"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Reef Factory Dosing Pump X1- bedømmelse

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Reef Factory Dosing Pump X1- bedømmelse

Indlæg af SanneP »

Min bedømmelse indtil nu...

Jeg måtte indse at det var noget bøvl at få monteret deres slangen med de underlige mål (2/5mm) til en Ro slange eller andet der kunne stå lodret i flasken.
Så jeg måtte bare føre slangen ned i flasken og håbe den er lodret og tæt ved bunden.

Reef Factory appen og opsætning var faktisk ganske nem, selv for mig der aldrig har haft en doseringspumpe.
Men syntes godt nok den sender mange mails bare fordi man slukker pumpen, de kunne jo nøjes med at sende en notifikation. Håber det kan slås fra 🤔

Man skal købe monterings beslag ved siden af, det kan både monteres på møbel/væg eller på en sump, man skal bare være heldig, at alle skruer er med i pakken, jeg manglede en af de lange 🫤

Jeg fik sat den op, jeg måtte lige i jem og fix efter klæbedimser til montering, for jeg ville ikke bore huller i mit skab.

Jeg var noget spændt på, om den ville kunne løfte væsken op over akvarie kanten, men det klarede den fint.



Til den pris ville det havde været fint hvis der var et par slange-adapter-dimser, så man kunne slutte den til en doserings beholder.

Jeg skal nok holde jer opdateret, når jeg har noget mere erfaring med den.
Vedhæftede filer
Endelig færdig.
Endelig færdig.
Slangen monteret i akvariet
Slangen monteret i akvariet
RF beslag
RF beslag
Set forfra
Set forfra
Passer ikke i en Ro fitting
Passer ikke i en Ro fitting
RF slange og RO slange
RF slange og RO slange
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3735
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Reef Factory Dosing Pump X1- bedømmelse

Indlæg af charlie saltvand »

Fedt! Tak for delingen.

Hvad koster "dyret"...

Og, hvis nu man vil have fx 6 pumper på, kan de så integreres i den samme app-brugerflade? Ved du det?
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Reef Factory Dosing Pump X1- bedømmelse

Indlæg af SanneP »

charlie saltvand skrev: lør 22. apr 2023 17:58 Fedt! Tak for delingen.

Hvad koster "dyret"...

Og, hvis nu man vil have fx 6 pumper på, kan de så integreres i den samme app-brugerflade? Ved du det?
Det var så lidt... jeg kunne ikke rigtig selv finde noget omkring den, medmindre det var på tysk eller polsk 🫣

Jeg gav 154.91€ = 1166.29 kr

Reef Factory Dosing Pump €144,63
Reef Factory Dosing Pump Holder €10,28

Man kan add alle mulige produkter fra deres serie til deres app. Man kan taste ens vand målinger ind og se en graf over hvordan fx Ca har været de sidste 3 måneder

En minus ved appen er at menu teksten ikke er så tydelig 🤓😅
Vedhæftede filer
Doserings siden i appen
Doserings siden i appen
Screenshot_20230422_192422_SmartReef.jpg
Screenshot_20230422_191818_SmartReef.jpg
Screenshot_20230422_191028_SmartReef.jpg
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3793
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Reef Factory Dosing Pump X1- bedømmelse

Indlæg af crazy seahorse »

Spændende og god gennemgang.
Et par ideer, fra dengang jeg kørte med væsker.
1: Mine Balling væsker blev også hældt over i mindre beholdere, de stod på bunden af skabet. Men de små tilsætninger, var hældt over i små 0 5L kildevandsflasker. Gennemsigtige så jeg kunne se mængden. For at de ikke skulle vælte, satte jeg dem i en kurv der var hængt op på væggen over sumpen. Brugte en kurv fra en rengøringsvogn. De er coatede så de kan holde til div væsker og kemi. En anden slags kurv kan fint bruges, men det var en fra lageret jeg nappede. Jeg kan godt lægge et link.
2: Havde samme udfordring som dig med at få væskerne op fra beholderne og til dosseringsmaskinen. Jeg købte nogle små tynde pvc rør (de grå). De er lidt svære at finde mener jeg fandt dem hos Decocean dengang. Dem kan man godt krænge en luftslange på, silikone slanger er nemmere. De rør er helt lige og man skærer dem bare til så de passer i længden.
Det må være muligt at forbinde dem til din dosseringsmaskine.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1379
Tilmeldt: lør 28. feb 2009 01:09
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: Reef Factory Dosing Pump X1- bedømmelse

Indlæg af S1m0n »

Det ser ud til på billedet, at slangen fra doseringspumpen går ned i vandet oppe i akvariet.
Jeg havde monteret den lige lidt over så du er sikker på den ikke ved et uheld trækker vand med den igen hvis der skulle opstå en hæverteffekt. Selvom det nu ikke burde ske.
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Reef Factory Dosing Pump X1- bedømmelse

Indlæg af SanneP »

crazy seahorse skrev: søn 23. apr 2023 09:02 Spændende og god gennemgang.
Et par ideer, fra dengang jeg kørte med væsker.

2: Havde samme udfordring som dig med at få væskerne op fra beholderne og til dosseringsmaskinen. Jeg købte nogle små tynde pvc rør (de grå). De er lidt svære at finde mener jeg fandt dem hos Decocean dengang. Dem kan man godt krænge en luftslange på, silikone slanger er nemmere. De rør er helt lige og man skærer dem bare til så de passer i længden.
Det må være muligt at forbinde dem til din dosseringsmaskine.
Problemet er at den slange har nogle underlige mål og er kun 2mm indvendige diameter.
Jeg har været rundt på nettet på mange underlige sider, for at finde rør eller fittings med de mål, men det er ikke lykkes mig😔 så nu opgav jeg Thomas Friis havde eller i den str.
Mit skab er inddelt i 3 rum, og der hvor doseringspumpen er kommer jeg kun en gang om uden for at tage de to flasker med bakterier, så tænker ikke at den lige bliver væltet og flasken har en god bred bund.
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Reef Factory Dosing Pump X1- bedømmelse

Indlæg af SanneP »

S1m0n skrev: søn 23. apr 2023 09:27 Det ser ud til på billedet, at slangen fra doseringspumpen går ned i vandet oppe i akvariet.
Jeg havde monteret den lige lidt over så du er sikker på den ikke ved et uheld trækker vand med den igen hvis der skulle opstå en hæverteffekt. Selvom det nu ikke burde ske.
Ja, kom også til at tænke på det efter billedet var taget, så den er over overfladen igen🙈
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"