive. Køb levende sten fra starten af eller får du sikkert aldrig en tilpas stabilitet i så lille et akvarie.
Hvis du spare dig igennem det hele, så tror jeg desværre aldrig du får den kæmpe glæde det kan være at have saltvand. Der ER bare nogle ting som SKAL være iorden for at det bliver en succes - og det er i mine øjne slet ikke faxekalk og et enkelt PL rør !
Frederik, du kan som sådan godt køre et saltvandsakvarie uden levende sten og noget lys af den vilde betydning. Men det stiller nogle andre krav til filtrering og det sætter begrænsninger for, hvad man kan holde af dyr.
Bare lige for at få det helt på det rene, tror jeg, de fleste af os formoder, at du er ude efter et akvarie, hvor der også kan holdes levende koraller og/eller anemoner?
det er ikke fordi folk de er dumme at de siger det - men man må nok desværre sige at hvis folk ikke vil bruge de penge der skal til - så bør man nok holde sig til ferksvand
saltvand er ikke nødvendigvis sværre end ferskvand - men der ting som SKAL være i orden - som brian siger
Venter bare på go fra den bedre (?) halvdel, så der kan flytte ca. 500 liter vand ind