"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Tropic marin NP Bacto Pellets

Her kan man stille spørgsmål til Tropic Marin.
Besvar
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Tropic marin NP Bacto Pellets

Indlæg af SanneP »

Vil man kunne bruge NP Bacto Pellets i et intern filter?
Jeg har sådan en filtermedie kurv, de kunne være i, men når man læser om det de have en reaktor uden så meget flow.
20230622_174820.jpg
Egentligt lidt trist at producenterne går ud fra, at alle man har en sump, med diverse tilbehør.

De burde nu have lidt fokus på dem der starter helt simpelt, og hvis de får succes er sandsynligheden nok større for at de forbliver i det salte og udvider med tiden.
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3744
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Tropic marin NP Bacto Pellets

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Sanne. Jeg har IKKE forstand på de der bacto pellets, men jeg ville da prøve, hvis jeg var i samme situation som du er. Prøv det :GO

Hvis nu de "forsvinder" for hurtigt, kan du så ikke pakke dem lidt ind i noget filtervat eller andet? Går det ud over dit samlede flow i systemet?

Du har ret i det med sump/ingen sump. Det er irriterende når man starter op som ny. Jeg startede op igen, efter ca 1000 års pause, i start nullerne, med et red sea 130 akvarie, hvor der jo er sump bag i. Jeg lavede alle mulige og umulige "hacks" for at få det til at spille og efter ret kort tid røg hele bagpladen ud af akvariet og jeg lavede sump under fordi det var meget nemmere.

Prøv at brug dem og se hvad der sker :GO
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4680
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Tropic marin NP Bacto Pellets

Indlæg af Anders månsson »

jeg tænker den er fin og så bare ligge den bagstenene så du nem kan komme til den og tage den op, når der skal fylde på... den gode samuel herinde ville nok kunne svare på den og skrive endelig svaret her i tråden!
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Tropic marin NP Bacto Pellets

Indlæg af SanneP »

charlie saltvand skrev: fre 23. jun 2023 09:54 Hej Sanne. Jeg har IKKE forstand på de der bacto pellets, men jeg ville da prøve, hvis jeg var i samme situation som du er. Prøv det :GO

Hvis nu de "forsvinder" for hurtigt, kan du så ikke pakke dem lidt ind i noget filtervat eller andet? Går det ud over dit samlede flow i systemet?

Du har ret i det med sump/ingen sump. Det er irriterende når man starter op som ny. Jeg startede op igen, efter ca 1000 års pause, i start nullerne, med et red sea 130 akvarie, hvor der jo er sump bag i. Jeg lavede alle mulige og umulige "hacks" for at få det til at spille og efter ret kort tid røg hele bagpladen ud af akvariet og jeg lavede sump under fordi det var meget nemmere.

Prøv at brug dem og se hvad der sker :GO
Ja jeg er fristet til at prøve dem, lige nu har jeg testet Pro bio F fra Aqua Forest og syntes faktisk at det hjælper, jeg har lige testet mit nitrat og phosphat niveau og det ligger på 5 og 0.1 og det er en uge siden vandskifte, og syntes egentlig ikke at jeg har lavet så mange ændringer end primært at fodre med Aqua Forest Anthias foder.

Jeg tænker også at der er flere der vil starte med saltvand, hvis de så på nettet hvor enkelt det kan være, med de begrænsninger det har, og med hvilke produkter der kan hjælpe med at holde vandkvaliteten.
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Tropic marin NP Bacto Pellets

Indlæg af SanneP »

Anders månsson skrev: fre 23. jun 2023 10:02 jeg tænker den er fin og så bare ligge den bagstenene så du nem kan komme til den og tage den op, når der skal fylde på... den gode samuel herinde ville nok kunne svare på den og skrive endelig svaret her i tråden!
Det gode ved Juwel akvarier er deres nemme adgang til deres filter. Jeg skifter filtervat dagligt, og det er slet ikke problematisk 😊

Nårh ja... mon ikke han kigger forbi forummet en af dagene 😊
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Tropic marin NP Bacto Pellets

Indlæg af SamuelChristensen »

Undskyld, der var personalefest i går, så jeg er lidt sent på forummet. :dizzy:

NP-Bacto-Pellets skal bruges i en reaktor.
Det er fordi kuglerne (det er sådan nogle små bolde) ellers vil "smelte" sammen i skidt og møg og blive til en stor iltmanglende klump. Det fjerner ligesom formålet med at sikre et stort overfladeareal og adgang til ilt. Så en reaktor der holder boldene i bevægelse er altså nødvendigt. Det gælder alle runde bio-pellets.

Nu siger du så at producenterne ikke tænker på fitlerløse akvarier. Det må jeg være dig helt uenig i, ihvertfald i Tropic Marin regi. :GO
Hvis du vil bruge pellets uden reaktor, så kan du bruge NP-Bacto-Tricks. Jeg bruger faktisk præcis samme filterkasse som du viser.
Du kan læse om dem herinde. 15 december. (Admin, kan jeg linke et specifikt indlæg på nogen måde?)

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96011

Jeg bruger dem selv, også i akvarier uden sump. :K

Derudover kan du bruge de flydende carbon kilder. Med dit PO4 niveau anbefaler jeg NP-Bacto-Balance. Det er bare et tryk på en flaske med sprøjtetud.

Hvis daglig tilførsel er for besværligt, så anbefaler jeg dosering af Reef-Actif pulver som kan gøres ugentligt, til 3-4 gange om ugen. Eller Phos-Start som er daglig tilførsel.

Håber det hjælper, ellers siger du bare til :)
Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Tropic marin NP Bacto Pellets

Indlæg af SanneP »

SamuelChristensen skrev: lør 24. jun 2023 12:08 Undskyld, der var personalefest i går, så jeg er lidt sent på forummet. :dizzy:
Det skal der jo også være plads til 😄

Uh så er det godt jeg spurgte her inden jeg købte noget, man kan jo blive helt rundtosset af alle de produkter med navne der kan ligne hinanden 😵‍💫

Men skal helt sikkert have fat i NP-Bacto-Tricks jeg har overvejet np bacto balance, men mit po4 har været på sving-tur for jeg ville være sikker på at min Diamond watchman goby fik nok mad og de kronisk sultne Chromis ikke gik i krig med hinanden.

Jeg må lige undersøge hvad det pulver ting er 🤔

Tak for hjælpen 🥳
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Tropic marin NP Bacto Pellets

Indlæg af SanneP »

Så er der handlet ind 😁
Det bliver spændende at se hvad resultatet bliver.
20230704_171816.jpg
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4680
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Tropic marin NP Bacto Pellets

Indlæg af Anders månsson »

Dejligt du kører lidt forsøg med disse... Jeg overvejer dem også!
Husk endelig at del dine erfaringer med os andre 🙏
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Tropic marin NP Bacto Pellets

Indlæg af SanneP »

Det skal jeg nok, men venter med tricks til efter jeg har været på ferie, man skal jo aldrig starte på noget nyt før akvarierne skal være alene hjemme 😆
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Tropic marin NP Bacto Pellets

Indlæg af SanneP »

@SamuelChristensen jeg læste inde på en hjemmeside at hvis man ikke har skimmer skal man doserer langt mindre reef actif, men kan ikke se det nævnt inde på Tropic Marins side 🤔
Ved du om det er korrekt?
Screenshot_20230704_224653_Chrome.jpg
Screenshot_20230704_225727_Chrome.jpg
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Tropic marin NP Bacto Pellets

Indlæg af SamuelChristensen »

Hej Sanne.
Hvor læser du det henne? :)

Der kan godt være udtalelser rundt omkring som stammer fra en tid hvor man skulle være så ekstremt forsigtig med sit akvarie, fordi man ikke forstod ligeså meget som i dag. En gang var det jo blasfemi at sige man kunne køre et lille akvarie, det skulle være umuligt at holde stabilt og da slet ikke uden en skummer.

Reef Actif kan sagtens bruges på fuld dosis uden skummer. Der sker intet katastrofalt af det, og hvis der skulle ske noget underligt, er det langsomt, og korallerne vil advare dig længe inden.
Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Tropic marin NP Bacto Pellets

Indlæg af SanneP »

SamuelChristensen skrev: ons 5. jul 2023 06:21 Hej Sanne.
Hvor læser du det henne? :)
Jeg læste det inde på meeresaquaristik.de, ikke fordi jeg har købt det der, men var bare lige inde og kigge på deres side. 😊
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Tropic marin NP Bacto Pellets

Indlæg af SamuelChristensen »

Så er det et levn fra fortiden eller noget de selv har fundet på :)
Tropic Marins hjemmeside har de gældende retningslinjer
Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Tropic marin NP Bacto Pellets

Indlæg af SanneP »

SamuelChristensen skrev: ons 5. jul 2023 10:31 Så er det et levn fra fortiden eller noget de selv har fundet på :)
Tropic Marins hjemmeside har de gældende retningslinjer
Super det vil jeg så forholde mig til 😊
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Besvar

Tilbage til "Tropic Marin"