"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Månedens Akvarie - Februar 2024

Besvar
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Månedens Akvarie - Februar 2024

Indlæg af Engelquist »

Månedens Akvarie byder denne gang på et kik indenfor hos Carsten (seniorreefer)
FTS_right.jpeg
Lidt om Carsten
Mit navn er Carsten og har efterhånden rundet det skarpe hjørne (Der af Seniorreefer) og meget tæt på de 58 år.
Carsten.jpg
Jeg bor alene i Viborg, efter jeg kom hjem fra et ophold på 7 år i asien, hvor jeg udlevede min drøm, om levemåden og læren om Buddhisme, samt opleve at være buddhistisk munk.
Senere virkede jeg som tempel hjælper, med mad, indvielser og besøg i forskellige templer rundt om i Thailand, Laos, Vietnam, samt udforskning af asiens smukke natur, kultur og dyreliv.
Jeg er far til et par skønne børn, fra mit tidligere ægteskab og har en datter og søn, samt 2 børnebørn.
Udover passion for Saltvand og fotografering af livet i akvariet, er børnebørn og fodbold min anden passion og elsker at følge min lokale klub Viborg FF til kampe, på de forskellige stadioner i Danmark.

Historie og tidligere akvarier
Tilbage i 1990 overvejede jeg, at få akvarie pga. af børnene. Jeg sad en dag dengang og talte med min gode ven Jan, omkring akvarie. Han sagde hvorfor ikke saltvand. Som sagt så gjort, så min indgang som hobby akvarist, blev med saltvand, med inspiration og grundlæggende uddannelse, i hobbyen af Svein A Fosså bøger og foredrag.
Jeg begyndte med et 128l akvastabil, senere 250 og til sidst 530, før en opgradering til et hjemmebygget i væg på 1400L. Jeg byggede det i vandfast krydsfiner, glasfiber med coat og målende var lidt specielle mål, på 160(L)*80(h)* (d) 122/75 (122cm på det dybeste sted med glasrude og diskokugle, som skulle give uendelig dybde)
Dette er de eneste billeder jeg har fra den tid. (Husk Nokia 3210 ikke havde kamera) og primært kun Soft koraller, lidt LPS.
old01_1400l_02.JPG
old01_1400l_02.JPG (52.59 KiB) Vist 2058 gange
old01_1400l_01.JPG
old01_1400l_01.JPG (51.94 KiB) Vist 2058 gange
Jeg byggede et nyt tilbage på 600l i 2002, hvor jeg byggede et helt reolsystem, til at holde akvariet, da jeg var blevet syg og senere førtidspensionist i 2004, nedlagde jeg det igen. (Har lidt få billeder fra dengang)
Jeg mødte i sin tid Brian og var helt naturligt at blive medlem af Saltvands forummet, da han startede det op i sin tid
Old2_01.jpg
Old2_01.jpg (64.93 KiB) Vist 2067 gange
Old2_04.jpg
Old2_04.jpg (69.3 KiB) Vist 2067 gange
Old2_11.jpg
Old2_11.jpg (124.84 KiB) Vist 2067 gange
Jeg holdte så en pause fra hobbyen, og i 2019 begyndte jeg igen, og besluttede efter research at have SPS koraller som Acropora, og en drøm jeg altid har haft tilbage i tiden.
Købte et brugt, som var indkørt og langsom overgik til SPS.



Så i dag er akvariet blevet opgraderet i størrelse og til fuldt SPS-akvarie.
AQ01.jpg
Displaytanken
Det aktuelle akvarium, som er en rumdeler på (l)150x(b)80x(h)60(Vandsøjle er 55), så er på 720l, men med sten koraller osv. ca. 650l og er blevet bygget af vores berømte akvariebygger Bima, og bordet har jeg bygget af 40x40 aluminiums profiler, samt køkken låger fra Ikea, da de kan holde til saltvand pga. Deres maling.
Overløb sidder bagvæggen, med 3 huller. 3xø40mm. 1 Returløb med fin justerings gate ventil, Sikkerhedsoverløb og returpumpen reduceret til 2x32mm udgang
Alle glassider er 12mm Low Iron, sort bagpanel og 15mm bundglas.
Det står oven på en 22mm vandfast krysfinér, og 10mm Skum måtte og jeg har limet PVC vinkel lister på til beskyttelse og gemme de grimme limninger
Outlook-ga1hodhg.jpg
AQ04.jpg

Sumpen
Sump01.jpg
Jeg valgte fra start af, en Akryl sump pga. af vægten, og valget faldt på TMC XL-sump 762 x 410 x 410. Den er lidt for lille efter opgraderingen, i forhold til hvad jeg har behov for i dag, men er på min todo liste (TMC XXL-sump eller Aquaforest, men vildt gerne Royal Exclusive)
Mit underskab er delt lidt op i sektioner, men som i kan se på billederne, er funktion vitigere end Micro management :)
Sumpen er så simpel som muligt og består af 2 Filtersokker 200my, doseringsslanger fra forskellige tilsætninger, pumpe til aktivt kul, Div. Sensorer, RO vandpåfyldning, skummer og returpumpe.
Sump02.jpg
Sump03.jpg
Dekoration
Jeg er fra den gamle skole, hvor levende sten, er det vigtigste i akvariet. Jeg er ikke til keramik, og da jeg opgraderede fra mit brugte akvarie, fravalgte jeg alle keramik sten og købte tørlagte levende sten.
Jeg var så heldig en gut på Djursland, kontaktede mig og havde masse af tørlagte rengjorte levende sten, så jeg udvalgte de mest porøse sten og strukturer, former og størrelser jeg ønskede.
FTS01.jpg
Alle levende sten er limet sammen med stonefix, 2 komponent epoxy og balanceret med fødder af levende sten, til at løfte dem op til toppen af bundlaget. Jeg har været fokuseret på åbenhed til flow, skjulesteder og sovepladser til de få fisk jeg ønskede mig.
Bundlaget er 1-2mm koralgrus, da jeg ønskede kraftigt flow, fra 1-2cm tykkelse overalt i akvariet

Lys
Valg af lys er skiftet lidt på mit akvarie, og da lyset er liv, men valget blev til 4 stk Ecotech Radion Xr15 G5 Blue.
Jeg bruger også 4 Stk Kessil A360WE, da de giver den oplevelse af solens bevægelse i akvariet og på bunden.
De virker som support lys, da XR15 kun dækker omkring 40x40cm med SPS, derudover er der 2 stk 1500mm Orphek OR3 Blue Sky.
Light Overview.jpg
Light Overview01.jpg
Alt lys på 100% kan give mig over 1200 Par, men jeg holder mig på PT på ca. 400 i middagssolen, 1/3 nede i akvariet og omkring 200 på bunden.
Jeg har 12 timers lys med ramp up/down i ab+ (Blå område) på Ecotech lamperne på 0-35% intensitet 09:00-21:00, Kessil tænder med lang ramp up/down 10:00 - 20:00 og Orphek fra 14:00-18:00.
Middagssolen(Max intensitet fra alt lys) er på 4 timer fra kl. 14:00-16:00
Kessil.png
Last Par Reading.jpg
Jeg måler hver ca 6 måned, ang om par niveau er i orden, eller jeg ser tegn på Koral Blegning. Jeg bruger den fra Seneye Reef, som dækker rigeligt mit behov


Cirkulation
Der bruges PT 4 stk Ecotech Vortech MP40, fordelt med 2 i hver ende, for at skabe turbulent strømninger og hvirvelstrømme i overfladen. De kører alle reef crest (Simulere kraftige strømme på revet) på max 35% så omkring 50-70 gange turnover (omkring 40000-45000 l/t) af mit akvarie indhold. Derudover sidder der en Maxspect Gyre 330 i enden, som kører puls 0-100% hver 10 sec på 100%.
FTS05.JPEG
Om natten sænkes flowet til max 25%
Jeg kører desuden et rengøringsprogram 3 gange i døgnet, kaldes Nutrient transport på 45%
Teknik 05 Computer side.jpg
Returpumpe
Jeg har haft Ecotech Vectra S2 pumper, men efter 2 stk gik i stykker, grundet termistor error og udenfor garantien, valgte jeg en Reef Octopus VarioS 8 pumpe. Kan give op til 10000l/t, så der er rigeligt og deles i 2 32mm udgange i akvariet med VCA Random Flow Generator på Udgangene. Det virker perfekt sammen med det indvendige flow.
Sump04_return.jpg
Skummer
Jeg bruger en Royal Exclusiv Bubble King® Double Cone 200 + RDX DC 24V, med ozon og har påsat nogle hjemmebygget Smeel destructor, til at tage lugten af ozon og det afskummet vand

Filtrering
2 Filtersokker 200my, skummer, aktivt kul, ozon og PT et nitratfilter fra deltec.
Nitratereaktor.jpg
Sump04_ReaktorAirscrubber.jpg
Teknik 01 Reaktor side.jpg

Temperaturstyring
Der bruger jeg dobbelt sikkerhed. Jeg har min Apex computer som sikkerhed, til at tænde for/slukke for temperaturstyringen, og så bruger jeg Aquamedic T controller twin , som styrere mine 2 varmelegemer 300w hver og blæsere som tænder for evt vandkøling ved hjælp af luft

Kalkreaktor eller Balling?
Kalkreaktor.jpg
Efterhånden som væksten er blev større, er jeg gået fra Fauna Marin Balling Light til Kalkreaktor, som pt har et flow på 70l/dagligt i lys perioden.
Jeg brugte først den fuldautomatisk Dastaco T3 kalkreaktor (Max 70l/dagligt), en af de bedste på markedet, men desværre kunne den ikke give nok KH, da jeg blev nødt til at kører den på 100%.
Jeg er nu overgået til en Deltec CR Twin 1500 Reaktor, som kan give op til 350L dagligt, men en udgangs KH på ca. 49 dKh. Jeg kontrollerer den med automatisk KH-test fra Alkatronic og Apex og giver mig rimelig KH-stabilitet.
Fauna Marin Balling Light bruges om natten for at hjælpe på PH - KH 68 ml/Natten.
Ecotech Versa - Kalkwasser 4,5ml/min om natten
Udgangs vandet fra kalkreaktoren løber ned i en reaktor, hvor det iltes med en luftsten, før det tilgår sumpen.
Magnesium(Er ikke i det medie der bruges til Dastaco og Deltec) tilføjer jeg aldrig, andet end ved vandskift og ligger rimelig stabil i ICP-testen og mine ugentlige test

Dossering
Dosering.jpg
Min dosering af akvariet er alt sammen baseret på Fauna Marin ICP Total testen, egne erfaringer, evt visuelle tegn, som da min Walt Disney blev grønlig (Jern overdosering), og Andre Muellers Moonshiner program. Jeg bruger hans værdier til at styre efter, og har lavet hans beregningsark om til Faunamarin Produkter
Så lige nu doserer jeg med Dosetronic følgende:
Tropic Marin A- / 5.1 ml per day
Tropic Marin K+ / 7.5 ml per day (ICP)
(I min Optik bedste sporstof til dosering, det er dog ikke nok ift ICP så kan ikke dække det 100%, og derfor jeg dosere det som supplement til de daglige doseringer.)
NOPOX / 10.5 ml per day

Derudover har jeg doseret PO4 og NO3, men efter jeg fik mange fisk tilføjet, kan jeg ikke holde mit NO3 nede, er den dosering stoppet, indtil videre.

Ecotech Versa - Fauna Marin Balling Light - KH 68 ml/Natten
Ecotech Versa - Kalkwasser 4,5ml/min om natten

Baseret på ICP test og per. Hånd. Nogle elementer tages fra andre tilføjes:
Fauna Marin Elementals Sr: 4 ml per day
Fauna Marin Elementals F: 4 ml per day
Fauna Marin Elementals I: 1 Drop per day
Fauna Marin Elementals Cr: 6 drop per day
Fauna Marin Elementals Fe: 2 Drop per day
Fauna Marin Elementals Co: 8 Drops per day
Fauna Marin Elementals Zn: 2 drop per day
Fauna Marin Elementals Ni: 2 drop per day
Fauna Marin Elementals Cu: 1 Drop per day
Aquaforest Elementals Rb: 2 Drops per day
Fauna Marin Coral Vitality: 4 Drops per day (Manglende/Lav Se, anbefales af FM).



UV/Ozon
Jeg er begyndt at bruge ozon og bruger den fra Sander - Sander100mg gennem skummer indgangen på pumpen, i stedet for UV. Styres af Apex
I perioder har jeg brugt UV og har 2 forskellige. En Deltec 80W primært til dino bekæmpelse og en 20W som alm. Alge bekæmpelse og klarhed i vandet

Øvrig teknik
Ikke så meget, mere komfort systemer som Alkatronic , Apex Computer, automatiske målinger af salt, ph, redox , temperatur og min hjemmebygget PH-stabilisator (Kalkwasser) med magnetisk omrører.
Teknik 01 alkatronic side.jpg
DIY  Ph Stabilisatorreaktor.jpg
Teknik 01 Computer side.jpg
Vandværdier
Det er et emne som er vanskelig at fortælle om, men i bund og grund er det vigtige, stabilitet.
De 5 Alm holder jeg gerne i dette område. (lidt op, nogle gange lidt ned) Jeg prøver så vidt muligt at holde dem stabile
KH : 8-8,2
CA: 440-450mg/l
MAG: 1350-1400
NO3: 5-10 (Pt 14,7)
PO4: 0,5-0,1(100:1)

Salt : 34-35PSU (1,026)
PH: 8,2-8,5 (Nat/Dag)
Temp: 25
Redox: Max 350
Dem som man normalt ikke måler og er i min optik enormt vigtige for vækst, farve og sundhed.
Kalium: 400-410mg/l
Strontium: 8-10mg/l
Flourid: 1,5mg/l
Jod: 90-95 Mikrogram/l
Jern: Ikke målbart, Doseres kun så længe den ikke kan måles i ICP OES-testen. Dosere jeg for meget forsvinder de gule farver og korallerne bliver grønlige.
Kobber: Ikke målbart, koraller mister farve hvis det måles i ICP OES-testen
Jeg styrer de fleste værdier i hånden og baseret på min egne beregninger efter ICP (Ligesom Moonshiner). Jeg har bygget et regneark, som beregner de forskellige sporstoffer som er nødvendig, efter anbefalinger fra Fauna Marin testen, Moonshiner Parameter og egne erfaringer, som kan ses på korallerne.
Her et billede af mit beregningsprogram baseret på Faunamarin Sporstoffer.
Indsæt Billede Beregner

Vedligeholdelse
Jeg har skemalagt min vedligeholdelse. Selv om Apex har det indbygget bruger jeg programmet Aquacalculator, som arbejder sammen med IOS.
ICP-test sendes hver den 30 i måneden, derefter skifter jeg 10% vand (60l) og så 14 dage efter, så i alt 2 gange pr måned og altid senest 14 dage for ICP sendes
Efter ICP-testen kommer retur reguleres doseringen af sporelementer og kontrol af RO anlægget filter og Resin, hvis værdierne er af dens vand i ICP-testen viser tegn på filterskift eller resin udskiftning gøres dette
Derudover laver jeg ca. 20L i en spand til påfyldning af saltvand, når skummer toppen bliver fyldt, udskiftning af reaktor vand, rengøring af koraller, så jeg kan efterfylde. Den tager ca 1,5 l hvis den er fyldt.

Daglige:
Kontrol af reaktorens tæthed, doseringspumper, slanger, doserings slanger og RO vandet
Kontrol af PE på korallerne og alle fisk er der
Dråbe dosering af sporstoffer
Filterkontrol på Vortech pumperne evt. udskiftes ved fodring
Evt udskiftning af filtersokker
Evt Rengøring af ruderne.
Evt opfylde beholder med RO vand
Evt kontrol af KH-test af Alkatronic
Evt Justering af flowet i kalkreaktoren
Foder fisk
Bande over den s****s Rødehavs kirug
Nye livet på revet
Evt fotografere

Efter Behov:
Påfylde Kalk reaktoren med medie.
Udskifte slanger.
Kontrol af KH i forhold til Alkatronic.

Ugentlig:
Test af vandkvalitet og paramenterne evt. Justering og beskrive status i logfilen og programet
Rensning af skummer toppen, oftere hvis den er meget snavset.
Lave RO vand til påfyldning.
Udskiftning af filter på Vortech pumperne
Kontrol af CO2 scrubber medie i forhold til PH. Bliver PH lav om natten er der tid for udskiftning

14 Dag:
Lave RO vand til vandskift, Aktivt kul og 10% Vandskift med rensning af bundlag på den ene side

Måndenlig:
ICP test tages og afsendes.
Lave RO vand til vandskift
Gyre pumpe udskiftes, den gamle renses og afkalkes.
Lave KH opløsning og påfyldning af Calcium hydroxid til reaktoren
Vandskift med rensning af den anden side af bundlaget.
Fjerne døde sneglehuse, afbrækkede koraller stykker osv
Kontrol af evt. Reservedele, forbrugsvarer og salt beholdning

2. Måned:
Udskiftning af Wet side af Vortech pumperne, derefter Rensning, afkalkning af Vortech pumpe hovederne klar til næste gang.
Rengøring af udgangs rørende
Kalibrering af Alkatronic

Kvartal:
Udskiftning af RO filterne.
Rensing af skummer pumpe og afkalkning i Citronsyre, og Returpumpen.
Rengøring af lamperne for støv med støvsuger og trykluft. Evt adskillelse
Trimme væksten på korallerne til evt. Fragmenter eller skraldespanden
Kontrol af lager beholdning af Reservedele og forbrugsvarer.
Udskiftning af slanger på Versa pumperne, som kører konstant.
Kalibrering af PH-sensor på apex
Evt salt måler hvis der er meget ude af målingen fra ICP

Halvårlig:
Rensing af Skummer
Retur Rør renses
Sump suges for snavs
Par Måling

Årlig:
Komplet rengøring af Sump, pumper, rør og skummer.
Kessil lamper adskilles og rengøres

Max 3 År.
Membran udskift i RO anlægget og alle filter
Overveje opgradering



Foder
Der fodres primært kun en gang dagligt, dog får min cobberband buttefly både morgen og aften en blåmusling.
Jeg fodrer med frost, lidt tør foder og pille foder, blandet i en blanding. Jeg fodrer med pipette, for at sikre mig alle får noget
I frosten får de en tern af mysis, artermia og krill fin
Tørfoder for de lidt af Ocean nutrition Reef flakes og Vitalis marine pellets
Nogle gange får kirurgen lidt nori tang, og vitalis Marine Grazer , som alle nyder godt af
Jeg giver også korallerne lidt Min S, Sprint og Amino fra Fauna Marin.



Koraller
Der er en del efterhånden og har ikke alle i min database, så der mangler helt sikker nogen
Acropora Austera - Neon Green.jpg
Millepora RedRed_top.jpg
Her er listen dog:

Acropora “pink”
Acropora Caroliniana “neon/yellow polyp”
Acropora Hyacinthus “Red Planet”
Acropora ?Tenuis / millepora “Bali style 01 etc”
Acropora ?Tenuis / millepora “Bali style etc”
Acropora Tenuis “KZ Homewrecker”
Acropora Aculeus “Yellow”
Acropora Austera “Neon Green”
Acropora Batunai “Jake’s Heaven’s Gate”
Acropora carduus "mr Packman"
Acropora carduus “yellow tip”
Acropora Efflorescens “deep blue”
Acropora Lokani “Banana”
Acropora Millepora “Red/Red”
Acropora “EC Red Devils”
Acropora Tenuis “BigR Walt Disney”
Acropora Valida “Rainbow Loom ”
Acropora WWC Budgie Smuggler
Blastomussa merletti
Chalice “Space Invader”
Cyphastrea decadia
Cyphastrea ocellina “ Pink/Blue meteor shower “
Cyphastrea ocellina “Green/Orange Meteor Shower “
Echinophyllia Chalice “Watermelon Alien Eye”
Euphyllia glabrescens “Indo Golden Torch 24K”
Favia “Christmas “
Fimbriaphyllia divisa “Green/Blue tip Frogspawn”
Gorgonian Eunicea sp. 02 - Caribbean Amber Sea Fan
Hydnophora “Green”
Leptastrea “Burning Ember”
Leptoseris “24K”
Lithophyllon “WWC C3PO”
Montipora “Emerald Elkhorn “
Montipora “Sunset”
Montipora capricornis “Red”
Montipora capricornis “Blue Flower”
Montipora Digitata “Green”
Montipora Digitata “Red”
Montipora Digitata “Bubble gum”
Montipora Spongodes
Pachyclavularia violacea “Green Star Polyp - GSP”
Pavona Decussata “Cactus Potato Chip”
Pectinia Alcicornis “Rainbow”
Pectinia Alcicornis “Space Invader”
Plexaura Flexuosa “Purple Candelabra Gorgonian”
Pocillopora damicornis “Neon Green “
Porites cylindrica - Jeweled Finger Coral
Rhodactis indosinensis “Neon Green Hairy Mushroom”
Scolymia AU “War paint“
Seriatopora caliendrum
Seriatopora Guttatus “Birds Of paradise”
Zoanthus “Rasta “
Zoanthus “Seduction PE Palythoas”
+ En del flere
Bigr WD.jpg
Acropora spp_New01.jpg
Har modtaget 3 nye Acropora Ukendte, samt en type af 1 som jeg ikke kender navn på og der kommer 6 mere fra Tyskland

Fra Tyskland modtages:
LR Pink Highlighter Tenuis
LR Tangerine Tenuis
LR Blood Diamond Acropora
Acropora tenuis (bifaria)
LR French Tickler
LR Grape Ape
Montipora - Emerald Elkhorn.jpg
Acropora Digitada - Red.jpg
Acropora Effloescens Blue.jpg
Acropora Effloescens Blue_top.jpg
Acropora Lokani - Banana.jpg


Fisk og invertebrater
Rødehavs.jpg
Som kan ses herunder, gør jeg desværre ikke så meget i fisk. Evt nye Fisk og Hvirvelløse dyr skal have en funktion på mit lille rev
1 Lysmata amboinensis “Cleaner shrimp”
1 Lysmata Debelius “Red Fire shrimp”
1 Harlequin shrimp
1 The Blue Leg Hermit Crab (Clibanarius tricolor) (Den har nakket meget i mit akvarie, så er alene nu)
1 White Acropora Crab
Div små snegle, britleworms, små slange søstjerner, pods, osv.
reje02.jpg
1 Nemateleotris Decora
12 Chromis viridis
21 Apogon leptacanthus (Blue eye ghost cardinal)
1 Chelmon rostratius - Bali Pincet Fish
1 Zebrasoma xanthurum - Purple Tang
2 Amphiprion ocellaris - True Percula Clownfish - Han/Hun æglæggende
1 Centropyge loriculus “Flame Angel”
den flotteste fisk02.jpg
den flotteste fik.jpg
Cobberband.jpg
Clown_egg_keeping.jpg
chromis.jpg


Problemstillinger og udfordringer
Den største udfordring var min kamp med 2 typer af Dino, da jeg opgraderede til nuværende. Af andre problematikker er fejl placering af koraller, med hensyn til vækst styrke, forsvarsmekanismer og sværhedsgraden med flytning af korallerne, når de spreder sig hen over stensætningen, som gør det umuligt for mig at tage dem ud og klippe/trimme dem. Dette er noget som bliver taget højde for i næste build.
Acropora farverne er desværre ikke, som jeg ønsker det, og bliver udfordringen i dette år. Om det er sporstoffer, manglende stabilitet, lys spektrum eller noget helt tredje må tiden vise. Jagten er gået ind for at opnå de flotte pastelfarver, som ses hos mange farme rundt om i verden.
En udfordring som skal overkommes i dette år, er at opdatere min koraldatabase, med alle mine arter og få ryddet op i koraller, som jeg ikke ønsker mere og passer ind i min biotop.
Opbygge

Afslutning
Afslutningsvis vil jeg sige det er vigtigt at sidde på hænderne og lade naturen gå sin gang i akvariet. Naturen bestemmer selv hastighed, og vi kan kun understøtte det visuelle vi ser.
Vi kan/skal ikke lege guds hånd og prøve at styre hastigheden, det ender som regel galt. Den erfaring lærte jeg på den hårde måde, men i bund og grund.
Min byggetråd er her: The Seniorreefers Rumdeler - Saltvandsforum.dk
Min 2024 Tråd her: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=97152
Its all about stability
Acropora Tenius - KZ homewrecker.jpg
Acropora_Zoa_group.jpg
Charlice unknow.jpg
FTS02.jpg
Bigr WD_top.jpg
Hydnophora.jpeg
Millepora RedRed.jpg
Dværkkejser med flere.jpg
reje01.jpg
reje01_02.jpg
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Månedens Akvarie - Februar 2024

Indlæg af Engelquist »

Nyd Carstens flotte system😊
Som altid er spørgsmål, ris og ros velkomne 👍
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Månedens Akvarie - Februar 2024

Indlæg af nbd »

He he - jeg husker også Fossås anbefaling af en discokugle til at simulere solglimt i bølgerne ;-)

Flot akvarium! Spændende beretning om din rejse fra Fosså-inspirationen i 90'erne til nutidens sps-dominerede setup. Det bringer minder frem om tiden i Viborg Akvarieforening i starten af 80'erne, hvor enkelte havde saltvand i total retro-stil, med Faxe-kalk, bundfilter og Caulerpaalger :clap:
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Månedens Akvarie - Februar 2024

Indlæg af Seniorreefer »

nbd skrev: tors 1. feb 2024 08:37 He he - jeg husker også Fossås anbefaling af en discokugle til at simulere solglimt i bølgerne ;-)

Flot akvarium! Spændende beretning om din rejse fra Fosså-inspirationen i 90'erne til nutidens sps-dominerede setup. Det bringer minder frem om tiden i Viborg Akvarieforening i starten af 80'erne, hvor enkelte havde saltvand i total retro-stil, med Faxe-kalk, bundfilter og Caulerpaalger :clap:
Tusind tak.

Jeg havde helt glemt Faxe kalken😂
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Månedens Akvarie - Februar 2024

Indlæg af Casper M »

Virkelig flot balje du har og det hele er virkelig godt gennemført 😊

Din tilgang til tingene er inspirerende 😊
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Månedens Akvarie - Februar 2024

Indlæg af Seniorreefer »

Casper M skrev: tors 1. feb 2024 10:34 Virkelig flot balje du har og det hele er virkelig godt gennemført 😊

Din tilgang til tingene er inspirerende 😊
Tusind tak😊
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Månedens Akvarie - Februar 2024

Indlæg af ttkthomsen »

Fed historie men dit tempel ophold!

Flot akvarie med lækre acroporaer!

Lækker teknik, en udgang på over 40 kh på den Deltec det er vildt (om man dog bare havde råd til en sådan)

Super behagelig akvarie passer :-) :beer:

MEN MEN MEN kæmpe dårlig smag i valg af fodbold hold, det må giver anledning til mange sorger :-) :-) :-) Men der skal lyde en tak for køb af Achouri :ymparty:

Det Se vi talte om, som jeg læser det så doser du det via vitality og ikke rent (hvis man overhoved kan det, AF har det ihvertfald ikke kan jeg se)?

Du får besøg en dag, så er du advaret.
Senest rettet af ttkthomsen tors 1. feb 2024 16:39, rettet i alt 1 gang.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Månedens Akvarie - Februar 2024

Indlæg af Seniorreefer »

Tusind tak for de pæne ord.

Men men men ang. fodbold, kan jeg kune sige, de vigtigste emner på FCK, er forhåndværende Viborg træner, som i tog, jeres dødbolds specialist træner, er fra Viborg, så er der vores bedste spillere Achouri og vores dygtige back Christian Sørensen… jaaa jeg kunne blive ved❤️😉 så efterhånden er fck bare blevet en forstærkning af Viborg😜

Ang. Selen. Jeg er forsigtigt begyndt at dosere Se rent, fra Fauna Marin som er begyndt at sælge det. Jeg vil ikke anbefale at gøre det, uden erfaring for hvordan koraller reagere på noget de ikke kan lide eller evt test med en ICP MS som kan måle meget lave værdier.
vitality er bare så dyr, og har ikke set nogen positiv effekt, med brug af det. Næsten et år har jeg givet 4-6 dråber dagligt.
Jeg prøvede at dosere direkte med den anbefalede dosis fra FM og fik øjeblikligt respons fra korallerne. De foldede sig ud med meget mere PE især det langhårede millepora.

Her er et billede af en fragment af en millepora
Mit salgs fragment
Mit salgs fragment
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Månedens Akvarie - Februar 2024

Indlæg af ttkthomsen »

Seniorreefer skrev: tors 1. feb 2024 13:06 Men men men ang. fodbold, kan jeg kune sige, de vigtigste emner på FCK, er forhåndværende Viborg træner, som i tog, jeres dødbolds specialist træner, er fra Viborg, så er der vores bedste spillere Achouri og vores dygtige back Christian Sørensen… jaaa jeg kunne blive ved❤️😉 så efterhånden er fck bare blevet en forstærkning af Viborg😜
Jeg har ikke yderligere kommentar til ovenstående :biggrin:
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Månedens Akvarie - Februar 2024

Indlæg af Anders månsson »

Det lyder som lidt af en oplevelse med 7 år som buddhistisk munk og tempel tjener... hvordan kommer man til at tænke det er det jeg gør :GO

Jeg skal nyde og gennem læse det hele i weekenden , når jeg har mere tid , for det ser bare mega fedt ud og dybere virkelige dedikeret med dine rutiner, som også gør st du har de sundeste koraller
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Månedens Akvarie - Februar 2024

Indlæg af charlie saltvand »

SMUKT Carsten!

Dejlige oplevelser du har haft ude i Østen :sunny:

Noget af det jeg nyder ved at se alle “månedens akvarier” er at se hvor FORSKELLIGT vi går til hobbyen 👍🏼

Jeg ( og en bestemt fiskehandler jeg kender) ville ALDRIG kunne følge dine rutiner!! Det er sgu vildt og meget imponerende at du kan følge noget så slavisk ‼️. Meget beundringsværdigt 💝
Det fede er jo at DU har din tilgang og JEG har min tilgang og vi er begge glade for det vi har stående i vores hjem. FEDT med en hobby hvor der er SÅ mange forskellige veje til Rom.

Spørgsmål:
- Køre du med ozon 24/7 - 365…..? Hvorfor?

- Som jeg læser indlægget dosere du diverse i sumpen FØR din skummer? Er det korrekt? (Hvorfor?)

Hvis den kære Tonning tager over til dig, så tager jeg med, så vi kan få lavet en “hjemme hos” video 👍🏼👍🏼👍🏼

Tillykke med din MEGET FLOTTE BALJE 💯
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Månedens Akvarie - Februar 2024

Indlæg af Seniorreefer »

Tusind tak

Det er kun calcium og nitrate reaktorernes udgangs vand som kommer i før skummer området, resten doseres i returvands kammeret,
Ang. ozone bruger jeg det for klarhed af vandet, optimeret afskumning, lidt til gift og farvestoffer, billigere at bruge, end skulle skifte aktiv kul konstant.
Skal siges jeg bruger en longterm aktiv kul, mest pga. jeg ikke kan slippe min overbevisning :lipssealed: omkring kemisk krigsførelse mellem korallerne
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Månedens Akvarie - Februar 2024

Indlæg af nielsk »

Det er bare så spændende et setup!!
En dag må du byde på en kop akvariekaffe
SPS : Stability provides succes
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Månedens Akvarie - Februar 2024

Indlæg af Anders månsson »

Hvis I tager over fra det sjællandske (Tonning og Charlie) giver jeg gerne lidt mad fra grillen og tager med over til Carsten!
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Månedens Akvarie - Februar 2024

Indlæg af ttkthomsen »

Anders månsson skrev: søn 4. feb 2024 11:34 Hvis I tager over fra det sjællandske (Tonning og Charlie) giver jeg gerne lidt mad fra grillen og tager med over til Carsten!
Aftale!!!
Mikkel314
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: lør 30. jan 2016 08:35
8
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2016

Re: Månedens Akvarie - Februar 2024

Indlæg af Mikkel314 »

Mega fedt, virkelig flot set up.

Du har virkelig de flotteste koraller, de står så flot.
Virkelig godt arbejde.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Månedens Akvarie - Februar 2024

Indlæg af Seniorreefer »

Mikkel314 skrev: tirs 13. feb 2024 15:01 Mega fedt, virkelig flot set up.

Du har virkelig de flotteste koraller, de står så flot.
Virkelig godt arbejde.
Tusind tak :happy: og i lige måde.
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Månedens Akvarie - Februar 2024

Indlæg af MortenL »

Lækkert setup og spændende forklaring på din tilgang og rutiner.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Månedens Akvarie - Februar 2024

Indlæg af Seniorreefer »

Tusind tak, Morten
Besvar

Tilbage til "Månedens Akvarie"