"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvad har i fortrudt?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Hvad har i fortrudt?

Indlæg af SanneP »

Jeg er lidt nysgerrig på om andre går og har fortrudt noget i jeres valg af fx. koraller, fisk eller et stykke udstyr.

Jeg har fortrudt mit valg af klovnfisk, jeg skulle have valgt den "originale" for jeg er vild med deres halv-fulde måde at svømme på, og saddleback klovnfiskene svømmer som normale fisk gør, og det havde jeg ikke lige tænkt på da jeg købte dem 😔
Men Keld og Yvonne har personlighed og de angriber mig ikke, når jeg har hænderne i vandet, så må jeg bare se det som et plus ➕️

Jeg har måske også lidt fortrudt at jeg ikke slog til da Anders Månsson havde sit 70×70 akvarie tilsalg 😅 men hva' det kan jo være jeg udvider til mit 350L en dag 😅

Men hvad har i fortrudt hen ad vejen?
20230424_151802.jpg
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Hvad har i fortrudt?

Indlæg af Engelquist »

Uha den liste er lang🤪
Men så længe man lærer af sine fejl, bliver man kun klogere af det☺️
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Lene Lestat
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 80
Tilmeldt: tors 23. aug 2018 18:52
5
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Re: Hvad har i fortrudt?

Indlæg af Lene Lestat »

Hmmm ja listen er meget lang... jeg har fortrudt mange gange at jeg overhovedet startede med saltvand. I og med at jeg har haft rigtigt meget modvind ... så det har været learning by killing.... og det er sgu trist især for de væsner det har gået udover.
Og så har jeg fortrudt alle de gode tilbud på halvskæve magre fisk og koraller, som jeg desværre har købt og som så desværre er døde for mig ...
Så der er har jeg lært at man dæleme skal have øjnene med og spotte alle tegn på mistrivsel, pletter, osv. osv. og hellere takke nej til et salg end at lade sig rive med blot fordi "det er billigt", "det er den jeg altid har ønsket mig" eller "jeg kommer ikke lige forbi butikken foreløbig igen".
For nej det er langt fra en fordel at bo andre steder ind midt Jylland og Sjælland, når man begiver sig ud i dette "eventyr".
Og så er det lidt svært at navigere imellem dem som virkelig ved noget om hobbyen og dem som tror de ved noget om hobbyen. For der er godt nok meget modstridende info man får som ny... men sådan er det vel indenfor alt.
Og der er også mange måder at gøre tingene på..... for ikke to akvarier er 100 % ens.
Men status pt. er at mit akvarium lige er fyldt 3 år med vand i og det ser okay ud. 7-9-13 :) Så jeg er med endnu på "bølgen" meen jeg har dæleme også brugt mange 1000 kr. på det efterhånden og de kommer aldrig ind igen, så jeg hænger på det.
Ej jeg er nu glad for det trods alt
Senest rettet af Lene Lestat tors 6. jul 2023 10:32, rettet i alt 1 gang.
Lene Lestat
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 80
Tilmeldt: tors 23. aug 2018 18:52
5
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Re: Hvad har i fortrudt?

Indlæg af Lene Lestat »

Ps. jeg er begyndt at drømme om et hjørne akvarium på 300-400 l. med saltvand..... og det er jo ikke så godt
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Hvad har i fortrudt?

Indlæg af Engelquist »

@Lene Lestat flot at du stadig har mod på hobbyen, trods dine dårlige erfaringer👍💪
Jeg vil give dig ret i at der er mange “kloge Åger”, dog især på sociale medier!
Når jeg læser de råd der gives novicer til saltvandshobbyen, på Facebook, tager jeg mig til hovedet.
Når erfarne så prøver at byde ind med et velmenende råd, drukner det ofte i grinesmileys og bedrevidende kommentarer.
Får man udelukkende sin viden på fb, er det op af bakke og ofte resultere det vel nok i døde fisk og koraller… og en hurtigt exit fra saltvand🙄
Jeg ser her en stor fordel i at søge sin viden herinde!
Vi har en kæmpe database der kan søges i og her er respekt for de erfarne drenge/piger og de områder af hobbyen, som de har en stor viden om.
“Smart i en fart” typerne, der mener de ved alt, baseret på ingenting, falder hurtigt igennem herinde😊

Bevares, det går ikke lige så hurtigt på et forum, men der tænkes mere over tingene, så der er mere vægt bag ordene herinde😊

Glæder mig til at følge dit kommende projekt👍
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Lene Lestat
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 80
Tilmeldt: tors 23. aug 2018 18:52
5
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Re: Hvad har i fortrudt?

Indlæg af Lene Lestat »

Jeg ved nu ikke om det kun er på nettet de findes... men jeg har set mange youtube videoer og snakket med en del både i forretningerne og hos diverse private og fået mange forskellige svar, men så må man jo sortere. Og tænke "hvad lyder mest fornuftigt".
Om hjørnakvariet bliver en realitet..
Jeg skal i hvert fald lige havde styr på Andel først, da jeg ikke helt holder til elregninger på 16.000 - 21.000 kvartalet....

Men tilbage til ts svar, så har jeg fortrudt at min akvarium ikke er så dybt.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Hvad har i fortrudt?

Indlæg af Anders månsson »

Lige med det her akvarie har jeg nok fortrudt at have kun front siden at se igennem. Resten er mørklagt.
Så har jeg fortrudt mange gange at jeg skifter planer og ikke holder mig tilmin plan feks at ikke indføre nyt liv de første par måneder i indkørsel perioden 🙏😄

En anden ting er at jeg som ny i hobbien troede blindt på folk og når de lige havde er råd angående nogle udfordringer jeg fik og hyggede med!
Der er så mange veje at gå med angående at finde en måde der virker for en som akvarie nørd...
Selv nu har jeg lige mødt undren over jeg ville hæve min ph og han var endda ansat i en akvarie butik her på fyn😁🥴
Men nu er jeg blevet "voksen" og bliver ikke usikker, når nogen har en anden holdning end jeg selv🤘🐠😎
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Hvad har i fortrudt?

Indlæg af Stefan »

På fiskelisten - primært baseret på små akvarier uden kirugfisk osv.:
- Clarkii klovnfisk: Altdominerende og modbydelige mod artsfæller og mine hænder
- Pictichromis paccagnellae (falsk gramma): Tog livet af dannebrosrejer og fik mine magnifica til aldrig at komme frem i lyset igen
- Hemicoris chloropterus (grøn gylte): Også altdominerende. Fik andre fisk til at hoppe ud af akvariet, når den jagtede dem rundt

Koraller:
- Xenia: Invasiv og umulig at styre
- Diverse impulskøb hos forhandlere uden yderligere research, fx. en flot koloni af grøn/blå muslinger, som døde få måneder senere

Generelt:
- Mangel på "dyp" af nyindkøbte koraller for diverse pests osv. Sprang let og elegant over dette med en del af mine første akvarier
- Ikke at lime eller sætte stensætninger ordentligt sammen. Skide irriterende når noget rykker på sig under rengøring osv.
- Sætte folk der intet aner om akvarier og teknik til at passe akvarie. Har desværre en ret uheldig episode med dette, som næsten væltede et helt akvarie
Senest rettet af Stefan tors 6. jul 2023 14:56, rettet i alt 1 gang.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Hvad har i fortrudt?

Indlæg af charlie saltvand »

Det er bare en DYR hobby, men det er der sgu mange hobbyer der er :y :y :y

Jeg har "fortrudt" ca 1000 ting og dermed gjort mig 1000 erfaringer :W :h
Jeg syntes netop noget af det FEDE ved denne hobby er at der ikke kun er EN SANDHED og EN MÅDE at gøre tingene på.
Det betyder så også at læringskurven i starten er MEGET STEJL og der er meget der kán gå galt.

Som flere af jer beskriver, så kan man få mange forskellige og helt velmenene råd, fra dem der giver dem.... for det har jo virket for dem, på nøjagtigt dét tidspkt i dén specifikke situation. sagen er bare den at ikke 2 baljer kører ens pga alle de mange parametere der i sagens natur er forskellige fra tidspkt til tidspkt og fra akvarie til akvarie. Så i min optik er det allerbedste råd også det mest dødsyge når man skal starte nyt op.
STABILITET og lyt til andre, men være obs på hvor langt de er i deres proces med deres akvarie og spørg også ind til deres tilgang mere overordnet og TILPAS det derefter til din egen tilgang.

På fortryderlisten lige nu er:
Køb af lille ozon børge...............Ved ikke om jeg får den sat til?
Køb af STORT kalkreaktor setup........ (det er til salg andet sted herinde)............ Ved ikke om jeg får sat det til, kører jo LPS pt så mit forbrug er ikke sky højt.
AT LADE VÆRE MED AT "PEST" dippe de nye koraller og alt muligt andet jeg får købt mig, jeg har pt glasroser adhoc.
At jeg IKKE FIK LAVET "tårnet" om til at køre som søheste akvarie (det står på "to do" listen og må vente til jeg går på pension :K ).

Tidligere:
At jeg købte et akvarie der var 2,5 meter langt, så det kunne ikke være i elevator og skulle op til 4. sal af trappen.
At jeg nedlagde det store 2,5 meter lange akvarie, kæft det VAR FEDT, især med alle de kejserfisk i det!!!

Der er mange andre ting på listen. Jeg har fx pt 2 flotte (mindre) akvarier stående i sommerhuset, i skuret. De bliver brugt til at opbevare tomme øldåser og plastflasker i.

Penge brugt på hobbyen fra day one til nu. Ca 130.000 kr + ... og det fortryder jeg IKKE ET SEKUND :biggrin: :beer:

Heeyyy
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Hvad har i fortrudt?

Indlæg af Tykki »

Har intet fortrudt! Uden mine 10000 fejl havde jeg ikke min viden om de dyr jeg kan lide at arbejde med! Et akvarie koster ikke 16-20 tusind i kvartallet at drive! Overhoved ikk, kun 20.000 liters!
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Hvad har i fortrudt?

Indlæg af Casper M »

Det jeg har fortrudt mest er Paracirrhites forsteri købte to stk for nogle år tilbage som stort set åd alt de kunne gabe over alle rejer og små fisk røg dengang.. der fik jeg en reminder om at det er vigtigt altid at kende til den fisk/koral man køber og ikke lave dumme impulskøb
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Hvad har i fortrudt?

Indlæg af Engelquist »

Har det (næsten) som @Tykki Jeg fortryder intet, da min viden og erfaring kun er blevet bedre af de fejl jeg har lavet hen ad vejen ;)
Men fortryder dog at jeg solgte mit forrige setup, hvilket var det flotteste og mest velkørende jeg nogensinde har haft.
IMG_2262.jpeg
IMG_2263.jpeg
Jeg knokler for at bringe mit nuværende akvarie op på samme niveau, men der er lang vej endnu...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Hvad har i fortrudt?

Indlæg af Casper M »

Engelquist skrev: fre 7. jul 2023 05:19 Har det (næsten) som @Tykki Jeg fortryder intet, da min viden og erfaring kun er blevet bedre af de fejl jeg har lavet hen ad vejen ;)
Men fortryder dog at jeg solgte mit forrige setup, hvilket var det flotteste og mest velkørende jeg nogensinde har haft.IMG_2262.jpegIMG_2263.jpeg
Jeg knokler for at bringe mit nuværende akvarie op på samme niveau, men der er lang vej endnu...
Rigtig flot akvarie du havde dig med mange fine Acroer og en flot stenopsætning :K
Mortensen 2
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 202
Tilmeldt: tors 24. aug 2006 06:49
17
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Re: Hvad har i fortrudt?

Indlæg af Mortensen 2 »

:W At jeg nedlagde mit akvarie i 2012
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Hvad har i fortrudt?

Indlæg af SanneP »

Mortensen 2 skrev: fre 7. jul 2023 13:50 :W At jeg nedlagde mit akvarie i 2012
Så må du bare igang igen 😉
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Hvad har i fortrudt?

Indlæg af SanneP »

Tak for i bød ind og tog jer tid til at beskrive hvad i har fortrudt eller ikke 😉

Da jeg startede havde jeg hørt fx at Xenia kunne tage over, det ville være godt at lave et dip til nye koraller.
Fra denne tråd har jeg nu lært, ikke at sælge et setup der kører perfekt eller stoppe med saltvand 😜
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Mortensen 2
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 202
Tilmeldt: tors 24. aug 2006 06:49
17
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Re: Hvad har i fortrudt?

Indlæg af Mortensen 2 »

SanneP skrev: lør 8. jul 2023 11:26
Mortensen 2 skrev: fre 7. jul 2023 13:50 :W At jeg nedlagde mit akvarie i 2012
Så må du bare igang igen 😉
Er jeg allerede - men tænkt på hvor jeg ville have været :K

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=96716
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"