"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Brune SPS koraller - hvad gør jeg galt?

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Brune SPS koraller - hvad gør jeg galt?

Indlæg af SanneP »

I januar købte jeg en Acropora Aussie - jaja kendte godt sværhedsgraden, så det var et forsøg i mit simple setup.
Den kom i AF dip og derefter i akvariet wow... den var flot i Max 30 min. Og den fik hurtig brune polyper.
Jeg tænkte øvøv men selvfølgelig går det ikke, men i snart 3 måneder har den været ude hver dag, samt den er faktisk også vokset for man kan nærmest ikke se dens plug mere.

For en uge siden fik jeg en Seriatopora hystrix golden green og en Montipora red fire forest hjem. De kom også i dip fra AF og de gjorde det samme som min Acropora 😔 de fik brune polyper inden jeg nåede at finde kameraet og nøi hvor var de flotte især Seriatopora hystrix golden green :-o men nu er de begge blevet brune, men de kommer fint ud hver dag og står i en del flow og faktisk øverste i akvariet og får en masse lys.

Samme dag fik jeg også en Stylophora lila & golden tip hjem og den kom også i AF dip men den er ikke blevet så brun som de andre, der kan man stadig se den fine lilla/Blå farve.

Når jeg har spurgt folk har de sagt at jeg har forhøjet PO4 men lige siden jeg har sat akvariet op, har den altid ligget på 0 -> 0.03.

Sådan plejer mine tal som oftest at være:
Salinity 1.026
Fosfat 0.03
Nitrat 2
Silikat 0-0.03
KH 8
Mg1410
Ca 440
PH 7.7
Temperatur 26 grader

Akvarie: Juwel Trigon 190L
Lys: Juwels Marine samt Blue samt Aquael actinic og Marine (altså 4 led rør)
Flow: Juwels 1000L/t pumpe samt aqua medic wave maker 3.1

Tilsætter: Bacto Blend, Bacto Therapy samt tropic marin all for reef

I dag lå min nitrat på 5 og PO4 på 0.1 sikkert pga der er blevet møffet i bundlaget og tilsat flere fisk, så der blev skiftet 34L vand
Skifter ca 30L vand hver uge til hver 10. Dag

- Er der andre der har faft dette problem?
- Hvad er der mon sket siden de skifter så hurtigt?
- Mon de nogensinde får deres farver tilbage?
- Kan være for mange bakterier i vandet ? For koraller optager jo gerne bakterier for at få fosfat har jeg hørt 🤔

Jeg syntes altså det er meget underligt, så håber der er en eller nogle der har oplevet det samme eller ved lidt om mit problem.

Mvh Spørge Jørgen der må lære at elske farven brun :choccake:
Vedhæftede filer
Acropora Aussie lige kort efter den kom I akvariet
Acropora Aussie lige kort efter den kom I akvariet
Acropora Aussie som den ser ud i dag
Acropora Aussie som den ser ud i dag
Seriatopora hystrix forest og Montipora bagved
Seriatopora hystrix forest og Montipora bagved
Stylophora
Stylophora
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Brune SPS koraller - hvad gør jeg galt?

Indlæg af SanneP »

Her til aften fik jeg taget nogle billeder, hvor man i det blå lys kan se at acroporaen og Seriatoporaen har grønne toner i sig
Vedhæftede filer
20230402_231623.jpg
20230402_231654.jpg
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Brune SPS koraller - hvad gør jeg galt?

Indlæg af SamuelChristensen »

Hej Sanne,

Det kedelig svar er at dit lys nok er alt for svagt til den. Kombineret med lav pH er det nok de to parametre jeg ville starte med at ændre på :)
Og så kan det bare tage rigtig lang tid før de trives nok til at vise gode farver.
Hvis den vokser og polypperne er ude, så gør du jo det meste rigtigt.

Det er ikke for høj PO4 i hvertfald. Det stigma må da snart være overstået.
Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Brune SPS koraller - hvad gør jeg galt?

Indlæg af Engelquist »

Dine værdier ser fine ud, bortset fra at din PH er for lav!
Farvetuning af sps koraler, kræver man har styr på alle sporelementerne.
Det er kompleks og kræver man sætter sig godt ind i emnet.
Jeg har tidligere brugt ATI’s tilsætninger og deres ICP tests til at kontrollere værdierne- de tester for ca 40 elementer og giver anbefalinger ift at rette dem op.
I dag bruger jeg Aquaforest, som har det samme i tilsætninger og ICP test.
Triton er også en mulighed og jeg tror at det er hips som haps hvilke brand man vælger.

Men først og fremmest skal du læse godt op på emnet og forstå hvad de enkelte elementer betyder for korallernes vækst og farver.

Jeg kan smide et link op til en ebog af Andre Muller i aften, der kommer godt omkring det.

Edit: selvfølgelig er lys og god cirkulation også en forudsætning for at sps’er overhovedet vil trives!

Her er et par billeder fra mit sidste akvarie, hvor jeg gik all in på de krævende acroporaer, ICP tests og sporestoffer😊
EE907BFB-DFC6-46F3-8FAE-D97D7C517BA4.jpeg
2FA638C1-0B16-4BE4-941A-6A6F9FDFB8D2.jpeg
C391CF7A-BCF4-4AF1-9B17-340070106016.jpeg
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Brune SPS koraller - hvad gør jeg galt?

Indlæg af Anders månsson »

Kender ikke det lys, du har over baljen....
Hvormange watt er de led bar på?
Ellers er der ofte nogen gode beugte lamper tilsalg 😁
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Brune SPS koraller - hvad gør jeg galt?

Indlæg af SanneP »

Anders månsson skrev: man 3. apr 2023 07:52 Kender ikke det lys, du har over baljen....
Hvormange watt er de led bar på?
Ellers er der ofte nogen gode beugte lamper tilsalg 😁
Jeg ved ikke om dette hjælper

Juwel LED Marine, 14 W, 14,000 K, 1860 Lumen
Juwel LED Blue 11w, 270 Lumen
AquaEl Leddy Tube RetroFit MARINE 10 W 10000 K
AquaEl Leddy Tube RetroFit ACTINIC 10 W 1000 K

Lige pt ønsker jeg ikke at få et andet lys, for jeg har låg på.
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Brune SPS koraller - hvad gør jeg galt?

Indlæg af Engelquist »

SanneP skrev: man 3. apr 2023 12:09 Jeg ved ikke om dette hjælper

Juwel LED Marine, 14 W, 14,000 K, 1860 Lumen
Juwel LED Blue 11w, 270 Lumen
AquaEl Leddy Tube RetroFit MARINE 10 W 10000 K
AquaEl Leddy Tube RetroFit ACTINIC 10 W 1000 K

Lige pt ønsker jeg ikke at få et andet lys, for jeg har låg på.
Det er slet ikke nok til de lyskrævende acropoaer, så hvis du vil have andet end brunt, skal der flere watt over dit akvarie😊
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Brune SPS koraller - hvad gør jeg galt?

Indlæg af SanneP »

SamuelChristensen skrev: man 3. apr 2023 05:19 Hej Sanne,

Det kedelig svar er at dit lys nok er alt for svagt til den. Kombineret med lav pH er det nok de to parametre jeg ville starte med at ændre på :)
Og så kan det bare tage rigtig lang tid før de trives nok til at vise gode farver.
Hvis den vokser og polypperne er ude, så gør du jo det meste rigtigt.

Det er ikke for høj PO4 i hvertfald. Det stigma må da snart være overstået.
Den lave ph har jeg forsøgt at få op, men akvariet står i stuen hvor jeg opholder mig det meste af tiden samt med mine 2 hunde. Tænker det bliver bedre til sommer hvor døren altid står åben, jeg har forsøgt at lufte mere ud end normalt, men jeg har Max fået den op på 8.

Nej 0.1 PO4 er ikke for højt, men jeg kan forstå at den ikke skal ligge meget over før det ender galt.

Ja lyset er jo nok et problemet selvom det er lige over vandoverfladen, men det er så meget underligt at de kan skifte farve inden for et kort øjeblik, efter de har ligget i en papkasse i et døgn.🤔
Ja acroporaen er syntes jeg at kunne se forskel på selvom det kun er knapt 3 måneder siden.
20230117_155300.jpg
20230402_184049.jpg
Men Ca, Mg og KH har faktisk også været på et fint niveau gennem tiden og jeg holder mine 15%vandskifte
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Brune SPS koraller - hvad gør jeg galt?

Indlæg af Stefan »

45W lys til 190l vand er for lidt til acropora osv.

Se fx:

For at bekræfte den teori, kunne du forsøge at låne en såkaldt PAR-måler, der måler mængden af fotosyntetisk lys. Nogle forhandlere lejer dem ud.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Brune SPS koraller - hvad gør jeg galt?

Indlæg af Seniorreefer »

Jeg er enig. Du har alt for lidt lys til acropora koraller, hvilket kan/er årsagen til brune koraller. Derudover skal acropora have masser af random flow med mindst 30x turnover af dit akvarie i forskellige retninger og styrke

For at sætte det lidt i perspektiv er mit akvarie ca 600l
Mit lys pt er 4x100w Ecotech XR15 ( 60% styrke) + 4x 90w Kessil a360( 52% styrke) og 2 x 75 Sky blue 100%

Mit par, hvis jeg har alt på 100% er 800-900 1/3 nede i akvariet. Pt dog kun omkring 400-500par til området med acropora.
Sådan ser mit par ud på 75x75 cm. Af akvariet. Skrivefejl på papiret. Står 70, men er altså kun 60 :biggrin:
Par Reading
Par Reading
Lyset.
Light setup
Light setup
Derudover har jeg op til 65000l/t random flow, samt returpumpen som giver mig op til 100x turnover.

Hvis du gerne vil have succes og give den en chance med acropora, skal de helt op til overfladen under dit lys, selvom det på ingen måde er tilstrækkelig

I gamle dage sagde man 1w pr liter vand, dog ikke så meget idag grundet LED er så effektive

Held og Lykke med det, du spørger bare hvis du evt. ønsker andet lys. Du kunne evt bruge T5 også som giver en del par og kan sidde under dit låg
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Brune SPS koraller - hvad gør jeg galt?

Indlæg af SamuelChristensen »

SanneP skrev: man 3. apr 2023 12:33 Nej 0.1 PO4 er ikke for højt, men jeg kan forstå at den ikke skal ligge meget over før det ender galt.

Ja lyset er jo nok et problemet selvom det er lige over vandoverfladen, men det er så meget underligt at de kan skifte farve inden for et kort øjeblik, efter de har ligget i en papkasse i et døgn.🤔
Ja acroporaen er syntes jeg at kunne se forskel på selvom det kun er knapt 3 måneder siden.
Det ender ikke galt med høj PO4.

Ja det er sjovt de kan det. Jeg har haft en som blev sort af at være over vandet et kort øjeblik. Den kom sig efter nogle uger. :W

Den har fine polypper ude! De gennemsigtige tråde der er omkring den, er de der hele tiden? Det kan godt være at der er for meget slim på den, og at den har brug for et powerhead der rammer den lidt bedre.

Hvis lyset er som det skal være ifht. til dine ønsker, så må du bare fornøje dig med at du har en acropora, der ser ud som den ville gøre mange steder i naturen. Vær du stolt af at den ikke er død endnu, den er klart glad for din dosering og vandskifte.
Det er slet ikke dumt klaret at holde acropora i live i et juwel akvarie. :Peace: :GO
Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Brune SPS koraller - hvad gør jeg galt?

Indlæg af Holst »

Hej Sanne.

Som flere af de andre skriver, så har det nok noget med lyset at gøre.
Flere Acropora Koraller skal have høj intenst lys for at udvikle flotte farver. Farverne er en forsvarsmekanisme til at beskytte sig mod det kraftige lys, ligesom pigment i vores hud. Så uden lyset forbliver de bare brune..

Ift. pH, så er den lav, men denne burde ikke påvirke farven på korallerne på den måde..

Men altså, de har polypper og der er liv i dem, bare ingen farve..
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Brune SPS koraller - hvad gør jeg galt?

Indlæg af crazy seahorse »

Koraller får deres farver ved, at de reflekterer det lys de rammes af. Det skal have den rette bølgelængde. De kan ikke reflektere noget de ikke rammes af. Hvis dit lys er til saltvand, så er det sikkert i de/den rette bølgelængde. Hvis der ikke er nok af det, så ryger farverne.
Du viser jo også med de sidste billeder, at farven ændrer sig når det blå lys kommer på.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Brune SPS koraller - hvad gør jeg galt?

Indlæg af Engelquist »

Som lovet tidligere i tråden:
reef_moonshiners_handbook_rev.1.pdf
(2.7 MiB) Downloadet 9 gange
Den kommer godt omkring elementernes betydning, for sps'ers vækst og farver.
Derudover skal du investere i det passende lys/lamper til et sps rev og skrue lidt op for elregningen.

Alternativ, kan du vælge at have et flot revakvarie med LPS og blødkoraller, der ikke kræver samme lysintensitet og fintuning af sporeelementerne :-)
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Brune SPS koraller - hvad gør jeg galt?

Indlæg af SanneP »

Stefan skrev: man 3. apr 2023 12:37 45W lys til 190l vand er for lidt til acropora osv.

For at bekræfte den teori, kunne du forsøge at låne en såkaldt PAR-måler, der måler mængden af fotosyntetisk lys. Nogle forhandlere lejer dem ud.
Ved du om der er nogen på Sjælland har lejer dem ud?
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Brune SPS koraller - hvad gør jeg galt?

Indlæg af SanneP »

Seniorreefer skrev: man 3. apr 2023 13:51 Jeg er enig. Du har alt for lidt lys til acropora koraller, hvilket kan/er årsagen til brune koraller. Derudover skal acropora have masser af random flow med mindst 30x turnover af dit akvarie i forskellige retninger og styrke

For at sætte det lidt i perspektiv er mit akvarie ca 600l
Mit lys pt er 4x100w Ecotech XR15 ( 60% styrke) + 4x 90w Kessil a360( 52% styrke) og 2 x 75 Sky blue 100%

Mit par, hvis jeg har alt på 100% er 800-900 1/3 nede i akvariet. Pt dog kun omkring 400-500par til området med acropora.
Sådan ser mit par ud på 75x75 cm. Af akvariet. Skrivefejl på papiret. Står 70, men er altså kun 60 :biggrin:
377CEEF5-D939-4014-B784-DB9575229977.jpeg

Lyset.
99C31A04-0BF5-4625-97D7-C6E22465C1DD.jpeg

Derudover har jeg op til 65000l/t random flow, samt returpumpen som giver mig op til 100x turnover.

Hvis du gerne vil have succes og give den en chance med acropora, skal de helt op til overfladen under dit lys, selvom det på ingen måde er tilstrækkelig

I gamle dage sagde man 1w pr liter vand, dog ikke så meget idag grundet LED er så effektive

Held og Lykke med det, du spørger bare hvis du evt. ønsker andet lys. Du kunne evt bruge T5 også som giver en del par og kan sidde under dit låg
Tak... wow det ser fint ud...
Ja jeg kan godt se at jeg sikker slet ikke et i nærheden af af de par målinger 😁 jeg har bestilt en wavemaker mere men den kommer først efter påske. Men jeg må også passe på, at mine yndlings koraller (hammerkoraller) ikke bliver blæst væk.
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Brune SPS koraller - hvad gør jeg galt?

Indlæg af SanneP »

SamuelChristensen skrev: man 3. apr 2023 14:45
Det ender ikke galt med høj PO4.

Ja det er sjovt de kan det. Jeg har haft en som blev sort af at være over vandet et kort øjeblik. Den kom sig efter nogle uger. :W

Den har fine polypper ude! De gennemsigtige tråde der er omkring den, er de der hele tiden? Det kan godt være at der er for meget slim på den, og at den har brug for et powerhead der rammer den lidt bedre.

Hvis lyset er som det skal være ifht. til dine ønsker, så må du bare fornøje dig med at du har en acropora, der ser ud som den ville gøre mange steder i naturen. Vær du stolt af at den ikke er død endnu, den er klart glad for din dosering og vandskifte.
Det er slet ikke dumt klaret at holde acropora i live i et juwel akvarie. :Peace: :GO
Kan det ikke ende galt med højt PO4 i et knapt 6 måneder gammelt akvarie- godt nok startet op med brugte sten og gammelt vand.? Jeg orket ikke at ende ud i at skulle bekæmpe alger. Diatom og cyano er så småt på retur 😊
Tak... 😊 nej jeg var også lidt overrasket over at den stadig er i live og den har fine polyper og har vokset ud over pluggen.
Trådene er hundehår 😅 de sidder i akvarie håndklæderne for de bliver vasket med hunde håndklæderne 😅
Lidt ærgerligt at man ikke kan få kraftigt led rør der kan monteres under låg, men de udskiller nok for meget varme til det kan lade sig gøre 🤔
Men jeg må bare indse at brun også er en farve og var populært i 70erne😅 men jeg vil ikke opgive dem, jeg må se hvordan de udvikler sig 😊
Senest rettet af SanneP tirs 4. apr 2023 15:13, rettet i alt 2 gange.
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Brune SPS koraller - hvad gør jeg galt?

Indlæg af SanneP »

Holst skrev: man 3. apr 2023 18:45 Hej Sanne.

Som flere af de andre skriver, så har det nok noget med lyset at gøre.
Flere Acropora Koraller skal have høj intenst lys for at udvikle flotte farver. Farverne er en forsvarsmekanisme til at beskytte sig mod det kraftige lys, ligesom pigment i vores hud. Så uden lyset forbliver de bare brune..

Ift. pH, så er den lav, men denne burde ikke påvirke farven på korallerne på den måde..

Men altså, de har polypper og der er liv i dem, bare ingen farve..
Arh... forsvarsmekanisme !!! Nu forstår jeg det 🥳
Jeg har snart set alle videoer på YouTube om koraller og jeg har på intet tidspunkt forstået at det var sådan det hang sammen - FANTASTISK!
Jubii elskere at blive klogere 🤗 så giver det jo god super godt mening.
Det vil altså sige at mine koraller, er på et afstressende ophold her hos mig 😂 de kan bare tage det helt roligt - ingen stress og have den brune pyjamas på hele dagen😂 fedt 🤎

Jammen så er der ikke så meget jeg kan gøre, tak tak tak... det har virkelig underet mig og måske givet mit et par grå hår 👩‍🦳
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Brune SPS koraller - hvad gør jeg galt?

Indlæg af SanneP »

crazy seahorse skrev: man 3. apr 2023 20:17 Koraller får deres farver ved, at de reflekterer det lys de rammes af. Det skal have den rette bølgelængde. De kan ikke reflektere noget de ikke rammes af. Hvis dit lys er til saltvand, så er det sikkert i de/den rette bølgelængde. Hvis der ikke er nok af det, så ryger farverne.
Du viser jo også med de sidste billeder, at farven ændrer sig når det blå lys kommer på.
Ja, alle 4 rør et til saltvand, men de er åbenbart bare ikke kraftige nok 🤔
Alle lys er tændt her i dagtimerne, men om aftenen er det kun Actinic røret det er tændt, og det var der jeg kunne se de grønne farver på korallerne.
Tak for at dele din viden- elsker at blive klogere 😊
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Brune SPS koraller - hvad gør jeg galt?

Indlæg af Stefan »

SanneP skrev: tirs 4. apr 2023 14:03
Stefan skrev: man 3. apr 2023 12:37 45W lys til 190l vand er for lidt til acropora osv.

For at bekræfte den teori, kunne du forsøge at låne en såkaldt PAR-måler, der måler mængden af fotosyntetisk lys. Nogle forhandlere lejer dem ud.
Ved du om der er nogen på Sjælland har lejer dem ud?
Jeg mener, at bl.a. TF Aqua har en. Prøv at kontakte Thomas.
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Brune SPS koraller - hvad gør jeg galt?

Indlæg af SanneP »

Stefan skrev: tirs 4. apr 2023 14:57

Ved du om der er nogen på Sjælland har lejer dem ud?
Jeg mener, at bl.a. TF Aqua har en. Prøv at kontakte Thomas.
[/quote]

Tak... det vil jeg prøve... 😁
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Brune SPS koraller - hvad gør jeg galt?

Indlæg af SanneP »

Engelquist skrev: tirs 4. apr 2023 00:45 Som lovet tidligere i tråden:
reef_moonshiners_handbook_rev.1.pdf
Den kommer godt omkring elementernes betydning, for sps'ers vækst og farver.
Derudover skal du investere i det passende lys/lamper til et sps rev og skrue lidt op for elregningen.

Alternativ, kan du vælge at have et flot revakvarie med LPS og blødkoraller, der ikke kræver samme lysintensitet og fintuning af sporeelementerne :-)
Tak, det vil jeg lige kigge igennem, jeg hører faktisk
en samtale om Moonshiners metoden her i weekenden på YouTube på ReefDudes kanal.
Men tænker at til mit setup og de få SPS koraller, er det nok lige i overkanten 🤔 jeg skifter jo vand oftere end de fleste, for jeg har jo ingen sump med skimmer, refugium eller rulle-dims. Så jeg passer mit vand på en lidt mere manuel måde og jeg doserer også Tropic marin all for reef, der burde indeholde sporeelementer.

Jeg er allerede en super fan af LPS koraller og især Hammerkoraler så det er dem jeg helst vil have, men elsker en udfordring. Så jeg ville se om det ikke kunne lade sig gøre 😊 så nu må jeg bare elske mine brune SPS og glæde mig over at de vokser og de ikke er syge😊
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"