"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kejserfisk spørgerunde? Hvis du svare så HÅBER jeg du gider skrive lidt uddybende i en kommentar

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar

Har du nogensinde haft en kejserfisk?

Ja, og den rørte IKKE mine koraller (hvilke kejser?)
5
26%
Ja, den “nippede” lidt (hvilke fisk/hvilke koralle?)
4
21%
Ja, og den åd mine koraller (hvilke kejser/hvilke koraller)
2
11%
Ja, og den røg UD igen, da den åd koraller og bankede de andre fisk (hvilke kejser?)
0
Ingen stemmer
Jeg har haft flere kejserfisk sammen det gik IKKE (hvilke?)
0
Ingen stemmer
Jeg har haft flere kejserfisk sammen det gik GODT (hvilke?)
6
32%
Jeg har aldrig haft kejserfisk! (Hvorfor?)
2
11%
 
Afgivne stemmer: 19

charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Kejserfisk spørgerunde? Hvis du svare så HÅBER jeg du gider skrive lidt uddybende i en kommentar

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa.

Jeg går, som nogen ved, med planer om en ny balje og en omlægning. Primært fordi jeg SAVNER at have kejserfisk.

Så jeg har sat en række spørgsmål op, jeg håber du vil bruge 2 min på at svare på. Husk at skrive lidt mere info i kommentar sporet 🤩

Jeg har selv tidligere haft:
Flamme kejser
Coral beauty
Imperator
Regal (diacanthus)
Dronninge kejser
Multibar

I 1986 havde jeg
Koran kejser
Anularis

Jeg drømmer bl.a. om et “harem” af flammekejsere og en enkelt af de store.

Har læst meget op på det at have kejserfisk og få dem til at trives efterhånden. Der er flere der skriver at man mere eller mindre kan undgå at de “sutter” på koraller, hvis man sørger for at de ikke “keder” sig. Det kan bla hjælpe med fx en del stimefisk, de kan “bestemme over” og gøre sig store overfor, men også at de får lidt “konkurrence” i form af nogle andre store fisk, som de løbende skal holde øje med.
At fodre afvekslende og RIGELIGT og gerne på forskellige tidspunkter forskellige steder i baljen.
BYD ind med dine erfaringer 👍🏼
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Kejserfisk spørgerunde

Indlæg af charlie saltvand »

En tråd uden fotos duer ikke 🤘🏼
IMG_3881.jpeg
IMG_3882.jpeg
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Kejserfisk spørgerunde

Indlæg af charlie saltvand »

Hey.

Fedt I orker at sætte et kryds, men men men. I bliver sgu da nødt til at skrive en kommentar… :devilish:

Der er jo ingen af os der bliver klogere af at I bare hakker af, uden at I skriver HVILKE kejserfisk det drejer sig om🤯
Tal om Facebook dovenhed… tsk tsk. 🤣
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Kejserfisk spørgerunde? Hvis du svare så HÅBER jeg du gider skrive lidt uddybende i en kommentar

Indlæg af Casper M »

Jeg har haft bispinosa og imperator begge opførte sig pænt! Imperatoren havde kun lidt interesse i Hollywood stunner chalice.. alle andre sps og lps rørte den ikke

Jeg har læst at det handler om at fodre dem med det rigtige foder så er de ikke interesseret i koraller! Evt tag et kig på Panta Rhei de laver polyp foder til kejsere som vidst skulle holde dem fra at gnave i koraller 😊

Det handler nok også lidt om hvor kejseren kommer fra... er der mange koraller i det område? Er der kun bestemte type koraller i det område? Det tror jeg på har noget at sige om de er reef safe og evt hvilke koraller de spiser😊
Senest rettet af Casper M ons 24. jan 2024 20:08, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3791
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kejserfisk spørgerunde? Hvis du svare så HÅBER jeg du gider skrive lidt uddybende i en kommentar

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har haft en navarcus. Smuk fisk, men den røg på mine koraller.

Har også prøvet diverse dværgkejsere og de pillede også. Dog var argi ikke så slem. Arcanthops var heller ikke så slem men kunne dog godt finde på det.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Kejserfisk spørgerunde? Hvis du svare så HÅBER jeg du gider skrive lidt uddybende i en kommentar

Indlæg af Tykki »

Jeg har holdt alt muligt skrammel af alle slags, og intet kan være rigtigt eller forkert. Det handler om individet ! Nogle er sure andre søde osv. pt har jeg en stor fed Brøndby kejser ( bicolor ) , og de er berygtet for desideret at æde alt, men den her æder ikke engang zoas!!!! Den undersøgelse her er kun ren og skær gætterier , for en akvarist mrd en erfaring , bringer ikke dig nær dit mål med en fisk magen til hans!
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Kejserfisk spørgerunde? Hvis du svare så HÅBER jeg du gider skrive lidt uddybende i en kommentar

Indlæg af Casper M »

Tykki skrev: ons 24. jan 2024 20:18 Jeg har holdt alt muligt skrammel af alle slags, og intet kan være rigtigt eller forkert. Det handler om individet ! Nogle er sure andre søde osv. pt har jeg en stor fed Brøndby kejser ( bicolor ) , og de er berygtet for desideret at æde alt, men den her æder ikke engang zoas!!!! Den undersøgelse her er kun ren og skær gætterier , for en akvarist mrd en erfaring , bringer ikke dig nær dit mål med en fisk magen til hans!
Hvad er dine oplevelser med din diacanthus?
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Kejserfisk spørgerunde? Hvis du svare så HÅBER jeg du gider skrive lidt uddybende i en kommentar

Indlæg af Tykki »

Den jeg har nu er agressiv over for alle andre kejser typer jeg prøver at putte i. Den æder næsten alle lps typer og lader zoas i fred! De andre jeg har haft ( 3 stk )?har ædt zoas og nippet lidt her og der og har aldrig været efter nogen andre fisk
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Kejserfisk spørgerunde? Hvis du svare så HÅBER jeg du gider skrive lidt uddybende i en kommentar

Indlæg af charlie saltvand »

@Tykki Jeg er HELT enig i at det er individuelt fra fisk til fisk. tror dog godt man selv kan gøre meget for at forhindre at de "går amok i det store kolde bord" så at sige, ved at stimulere dem ift både det mad man tilbyder dem + hvilke andre fisk de holdes med + den rækkefølge de sættes i baljen i, vil gøre meget ift aggression over for andre fisk og især andre kejserfisk. Har læst en 7 siders lang tråd i aftes på reef2reef... Her skriver fx 95% af dem der har haft coral beauty i baljen at de aldrig har rørt nogle koraller/zoas osv..... Don´t know? Måske er det totalt tilfældigt, fra fisk til fisk og balje til balje... Men lad os se om der er nogle mønstre og tendenser vi kan "kloge os på" . Kram ;-)
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Kejserfisk spørgerunde? Hvis du svare så HÅBER jeg du gider skrive lidt uddybende i en kommentar

Indlæg af nielsk »

Hos mig har de store pomachanthus arter altid opført sig pænt overfor sps, pavona og hammerkoraller. Alt andet er et sats, både bløde, lps og semityper som turbinaria risikerer at blive ædt. Du kan se de 3 jeg har i mit akvarie under min tråd - lystrup rev.

Min søn har en apolemichtys trimaculatus i sin balje og den æder pavona! Men er ikke interesseret i blødkorallerne.

Så der er ingen garanti. Hvis du drømmer om en kejser så køb den og fjerne de koraller de æder - eller lad den æde dem. Det er fantastiske fisk. Masser af underholdning og intelligens. Sammenlignet med dem er mine kirurger hjernedøde aggressive guldfisk.
SPS : Stability provides succes
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Kejserfisk spørgerunde? Hvis du svare så HÅBER jeg du gider skrive lidt uddybende i en kommentar

Indlæg af charlie saltvand »

nielsk skrev: fre 26. jan 2024 13:42 Hos mig har de store pomachanthus arter altid opført sig pænt overfor sps, pavona og hammerkoraller. Alt andet er et sats, både bløde, lps og semityper som turbinaria risikerer at blive ædt. Du kan se de 3 jeg har i mit akvarie under min tråd - lystrup rev.

Min søn har en apolemichtys trimaculatus i sin balje og den æder pavona! Men er ikke interesseret i blødkorallerne.

Så der er ingen garanti. Hvis du drømmer om en kejser så køb den og fjerne de koraller de æder - eller lad den æde dem. Det er fantastiske fisk. Masser af underholdning og intelligens. Sammenlignet med dem er mine kirurger hjernedøde aggressive guldfisk.
Tak for indspark Niels. Din balje er én af dem jeg blir glad i låget af at se på og en STOR inspiration ift kejserfisk i vores baljer 👍🏼

Jeg vil i det næste setup følge nøjagtigt den tilgang du beskriver nederst. FISK kommer i første række og så må de koraller der frister for meget bare udelukkes. Det er bla derfor jeg har lavet “børnehave baljen” som en mellem station for eventuelle koraller der skal UD af display tanken og sælges videre 👍🏼👍🏼👍🏼
Tak for indspark.

Vil du ikke skrive lidt mere om dine foder rutiner ift kejserfisk? Tager du særligt hensyn, til dém, eller er det mere “one size fits all”?
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Kejserfisk spørgerunde? Hvis du svare så HÅBER jeg du gider skrive lidt uddybende i en kommentar

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Min liste;
Imperator, den var glad for Zoa.
Blueface, den er glad for Zoa og Jasmine Coral.
Diacantus, naååer lidt på Millepora

Resten har jeg ikke set spise koraller
Goldflake
Navarcus
Bullet
Multifasciata
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Kejserfisk spørgerunde? Hvis du svare så HÅBER jeg du gider skrive lidt uddybende i en kommentar

Indlæg af Anders månsson »

jeg har haft flere forskellige dværg kejsere og de har ikke rørt mine koraller... Jeg har altid fordret godt!
MKallehauge11
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 128
Tilmeldt: man 14. mar 2016 22:50
8
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Kejserfisk spørgerunde? Hvis du svare så HÅBER jeg du gider skrive lidt uddybende i en kommentar

Indlæg af MKallehauge11 »

Har tidligere haft imperator, den rørte ingen koraller gik sammen med en gul kirurg og en fox faxe, og de nippede alger dagen lang, også ellers pellets fodre 2-3 gange om dagen, meget små portioner
Sink beneath the surface and you are free...

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=97143
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"