"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

220v sinus inverter til bilen ved strømnedbrud

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

220v sinus inverter til bilen ved strømnedbrud

Indlæg af nielsk »

I disse "nye" tider hvor der er meget snak og forsyningsusikkerhed ved IT nedbrud er det rart at kunne levere strøm til akvariet i en nødsituation.

Jeg har ganske vist i alle mine akvaristår ikke oplevet længere strømnedbrud end 8 timer.

Men vil nedenstående inverter være et godt bud at have stående? Jeg har tidligere brugt inverter da vi camperede, men det var kun i korte perioder. Jeg søger noget som kan klare en belastning i 12+ timer.

Der er så mange teknikkloge folk her på forum. Er der nogen som kan uddybe mine overvejelser



https://www.batteribyen.dk/japcell-inve ... gK8NvD_BwE
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: 220v sinus inverter til bilen ved strømnedbrud

Indlæg af Engelquist »

Super godt spørgsmål! Jeg følger med her, for det er bestemt noget vi skal til at forholde os til i fremtiden (uden at male fanden på væggen)
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 986
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: 220v sinus inverter til bilen ved strømnedbrud

Indlæg af Seniorreefer »

En inverter er perfekt som backup, og med strøm fra et 12v batteri og evt fra en bil der anvendes som generator. Jeg Overvejede samme løsning, men som jeg har beskrevet i min, tråd valgte jeg en ecoflow, som kan tilsluttes til en solcelle på 110 w, batteri og evt bil.

Jeg researchede faktisk også camping moduler, med solceller, men du skal op på 300-500 w hvis du vil klare varmelegeme og lys.

Du kan bruge solcelle i de lyse timer, til evt lys, hvis der tales om flere dage end 3, men hvis du vil have 12 timer kræver det noget at en batteri park
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: 220v sinus inverter til bilen ved strømnedbrud

Indlæg af nielsk »

Jeg tænker bilen skal køre tomgang imens der er strømafbrydelse.
Mit system kræver mere end kan klares med batteri hvis det er mange timer og en sinus generator er dyr og nok efterses. Bilen kører hver dag
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: 220v sinus inverter til bilen ved strømnedbrud

Indlæg af Engelquist »

Jeg har tænkt mere i retning af en nødgenerator🤔
Men er det urealistisk ift at køre et akvarie med lys og pumper?
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 986
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: 220v sinus inverter til bilen ved strømnedbrud

Indlæg af Seniorreefer »

Engelquist skrev: søn 3. mar 2024 18:49 Jeg har tænkt mere i retning af en nødgenerator🤔
Men er det urealistisk ift at køre et akvarie med lys og pumper?
Slet ikke.

En generator er et perfekt valg og fåes til 2-3000 kr for en 220v 2kw. Kun støj som naboen skal acceptere 😊
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: 220v sinus inverter til bilen ved strømnedbrud

Indlæg af nielsk »

Seniorreefer skrev: søn 3. mar 2024 19:08
Engelquist skrev: søn 3. mar 2024 18:49 Jeg har tænkt mere i retning af en nødgenerator🤔
Men er det urealistisk ift at køre et akvarie med lys og pumper?
Slet ikke.

En generator er et perfekt valg og fåes til 2-3000 kr for en 220v 2kw. Kun støj som naboen skal acceptere 😊
Jeg tror du skal undersøge typen. Hvis den skal levere strøm som vores lamper, pumper, computere mv kan køre på er prisen en helt anden desværre
SPS : Stability provides succes
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 986
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: 220v sinus inverter til bilen ved strømnedbrud

Indlæg af Seniorreefer »

nielsk skrev: søn 3. mar 2024 21:39
Seniorreefer skrev: søn 3. mar 2024 19:08
Engelquist skrev: søn 3. mar 2024 18:49 Jeg har tænkt mere i retning af en nødgenerator🤔
Men er det urealistisk ift at køre et akvarie med lys og pumper?
Slet ikke.

En generator er et perfekt valg og fåes til 2-3000 kr for en 220v 2kw. Kun støj som naboen skal acceptere 😊
Jeg tror du skal undersøge typen. Hvis den skal levere strøm som vores lamper, pumper, computere mv kan køre på er prisen en helt anden desværre
Hej Niels

Slet ikke du skal bare huske du skal have en som er digital.

Eks. https://www.biltema.dk/fritid/haven/hav ... 2000043474
Brugeravatar
J.A
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 144
Tilmeldt: lør 23. jan 2010 16:07
14
Postnummer: 9230 Svenstrup Jylland
Saltvand siden?: 2008

Re: 220v sinus inverter til bilen ved strømnedbrud

Indlæg af J.A »

Hej
Denne benzin generator kan levere nok kw til de fleste akvarier

https://www.proshop.dk/Vaerktoej/Einhel ... dYQAvD_BwE
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 986
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: 220v sinus inverter til bilen ved strømnedbrud

Indlæg af Seniorreefer »

J.A skrev: søn 3. mar 2024 21:48 Hej
Denne benzin generator kan levere nok kw til de fleste akvarier

https://www.proshop.dk/Vaerktoej/Einhel ... dYQAvD_BwE
Jeg er enig med hensyn til hvor meget et akvarie kræver.

Mit eks. Bruger max 900w når alt kører på normalt og varmelegemer tændt. Normalt 400-500w med alt lys, og ca 180-200 om natten

Spidsbelastning er når varmelegemerne tænder.
Watt
Watt
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: 220v sinus inverter til bilen ved strømnedbrud

Indlæg af nielsk »

Seniorreefer skrev: søn 3. mar 2024 19:08
Engelquist skrev: søn 3. mar 2024 18:49 Jeg har tænkt mere i retning af en nødgenerator🤔
Men er det urealistisk ift at køre et akvarie med lys og pumper?
Slet ikke.

En generator er et perfekt valg og fåes til 2-3000 kr for en 220v 2kw. Kun støj som naboen skal acceptere 😊
Hej Carsten. Jeg havde også kigget på den fra biltema. Men det er 1000 w og 4 timer på en tank.
Jeg ville gerne op på de 2000 watt og digital spænding så alle de sarte pumper og lamper ka køre og der er et stort prishop på dem jeg har kunne finde.
SPS : Stability provides succes
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: 220v sinus inverter til bilen ved strømnedbrud

Indlæg af nielsk »

J.A skrev: søn 3. mar 2024 21:48 Hej
Denne benzin generator kan levere nok kw til de fleste akvarier

https://www.proshop.dk/Vaerktoej/Einhel ... dYQAvD_BwE
Jeg tror ikke den kan levere så stabil strøm som kræves til vores systemer
SPS : Stability provides succes
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1471
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: 220v sinus inverter til bilen ved strømnedbrud

Indlæg af Jerslev »

Altså nu skal vi vist lige spise brød til venner. Får vi alvorlige strømproblemer, er der andre og mere alvorlige ting på spil end at bekymre sig om akvariet, mener jeg. Det er altid en god ide at sikre sig mod kortvarige svigt, men det I taler om: Det er noget helt andet. Min næste investering er netopbattery backup til Vortech pumperne
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 986
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: 220v sinus inverter til bilen ved strømnedbrud

Indlæg af Seniorreefer »

Jerslev skrev: man 4. mar 2024 10:08 Altså nu skal vi vist lige spise brød til venner. Får vi alvorlige strømproblemer, er der andre og mere alvorlige ting på spil end at bekymre sig om akvariet, mener jeg. Det er altid en god ide at sikre sig mod kortvarige svigt, men det I taler om: Det er noget helt andet. Min næste investering er netopbattery backup til Vortech pumperne
Jeg er da helt enig. Samme løsning jeg har, men spørgeren ønskede jo lidt mere :hehe:

Det kan godt lyde som overkill, og heldigvis har vi ikke amrikanske tilstande, hvor strømmen er gået i flere dage.

Vores akvarium kan nemt klare sig uden strøm en kort periode, men taler vi halve og hele dage(har ikke oplevet i Danmark) er det nødvendigt , med det vigtigste, som varme og pumper til gas Exchange.

Som du siger er batteri backup mere en rigeligt, hvis ikke vores gode ven i øst, beslutter sig for at lukke ned for vores forsyning :wink:
madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: 220v sinus inverter til bilen ved strømnedbrud

Indlæg af madsjeppe01 »

Seniorreefer skrev: man 4. mar 2024 11:39
Jerslev skrev: man 4. mar 2024 10:08 Altså nu skal vi vist lige spise brød til venner. Får vi alvorlige strømproblemer, er der andre og mere alvorlige ting på spil end at bekymre sig om akvariet, mener jeg. Det er altid en god ide at sikre sig mod kortvarige svigt, men det I taler om: Det er noget helt andet. Min næste investering er netopbattery backup til Vortech pumperne
Jeg er da helt enig. Samme løsning jeg har, men spørgeren ønskede jo lidt mere :hehe:

Det kan godt lyde som overkill, og heldigvis har vi ikke amrikanske tilstande, hvor strømmen er gået i flere dage.

Vores akvarium kan nemt klare sig uden strøm en kort periode, men taler vi halve og hele dage(har ikke oplevet i Danmark) er det nødvendigt , med det vigtigste, som varme og pumper til gas Exchange.

Som du siger er batteri backup mere en rigeligt, hvis ikke vores gode ven i øst, beslutter sig for at lukke ned for vores forsyning :wink:
Det skal da kun være fordi Mette mor giver ham lov så ;)
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: 220v sinus inverter til bilen ved strømnedbrud

Indlæg af Tykki »

Vi havde strømsvigt i forsommeren da der var hedebølge ! Vi var den sidste blok i gaden som fik strøm, og vi var uden i to dage, læs 48 timer!!!! Det blev ordnede med en benzingenarator som jeg fyldte to gange! Der var både til køleskabet og fryseren og baljen ! Der døede fire dværgkejsere og en i forvejen træt pincet , da jeg først skaffede genaratoren efter 6-7 timer og vandet var ca 29-30 grader ! Nu , med alle de satans el standere til de skide hippiebilere, vil det ikke være sidste gang der bliver nedbrud her på indre Vesterbro, så bare der er benzin og kontanter nok så køre det!
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: 220v sinus inverter til bilen ved strømnedbrud

Indlæg af MortenL »

Seniorreefer skrev: søn 3. mar 2024 21:46
nielsk skrev: søn 3. mar 2024 21:39
Seniorreefer skrev: søn 3. mar 2024 19:08
Engelquist skrev: søn 3. mar 2024 18:49 Jeg har tænkt mere i retning af en nødgenerator🤔
Men er det urealistisk ift at køre et akvarie med lys og pumper?
Slet ikke.

En generator er et perfekt valg og fåes til 2-3000 kr for en 220v 2kw. Kun støj som naboen skal acceptere 😊
Jeg tror du skal undersøge typen. Hvis den skal levere strøm som vores lamper, pumper, computere mv kan køre på er prisen en helt anden desværre
Hej Niels

Slet ikke du skal bare huske du skal have en som er digital.

Eks. https://www.biltema.dk/fritid/haven/hav ... 2000043474
Alle de her benzindrevne generatorer vil kunne levere strøm som pumper og lamper kan bruge. Det eneste man skal holde sig fra er de helt billige 12Vdc til 220Vac, altså dem der bruges i bilen. Den lidt underlige betegnelse "digital" bruges om generatorer der leverer en mere stabil og mere ren 50Hz sinus kurve.

Stort set alle lamper og DC pumper har jo en strømforsyning, der laver vekselstrøm om til jævnstrøm, og de er designet til at kunne bruges fra 100 til 250volt, og stadigvæk leverer 12V, 24V eller hvad de nu skal bruges til. Det som kommer ud af benzin generatorer holder sig fint indenfor dette.

Jeg vil personligt slukke for mit lys i et par dage om nødvendigt og prioritere pumperne. Så hellere have liv i køler og fryser.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"