"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Dinos, cyano eller diatoms?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
KrisA
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 88
Tilmeldt: tirs 27. mar 2012 11:57
12
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2014

Dinos, cyano eller diatoms?

Indlæg af KrisA »

Nogen der kan se på disse billeder hvad det er jeg har?
Det kommer ikke op på ruderne, bliver på stenene og bundlaget.

Hvis jeg roder lidt i bundlaget, forsvinder det og kommer hurtigt igen.
Vedhæftede filer
20230604_145940.jpg
20230604_145913.jpg
20230604_145907.jpg
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Dinos, cyano eller diatoms?

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Kris.

Det er MEGA svært at sige ud fra lidt fotos, desværre. Det ligner lidt noget cyano…. Har du lavet diverse tests? Der er nogle få “mekaniske” tests der kan lede dig på sporet.

Kan du få lidt af det suget op, så prøv følgende:
Tag noget af det og kom i en flaske/beholder m noget vand fra baljen. Ryst det voldsomt. Blir vandet farvet (typisk rødt) så er det nok noget cyano.
Tag noget andet af det, op i en flaske/beholder. Se grundigt på det… danner det “tråde” er det højst sandsynligt dinos…. En test her er at “smadre” trådene ved at hælde det + vand gennem et kaffefilter. Lade det stå, de fleste dino’er samler sig så til tråde igen efter 15-25 minutter. Det er vildt de kan, men det gør de altså. Har desværre selv haft dem.
Diatomer kommer typisk fra silikat. Bruger du RO vand og har du silikat filter på/skiftet filtre fornyeligt? Diatom alger “brænder” sig selv op med tiden (med mindre der løbende bliver tilført silikat fra fx top op vand.

Held og lykke med jagten.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"