"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Nielskeiser
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: man 22. apr 2024 06:11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2024
Geografisk sted: Kgs Lyngby

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af Nielskeiser »

Til de nysgerrige
1. Nu er der gået nogle uger med (næsten) ugentlige målinger.
IMG_0150.jpeg
2. Svigerfar har nu været i gang med et 5 døgns blackout, og skal fjerne algerne i weekenden, og skrubbe stenene med en blød børste.
3. Jeg henter 2 halloween eremit, 3 trochus snegle og 3 nassarious snegle hos decocean på onsdag, og så får vi dem i baljen på torsdag.
På sigt et søpindsvin (var udsolgt hos decocean)
4. Fodring er reduceret til lidt hver dag, og er nu kun pellets, og ikke Frost.
5. Jeg har skaffet en hanna phosphorous checker.

Fokus kommende uger: når tanken er renset, da fokus på at få nitrat og fosfat stabiliseret i korrekt ratio, i starten nitrat 0,5-2 og phosphat 0.03-0.06) og se om ikke algerne kan holdes nede.
Brugeravatar
decocean
Forhandler
Forhandler
Reactions:
Indlæg: 114
Tilmeldt: tors 27. nov 2008 20:49
15
Postnummer: 4370 Store Merløse
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: Store Merløse
Kontakt:

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af decocean »

Hej Niels

De vandværdier er ALT for svingende. 21,5 i temperatur er der ingen fisk eller koraller der bryder sig om (men algerne kan udmærket klare det).En KH der går fra 11 til 9 og derefter tilbage til 11, er heller ikke sundt. O i nitrat og fosfat kun optimalt i helt nye akvarier - i akvarier der er kørt ind giver det alger. Calcium som stiger 25 for derefter at falde 40, tyder på at der sker en udfældning? Magnesium falder også markant, hænger muligvis sammen med den lave saltholdighed, men stadig bemærkelsesværdigt.
De dyr du skal hente hos mig, til at spise algerne, kommer ikke til at kunne følge med opgaven. Det vigtigste "værktøj" her, er at få stabiliseret de vandværdier.
Vi ses i butikken

Mvh. Carsten
DecOcean Aquarium
http://www.decocean.dk
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 561
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af ViggoN »

Nielskeiser skrev: lør 11. maj 2024 18:25 Til de nysgerrige
1. Nu er der gået nogle uger med (næsten) ugentlige målinger. IMG_0150.jpeg
2. Svigerfar har nu været i gang med et 5 døgns blackout, og skal fjerne algerne i weekenden, og skrubbe stenene med en blød børste.
3. Jeg henter 2 halloween eremit, 3 trochus snegle og 3 nassarious snegle hos decocean på onsdag, og så får vi dem i baljen på torsdag.
På sigt et søpindsvin (var udsolgt hos decocean)
4. Fodring er reduceret til lidt hver dag, og er nu kun pellets, og ikke Frost.
5. Jeg har skaffet en hanna phosphorous checker.

Fokus kommende uger: når tanken er renset, da fokus på at få nitrat og fosfat stabiliseret i korrekt ratio, i starten nitrat 0,5-2 og phosphat 0.03-0.06) og se om ikke algerne kan holdes nede.
Mega fedt er planen er gennemført, og i følger den. Så skal i nok få buk med det skide alger, hvor stort var akvariet nu? Må være lidt enig med decocean at de værdier svinger ret meget, men kunne man overveje det er fejlmålinger? Virker noget vildt at de skulle svinge sådan når man tænker på der ikke er gjort noget med vandet andet end at toppe op og slukke for lyset? Hvis jeg får nogle tal som er langt fra det jeg forventer måler jeg altid igen plejer at være mig som har lavet noget 🤡-neri
Nielskeiser
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: man 22. apr 2024 06:11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2024
Geografisk sted: Kgs Lyngby

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af Nielskeiser »

decocean skrev: lør 11. maj 2024 19:13 Hej Niels

De vandværdier er ALT for svingende. 21,5 i temperatur er der ingen fisk eller koraller der bryder sig om (men algerne kan udmærket klare det).En KH der går fra 11 til 9 og derefter tilbage til 11, er heller ikke sundt. O i nitrat og fosfat kun optimalt i helt nye akvarier - i akvarier der er kørt ind giver det alger. Calcium som stiger 25 for derefter at falde 40, tyder på at der sker en udfældning? Magnesium falder også markant, hænger muligvis sammen med den lave saltholdighed, men stadig bemærkelsesværdigt.
De dyr du skal hente hos mig, til at spise algerne, kommer ikke til at kunne følge med opgaven. Det vigtigste "værktøj" her, er at få stabiliseret de vandværdier.
Tak for inputs Carsten og ViggoN

Akvariet er på 245L + 90L sump

Ift. Clean up Crew: de tænkes bestemt ikke som løsning på algeproblemet, men som lidt hjælp, når vi har fået fjernet alle de alger vi kan manuelt.

Ift vandtemp: vi har skruet lidt op på termostaten
Ift svingende værdier: jeg har forsøgt at læse om dem.
Tænker at gribe det an på følgende måde:
1. hæve salinitet langsomt til 1.025-1.027.
Bruger Aqua Medic Reef Salt coral. (Vi havde egentlig læst at man kunne forsøge at sænke salinitet lidt, men vi øger den igen.
Stiler mod 10% ca hver 10 dag. 35g salt pr L= ca 1100g salt i 33l). Han bruger pt 7-800g salt
2. Jeg vil egentlig vente et par uger og se om øgning i salinitet også vil hæve + stabilisere Ca og Mg?
3. Når vi har fjernet algerne, så holde øje med nitrat + fosfat, og få dem hævet stille og roligt med fodring.

Er det helt tosset med disse forslag? Jeg mistænker også en hvis måleusikkerhed (svigerfar og jeg er ikke de bedste til at skelne farver iflg svigermor 😂)
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 561
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af ViggoN »

Nielskeiser skrev: lør 11. maj 2024 20:42
decocean skrev: lør 11. maj 2024 19:13 Hej Niels

De vandværdier er ALT for svingende. 21,5 i temperatur er der ingen fisk eller koraller der bryder sig om (men algerne kan udmærket klare det).En KH der går fra 11 til 9 og derefter tilbage til 11, er heller ikke sundt. O i nitrat og fosfat kun optimalt i helt nye akvarier - i akvarier der er kørt ind giver det alger. Calcium som stiger 25 for derefter at falde 40, tyder på at der sker en udfældning? Magnesium falder også markant, hænger muligvis sammen med den lave saltholdighed, men stadig bemærkelsesværdigt.
De dyr du skal hente hos mig, til at spise algerne, kommer ikke til at kunne følge med opgaven. Det vigtigste "værktøj" her, er at få stabiliseret de vandværdier.
Tak for inputs Carsten og ViggoN

Akvariet er på 245L + 90L sump

Ift. Clean up Crew: de tænkes bestemt ikke som løsning på algeproblemet, men som lidt hjælp, når vi har fået fjernet alle de alger vi kan manuelt.

Ift vandtemp: vi har skruet lidt op på termostaten
Ift svingende værdier: jeg har forsøgt at læse om dem.
Tænker at gribe det an på følgende måde:
1. hæve salinitet langsomt til 1.025-1.027.
Bruger Aqua Medic Reef Salt coral. (Vi havde egentlig læst at man kunne forsøge at sænke salinitet lidt, men vi øger den igen.
Stiler mod 10% ca hver 10 dag. 35g salt pr L= ca 1100g salt i 33l). Han bruger pt 7-800g salt
2. Jeg vil egentlig vente et par uger og se om øgning i salinitet også vil hæve + stabilisere Ca og Mg?
3. Når vi har fjernet algerne, så holde øje med nitrat + fosfat, og få dem hævet stille og roligt med fodring.

Er det helt tosset med disse forslag? Jeg mistænker også en hvis måleusikkerhed (svigerfar og jeg er ikke de bedste til at skelne farver iflg svigermor 😂)
Haha det jo knivskarpt!!! Men forklare muligvis tallene hvis sviger har blandet for lidt salt med vand så bliver værdierne vel også lavere men hvad ved jeg. Jeg håber bare det lykkes så han får glæde af sit akvarie. Husk jeg donere gerne vand og nemme begynder koraller når i kommer så langt🎉
Suroma
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 119
Tilmeldt: søn 12. apr 2020 16:16
4
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 1982

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af Suroma »

ViggoN skrev: lør 11. maj 2024 20:48
Nielskeiser skrev: lør 11. maj 2024 20:42
decocean skrev: lør 11. maj 2024 19:13 Hej Niels

De vandværdier er ALT for svingende. 21,5 i temperatur er der ingen fisk eller koraller der bryder sig om (men algerne kan udmærket klare det).En KH der går fra 11 til 9 og derefter tilbage til 11, er heller ikke sundt. O i nitrat og fosfat kun optimalt i helt nye akvarier - i akvarier der er kørt ind giver det alger. Calcium som stiger 25 for derefter at falde 40, tyder på at der sker en udfældning? Magnesium falder også markant, hænger muligvis sammen med den lave saltholdighed, men stadig bemærkelsesværdigt.
De dyr du skal hente hos mig, til at spise algerne, kommer ikke til at kunne følge med opgaven. Det vigtigste "værktøj" her, er at få stabiliseret de vandværdier.
Tak for inputs Carsten og ViggoN

Akvariet er på 245L + 90L sump

Ift. Clean up Crew: de tænkes bestemt ikke som løsning på algeproblemet, men som lidt hjælp, når vi har fået fjernet alle de alger vi kan manuelt.

Ift vandtemp: vi har skruet lidt op på termostaten
Ift svingende værdier: jeg har forsøgt at læse om dem.
Tænker at gribe det an på følgende måde:
1. hæve salinitet langsomt til 1.025-1.027.
Bruger Aqua Medic Reef Salt coral. (Vi havde egentlig læst at man kunne forsøge at sænke salinitet lidt, men vi øger den igen.
Stiler mod 10% ca hver 10 dag. 35g salt pr L= ca 1100g salt i 33l). Han bruger pt 7-800g salt
2. Jeg vil egentlig vente et par uger og se om øgning i salinitet også vil hæve + stabilisere Ca og Mg?
3. Når vi har fjernet algerne, så holde øje med nitrat + fosfat, og få dem hævet stille og roligt med fodring.

Er det helt tosset med disse forslag? Jeg mistænker også en hvis måleusikkerhed (svigerfar og jeg er ikke de bedste til at skelne farver iflg svigermor 😂)
Haha det jo knivskarpt!!! Men forklare muligvis tallene hvis sviger har blandet for lidt salt med vand så bliver værdierne vel også lavere men hvad ved jeg. Jeg håber bare det lykkes så han får glæde af sit akvarie. Husk jeg donere gerne vand og nemme begynder koraller når i kommer så langt🎉
Først og fremmest, skriver jeg ikke dette for at fornærme nogen eller spille smart....
Men.... det er på ingen måde "knivskarpt"
Med den salt der anvendes, er 35 gram pr. liter for lidt, der skal for at få 34,8 psu (som jeg sigter efter) anvendes 38,3 gram pr. liter. Når det så er sagt, hvem har så en vægt der er præcis nok, en alm. køkkenvægt er ikke.
Brug en ordentlig saltmåler... Kvalitets refraktometer (husk kalibrering) eller flydevægt.
Det grundlæggende ved at holde saltvandsakvarium er stabilt og godt saltvand i rette koncentration.
Det er mindre vigitgt om værdien er det ene eller andet, bare den er mellem 34-35 psu.
Vedr. calcium og magnesium (og alle andre indholdsstoffer), er de anbefalede værdier ved 35 psu.

Få stabil saltindhold og temperatur inden alt andet.
Og få rådgivning fra en der ved noget om det (Decocean) og hold dig til hvad han siger uden at afprøve at muligt du hører og læser.

Kun den samme person tester, så er det den samme vurdering af farven og ikke forskel hvor den ene mener en given farve er lig med 5 og den anden mener den er 10.

Held og lykke.
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 561
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af ViggoN »

Suroma skrev: lør 11. maj 2024 21:51
ViggoN skrev: lør 11. maj 2024 20:48
Nielskeiser skrev: lør 11. maj 2024 20:42
decocean skrev: lør 11. maj 2024 19:13 Hej Niels

De vandværdier er ALT for svingende. 21,5 i temperatur er der ingen fisk eller koraller der bryder sig om (men algerne kan udmærket klare det).En KH der går fra 11 til 9 og derefter tilbage til 11, er heller ikke sundt. O i nitrat og fosfat kun optimalt i helt nye akvarier - i akvarier der er kørt ind giver det alger. Calcium som stiger 25 for derefter at falde 40, tyder på at der sker en udfældning? Magnesium falder også markant, hænger muligvis sammen med den lave saltholdighed, men stadig bemærkelsesværdigt.
De dyr du skal hente hos mig, til at spise algerne, kommer ikke til at kunne følge med opgaven. Det vigtigste "værktøj" her, er at få stabiliseret de vandværdier.
Tak for inputs Carsten og ViggoN

Akvariet er på 245L + 90L sump

Ift. Clean up Crew: de tænkes bestemt ikke som løsning på algeproblemet, men som lidt hjælp, når vi har fået fjernet alle de alger vi kan manuelt.

Ift vandtemp: vi har skruet lidt op på termostaten
Ift svingende værdier: jeg har forsøgt at læse om dem.
Tænker at gribe det an på følgende måde:
1. hæve salinitet langsomt til 1.025-1.027.
Bruger Aqua Medic Reef Salt coral. (Vi havde egentlig læst at man kunne forsøge at sænke salinitet lidt, men vi øger den igen.
Stiler mod 10% ca hver 10 dag. 35g salt pr L= ca 1100g salt i 33l). Han bruger pt 7-800g salt
2. Jeg vil egentlig vente et par uger og se om øgning i salinitet også vil hæve + stabilisere Ca og Mg?
3. Når vi har fjernet algerne, så holde øje med nitrat + fosfat, og få dem hævet stille og roligt med fodring.

Er det helt tosset med disse forslag? Jeg mistænker også en hvis måleusikkerhed (svigerfar og jeg er ikke de bedste til at skelne farver iflg svigermor 😂)
Haha det jo knivskarpt!!! Men forklare muligvis tallene hvis sviger har blandet for lidt salt med vand så bliver værdierne vel også lavere men hvad ved jeg. Jeg håber bare det lykkes så han får glæde af sit akvarie. Husk jeg donere gerne vand og nemme begynder koraller når i kommer så langt🎉
Først og fremmest, skriver jeg ikke dette for at fornærme nogen eller spille smart....
Men.... det er på ingen måde "knivskarpt"
Med den salt der anvendes, er 35 gram pr. liter for lidt, der skal for at få 34,8 psu (som jeg sigter efter) anvendes 38,3 gram pr. liter. Når det så er sagt, hvem har så en vægt der er præcis nok, en alm. køkkenvægt er ikke.
Brug en ordentlig saltmåler... Kvalitets refraktometer (husk kalibrering) eller flydevægt.
Det grundlæggende ved at holde saltvandsakvarium er stabilt og godt saltvand i rette koncentration.
Det er mindre vigitgt om værdien er det ene eller andet, bare den er mellem 34-35 psu.
Vedr. calcium og magnesium (og alle andre indholdsstoffer), er de anbefalede værdier ved 35 psu.

Få stabil saltindhold og temperatur inden alt andet.
Og få rådgivning fra en der ved noget om det (Decocean) og hold dig til hvad han siger uden at afprøve at muligt du hører og læser.

Kun den samme person tester, så er det den samme vurdering af farven og ikke forskel hvor den ene mener en given farve er lig med 5 og den anden mener den er 10.

Held og lykke.
Haha du må undskyld hvis min dialekt kan misforstås, knivskarpt=det sjovt/dumt mht til 2 herre står og vurdere farver og den 3 står og siger at de er dårlige til at aflæse farver. Det er sgu sjovt men humor er individuelt. Men prøver bare at opmuntre istedet for at kører den gamle saltvandsforum model. Der er jo ikke nogle som har skrevet at han ikke skulle holde stabile tal og prøve 1000forskellige ting, det har jeg ihverfald ikke opfattelsen af:)Sså jeg vil opmuntre igen.
Niels jeg synes i har gang i en rigtigt god plan, og jeg håber virkeligt det lykkes. Selvfølgelig hold jer til forskrifterne mht at blande salt osv. så værdierne ikke bliver skæve det giver kun nye problemer. Nu har i fået banket tallene ned, forhåbenlig fået håralgene væk, tilført lidt snegle mm. Til at spise de nye alger som helt sikkert komme lidt af igen forhåbenligt…..😵‍💫
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4707
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af Anders månsson »

Jeres plan er fin og hold jer til den ... Det er faktisk en af de sværeste færdigheder i denne hobby at holde sig til en plan og ikke hele tiden skifte strategi! I skal lære undervejs og vi er alle interesseret i at I får success. Så bare bliv ved med at spørge herinde...
Hvad med at lave en akvarietård herinde, så kan I bruge den som dagbog og se tilbage, hvad I har været igennem!

Jeg elsker at svigermor står i baggrunden og kommentere at I ikke kan skelne farve og målinger... prøv at spørge hende om hun er faret vild for køkkenet er vidst et andet sted :T :beer:
(by the way, så er jeg fraskilt måske pga mine spørgsmål :Peace: , jeg mener det godt :heart: )
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 561
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af ViggoN »

Anders månsson skrev: søn 12. maj 2024 15:05 Jeres plan er fin og hold jer til den ... Det er faktisk en af de sværeste færdigheder i denne hobby at holde sig til en plan og ikke hele tiden skifte strategi! I skal lære undervejs og vi er alle interesseret i at I får success. Så bare bliv ved med at spørge herinde...
Hvad med at lave en akvarietård herinde, så kan I bruge den som dagbog og se tilbage, hvad I har været igennem!

Jeg elsker at svigermor står i baggrunden og kommentere at I ikke kan skelne farve og målinger... prøv at spørge hende om hun er faret vild for køkkenet er vidst et andet sted :T :beer:
(by the way, så er jeg fraskilt måske pga mine spørgsmål :Peace: , jeg mener det godt :heart: )
Haha klasse, godt med selvironi🎉🎉🎉 ja tak det er mega sjovt! Men godt sagt Anders hold jer til en plan hvis den så ikke virker så laver man en ny.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af crazy seahorse »

decocean skrev: lør 11. maj 2024 19:13 Hej Niels

De vandværdier er ALT for svingende. 21,5 i temperatur er der ingen fisk eller koraller der bryder sig om (men algerne kan udmærket klare det).En KH der går fra 11 til 9 og derefter tilbage til 11, er heller ikke sundt. O i nitrat og fosfat kun optimalt i helt nye akvarier - i akvarier der er kørt ind giver det alger. Calcium som stiger 25 for derefter at falde 40, tyder på at der sker en udfældning? Magnesium falder også markant, hænger muligvis sammen med den lave saltholdighed, men stadig bemærkelsesværdigt.
De dyr du skal hente hos mig, til at spise algerne, kommer ikke til at kunne følge med opgaven. Det vigtigste "værktøj" her, er at få stabiliseret de vandværdier.
Fine informationer.
Kunne godt tænke mig at høre lidt mere om det du skriver, at 0 i No3 og 0 i Po4 giver alger.
Er helt med på, at algerne optager den næring der trods alt er. Men hvordan 0 værdier ligefrem skulle give alger er nyt for mig.
0 i begge kan give dinoer og nok også cyano pga ubalancen, men det er noget helt andet.
Håber du vil uddybe det lidt.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Suroma
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 119
Tilmeldt: søn 12. apr 2020 16:16
4
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 1982

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af Suroma »

crazy seahorse skrev: man 13. maj 2024 10:08
decocean skrev: lør 11. maj 2024 19:13 Hej Niels

De vandværdier er ALT for svingende. 21,5 i temperatur er der ingen fisk eller koraller der bryder sig om (men algerne kan udmærket klare det).En KH der går fra 11 til 9 og derefter tilbage til 11, er heller ikke sundt. O i nitrat og fosfat kun optimalt i helt nye akvarier - i akvarier der er kørt ind giver det alger. Calcium som stiger 25 for derefter at falde 40, tyder på at der sker en udfældning? Magnesium falder også markant, hænger muligvis sammen med den lave saltholdighed, men stadig bemærkelsesværdigt.
De dyr du skal hente hos mig, til at spise algerne, kommer ikke til at kunne følge med opgaven. Det vigtigste "værktøj" her, er at få stabiliseret de vandværdier.
Fine informationer.
Kunne godt tænke mig at høre lidt mere om det du skriver, at 0 i No3 og 0 i Po4 giver alger.
Er helt med på, at algerne optager den næring der trods alt er. Men hvordan 0 værdier ligefrem skulle give alger er nyt for mig.
0 i begge kan give dinoer og nok også cyano pga ubalancen, men det er noget helt andet.
Håber du vil uddybe det lidt.
Erik, jeg tror det han mener er at algerne har optaget alt næring og værdierne er gået i nul.
Uden næring kan jeg heller ikke se hvordan trådalger skulle vokse frem. Mon ikke det forholder sig på den måde at det nu er en ond spiral, således at algerne lever af deres eget henfald og det der ellers produceres af næring.
Nielskeiser
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: man 22. apr 2024 06:11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2024
Geografisk sted: Kgs Lyngby

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af Nielskeiser »

Suroma skrev: man 13. maj 2024 13:00 Erik, jeg tror det han mener er at algerne har optaget alt næring og værdierne er gået i nul.
Uden næring kan jeg heller ikke se hvordan trådalger skulle vokse frem. Mon ikke det forholder sig på den måde at det nu er en ond spiral, således at algerne lever af deres eget henfald og det der ellers produceres af næring.
Ja det er også sådan jeg forstår det.
Svigerfar har brugt et par timer i weekenden på at “slå græs” i baljen. Algerne sad desværre godt fast på trods af 5 dages blackout.
Men nu skulle der i hvert fald være tyndet noget ud i det.
Smider billeder op i løbet af weekenden, sammen med nye vandmålinger. Så må vi se om man snart kan begynde at måle lidt nitrat og fosfat igen :)
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2056
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af Stefan »

Nielskeiser skrev: lør 11. maj 2024 18:25 4. Fodring er reduceret til lidt hver dag, og er nu kun pellets, og ikke Frost.
Der er ofte mindre "skidt" i frostfoder end tørfoder. Så forvent ikke nødvendigvis, at punkt 4 gør noget godt, hvad det angår
Brugeravatar
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 339
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af Casper M »

Stefan skrev: tirs 14. maj 2024 09:23
Nielskeiser skrev: lør 11. maj 2024 18:25 4. Fodring er reduceret til lidt hver dag, og er nu kun pellets, og ikke Frost.
Der er ofte mindre "skidt" i frostfoder end tørfoder. Så forvent ikke nødvendigvis, at punkt 4 gør noget godt, hvad det angår
Sjovt jeg har altid fået at vide at det er omvendt 🧐
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3612
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af Tykki »

Jeg må indrømme at jeg aldrig har hørt at frostfoder er renere end tørfoder og pellets! Det vil jeg gerne se nogle flere meninger om!
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 561
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af ViggoN »

Tykki skrev: tirs 14. maj 2024 12:08 Jeg må indrømme at jeg aldrig har hørt at frostfoder er renere end tørfoder og pellets! Det vil jeg gerne se nogle flere meninger om!
Synes igang jeg hørte BRSTV snakke om at flagefoder er mere rigt på PO4 og Frost mere NO3, ift hinanden, men i bund og grund handler det vel mere om mængden. Hvis man fodre med pellets så fodre jeg et par af gangen og til de er spist og så lidt mere. Men aldrig så det flyder rundt i akvariet, forstiller mig de er mere næringskompakte end Frost. Med Frost er det lidt sværer at styrer i min mening undtagen hvis jeg bruger med pipette eller hvad det nu hedder?
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2056
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af Stefan »

Randy Holmes-Farley har en rigtig fin artikel omkring foder og fosfat her: https://reefs.com/magazine/aquarium-che ... tand-both/
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3612
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af Tykki »

Tak Stefan
Nielskeiser
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: man 22. apr 2024 06:11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2024
Geografisk sted: Kgs Lyngby

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af Nielskeiser »

Opdatering:
1. Der er brugt nogle timer på at fjerne alger, og skrubbe sten.
2. Der er kommet eremitkrebs, trochus snegle og nassarious snegle i, og de ser ud til at være faldt godt til.
3. Der er kommet en lille læderkoral, sponsoreret af ViggoN, som også gav en dunk osmosevand. (Tusind tak for hjælpen, at vise din balje frem, og komme med god opbakning)
4. Temperaturen var lav ved sidste måling, termostaten blev skruet op, og temperaturerne ligger nu stabilt på 25gr i baljen, og 27gr i sumpen.
5. Vandværdierne:
IMG_0261.jpeg
vi er i gang med at øge mængden af salt i vandskiftene, jeg kan se at KH er faldet, men kalk og Mg er steget lidt igen. Vi er desuden stoppet med at tilsætte aquamedic nitrat reduct, for at få lidt nitrat og fosfat i baljen igen. Og han har skaffet sig en hanna checker phosphorous, som bruges til næste vandmåling

Overvejelser om næste skridt: generelt at få stabiliseret KH, og se om vi begynder at få målbare nitrat og fosfat igen (i korrekt 1:100 ratio)
1. ift KH, tænker den skal hæves. Gøres det med ugentlige vandskift med langsom øgning af saltmænde indtil salinitet 1.025-1.027? Vi tænker også at bruge det sponsorerede osmosevand til top-up (bør have nok til en 3 ugers tid). Men det sænker vel KH, eftersom postevandet ellers har været en kilde til KH?
2. Der er stadig genstridige GHA på de øverste sten. Kan man smide dem ned i sumpen (%lys) og lade dem ligge et par uger dernede, og så se om de kan skrubbes rene?
Vedhæftede filer
IMG_0181.jpeg
IMG_0180.jpeg
IMG_0179.jpeg
IMG_0185.jpeg
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4707
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af Anders månsson »

I har da været rigtig gode til at indtage informationer og handle på dem :GO

KH på 8,1 er da fint! For nemhedens skyld, så ville jeg sigte efter den KH jeres salt har... (det vigtigste er at kh er stabil) Har I fået købt et osmose anlæg? eller hvad er planen?

salinitet skal lige lidt op, der ville jeg bare drysse lidt salt i sumpen henover nogen dage... feks en spise ske pr dag :Peace:

Jeg ville give akvariet ro og så lade skraldefolket, tage de sidste alger og få observeret på værdierne... Så kan I også bruge tiden på at hovere over for svigermor og rose jer selv over en :beer:
Nielskeiser
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: man 22. apr 2024 06:11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2024
Geografisk sted: Kgs Lyngby

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af Nielskeiser »

Anders månsson skrev: tirs 21. maj 2024 07:29 I har da været rigtig gode til at indtage informationer og handle på dem :GO

KH på 8,1 er da fint! For nemhedens skyld, så ville jeg sigte efter den KH jeres salt har... (det vigtigste er at kh er stabil) Har I fået købt et osmose anlæg? eller hvad er planen?

salinitet skal lige lidt op, der ville jeg bare drysse lidt salt i sumpen henover nogen dage... feks en spise ske pr dag :Peace:

Jeg ville give akvariet ro og så lade skraldefolket, tage de sidste alger og få observeret på værdierne... Så kan I også bruge tiden på at hovere over for svigermor og rose jer selv over en :beer:
Tak!
Osmoseanlæg er i overvejelserne. Han kan måske lave en aftale med sin arbejdsplads om at kunne få lidt derfra, ellers overvejer han at investere i et.
Dog går mine overvejelser primært på om ikke den næste investering bør være et bedre lys, så man kan få flere koraller til at konkurrere med algerne 😊
madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 261
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af madsjeppe01 »

Send en sms til 61310177. Jeg har en masse blødkoraller, store og små jeg skal af med. De kan klare det hele, både høj og lav par - godt og "dårligt" vand. Det er gode begynderkoraller.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4707
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af Anders månsson »

Bedre lys er vigtigt!
Personligt ville jeg vælge t5 rør hvis i bare skal have blød koraller, lps koraller pg måske på sigt nogle hårdføre sps koraller a la montipora eller stylapora

Men led ee jo nok fremtiden.. jeg syntes t5 har et bedre bredt lys ... to rør med t5 burde være nok

Vent med at købe osmose anlæg tipl I har fået svar på icp testen, så ved I hvad der ee af crap i hanevandet
Nielskeiser
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: man 22. apr 2024 06:11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2024
Geografisk sted: Kgs Lyngby

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af Nielskeiser »

Anders månsson skrev: tirs 21. maj 2024 13:56 Bedre lys er vigtigt!
Personligt ville jeg vælge t5 rør hvis i bare skal have blød koraller, lps koraller pg måske på sigt nogle hårdføre sps koraller a la montipora eller stylapora
Men led ee jo nok fremtiden.. jeg syntes t5 har et bedre bredt lys ... to rør med t5 burde være nok
Vent med at købe osmose anlæg tipl I har fået svar på icp testen, så ved I hvad der ee af crap i hanevandet
T5 rør har han haft før, men så røg de, og så blev han misvejledt i en tropland til at købe den fluval aquasky som kun er til ferskvand.
Skal man have forskellige typer af T5 rør?
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4707
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af Anders månsson »

Angående t5 lys så skal man variere rørene... jeg vil tænke I har rigeligt med to rør... prøv at se ati rørene på youtube... jeg ville gå med at daylight plus et og et med actinit super blåt...

Der er ingenting man SKAL... men det gør det hele nemmere at starte godt ud fra starten...

Har han gemt t5 lampen?
madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 261
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af madsjeppe01 »

Jeg bruger t5 og hqi som en af de eneste på forum tror jeg.. ihvertfald hqi.

Jeg køre med 4 aquablue special, 4 blue plus. Det passer med cirka 15.000 kelvin, så ikke super blåt men nok til at få pop farverne frem.
Nielskeiser
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: man 22. apr 2024 06:11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2024
Geografisk sted: Kgs Lyngby

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af Nielskeiser »

Ah okay. Hans lampe gik i stykker, så han vil skulle ud og købe både lampe og rør, så tænker LED næsten lige så godt kan svare sig :)
madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 261
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af madsjeppe01 »

Hvad er længden på akvariet? Jeg har en ATI 4x54 watt lampe liggende.
Nielskeiser
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: man 22. apr 2024 06:11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2024
Geografisk sted: Kgs Lyngby

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af Nielskeiser »

madsjeppe01 skrev: tirs 21. maj 2024 17:56 Hvad er længden på akvariet? Jeg har en ATI 4x54 watt lampe liggende.
100cm
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"